پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه

 

باید یقین کامل داشته باشی که با قرآن زنده ای و بدون قرآن مرده

با قرآن بینایی و بدون قرآن نابینا

با قرآن هدایت یافته ای و بدون قرآن گمراه

با قرآن دانشمندی و بدون قرآن نادان

اول الله، آخر الله ، ظاهر الله، باطن الله، فقط الله

بهترین یاد خدا ورد (لااله الا الله) است

آمار کلی سایت
  • کل مطالب 2335
  • کل نظرات 9754
  • کل اعضا 1707
  • جدیدترین عضو MEHDI7
خبرنامه
وااسلاماه
| بازدیدها: 37360

 

اباضیه گروهی منحرف و گمراه از گروه های خوارج هستند، ولی پیروان این مذهب خود را از جمله خوارج نمی شمارند، ‏بلکه مذهب خویش را مذهبی اجتهادی و فقهی  از مذاهب اهل سنت میدانند، مثل مذاهب چهار گانه ی دیگر اهل ‏سنت، یعنی : حنفی، مالکی، شافعی و حنبلی.

ولی حقیقت آنست که آنها نیز جزو خوارج هستند ولی جزو غلات خوارج (مثلا مانند أزارقه) محسوب نمی شوند.

‏تأسیس کننده ی این مذهب عبدالله بن اباض مقاعسی مرُی است، که به اباض منسوب می شود و آن قریه ای در ‏یک طرف یمامه است.‏

برخی از اعتقادات آنها:

مرتکب کبیره کافر است، وممکن نیست که در حال گناه کردنش و اصرارش بر ‏آن، بدون توبه از آن، داخل جنت شود، زیرا خداوند گناهان کبیره را، برای مرتکبین آن، تاکه قبل از مردن توبه نکنند، نمی بخشد.‏

آنها بر کسیکه گناهی از گناهان کبیره را مرتکب می شود لفظ “کافر” را استعمال می کنند، آنهم به این فکر که ‏این کفر، کفر نعمت است، نه کفر ملت، ولی اهل سنت و جماعت بر وی کلمهء “عاصی”یا “فاسق” را ‏استعمال می کنند، وبه نظر اهل سنت کسی که درین حال (درحال فسق وعصیان) بمیرد و توبه نکند؛ اگر خدا بخواهد وی را می بخشد وگرنه در دوزخ تا وقتی ‏عذاب می شود که ازگناه پاک شود، بعد ازآن به دلیل ایمانش بالاخره به جنت برده میشود.‏

به دیدار خداوند  در آخرت قائل نیستند، و در این مورد از این ایت: (لاتدرکه الأبصار) استدلال مینمایند.‏

برخی مسائل آخرت را، از قبیل ترازوی اعمال وپل صراط وغیره، تأویل مجازی میکنند.‏

صفات الهی را تاویل (و گاها تعطیل) می کنند.

قرآن کریم نزد آنان مخلوق است، در این مورد از مذهب معتزله متأثر بوده اند.

گروهی که کلمهء توحید را می خوانند وبه اسلام معترف اند، ولی در سلوک وعبادت ملتزم به اسلام نیستند، اینها مشرک نیستند زیرا به توحید ویکتایی خداوند اقرار دارند ، ومؤمن نیز نیستند، چون آنان به آنچه ‏ایمان تقاضا دارد ملتزم نیستند، پس این گروه در احکام دنیا بامسلمانان اند، به خاطر اقرار شان به توحید، ودر ‏احکام آخرت، به خاطر عدم وفای شان به ایمان  ومخالفت شان با آنچه توحید تقاضا می کرد بامشرکین اند.

عقیده دارند که مخالفین شان، از اهل قبله، کافر هستند نه مشرک، عروسی ومناکحه با آنان جائز است، میراث ‏بردن میراث دادن به آنها حلال است، غنیمت اموال شان از قبیل سلاح، اسب وغیره اسباب جنگی درست بوده، ‏وغنیمت اشیاء دیگر شان حرام است.

منکر شفاعت برای گناهکاران موحد در قیامت هستند.

افعال انسان را خداوند خلق کرده، وخود انسان کسب نموده است، درین مسئله آنان موقف وسطی میان قدریه ‏و جبربه اتخاذ نموده اند و با عقیده اهل سنت موافقند.

صفات خداوند زیاده بر ذات خداوند نیست بلکه عین ذات خداوند هستند، درین مسئله آنان با عقیده اهل سنت موافقند.

انتشار و جاهای نفوذ:

آنان در جنوب جزیره عربی نفوذ و ظهور داشتند، بحدی که به مکه مکرمه و مدینه منوره رسیده بودند و در ‏شمال افریقا  دولتی  داشتند  بنام  دولت  رستمیه که ‏پایتختش تاهرت بود.‏ حکمروائی آنان در شمال افریقا به مدت یکصد و سی سال پی در پی بطور مستقل ادامه یافت تا آنکه فاطمی ‏ها حکومت شان را از میان برداشتند.‏

‏اباضیه در عمان نیز دولتی مستقل برپا کردند. آنان وجود خویش را تا امروز در عمان، حضرموت، یمن، لیبیا، تونس، الجزائر، و صحراء عربی حفظ نموده ‏اند.‏

 

مراجع:

۱- الإباضیه فی موکب التاریخ؛على  یحیى  معمر.

۲- الفرق الإسلامیه؛ (ذیل کتاب شرح المواقف للکرمانی).

۳- الملل و النحل؛  شهرستانی.

۴- الإباضیه بین الفرق الإسلامیه؛على یحیى معمر.

۵- الفرق بین الفرق؛ عبدالقادر البغدادی.

۶- مقالات الإسلامیین؛أبو الحسن الأشعری.

 

| ۲۹ مهر ۱۳۹۱

یک دیدگاه بگذارید

جستجو
آخرین مطالب
پیوندهای محبوب
آمار سایت
  • کاربران آنلاین 36نفر
  • بازدید امروز 71806
  • بازدید دیروز 137987
  • بازید کل 107558015

این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت رسیده است.

کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه محفوظ میباشد.

استفاده از محتوای وااسلاماه با ذکر منبع و آدرس سایت بلامانع است. | تگ ها

Powered By Vaislamah.com - Copyright © 2010-2015 Vaislamah.com