پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه

 

باید یقین کامل داشته باشی که با قرآن زنده ای و بدون قرآن مرده

با قرآن بینایی و بدون قرآن نابینا

با قرآن هدایت یافته ای و بدون قرآن گمراه

با قرآن دانشمندی و بدون قرآن نادان

اول الله، آخر الله ، ظاهر الله، باطن الله، فقط الله

بهترین یاد خدا ورد (لااله الا الله) است

دوستان گرامی، وااسلاماه شدیدا به کمک مالی شما خیرین محترم نیازمند است با کمک به سایت در فعالیت های آن سهیم شوید کمک های خود را می توانید از طریق لینک زیر پرداخت نمایید http://vaislamah.com/donate ×
آمار کلی سایت
  • کل مطالب 2321
  • کل نظرات 9622
  • کل اعضا 1684
  • جدیدترین عضو اسحق
خبرنامه
وااسلاماه
| بازدیدها: 44422

فقط روزها و ساعتهایی از سال دارای فضیلت بیشتر برای عبادت کردن هستند و بعبارتی انجام عبادت در آن اوقات اجر بیشتری دارد که شریعت آنها را تعیین کرده است، مانند:
۱- ماه مبارک رمضان، که ماه روزه و نماز و دعا و تلاوت بیشتر قرآن است. انجام عبادت در ماه مبارک رمضان سبب مغفرت گناهان می شود وحقیقتا مغفرت گناهان برکتی است که در سایر ماهها نمی توان یافت چنان که پیامبر صلی الله علیه وسلم می فرماید:«مَنْ قَامَ رَمَضَانَ إِیمَانًا وَاحْتِسَابًا غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ». بخاری:۳۷٫

یعنی: «هر کس، ماه مبارک رمضان را بقصد حصول ثواب، در عبادت بگذراند، تمام گناهان گذشته اش، مورد عفو قرار خواهند گرفت».

و می فرمایند: «فَإِنَّ عُمْرَهً فِی رَمَضَانَ تَقْضِی حَجَّهً مَعِی». یعنی: ثواب یک عمره در ماه مبارک رمضان، برابر با حجی است که همراه من، ادا شود. بخاری:۱۸۶۳.

۲- و ده شب آخر رمضان که شب قدر در آن ده شب قرار دارد، که عبادت در آن شب از هزار ماه بیشتر است. الله تعالی می فرماید:« لَیْلَهُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِّنْ أَلْفِ شَهْرٍ » ( قدر- ۳).یعنی: شب قدر از هزار ماه برتر است.

۳- شش روز از ماه شوال  که روزه گرفتن در آن فضیلت دارد.

از ابوایوب انصاری روایت است که پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود : (من صام رمضان ثم أتبعه ستا من شوال کان کصیام الدهر)[مسلم ۱۱۶۴] «کسی که ماه رمضان و بدنبال آن شش روز از ماه شوال را روزه بگیرد مانند اینست که یک سال کامل روزه گرفته باشد».

۴- و ده روز اول ذی الحجه خصوصا روز دهم ذی الحجه (روز عرفه) که روزه گرفتن در آن برای غیر حاجیان فضیلت دارد. از ابوقتاده روایت است : (سئل رسول الله صلی الله علیه وسلم عن صوم یوم عرفه؟ فقال : یکفر السنه الماضیه و الباقیه، و سئل عن صوم یوم عاشوراء؟ فقال یکفر السنه الماضیه) «از پیامبر صلی الله علیه وسلم درباره روزه روز عرفه سؤال شد فرمود : گناهان سال گذشته و سال جاری را از بین می‌برد. مسلم (۱۱۶۲)

۵- و ایام التشریق ( سه روز بعد از عید قربان) برای عبادت کردن، خداوند متعال می‌فرماید :

‌‌) وَ اذکُرُوا اللهَ فِی أیَّامٍ مَعدُوداتٍ ( (بقره : ۲۰۳)

«و در روزهای مشخصی (سه روز ایام التشریق) خدا را یاد کنید».

البته روزه گرفتن در این سه روز ممنوع است، از ابومره مولای أم هانی روایت است : (أنه دخل مع عبدالله بن عمرو علی أبیه عمرو بن العاص، فقرب إلیهما طعاما فقال : کل. فقال : إنی صائم، فقال عمرو : کل، فهذه الأیام التی کان رسول الله صلی الله علیه وسلم یأمرنا بإفطارها، و ینهانا عن صیامها، قال مالک : و هی أیام التشریق) «با عبدالله بن عمرو نزد پدرش عمرو بن عاص رفتیم، غذایی جلو ما گذاشت و گفت: بخورید، (عبدالله) گفت من روزه هستم، عمرو گفت، بخورید، اینها روزهایی است که پیامبر صلی الله علیه وسلم به ما امر می‌کرد که روزه نگیریم و از روزه گرفتن ما را نهی می‌کرد. امام مالک گفته است : منظور از این روزها ایام التشریق است». ابوداود (۲۴۰۱)

۶- و روز عاشورا وتاسوعا، که روزه گرفتن در آن روزها موجب کفاره ی گناهان صغیره یکسال است. رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمودند: «لئن عشت الی قابل لاصومن التاسع مع العاشر»«اگر تا سال بعد زنده بمانم تاسوعا و عاشورا را روزه می گیرم». ترمذی/ کتاب الصوم

۷- و روز جمعه و دوشنبه و پنج شنبه، که روزه گرفتن در (دو شننبه و پنج شنبه) موجب کفاره گناهان صغیره است و عبادت کردن در روز جمعه فضیلت بیشتری دارد.
در مورد روز جمعه پیامبر صلی الله علیه وسلم می فرماید:« من اغتسل، ثم أتی الجمعه، فصلی ما قدر له، ثم انصت حتی یفرغ من خطبته، ثم یصلی معه، غفر له ما بینه و ما بین الجمعه الأخری، و فضل ثلاثه أیام » یعنی: هر کس که غسل بگیرد سپس به نماز جمعه برود و به اندازه ای که توانایی دارد نماز بخواند سپس موقع خطبه ساکت باشد تا تمام شود و بعد با امام نماز بخواند، گناهان (صغیره) این جمعه و جمعه ما قبل آن بخشیده می شود و فضیلت سه روز دیگر را نصیب خود می کند. صحیح مسلم ۲/۵۸۷٫

و همچنین در مورد روز دوشنبه و پنجشنبه می فرماید: « تعرض أعمال الناس فی کل جمعه مرتین: یوم الاثین و یوم الخمیس، فیغفر لکل عبد مومن إلا عبداٌ بینه و بین اخیه شحناء»

یعنی: « اعمال مردم در هر هفته دو بار عرضه می گردد: روز دوشنبه و پنجشنبه، پس هر بنده مومنی بخشیده می شود مگر کسی که بین او و برادرش کینه ای(کدورت) باشد» مسلم ۴/۲۹۸۸٫

البته روزه گرفتن در جمعه نهی شده است. از ابوهریره رضی الله عنه روایت است : از پیامبر صلی الله علیه وسلم شنیدم که می‌فرمود : (لایصوم أحدکم یوم الجمعه إلا یوما قبله أو بعده) «هیچ کدام از شما روز جمعه روزه نگیرد مگر اینکه روز قبل یا بعد از آن نیز روزه بگیرد». متفق علیه

۸- سه روز از هر ماه که مستحب است این سه روز، سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم ماه باشد :

از ابوذر روایت است که پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود : (یا أبا ذر، إذا صمت من الشهر ثلاثه أیم فصم ثلاث عشره، و أربع عشره، و خمس عشره) «ای ابوذر هرگاه سه روز از ماه را روزه گرفتی، روزهای سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم را روزه بگیر». نسایی (۲۲۲/۴).

۹- روزه گرفتن زیاد در ماه محرم، از ابوهریره روایت است که پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود: (أفضل الصیام بعد رمضان شهر الله المحرم، أفضل الصلاه بعد الفریضه صلاه اللیل) «بهترین روزه بعد از ماه رمضان روزه ماه محرم و بهترین نماز بعد از نمازهای فرض نماز شب است». مسلم (۱۱۶۳).

۱۰- اکثر روزهای ماه شعبان:

ازعایشه روایت است : (ما رأیت رسول الله صلی الله علیه وسلم استکمل صیام شهر قط إلا شهر رمضان، و ما رأیته فی شهر أکثر منه صیاما فی شعبان) «پیامبر صلی الله علیه وسلم را ندیدم که ماهی را کامل روزه بگیرد، مگر ماه رمضان و اورا ندیدم که در هیچ یک از ماهها به اندازه ماه شعبان روزه بگیرد». متفق علیه

۱۱- و یا یک سوم آخر هر شب، که برای نماز شب و دعا وقت خوبی است و اجر بیشتری دارد.

۱۲- و نیز ساعتی در روز جمعه که دعا کردن در آن مستجاب است که بیشتر علما فرموده اند بعد از نماز عصر است و عده ای گفته اند بین دو خطبه ی خطیب جمعه است.
تمامی این اوقات و ایام، مبارک شده اند تا اگر کسی آنها را گرامی بدارد ؛بدین معنا که در آنها عباداتی را که شرعا وارد شده است انجام دهد، از خیر فراوان این عبادتها بهره مند گردد و آن ثواب را در اوقات دیگر نمی تواند به این اندازه بدست آورد. بنابراین این اوقات و ایام مبارک، به خودی خود باعث برکت نیستند بلکه این عبادت شخص است که او را از برکت فراوان آن اوقات که خداوند در آن قرار داده است، منتفع می سازد. مثلا روز جمعه یا شب قدر به ساکنان زمین برکت نمی رساند بلکه کسی که آن دو را با عبادت کردن زنده بدارد ، برکت روز جمعه وشب قدر به وی رسیده است إن شاء الله. و کسانی که خود را از عبادت در آن دو وقت محروم کرده اند پس در حقیقت هیچ خیر و برکتی نصیبشان نشده است و مانند روزها وشب های دیگر هیچ فرقی به حالشان نداشته است.

از آنسو متاسفانه بعضی از مسلمانان اوقات دیگری را بدون داشتن دلیل از قرآن یا احادیث صحیح پیامبر صلی الله علیه وسلم فضیلت بخشیده اند! مانند روز میلاد و مولود پیامبر صلی الله علیه وسلم و یا شب معراج ایشان و یا شب برات (یعنی مبعث پیامبر صلی الله علیه وسلم ) و یا ماه رجب و غیره که هیچیک از این اوقات فضیلت خاصی ندارند و حتی برخی از آنها بدعتی در دین هستند مانند مولود پیامبر صلی الله علیه وسلم و یا شب برات و معراج که بزرگداشت این ایام و اوقات هیچ اساسی در شریعت ندارند و نه پیامبر صلی الله علیه وسلم و نه خلفای راشدین و نه دیگر صحابه رضی الله عنهم و نه تابعین و سلف صالح ما این ایام را بوسیله ی عبادت گرامی نداشته اند و بلکه قرنها بعد از آنها گروهی از مسلمین جاهل اقدام به بزرگداشت آن ایام نمودند.

| ۱۳ مرداد ۱۳۹۲
۱۱ پاسخ به “روزهایی از سال که عبادت کردن در آنها فضیلت بیشتری دارد”

  1. turkmen says:

    جزاک الله خیرا


  2. احمد says:

    زهرا محبی,
    خواهر گرامی بهتر نبود سخنان تان را با صداقت آغاز می کردید نه با کذب ؟ مسلمان که دروغ نمی گوید !
    عده ای از عزیزان اهل سنت معتقدند، نه بلکه همه اهل سنت معتقد به رابط دوستانه و برادرانه خلفای راشدین هستند وهکذا سایر مواردی که ذکر کردید .
    منابع اهلسنت که شما آنها را به قول خودتان بررسی کردید، ما این منابع را خوانده ایم و همچنین موارد که شما در وهم آن هستید ندیدیم لذا بررسی کودکانه شما به درد ما نمی خورد .
    ثانیا، نصیحتم به شما این است که هر عملی را برای خشنودی کسی انجام دهید که خالق شما و خالق همه خوبان است و نه برای خشنودی مخلوق او .


  3. زهرا محبی says:

    سلام عده ای از عزیزان سنی قائل اند که رابطه حضرت علی و خلفا خوب بوده و اصلا غصب خلافت و شهادت حضرت زهرا و جسارت به این خاندان از سوی خلفا ، هیچ اعتباری ندارد وگرنه چرا امیرالمومنین اسم فرزندانش را ابابکر و عمر و عثمان گذاشته ؟ حتما بخاطر علاقه به خلفا این کار را کرده است ولی من به عنوان یک دختر شیعه ، این شبهه را بررسی کرده و با استفاده از منابع معتبر خود اهل سنت پاسخ میدهم . برای خشنودی حضرت زهرا به وبم بیاین و نظرتونو بگین


  4. عبد1 says:

    یُنَبَّأُ الْإِنسَانُ یَوْمَئِذٍ بِمَا قَدَّمَ وَأَخَّرَ ﴿۱۳﴾

    انسان، در چنین زمانی (در داوری) به آنچه (در عکس العمل نسبت به آیات) پیش فرستاده است و یا به پشت سر قرار داده است خبر داده شود.
    در نامه اعمال، به دلیل آیات « فاطر : ۱۰، زمر : ۱۷ و ۱۸ و ۲۳ » به میزانیت قرآن « قَدَّمَ » عکس العمل برتبعیت از آیات الله و « أَخَّرَ » به پشت گوش افکندن کلام الله « یَمْکُرُونَ السَّیِّئَاتِ » است. « حاقه : ۱۸-۳۷ » و بقیه اعمال زندگی (که در کتاب آسمانی فرمانی برآن نیست) شبیه اعمال دنیائی جانداران، بی ارزش است. « هود : ۱۶، رحمن : ۲۶، طه : ۱۳۱، قصص : ۶۰، حجر : ۸۸، شوری : ۳۶، زخرف : ۳۲ و ۳۵، کهف : ۲۸ و ۴۶، نحل : ۹۶، مؤمنون : ۵۵ و ۵۶، نساء : ۳۲، حدید : ۲۰، آل عمران : ۱۴ »


  5. عبد1 says:

    یَا أَیُّهَا الْإِنسَانُ إِنَّکَ کَادِحٌ إِلَىٰ رَبِّکَ کَدْحًا فَمُلَاقِیهِ ﴿۶﴾

    ای انسان! یقینًا تو به سوی (داوری) پروردگارت، (به شدت) کوشنده و جدیت به خرج دهنده ای. پس، (داوری) او را ملاقات کنی.

    فَأَمَّا مَنْ أُوتِیَ کِتَابَهُ بِیَمِینِهِ ﴿۷﴾ فَسَوْفَ یُحَاسَبُ حِسَابًا یَسِیرًا ﴿۸﴾ وَیَنقَلِبُ إِلَىٰ أَهْلِهِ مَسْرُورًا ﴿۹﴾

    پس ، اما کسی که (در داوری) کتاب (اعمال) او به دست راستش داده شود پس، به حسابی آسان محاسبه خواهد شد و به سوی اهلش (در بهشت) با شادمانی بر می گردد.

    وَأَمَّا مَنْ أُوتِیَ کِتَابَهُ وَرَاءَ ظَهْرِهِ ﴿۱۰﴾ فَسَوْفَ یَدْعُو ثُبُورًا ﴿۱۱﴾ وَیَصْلَىٰ سَعِیرًا ﴿۱۲﴾

    و اما کسی که کتاب ( اعمال) او از پشت سرش داده شود. پس، عذابی نزدیک به هلاکت و واویلا را خواهد خواند و وارد آتشی شود.
    لذا مدعی یا نشان دهنده اطمینان قطعی بر ایمان به الله و آخرت مانند همسر فرعون در آیه تحریم : ۱۱ است یا نشانهء عدم اعتقاد به الله و آخرت. « سبأ : ۲۳، یس : ۱۱، ق : ۳۳، فاطر : ۱۸، انبیاء : ۴۹، ملک : ۱۲، حدید : ۲۵ »


  6. الهام says:

    سلام علیکم ورحمت الله وبرکاته .الحمدالله برادر گرامی بسیار خوشحالم از رفع فیلتر واالسلاماه . واقعا دلمون تنگ شده بود .الحمدالله که برگشتید وبه روشنگریتون ادامه میدهید .الله متعال از شما بپذیرد ودر میزان اعمالتان قرار دهد وماراهم از دعای خیرتان فراموش نکنید .
    http://butehysabz.blogfa.com/


  7. عرش says:

    سلام علیکم…
    با دانلود چهارده بخش از فیلم ( فی صوره الشیطان) آپ هستم.
    موفق باشید


  8. احمد says:

    سلام به همه مردان مومن و زنان مومن .
    عید سعید فطر بر شما مهمانان الله مبارک باد .
    دوستان عزیز، پیام رمضان این است که ما، هر روز، هر هفته و هر ماه مسلمان باشیم، به این معنی که بعد از رمضان با نمازهای جماعت در مساجد، اذکار و دعا خدا حافظی نکنیم . رمضان تمرینی است برای استقامت در ماه های دیگر، لازم است پیام رمضان را بگیریم .


  9. احمد. says:

    نظرات این قسمت اشتباها حذف شده اند


  10. مریم7 says:

    چرا نظرم حذف شده ؟


  11. sahar says:

    جزاکم الله خیرا.عَنْ عَائِشَهَ رَضِیَ اللَّه عَنْهَا قَالَتْ: کَانَ النَّاسُ مَهَنَهَ أَنْفُسِهِمْ، وَکَانُوا إِذَا رَاحُوا إِلَى الْجُمُعَهِ رَاحُوا فِی هَیْئَتِهِمْ، فَقِیلَ لَهُمْ: «لَوِ اغْتَسَلْتُمْ». (بخارى:۹۰۳)
    ترجمه: عایشه رضی‏ الله‏ عنها می‏فرماید: مردم، خودشان کارهایشان را انجام می‏دادند و با همان لباسهای کار، برای ادای نماز جمعه می‏آمدند. به آنان گفته شد: «چقدر خوب بود اگر امروز غسل می‏کردید».

یک دیدگاه بگذارید

جستجو
آخرین مطالب
پیوندهای محبوب
آمار سایت
  • کاربران آنلاین 39نفر
  • بازدید امروز 28903
  • بازدید دیروز 110002
  • بازید کل 100738497

این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت رسیده است.

کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه محفوظ میباشد.

استفاده از محتوای وااسلاماه با ذکر منبع و آدرس سایت بلامانع است. | تگ ها

Powered By Vaislamah.com - Copyright © 2010-2015 Vaislamah.com