پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه

 

باید یقین کامل داشته باشی که با قرآن زنده ای و بدون قرآن مرده

با قرآن بینایی و بدون قرآن نابینا

با قرآن هدایت یافته ای و بدون قرآن گمراه

با قرآن دانشمندی و بدون قرآن نادان

اول الله، آخر الله ، ظاهر الله، باطن الله، فقط الله

بهترین یاد خدا ورد (لااله الا الله) است

آمار کلی سایت
  • کل مطالب 2335
  • کل نظرات 9754
  • کل اعضا 1707
  • جدیدترین عضو MEHDI7
خبرنامه
وااسلاماه
| بازدیدها: 88243

مراسم عقد معمولاً با خطبه و سخنان معروفی آغاز می‌شود که بهترین آنها خطبه‌ای است که ترمذی و نسایی و ابن ماجه آن را از عبدالله بن مسعود روایت نموده‌اند، ابن مسعود فرموده است: رسول  خدا صلی الله علیه وسلم خطبه و سخنانی را که در آغاز مراسم عقد مستحب است گفته شود این‌گونه به ما آموخت:

{«الحمدالله نستعینه و نستعفره و نعوذ بالله من شرور انفسنا و سیئات اعمالنا، من یهدالله فلا مضل له و من یضلله فلا هادی له، و اشهدا ان لا اله الا الله وحده لا شریک له، و اشهد ان محمداً عبده و رسوله».

« یَاأَیُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَهٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالًا کَثِیرًا وَنِسَاءً وَاتَّقُوا اللَّهَ الَّذِی تَسَاءَلُونَ بِهِ وَالْأَرْحَامَ إِنَّ اللَّهَ کَانَ عَلَیْکُمْ رَقِیبًا» (النساء / ۱)

«ای مردمان از (خشم) پروردگارتان بپرهیزید. پروردگاری که شما را از یک انسان آفرید و (سپس) همسرش را از نوع او آفرید، و از آن دو نفر مردان و زنان فروانی (بر روی زمین) منتشر ساخت. و از (خشم) خدایی بپرهیزید که همیدگر را بدو سوگند می‌دهید، بپرهیزید از این‌که پیوند خویشاوندی را گیسخته دارید (و صله رحم را نادیده گیرید)؛ زیرا که بی‌گمان خداوند مراقب شما است (و کردار و رفتار شما از دید او پنهان نمی‌ماند)».

« یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آَمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَقُولُوا قَوْلًا سَدِیدًا (۷۰) یُصْلِحْ لَکُمْ أَعْمَالَکُمْ وَیَغْفِرْ لَکُمْ ذُنُوبَکُمْ وَمَنْ یُطِعِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ فَازَ فَوْزًا عَظِیمًا» (الاحزاب / ۷۰-۷۱) 

«ای مؤمنان! از خدا بترسید (و خویشتن را با انجام خوبی‌ها و دوری از بدی‌ها، از عذاب او در امان دارید) و سخن حق و درست بگویید … * در نتیجه خدا (توفیق خیرتان می‌دهد و) اعمالتان را بایسته می‌کند و گناهان‌تان را می‌بخشاید و هرکه از خدا و پیغمبرش فرمانبرداری کند، قطعاً به پیروزی و کامیابی بزرگی دست می‌یابد».

« یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آَمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُونَ» (آل عمران / ۱۰۲)}

«ای کسانی که ایمان آورده‌اید آن‌ چنان که باید از خدا ترس داشته باشید، از او بترسید (و با انجام واجبات و دوری از منهیات گوهر تقوی را به دامان گیرید) و شما نمیرید، مگر آن‌که مسلمان باشید».

بهتر آن است که برخی از احادیث به آیات فوق اضافه شود. برای مثال احادیث زیر مناسب‌اند:

«نکاح روش و سنت من است هرکس از آن روی‌ردان شود، جزو (امت) من به شمار نمی‌رود».، «ازدواج نمایید تا نسل‌تان بیشتر شود و من در روز قیامت به فراوانی شما افتخار می‌کنم».

امام نووی می‌فرماید: «حداقل خطبه عقد آن است که شامل «حمد» و سپاس خداوند و «صلوات» بر رسول  خدا صلی الله علیه وسلم و توجیه و سفارش به پرهیزکاری در آشکار و پنهان باشد و در آن خطاب به عروس و داماد گفته شود: خداوند زندگی مشترک شما را مبارک گرداند و باران رحمتش را بر زمین زندگی‌تان بباراند و الفت و محبت را اساس زندگی شما قرار دهد.

صیغه ی عقد:

عقد نکاح با صیغه ایجاب و قبول انجام می‌پذیرد [و به عبارتی دیگر رکن تحقق ازدواج ایجاب و قبول است]

ایجاب: لفظی است که برای نخستین بار از جانب یکی از متعاقدین صادر می‌شود و بیانگر ایجاد پیوند زناشویی است: مثلاً پدر عروس بگوید: «دخترم را به نکاح تو دادم» یا داماد به پدر زوجه بگوید: «دخترت فلانی را به ازدواج من درآورد».

قبول: و آن عبارت از الفاظی است که پس از ایجاب از جانب طرف مقابل نکاح، صادر می‌شود، مثل اینکه داماد در جواب پدر دختر بگوید: «ازدواج با دختر تو را قبول نمودم» یا اینکه پدر زوجه، بعد از ایجاب، به داماد بگوید: «دخترم فلانی را به نکاح تو درآوردم». [اگر ولی زوجه دارای چند دختر است، الزامی است نام دختر ذکر شود] شریعت اسلام، ایجاب و قبول را دلیلی برای تراضی بر ازدواج وضع کرد.

{بعبارتی: شوهر یا وکیل شوهر در عقد ازدواج چنین گوید: «زَوِّجْنِیْ ابْنَتَکَ أَوْ وَصِیَّتَکَ فُلَانَهُ» دختر یا وصیه خود فلانی را به عقد من درآور، ولی دختر، بگوید: «زَوَّجْتُکَ أَوْ أَنْکَحْتُکَ ابْنَتِیْ فُلَانَهَ» دخترم فلانی را به ازدواج یا به نکاح تو درآوردم. شوهر گوید: «قَبِلْتُ زِواجُهَا مِنْ نَفْسِیْ» ازدواج او را با خودم پذیرفتم}.

شرایط صحت نکاح:

۱- رضایت و حضور ولی زن در نکاح 

نزدیک‌ترین شخص از نظر نسبی به دختر، ولی اوست. مانند: پدر، پدربزرگ، برادر و عمو. ولی دختر باید با ازدواج او راضی باشد و موافقت کند، در غیر این صورت عقد ازدواج صحیح نیست. برای اینکه امکان دارد، دختر با کسی ازدواج کند که همتایش (مناسب حالش) نباشد یا کسی باشد که قادر بر ادای حقوق زن نباشد و یا انسان فاسق و بی‌بندوباری باشد که ارزشی برای حدود الهی قائل نیست.

به این خاطر است که اسلام در عقد، رضایت ولی را شرط [صحت نکاح] اعلام نموده است. در حدیث نیز آمده است که: «هر زنی که بدون اجازه ولی خود به ازدواج کسی درآید، آن ازدواج باطل است، باطل است، باطل است.» [روایت اصحاب سنن، بجز نسایی] و در حدیثی دیگر آمده: «هیچ عقد نکاحی درست نیست مگر با حضور ولی» [ترمذی و ابوداوود]

اما اگر حالتی پیش آید که ولی دختر با لجاجت، بهانه‌گیری و از روی عناد [بدون سبب] از ازدواج دخترش (با پسری که اهل دین و تقوا) جلوگیری کند، در این موقع دختر می‌تواند برای رفع مشکلش به قاضی مراجعه کند، اگر قاضی مسلمان تشخیص داد که اظهارات ولی غیرمعقول است، به ولی، امر می‌کند که دخترش را شوهر دهد. پس اگر ولی، نپذیرفت و بر ممانعتش اصرار ورزید، در این صورت قاضی توجهی به مخالفت او نکرده و حکم به ازدواج دختر می‌دهد. چنانچه در حدیث آمده که پیامبر صلی الله علیه وسلم  فرمود: «اگر ولی دختر با او خصومت ورزید و بی‌سبب مانع ازدواجش شد، او مانند کسی است که ولی ندارد و سلطان ولی اوست» [اصحاب سنن بجز نسایی]

۲- وجود دو شاهد برای نکاح 

یکی دیگر از شرایط صحّت عقد، حضور دو شاهد است که سخن طرفین عقد را بشنوند و بدانند که مقصود طرفین عقد از آن سخنان، عقد ازدواج است. از رسول خدا صلی الله علیه وسلم  روایت شده که فرمودند: «هیچ عقد نکاحی درست نیست، مگر با حضور ولی [دختر] و دو شاهد عادل.» [احمد و دارقطنی]

شرایط ذیل برای گواهان الزامی است:

مسلمان باشند، مرد باشند، بالغ و عاقل باشند. [البته در مذهب حنفیه عدالت گواهان شرط صحت عقد نیست و با حضور گواهان فاسق نیز عقد صحیح است، همچنین شهادت یک مرد و دو زن را معتبر می‌دانند]

حکمت و فلسفه وجود دو شاهد بر عقد نکاح، حفظ حقوق زوجین در صورت انکار نمودن یکی از آنهاست.

۳- رضایت دختری که نکاح می‌شود

یکی از شروط اساسی صحت نکاح، جلب رضایت دختر است و دختر نباید علی‌رغم میل خودش به ازدواج کسی درآید. پس چنانچه راضی نباشد، عقد باطل است هرچند دختر هم باشد، باید از او اجازه گرفته شود و سکوت دختر باکره مادامی که دلالت بر رضایت او نماید، کافی است. اما برای ازدواج با بیوه‌زن باید از او اجازه گرفته شود و وی به صراحت موافقت خود را اعلان کند.

پیامبر صلی الله علیه وسلم  می‌فرمایند «هنگام عقد نکاح از دوشیزه اجازه بگیرید و سکوت او بمنزله اجازه است، ولی زن بیوه به خودش از ولی و سرپرستش اولی و مقدم‌تر است. [شیخان و اصحاب سنن]

و در حدیثی که «نسایی» و «ابن‌ماجه» روایت کرده‌اند، آمده است که پدری خواست دخترش را علی‌رغم میل و علاقه‌اش به ازدواج برادرزاده‌اش درآورد تا به‌وسیله آن خود را از فقر و ناداری برهاند. دختر نزد پیامبر صلی الله علیه وسلم  شکایت کرد، پیامبر صلی الله علیه وسلم  فرمود: «هرکاری را که می‌خواهی انجام بده» [اختیار قبول یا فسخ نکاح را به او سپرد] دختر گفت: به آنچه پدرم انجام داده، راضی هستم ولی من با این مخالف هستم که زنان بدانند پدران اختیاری ندارند هرطور که بخواهند در باره ازدواج دخترانشان بدون اجازه آنان تصمیم بگیرند.»

بطور خلاصه:

۱-    حضور ولی دختر

۲-    حضور دو شاهد  عادل

۳-    خواندن صیغه عقد و رد و بدل کردن ایجاب و قبول از طرف ولی زن و داماد

۴-    تعیین نکردن زمان یا وقت در هنگام صیغه عقد (اصلا از زمان سخن به میان نیاید)

که قسمت اول و دوم جزو شروط نکاح هستند و قسمت سوم و چهرم جزو ارکان عقد نکاح هستند. و مادامیکه یکی از موارد فوق بطور صحیح رعایت نشود عقد نکاح باطل است و ازدواج رسمیت نمی یابد و دختر و پسر زن و شوهر و محرم همدیگر نخواهند بود.

پس از اجرای صحیح خطبه عقد و فراهم شدن شرایط و ارکان آن، دختر و پسر محرم هم خواهند بود و بعنوان زن و شوهر شناخته می شوند هر چند که مراسم عروسی در زمان دیگری انجام پذیرد زیرا آنچه که باعث محرمیت و رسمیت یافتن دختر و پسر بعنوان زن و شوهر همدیگر هستند انجام صحیح عقد نکاح با توجه به ظوابط شرعی که اشاره شد می باشد نه انجام مراسم عروسی!

images

موضوع:, فقه و احکام
| ۳ آبان ۱۳۹۲
۲۰ پاسخ به “دعای خطبه یا صیغه ی عقد و محرمیت و شرایط آن چگونه است؟”
  1. وضعیت کاربر : مهمان
    ازاد says:

    سلام.در مناطق شافعی نشین، وقتی عاقد پسر و دختر راعقد میکند انها را به فقط حنفی درمی اورد و پش از ان اقدام به عقد ازدواج میکند. دلیل اون چیه؟ایا مشکلی در فقه شافعی برای ازدواج هست که بر طبق مذهب حنفی حل میشه؟اون مشکل چیه؟

    پاسخ :
    در مسئله عقد نکاح بین اهل سنت اختلافی وجود ندارد و نحوه عقد بستن برای همه یکسان می باشد.

  2. وضعیت کاربر : مهمان
    محمد غنی says:

    این اظهار نظر به دلیل بیهوده گویی حذف گردید .

  3. وضعیت کاربر : مهمان
    محمد says:

    سوالم اینه ک اجازه ی ولی برای خانمی ک مطلقه است وجدا از پدر مادرش همراه فرزندانش زندگی میکنه و رابطه خوبی باپدرش هم نداره وسن زیادی هم داره ایا لازمه
    پسری جوان هستم ومیخوام بایه خانم ۵۰ساله ازدواج کنم.
    اسلام دراین مورد چ دستوری داده؟

    پاسخ :
    برای انجام عقد نکاح زنان، اذن ولی ، حضور ولی یا وکیل او شرط است که بدون آن عقد او باطل است، این امر از جمله حکمتهای دین مبین اسلام بمنظور پایداری زندگی زناشویی و استحکام آن است که موجب جلوگیری از بسیاری از ناهنجاری ها می شود ، در جوامع غیر مسلمانان آمار زنان مجردی که مادران چند فرزند هستند چشم گیر است .
    لذا داشتن زندگی مستقل خانم و قطع ارتباط او با سرپرستانش موجب سلب ولایت آنها نمی گردد.


  4. Sahand says:

    با سلام و خدا قوت سوالی داشتم برادر.
    حکم صیغه ی اهل کتاب برای اشخاص مجرد که امکان ازدواج دائم ندارن چیه و به چگونه است؟
    با تشکر از پاسخ شما.

    • وضعیت کاربر : مهمان
      کریم شهیاد says:

      باسلام درمذهب شیعه اثنی عشری ضیغه کردن خانم های اهل کتاب جایز است ولی نکاح دایم مستلزم مسلمان شدن خانم است

  5. وضعیت کاربر : مهمان
    gholam says:

    چه مذهب ضعیفی که با ذات بشر فاصله داره

  6. وضعیت کاربر : مهمان
    علی خان کورد says:

    سلام ممنون خیلی مفید بود.
    من متاهل هستم و اگر برای مثال بخوام غیر رسمی یا پنهانی با شخصی که مدنظرم ست برای دوری از گناه محرم بشم چیکار باید بکنم..؟ ایا توی اهل سنت صیغه یا چنین چیزی هست که دوتایی بتونیم بخونیم و محرمیت بینمون باشه.و صیغه جایزهست برای سنی مذهب یا خیر
    جواب لطفا

    پاسخ :
    مطلب را با دقت بیشتری مطالعه کنید ، همین مطلب توضیح می دهد عقد پنهانی باطل است . صیغه از دیدگاه اهل سنت مشروعیت ندارد .

    • وضعیت کاربر : مهمان
      سبحان says:

      صیغه حلال و مشروع را حرام کردید که شخصی مثل این آقا ،مشکل دارد نمیتواند حل کنه وبه گناه میافته،لعنت خداوند بر کسی که حلال الهی را حرام کند؟؟؟؟؟

  7. وضعیت کاربر : مهمان
    پروانه says:

    سلام من یک دختر فراری هستم و مردم راضی به ازدواجم نیست حکم چیست

    • وضعیت کاربر : مهمان
      حسین says:

      سلا م

      راضی بودن مردم شرط نیست

      بیا با من ازدواج. کنیم

    • وضعیت کاربر : مهمان
      کریم شهیاد says:

      باسلام دخترم فرارت از خانه کار خوبی نبود باید درمقابل مشکلات بااستعانت از خداوند متعال ووالدینت ایستادگی میکردید.حالاکه ازخانه فرارکردیدحتما سع کن به خانه ات برگردید پدرومادرت چشم به راه شما هستند برگرد وانشاالله شوهر مومن وخوبی پیدا میکنید خداوند متعال الرحم الراحمین است وتوبه پذیر برگرد دخترم

  8. وضعیت کاربر : مهمان
    محمد says:

    ممنون ازسایت خوب تون


  9. علی says:

    خیلی خوب بود استفاده کردم


  10. علی علاقبند says:

    لطفا برای من ارسال نمایید


  11. احمد says:

    منظور آنست که عاقد و یا کسی که صیغه عقد را می خواند لفظ "عقد دائم" یا "عقد موقت" را بر زبان جاری نکند، چون این مسلم و بدیهی است که عقد نکاح برای آن بسته می شود که ماندگار باشد نه اینکه طرفین نیتی غیر این را داشته باشند، یعنی مثلا نیت داشته باشند پس از فلان مدت از هم جدا شوند که این به معنای «ازدواج به نیت طلاق است» که جایز نیست، یا مثل متعه که مدت دار است .

    marzieh,
    عدم حضور و یا عدم رضایت ولی با هر انگیزه ای باشد نکاح معتبر نخواهد بود مگر اینکه ولی وکیل خود را بجای خود بفرستد.

    • وضعیت کاربر : مهمان
      احسان says:

      سلام – مرضیه خانم، در متن امده که عدم رضایت والدین باید علت عقلانی داشته باشد. کل حکم به شرع حکم به عقل.
      ———–
      درضمن از پاسخ های محترمانه سایت نیز سپاسگزارم.


  12. marzieh says:

    اگر ولی راضی نشود از روی لجاجت و بدون وجود سلطان نکاح صورت گیرد چطور؟
    شاهدین و باقی شروط ادا گردد؟

    اگر ولی راضی نشود از روی لجاجت و بدون وجود سلطان نکاح صورت گیرد چطور؟
    شاهدین و باقی شروط ادا گردد؟

    • وضعیت کاربر : مهمان
      علی says:

      با عرض سلام

      بنده همین کار را انجام دادم لذا خانواده های طرفین راضی به ازدواج نبودن اما ماها همدیگر را دوست داشتیم لذا با ایجاد دو شاهد و خواندن صیغه محرمیت و بقیه شروط اما بدون وجود سلطان یا قاضی زندگی خود را شروع کردیم،و الحمد الله خداوند را هزاران مرتبه شکر زندگی خوب و خرمی داریم.


  13. sahar says:

    زمان تعیین کردن مثل صیغه کردن میشود،


  14. ............. says:

    السلام علیکم
    ۴-تعیین نکردن زمان یا وقت در هنگام صیغه عقد (اصلا از زمان سخن به میان نیاید)
    منظور از این مورد چیست؟؟
    لطفا بیشتر توضیح دهید.

یک دیدگاه بگذارید

جستجو
آخرین مطالب
پیوندهای محبوب
آمار سایت
  • کاربران آنلاین 37نفر
  • بازدید امروز 24194
  • بازدید دیروز 112414
  • بازید کل 107622817

این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت رسیده است.

کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه محفوظ میباشد.

استفاده از محتوای وااسلاماه با ذکر منبع و آدرس سایت بلامانع است. | تگ ها

Powered By Vaislamah.com - Copyright © 2010-2015 Vaislamah.com