پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه

 

باید یقین کامل داشته باشی که با قرآن زنده ای و بدون قرآن مرده

با قرآن بینایی و بدون قرآن نابینا

با قرآن هدایت یافته ای و بدون قرآن گمراه

با قرآن دانشمندی و بدون قرآن نادان

اول الله، آخر الله ، ظاهر الله، باطن الله، فقط الله

بهترین یاد خدا ورد (لااله الا الله) است

آمار کلی سایت
  • کل مطالب 2331
  • کل نظرات 9702
  • کل اعضا 1697
  • جدیدترین عضو majidhami
خبرنامه
وااسلاماه
| بازدیدها: 28099

شجره نامه عمر بن خطاب رضی الله عنه

عمر رضی الله عنه فرزند خطاب فرزند نفیل فرزند عبدالعزی فرزند ریاح بن عبدالله بن فرط بن رزاح بن عدی بن کعب بن لؤی بن غالب قرشی عدویاست و نسبش در کعب بن لؤی با نسب رسول خدا صلی الله علیه وسلم یکی می‌شود. “محض الصواب فی فضائل امیر المؤمنین عمربن الخطاب” (۱/۱۳۱)‏.

کنیه‌اش، ابوحفص؛ و لقبش، فاروق است. زیرا او، نخستین کسی است که اسلام را در مکه آشکار ساخت و بدین‌سان خداوند متعال، به وسیله‌ی او میان حق و باطل و اسلام و کفر، جدایی انداخت.

عمر رضی الله عنه سه سال پس از عام الفیل چشم به جهان گشود. “تاریخ الخلفاء از سیوطی، ص۱۳۳‏”.

او، چهره‌ای سرخ و سفید داشت که سرخی چهره‌اش بیشتر بود و گونه‌ها، بینی و چشمانی زیبا داشت.

کف دستها و قدمهایش، پهن و درشت بود؛ وی، بلند قامت، تنومند، قوی و شجاع بود و موهایش را با حنا رنگ می‌کرد و دو طرف سبیلش بلند بود؛ تند راه می‌رفت و بلند سخن می‌گفت و هرگاه کتک می‌زد، دردآور بود.”تهذیب الأسماء (۲/۱۴): نووی، أولیات الفاروق: قرشی ص۲۴ .‏

 خانواده‌ی عمر رضی الله عنه:

پدر عمر، خطاب بن نفیل؛ و مادرش حنتمه دختر هاشم بن مغیره بود. و گفته شده: دختر هاشم، خواهر ابوجهل بود. البته بیشتر مورخین بر این باورند که او، دختر هاشم، دختر عموی ابوجهل بن هشام بوده است. پدر بزرگ عمر رضی الله عنه یعنی نفیل بن عبدالعزی، یکی از بزرگان قریش بود که برای حل مشاجرات خود به او مراجعه می‌کردند.نسب قریش از زبیری، ص۳۴۷‏”.

عمر رضی الله عنه قبل از اسلام با زینب بنت مظعون، خواهر عثمان بن مظعون ازدواج نمود و از او دارای سه فرزند به نامهای عبدالله، عبدالرحمن اکبر وحفصه گردید. سپس با ملیکه بنت جرول ازدواج کرد واز او صاحب فرزندی به نام عبیدالله شد و آن‌گاه با ملیکه متارکه نمود؛ ملیکه پس از جدایی عمر رضی الله عنه با ابو الجهم بن حذیفه ازدواج کرد. آن‌گاه عمر رضی الله عنه با قریبه بنت ابی امیه مخزومی ازدواج نمود، ولی دیری نپایید که با توافق هم، از یکدیگر جدا شدند و پس از عمر، قریبه با عبدالرحمن بن ابوبکر ازدواج نمود. سپس عمر رضی الله عنه با ام حکیم بنت حارث بن هشام ازدواج کرد و این، پس از شهادت عکرمه بن ابوجهل در شام، شوهر سابق ام حکیم بود. و از او صاحب دختری به نام فاطمه شد، سپس بنا به‌ روایتی او را طلاق داد. البدایه والنهایه (۷/۱۴۴).‏

و پس از او با زنی به نام جمیله بنت عاصم بن ثابت بن ابی اقلح اوسی ازدواج نمود. همچنین با عاتکه بنت زید بن عمرو بن نُفیل ازدواج کرد؛ عاتکه قبل از عمر همسر عبدالله‌ بن ابوبکر بود و بعد از شهادت عمر رضی الله عنه به ازدواج زبیر بن عوام رضی الله عنهدر آمد، لازم به‌ ذکر است که‌ در مورد وی گفته‌ شده‌ که‌ ایشان مادر عیاض بن زبیر می‌باشد.

همچنین عمر رضی الله عنه از ام کلثوم دختر ابوبکرصدیق رضی الله عنه خواستگاری نمود. ولی او که‌ دختری کوچک بود و عائشه‌ به‌ عنوان سخنگوی عمر پیش او آمده‌ بود، خواستگاری عمر را نپذیرفت. عائشه  رضی الله عنه گفت: وای بر تو، امیر المؤمنین از تو خواستگاری کرده و تو نمی‌پذیری؟! گفت: بدین خاطر نمی‌پذیرم که او زندگی سختی دارد. آن‌گاه عائشه، عمرو بن عاص رضی الله عنه را نزد خلیفه فرستاد و او را به ازدواج با ام کلثوم دختر علی و فاطمه رضی الله عنهماراهنمایی کرد. پس از خواستگاری، علی رضی الله عنه نیز بی درنگ دختر خود را به عقد عمربن خطاب رضی الله عنه در آورد و عمر هم چهل هزار را به‌ عنوان مهریه‌ او قرار داد. عمر رضی الله عنه از او صاحب دو فرزند به نامهای زید و رقیه گردید. الکامل فی التاریخ (۲/۲۱۲)‏.

همچنین با زنی یمنی به نام لهیه ازدواج نمود و از او دارای فرزندی به نام عبدالرحمن اصغر و بنا به‌ روایتی دیگر عبدالرحمن وسط، شد. البته نظر واقدی این است که لهیه کنیز عمر بوده است. همچنین گفته‌اند: عمر رضی الله عنه از کنیزی به نام فکیهه صاحب دختری به نام زینب شد که واقدی در مورد او گفته‌ است: کوچکترین فرزند ایشان بوده است.تاریخ الأمم والملوک: طبری (۵/۱۹۱).‏

با این حساب تعداد فرزندان عمربن خطاب رضی الله عنه به سیزده نفر می‌رسد که عبارتند از: زید اکبر، زید اصغر، عاصم، عبدالله، عبدالرحمن اکبر، عبدالرحمن اوسط، عبدالرحمن اصغر، عبیدالله، عیاض، حفصه، رقیه، زینب و فاطمه رضی الله عنهم.

تعداد همسران عمر رضی الله عنه اعم از آنان که قبل از اسلام یا بعد از اسلام با آن‌ها ازدواج نمود و نیز آنان که از آن‌ها جدا شده، در مجموع هفت نفر بوده است؛البدایه والنهایه (۷/۱۴۴).‏

عمرفاروق رضی الله عنه علت ازدواج با همسران متعدد را افزایش نسل و داشتن فرزندان بیشتر دانسته است؛ چنانچه می‌گوید: من، به خاطر شهوت به سراغ همسرانم نمی‌روم، اگر مسأله فرزند دار شدن نبود، باکی نداشتم که هیچ زنی را نبینم. همچنین می‌گوید: من، نفسم را بدان امید به همبستری با همسرانم وا می‌دارم که خداوند به من فرزندانی بدهد که او را به پاکی یاد کنند.فرائد الکلام للخلفاء الکرام، قاسم عاشور، ص۱۱۲٫‏

 

بعد از آغاز رسالت پیامبر صلی الله علیه وسلم، عمر رضی الله عنه به برکت دعای رسول خدا صلی الله علیه وسلم ایمان آورد. چرا که رسول خدا صلی الله علیه وسلم، در مورد عمر رضی الله عنه دعا کرده و گفته بود:

(اللهم أعزَّ الإسلام بأحب الرجلین إلیک: بأبی جهل بن هشام، أو بعمربن الخطاب)

«بار خدایا! هر یک از این دو مرد را که خود می‌پسندی، سبب سربلندی اسلام بگردان: ابو جهل بن هشام یا عمربن خطاب». و فرمود: «پیامبر صلی الله علیه وسلم، از میان آن دو، عمر را بیشتر دوست می‌داشت»ترمذی (۳۶۸۲)، آلبانی، آن‌را در صحیح الترمذی (۲۹۰۷) صحیح دانسته است.

عمر رضی الله عنه مخلصانه مسلمان شد و با تمام توان برای گسترش و تثبیت اسلام گام برداشت.

وی به رسول خدا صلی الله علیه وسلم گفت: آیا ما چه زنده بمانیم و چه بمیریم، بر حق نیستیم؟ رسول خدا صلی الله علیه وسلم فرمود:

(بلی، والذی نفسی بیده‌ انکم علی الحق، ان متم، و ان حییتم).

«آری، سوگند به ذاتی که جانم در دست اوست، شما چه بمیرید و چه زنده بمانید، بر حق هستید».

گفت: پس چرا پنهان کاری نماییم؟ سوگند به ذاتی که شما را به حق مبعوث کرده، حتماً دعوت خویش را آشکار می‌سازید.

چنانچه از شواهد بر می‌آید، رسول خدا صلی الله علیه وسلم نیز بدین نتیجه رسیده بود که زمان آشکار ساختن دعوت فرا رسیده و دعوت آن قدر توان و قوت یافته که از خود دفاع نماید. از این‌رو رسول خدا صلی الله علیه وسلم با آشکار ساختن دعوت موافقت نمود و دو صف تشکیل داد و عمر و حمزه را پیشاپیش هر یک از صفها قرار داد. بدین ترتیب مسلمانان در حالی وارد مسجد الحرام شدند که در اثر حرکت آنان غبار به هوا برخاسته بود. مشرکان با دیدن عمر و حمزه رضی الله عنهما هراسان و وحشت زده شدند و غم و اندوه بی سابقه‌ای، آنان را فرا گرفت. رسول خدا صلی الله علیه وسلم در آن روز عمر رضی الله عنه را فاروق نامید. “حلیه الأولیاء (۱/۴۰)؛ صفه الصفوه (۱/۱۰۳-۱۰۴)‏”.

بدین‌سان خداوند متعال، اسلام و مسلمانان را با مسلمان شدن عمربن خطاب سربلند نمود؛ چرا که عمر رضی الله عنه شخصی قوی و شکست ناپذیر بود. بنابراین اصحاب رسول خدا صلی الله علیه وسلم با مسلمان شدن عمر و حمزه رضی الله عنهما احساس امنیت و سرافرازی نمودند. عمر رضی الله عنه مشرکان را به مبارزه طلبید و آشکارا در کنار کعبه نماز گزارد و مسلمانان نیز با او نماز گزاردند.

و اما در مورد علم عمر ابن خطاب رضی الله عنه باید گفت که در صحیح بخاری از عبدالله ابن عمر رضی الله عنه روایت شده که او گفت: «سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صلی الله علیه وسلم قَالَ: «بَیْنَا أَنَا نَائِمٌ أُتِیتُ بِقَدَحِ لَبَنٍ فَشَرِبْتُ حَتَّی إِنِّی لأَرَی الرِّیَّ یَخْرُجُ فِی أَظْفَارِی، ثُمَّ أَعْطَیْتُ فَضْلِی عُمَرَ بْنَ الْخَطَّابِ». قَالُوا: فَمَا أَوَّلْتَهُ یَا رَسُولَ اللَّهِ؟ قَالَ: «الْعِلْمَ». (بخاری:۸۲)

یعنی: از رسول‏ الله  صلی الله علیه وسلم شنیدم که می‏فرمود: «در عالم رویا و خواب، یک لیوان شیر به من داده شد. شیر را نوشیدم تا آنکه خوب سیر شدم تا جائی که سیری از ناخن‏هایم بیرون می‏آمد. سپس باقیمانده آن را به عمر بن خطاب دادم». صحابه عرض کردند: یا رسول الله! این خواب را چگونه تعبیر فرمودید؟ رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمود: «آن را به علم تعبیر نمودم».

همچنین رسول خدا صلی الله علیه وسلم فرمود: (بینما أنا نائم رأیت الناس عرضوا علی وعلیهم قمص فمنها ما یبلغ الثدی ومنها ما یبلغ دون ذلک، وعرض علی عمروعلیه قمیص اجتره).

«در خواب دیدم که مردم در حالی که جامه‌هایی پوشیده بودند بر من عرضه می‌شدند. جامه‌های بعضی تا سینه و جامه‌های عده‌ای بلندتر بود. عمر را در حالی دیدم که جامه‌اش مماس با زمین بود». حاضرین گفتند: آن‌را چگونه تعبیر نمودی؟ فرمود: تعبیرش دین است. مسلم (۲۳۹۰).

در این باره بیشتر بخوانید :

زندگینامه حضرت عمر، خلیفه دوم رسول الله (ص) (فیلتراست)

احادیثی در فضایل امیر المؤمنین عمر (رض)

لباس های امیرالمومنین

برخی از فضایل و خدمات حضرت عمر برای اسلام (قسمت ۲)

شمه ای از خدمات امیرالمومنین عمر برای اسلام و جایگاه او نزد پیامبر

| ۱ دی ۱۳۹۱
۸۶ پاسخ به “شجره نامه عمر بن خطاب رضی الله عنه و فضایل او”
  1. وضعیت کاربر : مهمان
    علی says:

    الله عجل لولیک الفرج

  2. وضعیت کاربر : مهمان
    Ab says:

    بنظر من هرکه به اهل بیت پیامبر که همسران مطهر وفرزندان پاک آنحضرت وبه خلفای راشدین واصحاب جان فدای رسول الله توهین و افترا و تهمت بگوید بوی از اسلام و انسانیت نبرده و در جهالت کامل بسر میبرد هیچ مسلمان واقعی به خود اجازه نمیدهد که به ناموس رسول الله تهمت بزند بنص صریح قرآن کریم تمام زوجات رسول الله امهات المؤمنین هستند هر به عفت و پاکی آنها توهین کند یا حتی شک دارد انگار به عفت وناموس مادر خود توهین کرده و شک داشته خدا همه را به صراط مستقیم هدایت کند و دشمنان اسلام و قرآن و پیامبر واصحاب پیامبر را نابود سازد

    • وضعیت کاربر : مهمان
      مهدی says:

      چرا الله جل جلاله در قران میفرمایند: زن های نوح و لوط را از برای مثال اوردیم.فک نکنم نعوذ باالله بی دلیل خدای متعال حرفی بزنه اونم درقران کریم

  3. وضعیت کاربر : مهمان
    سيدمصطفي says:

    سلام برادرای گلم من مصطفی هستم و شیعه ..حرف و بحث خوبه بد نیس اما توهین نشه..محکم بشیم ضد صهیونیزم ضد افراط داعش اما جدا نشیم …قدس رو دریابیم..به خداوند قسم رسول الله همممونو دوس دراه چه سنی خوب رو چه شیعه خوب رو و از بدهای ما که خون به ناحق میریزن بدش میاد.. فداتون..سیدمصطفی

  4. وضعیت کاربر : مهمان
    Adel says:

    من موندم تا کی باید له جهالتمون بمونیم
    بابا ما یه دین بیشتر نداریم
    اسلام
    بابا سدی که ذوالقرنین اتحاد بود
    الان ما با این حرفهامون اون رو شکستیم
    دست از این لجاجت و نادانی برداریم
    الله می فرماید من در اخرت لین شما قضاوت خواهم کرد

  5. وضعیت کاربر : مهمان
    MohammadReza says:

    فتوای مرجع عالیقدر شیعه،آیت‌الله العظمی سیستانی:
    نگویید برادران ما اهل سنت،بلکه بگویید جان ما اهل سنت…

  6. وضعیت کاربر : مهمان
    بهار says:

    با سلام…من نمیدونم چرا اهل تشیع فکر میکنند که ما همون احساسی رو که خودشون به اماما دارن ما به خلیفه ها داریم و اون احساسی که شما به خلیفه ها دارید ما به اماما داریم؟؟؟چرا فکر میکنید اهل سنت دشمن اهل بیته؟؟؟ ما بهمون میگن اهل سنت…اهل سنت پیامبر نه خلیفه ها…همونطور که خلفا برامون قابل احترامن اماما هم قابل احترامن ولی هیچکدوم نه معصوم بودن و نه از جانب خدا اومدن…واقعه غدیرو هم شیعه قبول داره هم سنی ولی تفسیرا فرق میکنه…هیچ کدوم از پیامبرا اختیار اینو نداشته که بعد خودش جانشین تعیین کنه یا مثلا یکی از اعضای خونوادش جانشینش بشه…اینطوری که میشه پادشاهی مثل معاویه و یزید…پس دموکراسی اسلامی چی میشه؟؟؟تازه اگر پیامبر میخواست جانشین تعیین کنه چرا وسط راه اینکارو کردن چرا صبر نکردن برسن مدینه یا اینکه چرا اینو مکتوب نکردن؟؟؟مسلمونای شیعه و سنی لطفا کاسه داغتر از آش نشین…همه اونموقع خلافت رو میخواستن چون فکر میکردن اینطوری بیشتر به اسلام خدمت میکنند ولی…هرچند بخاطر خدمات ارزندشون لایق احترامن و جان و مالشونو در راه اسلام دادن ولی لازم نیس به خاطرشون ما به جون هم بیفتیم یا اینکه اگه قبولشون نداریم گناهاشونو بشوریم…

    • وضعیت کاربر : مهمان
      سید محمد صادق says:

      سلام دوست عزیز
      من فقط یک سوال از شما دارم..
      ایا فقط انسان در زمان حیات حضرت محمد ارزش داشته و می بایست هدایت پیدا میکرد
      ایاانسان ها بعد زمان حضرت محمد نباید با هدایت بشری معصوم همانند حضرت محمد هدایت پیدا کنند
      ممنون

    • وضعیت کاربر : مهمان
      سیدعلیرضا says:

      جناب بهار گرامی لطفا توجه بفرمائید به کلام خداوند که آن را قبول دارید :
      ۱- وَاجْعَلْ لِی وَزِیرًا مِنْ أَهْلِی هَارُونَ أَخِی اشْدُدْ بِهِ أَزْرِی وَأَشْرِکْهُ فِی أَمْرِی
      ۱-وزارت ۲- اخوت ۳- معاضدت و کمک‌کاری ۴- مشارکت در امر از خواسته حضرت موسی که پیامبر بود برای هارون از اهل بیتش مفهوم میشود و خداوند میفرماید : قَالَ قَدْ أُوتِیتَ سُؤْلَکَ یَا مُوسَى
      یعنی خداوند درخواست موسی را اجابت میفرماید
      اما :
      حضرت موسی نمی‌فرماید: خدایا من می‌خواهم برادر را وصی و وزیر خودم قرار دهم، ای مردم شما جمع شوید و برادر من یا یک شخصی را انتخاب کنید که به عنوان وزیر و وصی و خلیفه من باشد. بلکه می‌فرماید: خدایا تو قرار بده؛ معلوم می‌شود که جعل وصایت و امامت از طرف خدا است.
      ۲- إِنِّی جَاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِمَامًا ۱۲۴ – بقره
      ما تو را برای مردم امام قرار دادیم، نمی‌گوید: ای مردم:
      اجعلوا لکم اماما
      ۳- وَقَالَ مُوسَى لِأَخِیهِ هَارُونَ اخْلُفْنِی فِی قَوْمِی
      هارون به عنوان خلیفه حضرت موسی مطرح است
      پس اگر حضرت پیامبر به حضرت علی فرمود : أنت منی بمنزله هارون من موسی
      یعنی همان طوری که هارون رتبه خلافت از حضرت موسی را داشت، علی هم رتبه خلافت را دارد.
      و اما وجوب اطاعت از هارون :
      وَلَقَدْ قَالَ لَهُمْ هَارُونُ مِنْ قَبْلُ یَا قَوْمِ إِنَّمَا فُتِنْتُمْ بِهِ وَإِنَّ رَبَّکُمُ الرَّحْمَنُ فَاتَّبِعُونِی وَأَطِیعُوا أَمْرِی.
      به بنی اسرائیل می‌گوید: باید از من تبعیت کنید و باید از دستورات من اطاعت کنید.
      اما انحراف قوم موسی :
      فَأَخْرَجَ لَهُمْ عِجْلًا جَسَدًا لَهُ خُوَارٌ فَقَالُوا هَذَا إِلَهُکُمْ وَإِلَهُ مُوسَى فَنَسِیَ
      سامری یک گوساله‌ای را درست کرد و از این گوساله صدا درآمد و گفت: خدای شما این گوساله است.
      ای مردم این طور صدا درمی‌آورد و حرف می‌زند. مردم هم تمام دستورات حضرت موسی را نادیده گرفتند. هرچه حضرت هارون گفت: فَاتَّبِعُونِی وَأَطِیعُوا أَمْرِی
      به او گوش ندادند.
      حضرت موسی یک چیزی گفت، فعلا سامری این گوساله را درست کرده است.
      هارون دید جمعیت به طرف گوساله پرستی رفتند و توحید و آن زحمات حضرت موسی و دستورات حضرت هارون، همه نادیده گرفته شد.هارون نیامد با بعضی از دوستان قیام کند و در برابر گوساله پرستان جنگ و قیام به راه بیندازد. برای رعایت وحدت امت بنی اسرائیل ساکت ماند.حضرت موسی آمد و عصبانی شد و از ریش برادرش گرفت و فرمود:
      أَفَعَصَیْتَ أَمْرِی
      چرا دستورات من را عصیان کردی و چرا گذاشتی مردم گوساله پرست شوند و از توحید برگشتند؟
      حضرت هارون می‌فرماید:
      قَالَ یَا ابْنَ أُمَّ لَا تَأْخُذْ بِلِحْیَتِی وَلَا بِرَأْسِی إِنِّی خَشِیتُ أَنْ تَقُولَ فَرَّقْتَ بَیْنَ بَنِی إِسْرَائِیلَ وَلَمْ تَرْقُبْ قَوْلِی
      ای فرزند مادرم (این یک تعبیر لطیفی است که وقتی می‌خواهند طرف را به رحم و ترحم بیاورند، می‌گویند: ای فرزند مادرم؛ یعنی می‌خواهد آن عطوفت و آن محبت و مهربانی مادر را به رخش بکشد) از ریش و سر من نگیر، من ترسیدم که اگر در برابر این گوساله پرستان قیام کنم، بگویی: بین بنی اسرائیل تفرقه انداختی.
      من حرفم را زدم و اتمام حجت را کردم. گفتم که از من اطاعت کنند.
      تمام آن حرف‌هایی که تو زده بودی و بحث توحید را گفتم و گفتم: این خلاف است و این انحراف از آئین حضرت موسی است؛ ولی هیچ کس به حرف من گوش نکرد.
      دیدم که اگر در برابر این‌ها قیام کنم، در میان بنی اسرائیل تفرقه می‌افتد.
      فقط از قرآن آوردم تا صغرا و کبرا و شیعه و سنی نکرده باشم آیا انتخاب هارون تشکیل حکومت پادشاهی است به فرموده شما ، آیا حضرت موسی میتوانست برای خودش وزیر بگیرد پیامبر ما نمیتوانست ؟
      در ماجرای غدیر هم حضرت این عمل را انجام داد ولی کو گوش شنوا ؟ رفتند به همان راهی که طرفداران سامری رفتند
      فکر کنم حجتی شد برای همه التماس دعا خدایا ما را عاقبت به خیر بفرما

    • وضعیت کاربر : مهمان
      محمد says:

      سلام دوست عزیز شما چطور میگی هیچ پیامبری حق انتخاب جانشین برای خودش نداشت حضرت موسی مگه برآدرش هارون را خلیفه خودش قرار نداد بیشتر پیامبر ها چون فقط پیامبر بودن و حکومتی را اداره نمی کردن نیازی به انتخاب جانشین نداشتن ولی مگه حضرت سلیمان پسر داوود نبی نبود و جانشین پدر تو حکومت یهود شد بیشتر فکر کنیم

    • وضعیت کاربر : مهمان
      Sahand says:

      منم قبلن شیعه بودم
      مثل همین آقایون وخانما فکر میکردم
      خب خدا روهزاران مرتبه شکر الان چندین سال هست هم خدا وهم قرآن هم رسول الله هم اهل بیت هم آل رسول الله هم همسران رسول الله هم اصحاب رسول الله دارم
      به دوستان شیعه که میخوان تغییر کنن پیشنهاد میکنم دست از لجاجت وتنبلی بردارن مثل طوطی حرف دیگران تکرار نکنن خودشون برن تحقیق کنن با اهل سنت بگردن بشینن پاشن زندگی کنن
      تا درک کنن اهل سنت نه تنها دشمنی با اهل بیت ندارن بلکه بصورت عملی و عاقلانه به دور از افراط وتفریط اهل بیت دوست دارن
      واینم بدونن نطر اهل سنت در مورد خلفا و دیگران در دوست داشتن مثل شیعه به هیچ وجه نیست

  7. وضعیت کاربر : مهمان
    حمید says:

    سلام تحیات بر شما
    می خواستم سوال کنم که تعداد خواهران و برادران حضرت عمر فاروق رض و حضرت ابوبکر صدیق رض جند نفر ند و به چه نامهایی خوانده شده‌اند؟؟
    با تشکرح

  8. وضعیت کاربر : مهمان
    نیما says:

    به نام خالق عقل و شعور و زیبایی

    سلام عزیزان سنی،من بچه شیعه بخاطر فحاشی های برخی جاهل عذرخواهی می کنم.به نظر من تمام این مشکلات بدلیل جهالت و مغزهای تهی از اندیشه به وجود میاد، در حال حاضر تنها موضوع قابل اهمیت این است که ما خودمون انسان باشیم: نه انسانی به معنای حیوان ناطق بلکه انسان متفکر آیا کسانی که زندگیشان سراسر گناه و اشتباه و زشتی است صلاحیت قضاوت و ابراز نظر در مورد چنین مسایل پیچیده ای را دارند؟ نظر اکثر ما در مورد این مسایل مملو از تعصب و احساسات خشک به ارث رسیده از اجدادمان است. کسی که بدنبال حقیقت باشد بدون هیچ تعصب و پیش داوری فقط و فقط با مطالعه و تحقیق به راحتی به جواب تمام سوالاتش می رسد.فکر می کنم اینکه ما الان چگونه می اندیشیم و بایکدیگر چه رفتاری داریم نسبت به اینکه گذشتگان ما چگونه زندگی کرده اند بسیار اهمیت بیشتری دارد، اون هم زمانیکه دشمنان انسانیت عزم خود را جزم کرده تا ریشه اسلام و انسانیت را بسوزانند.

    عزیزان شیعه برادران سنی اینکه امامان ما چگونه زیستند موجب رستگاری ما نمیشود این نحوه زندگی خود ماست که موجب بهشتی یا دوزخی شدن ماست . در آخر خواهشا بدون توهین و بی ادبی هر کس که واقعا خواستار حقیقت باشد با اندکی تحقیق وتفکر بدون تعصب به حقیقت های تاریخ می رسد.ممنون از زحماتتون، پیروز باشید 

    • وضعیت کاربر : مهمان
      مهدی says:

      این دیدگاه به دلیل فحاشی و استفاده از کلمات نا شایست حذف گردید.


  9. هانی says:

    در ضمن خواهشمندم بگویید اهل سنت فضایل حضرت علی را تا چه اندازه میدانند ایا قبول دارند که علی مولای شیعه در خانه خدا متولد شده

    پاسخ :
    ای کاش بجای این همه دوری از خداوند کمی به محبت الهی هم می اندیشی کاربر گرامی !
    ما این فضایل را فقط بخاطر نجات از فحاشی های شماها ذکر می کنیم در حالیکه معتقدیم هیچ یک از این مباحث راه نجات نیستند !
    کاش می فهمیدی که آن مولایی که هرگز زیر خاک دفن نخواهد شد از همه مهمتر است !

    • وضعیت کاربر : مهمان
      S says:

      به هیچ وجه اغراق در مورد هیچ شخصیتی قبول نداریم
      اون شخصیت میخواد حضرات علی یا عمر یا ابوبکر یا غیره باشن
      شخصیت پرستی ممنوع
      امام مثل بقیه مردم تابع دین بوده ونه خود دین


  10. احدحسین زاده says:

    شیعه و سنی دو بال اسلامند وهابیت و تکفیریها ( و حجتی ها ) دشمن شیعه و سنی هستند اتحاد اتحاد اتحاد…خدای واحد کتاب واحد قبله واحد پیامبر واحد …اتحاد اتحاد اتحاد…………اسرائیل داره کل دنیا و به خصوص مسلمان ها رو کنترل میکنه.
    دشمن رو بشناسیم و از برادرامون واسه هم دشمن نسازیم……متشکرم


  11. احدحسین زاده says:

    از برادران اهل سنت تشکر می کنم به نظرم آشکار ساختن دین اسلام در مکه دستور صریح قرآن بود که دستور آشکار کردن دین را به پیامبر داد:(فاصدع بما تومر واعرض عن المشرکین-حجر۹۴)*****از مسولین سایت تقاضا دارم پیامهای تفرقه افکن که توسط دشمنان شیعه و سنی ارسال می شود نمایش ندهند

    پاسخ :
    از شما سپاسگزاریم بخاطر پیشنهاد ارزنده تان .


  12. دبشی says:

    من که نه توهینی کردم نه دروغی گفتم چرا پیامم را نشان ندادید مدیر محترم سایت


  13. حمیدرضا says:

    بسم الله الرحمن الرحیم
    برادران اهل تسنن و اهل تشیع خویش را به تساهل، مدارا و تسامح دعوت می کنم. آگاه باشید تنها کسانی از تفرقه مسلمین سود می برند که اجنبی و کافر باشند و بخواهند اسلام به خاک سیاه بنشیند که کورخوانده اند.
    یریدون لیطفئوا نورالله بأفواههم و الله متم نوره و لو کره الکافرون. صف/۷


  14. اشكان says:

    من شنیدم نباید پشت کسی که از دنیا رفته حرف بد زد حالا چه ادم خوب یا چه بد
    اگه پشت سر مرده یا زنده حرف بدی بزنیم گناهاشون رو میشوریم
    حالا اگه عمربد بود ما با این حرفامون بهشتیش کریم و بدا به حال ما که با لعن گناهاش روما داریم میشوریم
    واگر خوب بود میره بهشت و باز ما داریم گناه میکنیم که بهش لعن میگیم وخدابدادمون برسه.
    ولی یه چیزی هست که ما شیعه ها باید بدونیم و اونم اینه که تو هیج دین و مذهبی کسی رو بخاطر فحش و لعنت کردن براش ثواب نمینویسن اینوهم بگم که ما داریم از بی ادبی کردن نسبت به کسانی که با سلاح ادب جوابمون رو میدن داریم بدجوری ضربه میخوریم و چهره شیعه رو خراب میکنیم
    امیدوارم ما هم با همون سلاح باهاشون برخورد کنیم نه اینکه جفنگ بگیم و فحش بدیم
    درضمن توی فبردرباره ی عمر ازما چیزی نمیپرسن

    پاسخ :
    آفرین می گویم به این منطق درست و سالم که البته بسیاری ها بیمار هستند و بیمار نمی فهمد .
    در هفته ده ها فحش ونا سزا را تقدیم می کنند که ما حذف می کنیم .
    ولی دوست محترم خلفای راشدین به گواهی رسول الله صلی الله علیه و سلم در بهشت هستند .

    • وضعیت کاربر : مهمان
      حسین says:

      سلام.وحدت شیعه وسنی فقط وحدت سیاسی است و نه وحدت عقیدتی!و اگر واقعا شما شیعه هستید باید بدونید که برائت از فروع دین تشیع هست.و در رابطه با لعن کردن که میگید گناه داره…پس چرا خداوند یه عده ای رو لعن مکنه؟نعوذبالله قرآن که مشکلی داره؟و در رابطه با صحبت کردن پشت سر کسی ما در تشیع بنابر علم رجال احتیاج داریم که بدانیم راوی حدیث چگونه فردی بوده؟آیا فردی صدیق ویا کاذب بوده ؟


  15. مسعود says:

    یا ایهالمسلمون اتحدوا
    همین! و همان ید واحده باشیم واز اختلاف بپرهیزیم؛آنقدر فصل اشتراک داریم که نیازی به توجه به اختلافات نیست عزیزانم


  16. مسعود says:

    پس اینکه توی کتاب صحیح بخاری نوشته خلیفه عمر تا سه نسل پشتش زنازاده میباشد صحت ندارد؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    یا بخاری دروغ نوشته؟؟؟؟؟

    پاسخ :
    برادر گرامی ؛ شما این فحاشی ها را از کجا یاد میگیرید ؟!
    اسلامی که ما مطالعه اش کردیم سراسر ادب و رحمت است .


  17. yaser says:

    سلام بر محمد مصطفی (ص) وسلام یر شاگرد نمونه اش سیدنا عمرالفاروق العظم.
    ای عمرجان نبی رحمت فرمود در حقت که شیاطین جن وانس از تو می ترسند پس این اهانتها و هتک حرمتها از شیاطین جن وانس طبیعی است.
    دوستان از هتاکی این افراد ناراحت نشوید روز جزا محمد مصطفی خودش حق اونایی که به اصحابش توهین کرده اند را می پردازد.فداک یا عمربن الخطاب فداک یا خلیفه رسول الله…….
    فدای تمام اصحاب بویژه ابابکر وعمرو عثمان وعلی (رضی الله تعالی علیهم اجمعین)


  18. Mohammad says:

    این کامنت به دلیل کفرگوئی حذف گردید. خداوند مسلمانان را از شر جاهلان بی ایمان در پناه خویش حفظ بفرماید .
    آمین یا الله


  19. یونس says:

    الحمدالله رب العالمین الحمدالله جعلنا من المتمسکین به ولایت اسدالله غالب غالب کل غلب علی ابن علی طالب
    ان شاالله شما با خلیفه هاتون مهشور بشین
    ماهم با امیرالمومنین

    • وضعیت کاربر : مهمان
      ابانعمان says:

      خدا کند ما با خلفای مان محشور شویم روز قیامت،ولی فکر نکنم شما با حضرت علی محشور شوید،چون علی در صف دیگر خلفاء هست،اگه یکی از اعمال اعتقادی خود را با سیره علی المرتضی ثابت کردی ،درسته آن شاء الله که محشور شوی،کجا علی به اصحاب و زنان پیامبر ص کوچکترین اهانتی کرده،یا در اعتقادات مثل شما نمازهای یومیه را سه بار خوانده،جزء الله را به مدد طلبیده،در عزاداری زنجیر زده،خاک مالی کرده،قمه زده،سر قبرها دخیل شده،و صدها اعتقادات دیگر که شیعه بنام محبت آل علی انجام میدهند


  20. ایمان says:

    در اون قسمتی که گفتید پیامبر یک لیوان شیر خورد و سیری از انگشتانش بیرون زد و عمر خورد و از آن تعبیر به علم نمودند، پس تکلیف این جمله عمر چی میشه: لولا علیٌ لهلک عمر!!!


  21. احمدرازی says:

    سلام من یک شیعه هستم به دور از تعصب به دنبال حقیقت بوده وهستم تمام عقایدم برحسب دستورات خداوند و برگرفته از قران کریم است اهلبیت را به دلیل داشتن تقوا و مقرب بودن به درگاه خدا احترام می گذارم و اگر هر بزرگواری سخنی گفته یا بگوید با عقل خود سنجیده بعد به ان عمل می کنم واما در هیچ کجا توصیه و سخن ناروایی که به ضرر کسی باشد از معصومی نشنیده ام همه توصیه به معرفت خداشناسی ما دارد هرکس هر ایینی دارد هدف او رسیدن به خداست پس دعوا و فحاشی برای چه تمام پیامبران الهی جهت تقرب انسان به پروردگار برگزیده شده اند ما حضرت ابراهیم و…. به خاطر تقربی که به خدا دارند احترام قائل هستیم وگرنه همه ما انسان هستیم و تنها خدا معبود و یکتای بی همتاست همه کسانی که شما نام می برید آمدند تا مارا نسبت به خدای واحد نزدیک کنند نه اختلاف حضرت محمد ص پیامبر امین ما مسلمانان بهترین پیامبر و دین اسلام کاملترین دین است ان وقت ما مسلمانان چه می کنیم چرا خوابیم فرقه های بوجود آمده مانند وهابی ها ……وکشتار هزاران مسلمان شیعه و سنی و.. آبروی اسلام را بردند اسلام امروز در خطر است و این اسلام هراسی که دشمنان اسلام در دنیا بوجود آورده اند بالاتر از این بحث ها بوده و امروز ماشیعه و سنی همه مسلمانیم و پیامبر کتاب و خدای واحد داریم برای ما مسلمانان شرم اورست که به قران توهین کنند وما ساکت بنشینیم پس بییاید بیشتر تفکر کنیم اینکه چه اتفاقاتی افتاده قضاوت با خداست ما جلو و اینده را نگاه کنیم که ما چه کاری وچه کمکی می توانیم درجهت رشد وترویج دین خودمان انجام دهیم نه اختلاف بی اندازیم باید همه متحد شویم وبر مشرکان و کافران زمان مقابله کنیم انشاءاا


  22. مظلوم علی says:

    فاطمه f,
    فاطمه f,
    ای کساییکه ادعای حیثیتو شرافت نسبت به عمر وابوبکر دارید برید از روی نوشته ها وکتابهای خودتون ناحق بودن عزیزانتون روببینید وخودتون میدانید کسی که خواب هست رو میشه بیدار کرد اما وای به اون وقتی که خودش رو زده باشه به خواب ………

    پاسخ :
    این یک دروغ است ما کتابهای مان را خواندیم و توصیه می کنیم خودشما هم بخوانید تا ببینید این تصور شما یک دروغ است .
    کتابهای ما فضائل بیشماری برای حضرت ابوبکر حضرت عمر رضی الله عنهما نوشتند که شما آنها را نمی بینید .
    همچنین در کتابهای ما ثابت شده که کسی از خلفا مظلوم نبوده است ، کتابهای ما سراسر عشق و محبت اسلامی را بین مسلمانان نشان میدهد که جنابعالی این هارا نمی بینید .


  23. مسلمان1 says:

    با سلام خدمت همه ی دوستان عزیز.زمانی من خیلی طالب حقیقت و گنجکاو شروع به تحقیق کردم و جوابمو از کتاب های اهل سنت و شیعه پیدا کردم.البته منابع زیاده و مطالب رو باید یاد داشت کرد و بعد جمع بندی کرد و نتیجه گرفت.حالا هم با اعتقاد کامل یک شیعه هستم .دوستان سنی زیادی دارم و باهاشون بحث هم میکنم و به نظرات همدیگه احترام میذاریم.وقتی با همیم نماز رو به جماعت می خونیم و مهم هم نیست کی امام جماعته.اصل اول در جامعه اسلامی وحدته.
    همین تفرقه ها و زیاده روی ها باعث شده تا مسلمون ها با این جمعیت کثیر ضعیف باشند.وضع مسلمون ها تو عراق و افغانستان و سوریع و بحرین و لیبی و تونس و پاکستان ولبنان و فلسطین و میانمار و افریقای جنوبی کاملا معلومه جریانی که این اوضاع رو بوجود آورده و زیاد هم پول خرج میکنه طالب نابودی اسلامه و بس.
    الان وقت وحدته.
    با هم باشیم.
    اسرائیل داره کل دنیا و به خصوص مسلمان ها رو کنترل میکنه.
    دشمن رو بشناسیم و از برادرامون واسه هم دشمن نسازیم.
    به امید وحدت کل مسلمین و ظهور امام زمان که شیعه و سنی و مسیحی وکلیمی و زرتشتی و… منتظر ظهورشن.


  24. arjamnd says:

    این اظهار نظر به دلیل چرندگوئی حذف گردید .


  25. هادی...ادامه says:

    اصلا چرا روایات مربوط به عیادت دوخلیفه از حضرت زهرا را نمی خوانید :

    وقتی حال حضرت زهرا سلام الله علیها رو به وخامت گذارد و بیماری‌اش شدت گرفت، ابوبکر و عمر خواستند به عیادت بانو بروند لذا از حضرت امیر علیه السلام تقاضا کردند که برای آن دو از حضرت زهرا سلام الله علیها اجازه بگیرد تا به احوالپرسی وی بیایند.
    حضرت زهرا سلام الله علیها میلی نداشت حضرت امیرعلیه السلام اصرار کردند .

    زهرا سلام الله علیها فرمودند " خانه، خانه شماست و بانوی [خانه] هم بانوی شماست" ابوبکر و عمر آمدند. حضرت زهرا سلام الله علیها روی به دیوار و پشت به آنها کرد و گفتند: آمده‌ایم که رضای شما را حاصل کنیم. حضرت سلام الله علیها فرمودند: " من با شما حرف نمی‌زنم مگر که قول بدهید آنچه را که
    می‌گویم اگر راست است به راستی آن شهادت دهید" قبول کردند. حضرت زهرا سلام الله علیها فرمودند: یادتان می‌آید که پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: رضای فاطمه، رضای خداوند است

    و خداوند به سبب غضب فاطمه غضب می‌فرماید؟" گفتند: بلی . حضرت سلام الله علیها فرمودند:
    خدایا، شاهد باش که من بر این دو نفر غضبناکم! و از این دو نفر راضی نیستم!
    ابوبکر، چون همیشه، تظاهر به گریستن کرد عمر او را سرزنش کرد و سپس برخاستند و رفتند. این آخرین کاری بود که آن دو انجام دادند.

    الامامه و السیاسه ابن قتیبه دینوری ۱/۴۱ و اعلام النساء ۳/۱۲۱۴

    ما فقط ابوبکر وعمر وعثمان وعلی وابوهریره و…………… را صحابه نمی دانیم.
    صحابه های دیگری هم بودند که حتی سابقه های درخشانتری از سایر صحابه داشتند:
    حضرت سلمان فارسی-حضرت ابوذرغفاری-حضرت جابرابن عبدالله انصاری- حضرت عمار ابن یاسر(یاسر که اولین شهید اسلام بود)- مقداد – حجرابن عدی و….
    چرا شما که دغدغه صحابه را دارید وچرا شبکه های کلمه یا تاریخ نویسان وهابی وسعودی از زندگی این اشخاص کتاب نمی نویسند؟!!
    چرا در شبکه کلمه وامثال انها در مورد مثلا شخصیت حجرابن عدی صحابه رسول الله حرفی نمی زنند
    چرا در مورد ابوذر غفاری سریال نساختند و…
    خوب اینا هم صحابه بودند با سابقه های درخشان. چرا عمار ابن یاسر در جنگ بین حضرت علی ومعاویه همواره در لشکر حضرت علی بود وایشان را حق می دانست؟ تا اینکه در همین جنگ هم به شهادت رسید؟!!!
    اگر می دانید رفته حدیث یا روایتی مستند به همراه متنش برایم بنویسید.
    من از شما تنها یک حدیث یا روایت سند دار از شما مینی بر بیعت کردن حضرت زهرا با خلیفه اول با توجه به اینکه ایشان حداکثر ۶ ماه از عمر شریفش را در زمان ایشان گذرانده بود بیاورید.
    به نظر خودتان آیا حضرت زهرا با وجود آن مشاجرتشان وسهم خواهی از ارث پدرشان از حضرت ابوبکر وحضرت عمر رضی الله راضی وخوشنود بودند/
    اگر بودند چرا ایشان با خلیفه اول بیعت نکردند./
    چرا با وجود این همه احادیث وسنت خاصه رسول خدا مبنب بر عیادت از بیمار ودلجویی از بیمار حضرت ابوبکر وحضرت عمر از حضرت زهرا عیادت نکردند ؟((( خوب بالاخره بیمار فرد عادی نبود بنت رسول الله وسیده نساء العالمین )) بود چرا با اینکه حضرت ابوبکر وحضرت عمر منزلت ایشان را می دانست پس از دختر رسول خدا دلجویی نکرد وبه عیادتش نرفت/


  26. هادی حیدریان says:

    با سلام / اقا حمید بنده فکر نمی کنم در مورد سوالات شما کسی از برادران اهل سنت ما جوابی داشته باشند وامیدوارم مدیر سایت هم نظرات دگر اندیشان راهم در سایت بگنجانند وتحمل بفرمایند وا عقاید وتفکرات ما را تحمل کنند اگرچه برایشان سخت باشد خوب بالاخره تاریخ را باید خواند وعبرت گرفت ممکن است داستانهایی داشته باشد که برای خیلی از دوستان تلخ باشد وبه کام برخی خوش نیاید.:
    بنده چند تاسوال از شما برادرانمان دارم اولا مسائل جانشینی وارث بردن زمین مربوط به صالحین است . اولا اولیا و خلفا وجانشینان پیامبران که وظیفه ایی به جز ابلاغ وحی رسول خدا نداشتند و وظیفه ایی به جز پرورش وتوضیح وتفسیر کتاب خدا وسنت نبوی ندارند نباید از خود نبی کمتر باشند!
    ما در فرائض دینی مقوله ایی به نام زکات داریم ویا ما شیعیان خمس داریم که بعدا به شما در مورد نحوه توزیع خمس به شما توضیح می دهم. اموال بیت المال و حتی روزه ونماز باید این امور به دست کسی باشه که از اشتباه ومعصیت خدا پاک باشد مثل خود رسول خدا. از تولد تا مرگشان باید حتی ذره ایی گناه نکرده باشند. یک بت را نپرستیده باشند.
    شما ببینید حضرت علی در ۱۳ سالگی مسلمان شد (سنی قبل از بلوغ) ومی دانید که بنی هاشم قبل از اسلام دین پدرشان حضرت ابراهیم را داشتند وبت پرست نبودند فقط ابوجهل بود که بت پرست بود.
    سپس خلیفه ی دوم امام حسن وهمچنین امام حسین این دو هم پاک ومطهر بودند وشما جستجو کنید حتی ذره ایی گناه والودگی در زندگی این دو پیدا نمی کنید بلکه سرور جوانان اهل بهشت هستند.
    وسپس امام سجاد(با ان سجده های طولانی وعابد پرهیزگار) وامام باقر(شکافنده ی علوم زمانش که ایشان شاگردی چون جابرابن حیان پدر علم شیمی بود)و امام صادق (موسس مذهب ما شیعیان- استاد امام شافعی و..) وسایر ائمه.
    من از تو می خوام دقیقا در زندگی امامان ما شیعیان تورو به خدا مطالعه کن ببین این کسانی که ما بعنوان جانشین رسول خدا قبول داریم ایا ذره ایی معصیت ویا اشتباه می بینید واگر پیدا کردید حتما حتما حتما به من بگو…((ائمه وخلفای ما در زندگیشان حتی یک بت هم نپرستیده اند ورفتار جاهلانه ایی نداشته اند))

    چرا در زمانی که رسول خدا وفات کردند وحضرت علی وهمسرش عزادار ایشان بودند ومشغول دفن ایشان شدند . حضرات ابوبکر وعمر در زیر سقیفه برای رسول الله جانشین انتخاب کردند؟
    اگر انها برای مسلمانان چاره جویی می کردند و واقعا دلسوز امت بودند که پس از رسول خدا بی سرپرست و ولی می شوند پس چرا خود رسول خدا که عقل کل بودند به فکرشان نرسید… وابوبکر به ذهنش رسید.
    لطفا تفکر کنید…. به عقل خودت… واقعا چرا؟!!!!!!

    • وضعیت کاربر : مهمان
      ابانعمان says:

      شما هیچ اطلاعاتی از دین مردم مکه قبل اسلام ندارید،درسته همه بر دین ابراهیمی بودند،ولی بت پرست که خودشان قبول که نداشتن با میپرستند،۹۹ درصد مردم مکه و حجاز به اینکه لات و هبل،عزی،و غیره جزء صالحین و اولیاء الله بودند اعتقاد داشتند،همه بی شک خدا پرست پرست بودند و حتی ابوجهل ،آنها در بحث واسطه و توسل همانطور که الله در قرآن میفرماید،مشکل داشتند،با فرمود الله،اگر از مشرکین سوال میشد پروردگار شما کیست و چه کسی شما را خلق کرده و روزی میدهد و خالق زمین و آسمان هست،همه میگفتند الله(حتی ابوجهل مورد بحث شما),و اگر از آنها سوال میشد پس چرا با ها را میپرستید،میگفتند ما اینها را نمیپرستیم،بلکه اینها را واسطه قرار میدهیم برای تقرب الهی،همانطور که از آیات قرآن مستدلل هست،آنها خود هیچ اعتقادی

    • وضعیت کاربر : مهمان
      ابانعمان says:

      مستدلل هست،آنها هیچ باوری که مشرک هستند نداشتند،آنها بت ها که تندیسی بود از اولیاء الله که نامش را در بالا بردم،را درست کرده بودند،مثل الان که ضریح می‌سازند و گنبد و بارگاه،آنها از صالحین تندیس درست میکردند،و آنها را واسطه قرار میدادند،میگفتند اینها (لات،هبل،عزی،و غیره)اولیا خدا هستند ،نزد خدا آبرو دارند ،شفاعت مارا پیش خدا بکنند،در حالیکه الله در قرآن می‌فرمود مردگان اصلا صدای زندگان را نمی‌شنوند،و اگر تا قیامت مرده ها را صدا بزنید ،جوابی نخواهید شنید،استثناء هم قائل نشده،و چون به مردگان چون برادران شیعه ما که به امامان صفات الهی چون السمیع و البصیر را میدهند،به اونها الله می‌فرمود مشرکین،یعنی صاحب قبر را شریک صفات ذات الهی میکردند،السمیع یعنی شنوایی که صدای هر تعداد انسان را با هر مسافتی با هر لهجه و زبان فارغ از زمان میشنود و اجابت میکند،که این فقط در حیطه قدرت الهی هست نه بندگان،آیا امامان می‌توانند ،صدای زندگان را از هر مکانی با هر تعداد با زبانهای مختلف در آن واحد زمانی بشنوند و اجابت کنند؟؟؟؟لطفا جواب

    • وضعیت کاربر : مهمان
      ابانعمان says:

      تا معصیت چه باشد،خوب خلفا هم معصیت نکردند،اشتباه را حتی انبیاء انجام دادند که با وحی اصلاح میشدند،ولی گناه کبیره از کدام خلیفه شما دیدی،در ضمن همه امامان از علی تا حسن عسکری همه بر منهج اهلسنت بودند،شما ثابت کن که شیعه بودند،یعنی اعمال امروزی که تشیع انجام میده باسم پیروی از علی و فرزندانش،اونها انجام داده باشند،بفرما،من چند مورد مثال میزنم،اینکه امامان تمام عمر سه وقت نماز خوانده باشند،بر سر قبور ضریح و بارگاه ساخته باشند،در عزاداری بر سر و سینه خود بزنند،زنجیر و قمه،در آتش راه رفتن ،و گل مالی پیشکش،و لباس سیاه بپوشند،بر خلفاء و همسران پیامبر ص لعن و نفرین کرده باشند،معتقد به تحریف قرآن بوده باشند،معتقد به تناسخ و براء بوده باشند


  27. ناظر says:

    با سلام اصحاب ومسلمانان زیادی از آغاز اسلام کارهای خوب زیادی انجام داده اند ولی بحث اصلی ما در انحراف اسلام بعد از وفات رسول خدا است وآن ولایت وسرپرستی امت اسلام است کسانی که باعث شدند حق به شایسته این منصب نرسد باعث بدعت وفتنه دراسلام شده اند هرچند کارهای خوبی هم داشته باشند با این حساب بسیاری از بحثهای دوستان حاشیه ای وفرعی است مثل قرابت وخوشاوندی با پیامبر یا توصیفاتی که پیامبر ممکن در باره کسان زیادی بیان فرموده باشد همچنین فتوحات زیادی که توسط ایشان و یا دیگر خلفا اموی یا عباسی صورت گرفته باشد و همه ما در درستی همه آنها شک داریم درآخر از خداوند متعال توفیق جدال احسن با رعایت وحدت امت اسلام را خواستاریم خداوند به ما توفیق کشف حقیقت وو جرات بازگشت از اشتباهات را عنایت فرماید چون در سرای ابدی کمتر عذری پذیرفته خواهد شد


  28. omid omid says:

    از نظر کلامی این متن دوستمون حمید حمید در رابطه با امیر اهل ایمان حضرت علی بن ابی طالب(ع) مورد تایید و قابل دفاع است . وفک کنم از نظر شواهد مستدل هم بشه موضوع رو پی گرفت . امر غریب و دور از انتظاری نیست .


  29. حمید حمید says:

    با سلام
    نمیدانم چرا برخی از کامنت ها را منتشر مینمایید و برخی دیگر را خیر
    من ۲ کامنت دیگر داشتم که نه فحاشی بود نه بی احترامی و نه هیچ مشکل دیگر
    اما منتشر نشد
    در آنها فقط دو سئوال پرسیده بودم که مانند بقیه سئوال هایم بی جواب ماندند
    ۱) نظر اهل تسنن در مورد اصل واقعه غدیر
    ۲) نظر اهل تسنن در مورد کتاب مناقب خوارزمی
    اگر مدیریت محترم سایت سعی کنند که در مورد نظرها ، گزینشی عمل نکنند بسیار بهتر و به حق نزدیک تر است ان شاءالله
    منتظر پاسخ هایتان هستم
    با تشکر


  30. هلیا says:

    آخه چرافحاشی؟ چرا؟واقعاچرا؟آیانبایدازعقلی که خدابهمون داده استفاده کنیم ؟آیاواقعاانسان بافحاشی کردن آروم میشه؟اگه اینطوریه پس چرا پیامبرمان زمانیکه ابوجهل به ایشان بدگویی کرد ساکت ماندچراجوابش رابابدگویی نداد؟یاحضرت علی چرا ایشان به مخالفانش فحش نداد؟چون اسلام امر به خوش رویی میکنه واز بدزبانی وفحش ولعنت فرستادن بی زاره چون انسان بابدزبانی اروم نمیشه
    من درمقابل فحاشان همان چیزی رامیگویم که پیامبرم وحضرت علی گفتند سلام سلام


  31. حمید حمید says:

    با سلام
    در خصوص بخشی از خطبه غدیر که شما فرموده اید روایت جعلی است هنوز پاسخ سئوالات را نفرموده اید
    باز سئوالات را تکرار مینمایم:
    آیا اصل واقعه غدیر مورد قبول شما میباشد؟
    نظر شما در مورد کتاب مناقب خوارزمی چیست ؟ ( مورد تأیید شماست یا خبر؟)
    البته کامنت قبلی من منتشر نشده است. حال نمیدانم به دستتان نرسیده است یا اینکه صلاح شما در عدم انتشار آن بوده است
    البته در کامنت های قبلی ملاحظه کردم که مدیر سایت ، کامنت هایی را که با نظرشان اختلاف داشت را نیز منتشر کرده اند لذا امیدوارم که جواب سئوالاتم را در سایت شما بگیرم
    با تشکر


  32. خاک پای ابوتراب says:

    این اظهار نظر به دلیل فحاشی و بیهوده گوئی جناب ( خاک پای ابو تراب ) حذف گردید .


  33. حمید حمید says:

    با سلام خدمت مدیر سایت و تمامی بازدیدکنندگان محترم
    در پاسخی که با کامنت من داده شده بود سئوالی مطرح نمودم ولی هنوز منتشر نشده است
    لذا باز سئوال خود را تکرار مینمایم :
    آیا اصل واقعه غدیر مورد تأیید و قبول شما میباشد یا خیر ؟؟؟؟؟
    آیا کتاب مناقب خوارزمی را قبول دارید ؟
    آیا حافظ ابوبکراحمد بن علی بن ثابت الخطیب البغدادی نویسنده کتاب موضح اوهام الجمع و التفریق را چطور؟
    نشانه تعهد مدیر سایت نسبت به بیان آزاد و محترمانه است اگر لطف بفرمایند و کامنت اینجانب را منتشر نمایند
    همچنان خوشخال میشم مطلبی را یاد بگیرم
    با تشکر


  34. حمید حمید says:

    باسلام خدمت شما
    ابتدا تشکر میکنم که مطلب اینجانب را منتشر نمودید
    در خصوص سئوال شما ابتدا باید بپرسم که نظر شما در خصوص خطبه پیامبر در غدیر خم چگونه است ؟
    آیا اصل واقعه غدیر مورد قبول شما میباشد؟
    البته در برخی از کتب اهل تسنن واقعه غدیر کمرنگ پرداخته شده است ولی نظر شخص شما در این خصوص بسیار مهم و تأثیر گذار است
    اگر پاسخ بفرمایید ممنون میشم
    بازم تشکر میکنم
    حمید حمید,


  35. حمید حمید says:

    با سلام و تشکر از مدیر سایت
    مطالب جالبی بیان شده است
    البته باید بگم که من شیعه هستم ولی احادیثی را خواندم که تاکنون ندیده بودم لذا اگر امکان داشته باشه مطالب جدیدتری یاد بگیرم خوشحال میشم که دوستان هم مشارکت داشته باشند و جهت یادگیری به هم کمک کنیم
    فقط نکته ای را میخوام اشاره کنم در بین نظرات نظری را خواندم که در پاسخ احتمالا خانم فاطمه بیان شده بود که در کجای خطبه غدیر به لقب امیرالمومنین برای حضرت علی اشاره شده است اگر مدیر سایت اجازه بدن من متن عربی و ترجمه آن را ذکر کنمم
    الا و ان الله عزوجل قال و انا قلت عن الله عزوجل الا انه لیس امیرالمؤمنین غیر اخی هذا و لا تحل امره المؤمنین بعدی لاحد غیره …

    آگاه باشید که خدای عزوجل گفت و من از جانب خدای عزوجل گفتم ، آگاه باشید امیرالمومنین نیست جز این برادرم و حلال نیست امارت مومنین بعد از من ، بر احدی غیر از او …
    باز هم تشکر میکنم از دوستانی که برای کمک به روشن شدن مطلب ارسال میکنند

    پاسخ :
    این روایت جعلی را از چه کتابی ذکر کردید ، می توانید نام کتابی از اهل سنت را در این باره بفرمائید ؟


  36. شیعه says:

    این متن به دلیل اهانت به اهل سنت و کذب حذف گردید .


  37. حاج احمد says:

    اگر عمر بن خطاب بهشت باشه من یه همون جهنم قانعم

    پاسخ :
    انشاءالله .


  38. محب علی says:

    سلام بر برادران اهل سنت و تشیع.من خودم شیعه هستم وبه حب علی افتخار میکنم وهیچ یک از حرف های بالا مبنی به حضرت عمر را قبول ندارم اما هرگز به مقدسات برادران دینی سنی ام اهانت نمیکنم.همانطور که رهبرم آیت الله خامنه ای این کار را حرام اعلام نموده است.بالاخره همه مسلمانیم وباید در مقابل کفر یک لشگر بشیم

    پاسخ :
    سپاس از شما ، ولی ما هیچ جا اطلاعات نادرستی نداده و نخواهیم داد چون این کار از نگاه دینی ما خلاف امانتداری و گناه می باشد . آیت الله خامنه ای رهبر تمام ایرانیان است .


  39. مهدی مهدی says:

    با وجود تمام بی مهریهای فوق که عموما از برادران اهل تشیع دیدم هنوز امیدوارم با رویه مناسب تری بتونیم با برادرهای اهل سنت گفتمان داشته باشیم .
    طرح مسائل فوق و بکار گیری الفاظ بد به مقدسات برادرهای دینیمون به هیچ وجه باعث رضای خدا و یا رسول خدا و یا اهل بیتش نمیشه .
    با احترام با همدیگه مذاکره کنیم و اگر یکدیگر رو نتونستیم متقاعد کنیم هر کسی حق دارد عقیده خودش رو داشته باشه و فحش و ناسزا هم فقط باعث خوشحالی آقای نتانیاهو میشه .
    حالا اگه واقعا بخواهیم باعث خوشنودی رسول خدا بشیم بعد از هر مباحثه بدون اینکه به مقدسات کسی توهین بشه نتیجه رو بگذاریم به عهده خواننده و به هم قول بدیم چه شیعه و چه سنی برای رضای خدا با تمام وجود به برادرهای دینیمون احترام بگذاریم.
    به امید تعالی اسلام و وحدت تمامی مذاهبش و رو سیاهی دشمنان اسلام و مسلمین خصوصا نتانیاهو


  40. ميلاد says:

    در جنگ احد، مسلمانها در آغاز پیشروی کردند آنها حضرت محمد را در خط آخر جنگ نگه داشته بودند تا به ایشان آسیبی نرسد و ابوبکر در خط مقدم بود که ناگهان خالد بن ولید رضی الله عنه ( که هنوز مسلمان نشده بود) از پشت سر حمله کرد و ناگهان خط آخر شد خط مقدم و جان حضرت محمد به خطر افتاد!
    حضرت ابوبکر میگوید برگشتم
    اما درست این است که منظورابوبکر این بود که از خط مقدم برگشتم و دویدم بطرف رسول الله تا او را حفظ کنم. و مرد دیگری را هم دیدم که مثلا پرنده تیز میدود خیال کردم از مشرکین است که دیدم نه ابوعبیده است یعنی اینها در خط مقدم بودند برگشتند دویدند تا به خط آخر رسیدند تا رسول الله را دریابند زیرا خط آخر با حمله خالد از عقب شده بود خط مقدم
    از کتاب تاریخ اسلام ذهبی به این شرح است :
    وقد کسرت رباعیته وشج فی وجهه، وقد دخل فی وجهه حلقتان من حلق المغفر. قال رسول الله صلى الله علیه وسلم: علیکما صاحبکما یرید طلحه وقد نزف. فلم نلتفت إلى قوله، وذهبت لأنزع ذلک من وجهه. فقال أبو عبیده: أقسمت علیک بحقی لما ترکتنی. فترکته. فکره أن یتناولها بیده فیؤذی النبی، فأزم علیهما بفیه، فاستخرج إحدى الحلقتین. ووقعت ثنیته مع الحلقه. وذهبت لأصنع ما صنع، فقال: أقسمت علیک بحقی لما ترکتنی. ففعل ما فعل فی المره الأولى، فوقعت ثنیته الأخرى مع الحلقه. فکان أبو عبیده من أحسن الناس هتماً، فأصلحنا من شأن النبی صلى الله علیه وسلم، ثم أتینا طلحه فی بعض تلک الجفار، فإذا بضع وسبعون، أقل أو أکثر، من بین طعنه ورمیه وضربه، وإذا قد قطعت إصبعه. فأصلحنا من شأنه)

    بقیه داستان به این صورت است که حضرت محمد و حضرت طلحه هر دو زخمی بودند و وقتی این دو یار تازه رسیده خواستند رسول الله را درمان کنند حضرت فرمود: طلحه را دریابید و ابوبکر به طلحه پرداخت و ابوعبیده با دندانش حلقه آهنی را از چهره مبارک رسول الله خارج کرد اما دو دندانش هم شکست (بخاطر سختی آهن ها ) و طلحه هفتاد چند زخم داشت..


  41. طه says:

    سلام
    شما می گویید که زن می تواند چند سال بعد از فوت همسرش حامله شود یا بهتر بگوییم بچه می تواند بمدت پنچ سال در شکم مادر بماند ایا این از نظر پزشگی درست است

    پاسخ :
    مسلمان دروغ نمی گوید و تهمت نمی زند، قسمت تهمت این فرد بی نصیب را حذف کردم .


  42. poorya says:

    واقعا فهاشی به بزرگان دین اشتباهه و گناه بزرگیه چون اونا از همه چیزشون گذشتن برای خدا و حتما خدا هم کسانی رو که به اینان توهین کنن مجازات میکنه و اگر ذره ای هم احتمال میدی حق با اهل سنت هست دست از توهین بردار واینطوری اخرتت رو تضمین کن.


  43. محمدرضا says:

    به به به به….

    وسیعلم الذین ظلموا ای منقلب ینقلبون….وعده خدا نزدیک است


  44. امید.م says:

    دوستای خوبم … خداوند متعال از فحاشی در قران منع کرده ، سوره انعام ایه .۱۰۹
    خدا حتی میگه به بت های مشرکین فحش ندین خلافا که دیگه به نوعی روزی صحابه پیامبر بودند.
    دوست نویسنده ای کاش از یک منبع استفاده نمیکردی و از منابع معتبرتون استفاده میکردی که برای ما مورد قبول باشه .مثلا صحاحه سته یا مسانیدتون .این مطلب اول
    مطلب دوم اینکه شما وقتی کامنت های فحاشی رو میزاری در ذهن منه خواننده دو تا سوال شکل میگیره . یکی اینکه کاره خودشه تا بجون هم بندازه .

    پاسخ امید.م
    اولا؛ شما می دانید منابع معتبر ما کدام هستند ؟ یا تازه می خواهید یاد بگیرید
    منبع معتبر در مورد احادیث صحاح سته هستند و منابع معتبر در تاریخ ، البدایه والنهایه و الکامل فی التاریخ هستند که در اینجا از معتبرترین کتابهای تاریخ و معتبر ترین کتابهای حدیث استفاده شده است .
    گفتید برای شما مورد قبول باشد ؟! یعنی اگر نباشد فحاشی می کنید ؟ در خانواده های ما به بچه های کوچک بجای فحاشی نام خدارا می آموزند .
    پاسخ دوم شما :
    این حرف شما خیلی جالبه، هیچ وقت یاد گرفتید که یک مسلمان دروغ نمی گوید؟ از نگاه ما دروغ از گناهان کبیره است میدانستید ؟ این را هم می دانستید که اسلام نازنین با دروغ آلوده میگردد ؟ آیا می خواهید آی پی فحاشان را به نمایش بگزاریم ؟ اما این مورد اخیر طبق سنت پیامبر ما درست نیست بخاطر حفظ ابرو
    سعی کنید بین افراد تفاوت قائل باشید همه را یکسان فرض نکنید


  45. محمد رضا says:

    ………. توله ……. دیوث ……… ولد زنا ……….. مادرت ………… ولایت ………
    حرومزاده ….

    پاسخ :
    خدمت کاربران گرامی (شیعه و سنی) عرض می شود چنانچه در بالا قول داده بودیم نمونه های دیگری از فحاشی فحاشان را به نمایش بگذاریم تا تفاوت بین تربیت اسلام و تربیت فحاشی گری برای همه مشخص گردد ، طبق قول مان این مورد تائید شد .
    خداوند را سپاس بی پایان که مارا با آموزه های اسلام آراسته گردانید .


  46. بله says:

    این متن به دلیل فحاشی حذف گردید .


  47. محمدرضا says:

    این متن به دلیل فحاشی آقا محمد رضا که یکی از فحاشان مدعی اسلام می باشد حذف گردید .


  48. رکسان says:

    واقعابرات متاسفم اقای نامحترم ۱۴ـomid این ادب ،ادب دینی نیست مگرادب خوانوادگی چیزی جزتاسف نمی تونم نظره دیگه ای درمقابل این بی ادبی داشته باشم متاسفم واقعامتاسفم


  49. omid-14 says:

    این فحاشی ها به درخواست کاربران عزیز پایگاه وااسلاماه توسط مدیر حذف گردیدند .
    در ادامه سلسله فحاشی گری فحاشان تعدادی از فحاشی ها را برای مسلمانان اهل حق در ادامه این صفحه به نمایش می گذاریم، تا تفاوت بین تربیت اسلام و تربیت فحاشی گری را ببینند .

    پاسخ :
    کاربر گرامی؛ شما ابروی اسلام وامامان را بردید با این تریبت فاسدی که از خانواده تان یاد گرفتید .


  50. بسیجی... says:

    باشه …
    لعن الله قاتلیک یا فاطمه…
    فعلا…
    یاعلی ….

    پاسخ برادر بسیجی :
    ممنون از اظهار محبت شما برادرعزیز بسیجی ، حرف دیگری اگر دارید بفرمائید تا ازعلمیت و ایمان و تقوای شما ما و دیگر کاربران عزیز استفاده کنند .


  51. فاطمه f says:

    آقای محمدرضا این اهانت ها شایسته شیعه امیرالمومنین امام علی نیست.امامان معصوم ما دستور دادن با مخالفان هم با ادب صحبت کنیم.ان افراد که برادران ما هستند و جای خود دارند
    درضمن عزیزان پیامبر در خطبه غدیر که شیعه و سنی آنرا نقل کردند فرمودند لقب امیرالمومنین فقط مخصوص امام علی است نه شخص دیگری!!حتی ما حق نداریم به دیگر امامان شیعه خودمان امیرالمومنین بگوییم.
    اللهم عجل لولیک الفرج.اللهم انصرالاسلام و المسلمین

    پاسخ فاطمه f:
    در کجای خطبه پیامبر فرمودند که لقب امیر المومنین فقط مخصوص امام علی است نه شخص دیگر ؟ گفتید سنی هم این را نقل کردند، در کدام کتاب نقل کردند می توانید متن عربی اش را ذکر کنید ؟
    شما با این همه ادعای ادب چطوری به خودتان اجازه دروغ با این بزرگی را دادید ؟! دروغ پشت سر پیامبر ؟! رسول خدا فرمود (من کذب علی متعمدا فلیتبوا مقعده من النار/ رواه مسلم ) کسیکه عمدا بر من دروغی ببندد باید جایش را در جهنم بسازد .


  52. saeed0101 says:

    این متن به دلیل اهانت به خلیفه رسول خدا امیرالمومنین عمربن خطاب حذف گردید .


  53. سید جلال says:

    این متن به دلیل فحاشی به مقدسات اهل سنت حذف گردید .


  54. bisetareh says:

    این اظهار نظر به دلیل خرافه گوئی حذف گردید .


  55. سیدرضا says:

    این متن به دلیل اهانت و کذب حذف گردید .


  56. مهدی مهدوی says:

    مولای ما فرمودند هر شخصی به هر که محبت داشته باشد، و او را دوست بدارد، در قیامت با او محشور می شود


  57. احمد says:

    حیدر کرار,
    امام صادق رحمه الله می‌فرمود: «ولدنی أبوبکر مرتین!» ؛ «أبوبکر از دو جهت جد من است!».


  58. حیدر کرار says:

    ولی ما شیعه هستیم ونظر امام جعفر صادق علیه السلام رو در مورد عمربن خطاب قبول میکنیم


  59. احمد says:

    حسین رنجبر,
    بلکه شما معنی اسلام را نمی فهمید، و قضاوت عامیانه به درد خودتان می خورد .
    کسی که هم علی هم معاویه را دوست داشته باشد، هم وجود دارد و هم مسلمان است .
    اولین شخصی که هم علی و هم معاویه را دوست داشته است خود پیامبر علیه السلام بوده است، و شما دارید به پیامبر اهانت می کنید .


  60. محمد رضا says:

    این اظهارنظر به دلیل فحاشی به سران صدر اسلام (شاگردان مکتب نبوت) اهانت گردید .


  61. حسين رنجبر says:

    کسی که هم علی و هم معاویه را دوست داشته باشد یا وجود ندارد یا مسلمان نیست .


  62. محمدرضا says:

    دروغ ………….. دوستدارم امام زمان بیاد اون موقع هم جرات داری بگی حضرت زهرا به مرگ طبیعی مرد؟ ………….. شماها احمقید …………
    …………………….. خلفای غاصب ……………………………..
    مرد باش ……………………………………. اگه مردی بین شماها بود یه زن نمیزد ………………………………….

    کدوم کتاب اهل تشیع رو قبول داری؟ ……………………………..

    ……………………….. زنا زاده اندر زنا زاده ………………………….. احمق ……………………………. چرند میگی

    ______________________
    توضیح :
    اینها نمونه هایی بود از فاسد بودن این فرد، قضاوت با اهل حق و عقلا .


  63. محمد رضا says:

    این اظهار نظر به دلیل فحاشی و اهانت حذف گردید .
    از خدای مهربان برای برادر محمد رضا و خانواده محترم شان دعای ادب و هدایت می کنیم .


  64. احمد says:

    اسدمظفر,
    اولا سلام علیکم
    ثانیا؛ دوست عزیز این نوع حرفهای بیهوده و باطل شمارا بجای نمی رسانند و هیچ کس را تا بحال به رستگاری نزد الله بزرگ نرسانده است، پس لطفا دنبال اعمالی بروید که ضامن سعادت شماست و این را نیز بدایند که کلا بیهوده گری در دین مبین اسلام جایگاهی ندارد .
    این ها حرفها و تهمت های بی اساسی هستند .
    حد اقل، گفتار نیک، اندیشه نیک، کردار نیک، را از زرتشت یاد بگیریم .


  65. اسدمظفر says:

    درموردنسبش برخی ازاهل سنت می گویند که چندین نسل قبل ازاوخواهربابرادرباهم ازدواج کردن.این درسته؟لطفا جواب رابه ایمیلم می فرستید.


  66. بهروز says:

    سلام علیکم تشکرمیکنم ازبرادرگرامی خداوندامیرالمومنین فاروق اعظم رو رحمت کندکه اسلام روعزت بخشیدوماایرانیان اگرامروزمسلمان هستیم اول به خاطرلطف خدا وبعدهم به خاطرامیرالمومنین عمررضی الله عنهما است خداوندازاو راضی باد


  67. متین says:

    اهانت به شخصیتی که الان در بهشت است هیچ سودی برای کسی ندارد ، و اصلا اهانت به شهدا و اموات منطقی نیست و از آداب اسلامی به دور می باشد .


  68. 1375 says:

    دوستان عزیز اگر قدرت نیکی ندارید بد نکنید اگر قدرت و شجاعت دارید خدای تان را ذکرکثیر کنید تا پروردگار از شما راضی باشد . با این اهانتها مطمئن باشید الله راضی نمی شود .
    با تشکر مدیر سایت

یک دیدگاه بگذارید

جستجو
آخرین مطالب
پیوندهای محبوب
آمار سایت
  • کاربران آنلاین 43نفر
  • بازدید امروز 77751
  • بازدید دیروز 141237
  • بازید کل 104733104

این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت رسیده است.

کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه محفوظ میباشد.

استفاده از محتوای وااسلاماه با ذکر منبع و آدرس سایت بلامانع است. | تگ ها

Powered By Vaislamah.com - Copyright © 2010-2015 Vaislamah.com