پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه

 

باید یقین کامل داشته باشی که با قرآن زنده ای و بدون قرآن مرده

با قرآن بینایی و بدون قرآن نابینا

با قرآن هدایت یافته ای و بدون قرآن گمراه

با قرآن دانشمندی و بدون قرآن نادان

اول الله، آخر الله ، ظاهر الله، باطن الله، فقط الله

بهترین یاد خدا ورد (لااله الا الله) است

کاربران ارجمند؛ به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا ابتدا سوال خود را در سایت جستجو نمایید ×
آمار کلی سایت
  • کل مطالب 2335
  • کل نظرات 9765
  • کل اعضا 1708
  • جدیدترین عضو شهرام گلی
خبرنامه
وااسلاماه
| بازدیدها: 58710

  انسانها در مورد معبودی که عبادت کرده‌اند، مورد سؤال قرار می گیرند. از آنان سؤال می شود که پیامبران را اجابت کردهاند یا خیر. 

انسانها درباره اعمالی که انجام دادهاند و از نعمتهایی که در دنیا از آنها بهره بردهاند و از عهد و پیمانها و از گوش، چشم و دلهای‌شان سؤال خواهد شد. در این بحث از موارد ذکر شده صحبت خواهد شد. 

۱_کفر وشرک 

مهمترین سؤالی که روز قیامت از انسانها بعمل می آید راجع به‌ کفر و شرک است. از آنها درباره معبودهایشان سؤال می شود. خداوند می فرماید: آیه: «وَقِیلَ لَهُمْ أَیْنَ مَا کُنتُمْ تَعْبُدُونَ * مِن دُونِ اللَّهِ هَلْ یَنصُرُونَکُمْ أَوْ یَنتَصِرُونَ». الشعراء: ۹۲ – ۹۳

(و بدیشان گفته می‌شود: کجا هستند معبودهائی که پیوسته آنها را عبادت می‌کردید؟ ‏ (معبودهای) غیر از خدا. آیا آنها (در برابر این شدائد و سختیهائی که اکنون با آن روبرو هستید و هستند) شما را کمک می‌کنند یا خویشتن را یاری می‌دهند؟‏). ‏

«وَیَوْمَ یُنَادِیهِمْ فَیَقُولُ أَیْنَ شُرَکَائِیَ الَّذِینَ کُنتُمْ تَزْعُمُونَ». القصص: ۶۲

(روزی (را خاطر نشان ساز که) خدا ایشان را فریاد می‌دارد و می‌گوید: انبازهائی که برای من گمان می‌بردید کجایند؟!  (ای مشرکان! حالا که حجابها و پرده‌ها کنار رفته‌اند و هنگامه حساب و کتاب و گرفتاری و درماندگی است، بگوئید بتها و خداگونه‌های انس و جنّی که می‌پنداشتید و می‌پرستیدید بیایند و شما را از عقاب و عذاب آفریدگار برهانند)).

انسانها درباره اینکه غیر از خدا چه‌ کسی را عبادت میکردند و اینکه‌ جانوران و انواع هدایا را به معبودهای باطل تقدیم میکردند مورد سؤال قرار خواهند گرفت آیه: « وَیَجْعَلُونَ لِمَا لاَ یَعْلَمُونَ نَصِیبًا مِّمَّا رَزَقْنَاهُمْ تَاللّهِ لَتُسْأَلُنَّ عَمَّا کُنتُمْ تَفْتَرُونَ». النحل: ۵۶

((کافران) برای بتهائی که چیزی نمی‌دانند (زیرا که جمادند)، بهره‌ای (از حیوانات و ارزاق خود) که ما بدیشان داده‌ایم قرار می‌دهند (و بدین وسیله بدانها تقرّب می‌جویند). به خدا سوگند!  (در دادگاه قیامت) از این دروغ و بهتانها بازپرسی خواهید شد (و سزای کردارتان داده می‌شود)).

و راجع به‌ تکذیب پیامبران مورد سؤال قرار می گیرند: آیه:« وَیَوْمَ یُنَادِیهِمْ فَیَقُولُ مَاذَا أَجَبْتُمُ الْمُرْسَلِینَ * فَعَمِیَتْ عَلَیْهِمُ الْأَنبَاءُ یَوْمَئِذٍ فَهُمْ لَا یَتَسَاءَلُونَ». القصص: ۶۵ – ۶۶

((خاطرنشان ساز) روزی را که خداوند مشرکان را فریاد می‌دارد و می‌گوید: به پیغمبران چه پاسخی دادید؟ در این هنگام (بر اثر حیرت و دهشت) همه خبرها از یادشان می‌رود (و جملگی دچار فراموشی می‌شوند و سخنی برای گفتن نخواهند داشت و حتّی از هول و هراس) نمی‌توانند چیزی از یکدیگر هم بپرسند). ‏

۲_در دنیا چه عملی را انجام داده اند؟ 

انسان در مورد اعمالی که در دنیا انجام داده است مورد بازخواست قرار می گیرد.

«فَوَرَبِّکَ لَنَسْأَلَنَّهُمْ أَجْمَعِیْنَ * عَمَّا کَانُوا یَعْمَلُونَ». الحجر: ۹۲ – ۹۳

(به پروردگارت سوگند! که حتماً (در روز رستاخیز از آنچه در دنیا مردمان انجام می‌دهند) از جملگی ایشان پرس‌‌وجو خواهیم کرد. ‏ (سؤال و بازخواست می‌کنیم) از کارهائی که (در جهان) می‌کرده‌اند).

«فَلَنَسْأَلَنَّ الَّذِینَ أُرْسِلَ إِلَیْهِمْ وَلَنَسْأَلَنَّ الْمُرْسَلِینَ». الأعراف: ۶

((در روز قیامت) به طور قطع از کسانی که پیغمبران به سوی آنان روانه شده‌اند می‌پرسیم (که آیا پیام آسمانی به شما رسانده شده است یا خیر و چگونه بدان پاسخ داده‌اید؟) و حتماً از پیغمبران هم می‌پرسیم (که آیا پیام آسمانی را رسانده‌اید و از مردمان در قبال فرمان یزدان چه شنیده و چه دیده‌اید؟)).

در سنن ترمذی از أبی برزه‌ أسلمی رضی الله عنه روایت شده‌ که‌پیامبر الله صلی الله علیه وسلم فرمود:  «لا تزول قدما عبد یوم القیامه، حتى یسأل عن عمره فیم أفناه، وعن علمه فیم فعل، وعن ماله من أین اکتسبه وفیم أنفقه؟ وعن جسمه فیم أبلاه؟» جامع الاصول (۱۰/۴۳۶) وشماره آن: ۷۹۶۹‏.

(در روز قیامت هیچ کس نمی‌تواند قدم بردارد تا اینکه‌ در مورد چهار چیز از او سؤال نشود:

۱عمرش را در چه‌ چیزی صرف نمود.

۲مقطع جوانی را با چه‌ چیزی بسر برد.

۳تا کجا به‌ علم و دانشش عمل کرد.

۴مال و ثروتش را از چه‌ راهی کسب کرد و در چه‌ چیزی خرج نمود).

باز در سنن ترمذی از عبدالله‌ بن مسعود رضی الله عنه روایت شده‌ که‌ رسولخدا الله صلی الله علیه وسلم فرمودند: «لا تزول قدم ابن آدم یوم القیامه من عند ربه، حتى یسأل عن خمس: عن عمره فیم أفناه؟ وعن شبابه فیم أبلاه؟ وعن ماله من أین اکتسبه، وفیم أنفقه، وماذا عمل فیما علم».

(در روز قیامت هیچ کس نمی‌تواند در حضور پروردگار قدم بردارد تا اینکه‌ در مورد پنج چیز از او سؤال نشود:

۱عمرش را در چه‌ چیز صرف نمود.

۲مقطع جوانی را با چه‌ چیزی بسر برد.

۳مال و ثروتش را از چه‌ راهی کسب کرد.

۴مال و ثروتش را در چه‌ چیزی خرج نمود.

۵تا کجا به‌ علم و دانشش عمل کرد).

آنچه که در حدیث مذکور و یا امثال آن قابل توجه است، اینکه‌ رسولالله صلی الله علیه وسلم مسلمانان را بسوی احتیاط و تخفیف در جمع آوری اموال دعوت می کند، زیرا به هر میزان که مال انسان زیاد باشد، مدت محاسبهاش نیز به همان میزان زیاد و طولانی خواهد بود. و به هر میزان که مال و دارایی‌اش اندک باشد، مدت زمان حسابش به همان میزان کوتاه بوده و به سرعت تمام به بهشت برده می شود. از رسول‎‎اکرم الله صلی الله علیه وسلم روایت شده‌ که‌ فرمود:

«إن فقراء المهاجرین یسبقون الأغنیاء، یوم القیامه إلى الجنه بأربعین خریفاً».

(مهاجرین فقراء به مدت چهل سال جلوتر از مهاجرین اغنیاء به بهشت برده میشوند).

۳ـ نعمت هایی که مورد استفاده بودهاند  

خداوند روز قیامت از نعمتهایی که در دنیا به انسان داده است، سؤال می کند. میفرماید:

«ثُمَّ لَتُسْأَلُنَّ یَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِیمِ». التکاثر: ۸

(سپس در آن روز از ناز و نعمت بازخواست خواهید شد).

مقصود از نعمت موارد زیر می باشند:

شکم سیر، آب خنک، سایه خانه و مسکن، تعدیل در ساختار جسم و روح و لذت خواب.

سعید بن جبیر رضی الله عنه میگوید: حتی یک جرعه عسل مورد بازخواست واقع می‌شود. مجاهد میگوید: تمام لذات دنیوی شامل بازخواست می‌باشند، حسن بصری میگوید: نعمت صبح و شام نیز از جمله نعمت هایی هستند که انسان در مورد آنها مورد سؤال قرار خواهد گرفت.

ابن عباس می‌گوید: نعیم عبارت است از: صحت جسم، چشم و گوش. تفسیر ابن کثیر: (۷/۳۶۴)‏

انواع نعمتهایی که شمرده شدند، از باب تنوع در تفسیر نعمت بود و گرنه نعمتهای خداوند بسیار زیادند و قابل شمارش نیستند: « وَإِن تَعُدُّواْ نِعْمَتَ اللّهِ لاَ تُحْصُوهَا ». إبراهیم: ۳۴

(و اگر بخواهید نعمتهای خدا را بشمارید (از بس که زیادند) نمی‌توانید آنها را شمارش کنید).

بعضی نعمتها ضروری و برخی دیگر از مکملات هستند و مردم نیز در ارتباط با نعمت یکسان نیستند. مردم یک دوران از نعمت هایی بهره می جویند که در دوره بعدی یا قبلی وجود نداشته و ندارند. در شهری نعمت هایی یافت می شوند که در شهر دیگر یافت نمی شوند. انسانها از تمام این نعمتها مسؤل خواهند بود.

در سنن ترمذی از ابی هریره روایت شده‌ که‌ رسول‎‎اکرم الله صلی الله علیه وسلم فرمودند:

«إن أول ما یسأل العبد عنه یوم القیامه من النعیم أن یقال له: ألم نصح لک جسمک؟ ونروک من الماء البارد». مشکاه المصابیح: (۲/۶۵۶) و شماره آن: (۱۵۹۶)‏.

(روز قیامت اولین سؤالی که در باره نعمت ها از انسان پرسیده‌ می‌شود این است که‌: آیا جسمی سالم را به تو نداده بودیم؟و از آب سرد تو را سیراب نکرده بودیم؟).

بعضی از مردم نعمتهای بزرگ و با ارزش الهی را که به آنان عنایت شدهاند، درک نمی کنند و قدر نعمت یک جرعه آب، یک لقمه طعام، مسکن، همسر و فرزندان را نمیدانند و نعمت را تنها در ساختمانهای مجلل، باغ ها و سواری‌های آخرین مدل منحصر می دانند.

شخصی از عبدالله بن عمرو بن العاص سؤال کرد و گفت آیا ما از مهاجرین فقراء نیستیم؟ عبدالله از وی سؤال کرد: آیا همسر داری که نزد وی بروی؟ گفت: دارم، بعد سؤال کرد: آیا منزلی برای سکونت داری؟ گفت: دارم. عبدالله بن عمرو گفت: پس تو از ثروتمندان هستی. آن شخص گفت: علاوه بر این من خدمت گزارانی نیز دارم، عبدالله بن عمرو گفت: پس تو از جمله سلاطین هستی. صحیح مسلم: (۴/۲۲۸۵) وشماره آن: (۲۹۷۹)‏.

در صحیح بخاری از ابن عباس رضی الله عنه روایت شده‌ که‌پیامبر الله صلی الله علیه وسلم فرمود:  «نعمتان مغبون فیهما کثیر من الناس: الصحه والفراغ».

(دو نعمت وجود دارند که بسیاری از مردم در ارتباط با آنها دچار ضرر و زیان هستند:  تندرستی و فراغت وقت).

معنی حدیث این است که اغلب مردم در شکر و قدردانی از این دو نعمت کوتاهی می کنند، و به مقتضای آن دو، عمل نمی کنند و هرکس به مقتضای آنچه که بر وی واجب است عمل نکند، در خسارت است.

در مسند احمد آمده است که رسول‎‎اکرم الله صلی الله علیه وسلم فرمودند:  «لا بأس بالغنى لمن اتقى الله عز وجل، والصحه لمن اتقى الله خیر من الغنى، وطیب النفس من النعیم».

(کسانی که از معصیت خداوند می ترسند ثروت برای آنها هیچ اشکالی ندارد. تندرستی برای کسانی که از خداوند می ترسند، از ثروت بهتر است، و نفس پاکیزه از جمله نعمت ها است).

در صحیح مسلم از ابی هریره رضی الله عنه روایت شده‌ که‌ رسول‎‎اکرم الله صلی الله علیه وسلم فرمود: « یلقى (الرب) العبد فیقول: أی فُل، ألم أکرمک، وأسودک، وأزوجک، وأسخر لک الخیل والإبل، وأذرک ترأس وتربع؟ فیقول: بلى. قال: فیقول: أفظننت أنک ملاقی؟ قال: فیقول: لا. فیقول: فإنی أنساک کما نسیتنی. ثم یلقى الثانی فیقول: أی فُل، ألم أکرمک، وأسودک، وأزوجک، وأسخر لک الخیل والإبل، وأذرک ترأس وتربع؟ فیقول: بلى. أی رب، فیقول: أفظننت أنک ملاقی؟ فیقول: لا. فیقول: فإنی أنساک کما نسیتنی. ثم یلقى الثالث، فیقول له مثل ذلک. فیقول: یا رب آمنت بک وبکتابک وبرسلک وصلیت وصمت وتصدقت، ویثنی بخیر ما استطاع. فیقول: ههنا اذن.

قال: ثم یقال له: الآن نبعث علیک شاهداً علیک، ویتفکر فی نفسه، من ذا یشهد علی؟ فیختم الله على فیه. ویقال لفخذه ولحمه وعظامه: انطقی فتنطق فخذه ولحمه وعظامه بعمله. وذلک لیعذر من نفسه. وذلک المنافق الذی یسخط الله علیه».

(وقتی که‌ بنده‌ با پروردگارش ملاقات می کند، پروردگار از وی سؤال می کند: ای فلانی! آیا از تو احترام نگرفتم؟سیادت و بزرگی را به تو ندادم؟ همسر به تو ندادم؟ گاوان وشتران را در اختیار تو نگذاشتم؟ که‌ تو بر آنها سیادت نکردی؟ بنده در جواب می گوید: آری، پروردگار از وی سؤال می کند، آیا تو گمان کردی که روزی با من ملاقات می کنی و برای چنین کاری خود را آماده کردهای؟بنده میگوید: خیر. پروردگار می‌گوید: همانطور که تو مرا فراموش کردی، من نیز امروز تو را به فراموشی می سپارم. با نفر دومی ملاقات می کند، همان گفتگو میان او و پروردگارش انجام می گیرد.

بعد خداوند نفر سومی را ملاقات میکند. همان سؤال را از وی می پرسد، میگوید: پروردگارا! به تو و به کتاب تو و پیامبر تو ایمان آوردهام، نماز خواندهام، روزه گرفتهام وصدقه دادهام، و تا می تواند پروردگارش را تعریف می کند. آنگاه پروردگار به او می گوید: بس است.

سپس خداوند به او میگوید: آیا گواهی علیه تو بیاوریم، او بخود می اندیشد. چه کسی علیه من گواهی می دهد؟ خداوند بر دل او مهر می زند وبه ران، گوشت و استخوانهای او حکم می شود: سخن بگویید.آنگاه ران، گوشت واستخوانهای او پیرامون اعمالی که انجام داده است سخن می گویند تا عذری برای گناهانش باقی نمانده باشد و این معامله با منافقینی که مورد خشم خداوند هستند صورت خواهد گرفت).

سؤال از نعمت، در واقع سؤال از انجام شکر و سپاس در برابر نعمت هایی است که خداوند به انسان عنایت کرده است. هرگاه انسان شکر کند، در واقع حق نعمت را بجا آورده است. اما اگر منکر شود و از نعمت قدردانی نکند، خداوند بروی خشم خواهد کرد.

در صحیح مسلم از حضرت انس رضی الله عنه روایت شده‌ که‌ رسول‎‎اکرم الله صلی الله علیه وسلم فرموند: « إن الله لیرضى عن العبد أن یأکل الأکله، فیحمده علیها، أو یشرب الشربه فیحمده علیها».

(خداوند از بنده راضی و خشنود می شود وقتی که لقمه را بخورد و در برابر آن خدا را سپاس گوید، یا یک جرعه آب بنوشد و در برابر آن خدا را سپاس گوید). مشکاه المصابیح وشماره آن: ۴۲‏.

۴ـ عهد و پیمان  

خداوند انسانها را در برابر عهدوپیمانی که با او بستهاند مورد بازخواست قرار می‌دهد.آیه:

«وَلَقَدْ کَانُوا عَاهَدُوا اللَّهَ مِن قَبْلُ لَا یُوَلُّونَ الْأَدْبَارَ وَکَانَ عَهْدُ اللَّهِ مَسْؤُولًا». الأحزاب: ۱۵

(آنان قبلاً با خدا عهد و پیمان بسته بودند که پشت به دشمن نکنند و نگریزند (و در دفاع از اسلام و مسلمین بایستند). عهد و پیمان خدا پرسش دارد (و از وفای بدان بازخواست می‌شود)). ‏

وهرگونه عهد و پیمان جایز و مشروعی که میان انسانها بسته شود، خداوند درباره ایفاء و عدم ایفاء آن سؤال خواهد کرد. می فرماید: « وَأَوْفُواْ بِالْعَهْدِ إِنَّ الْعَهْدَ کَانَ مَسْؤُولاً». الإسراء: ۳۴

(و به عهد و پیمان (خود که با خدا یا مردم بسته‌اید) وفا کنید، چرا که از (شما روز رستاخیز درباره) عهد و پیمان پرسیده می‌شود).

۵_گوش،چشم و دل 

خداوند انسانها را در برابر تمام گفتههایشان مورد سؤال قرار می‌دهد. اینجا است که انسانها را از گفتن سخنان بدون علم و مدرک برحذر داشته است:  «وَلاَ تَقْفُ مَا لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ کُلُّ أُولئِکَ کَانَ عَنْهُ مَسْؤُولاً». الإسراء: ۳۶

(از چیزی دنباله‌روی مکن که از آن ناآگاهی. بی‌گمان (انسان در برابر کارهائی که) چشم و گوش و دل همه (و سایر اعضاء دیگر انجام می‌دهند) مورد پرس و جوی از آن قرار می‌گیرد).

قتاده میگوید: راجع به‌ آنچه‌ که‌ دیده‌ای یا ندیده‌ای، شنیده‌ای یا نشنیده‌ای، می‌دانی یا نمی‌دانی، چیزی نگو، زیرا خداوند راجع به‌ همه اینها از تو سؤال خواهد کرد.

ابن کثیر میگوید: خلاصه آنچه که در آیه بیان گردید، این است که خداوند متعال از گفتن سخن بدون علم ومدرک نهی کرده است حتی سخن مظنون و مشکوک را نیز جایز نشمرده است می فرماید: « اجْتَنِبُوا کَثِیرًا مِّنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ ». الحجرات: ۱۲

(از بسیاری از گمانها بپرهیزید، که برخی از گمانها گناه است).

درحدیث آمده است: « إیاکم والظن فإن الظن أکذب الحدیث».

(نزدیک گمان نروید، زیرا که گمان از بزرگترین دروغ است)

در سنن ابو داود آمده است: بدترین سواری و تکیه گاه انسان این است که به ظن و گمان سخن گوید.

و در حدیثی دیگر آمده است: «إن أفرى الفرى أن یری الرجل عینیه ما لم تریا».

(بزرگتر از همه دروغ ها این است که انسان به چشم خود نشان دهد آنچه را که چشم ندیده).

ودر حدیثی صحیح آمده است: « من تحلم حلماً کلف یوم القیامه أن یعقد بین شعیرتین ولیس بفاعل». تفسیر ابن کثیر: (۴/۳۰۸)‏.

(هرکس به دروغ بگوید: من خواب دیدهام، روز قیامت به وی امر می شود تا  دو دانه جو را گره زند و او هرگز قادر به این کار نخواهد بود)

والله اعلم

————————–

منبع: کتاب “سیمای روز رستاخیز”؛ دکتر عمر سلیمان اشقر.

آیا می دانید زمین میدان محشر کجا است ؟

| ۲۴ مهر ۱۳۹۱
۲۵ پاسخ به “در روز قیامت از انسانها چه سوالی میشود؟”
  1. وضعیت کاربر : مهمان
    جبار عبدیان says:

    سفارش پیامبر(ص) به همه مردم امیدواری به رحمت و مغفرت نامنتهای خداوند سبحان بوده و امامان معصوم(ع) نیز همیشه امیدواری به رحمت و مغفرت نامنتهای خداوند را موکدنا به پیروان و امتشان متذکر شده و هچنین قرآن کریم که در بسیاری از سوره ها همچون سوره الزمر آیه۵۳ نیز همه انسانها و خصوصا گناهکاران را به این موضوع یادآور شده. حالا به نظر شما واقعاً ناامیدی به رحمت و مغفرت خداوند سبحان گناه کبیره نیست؟ پس یا علی بگو و قلبت را با خدا پیوند بزن.

  2. وضعیت کاربر : مهمان
    علی says:

    سلام خسته نباشید من سیگار می کشم با خدا عهد بستم ودوماه سیگار نکشیدم دوباره شروع کردم باید چه کار کنم مادر بزرگم گفت مدیونی منی اگه بکشی می تونم با انجام کارهای خیر دیگه جبران کنم وسیگار بکشم

  3. وضعیت کاربر : مهمان
    قاسم says:

    با عرض سلام و خسته نباشید :
    سوال:آیا وقتی کسی ذهن عالم دینی رو منحرف می کنه (با گفتن جواب غیر صریح یا اشتباهی )ثواب اعمالی که انجام داده یا انجام خواهد داد را در نامه اعمال همان عالم دینی می نویسند ؟

  4. وضعیت کاربر : مهمان
    دیگران says:

    خوب بود

  5. وضعیت کاربر : مهمان
    عسل عباسی says:

    سایتتون عالیه موفق باشید لطفا درباره نحوه ی سوالات درباره روزه و نماز هم مطالبی قرار بدید که اگر مدتی نماز بخوانیم ولی از قبل آن توبه نماز غذا داشته باشیم و تعداد آن را ندانیم حکم چیست ؟

    پاسخ :
    سوالات دینی خودرا در آدرس زیر ارسال نمایید و در خصوص نماز و روزه مطالب در سایت فراوان موجود است می توانید آنهارا جستجو نمایید.
    http://vaislamah.com/pgquestionanswer

  6. وضعیت کاربر : مهمان
    محمدرضا says:

    امیدوارم بعد خوندن مطالب تغییری در رفتارمان ایجاد شود، اینم یه یادگاری قبل از هجرت از کاروانسرای دنیایی از خودم


  7. بنده ی خدا says:

    عالی بود دمتون گرم…..یا علی


  8. نیلوفر says:

    من تا دیدم اینقدر زیاده نخوندم


  9. پژمان says:

    سلام ببخشی من یه سوال دارم یعنی خداوندی که انقدر مهربانه همچین با خشونت حرف میزنه ؟؟؟؟؟؟تا جایی که من میدونم خدا خیلی خیلی خیلی مهربان تر از این گونه سوالو جواب پرسیدنه چون کریمه رعوفه .


  10. علی قهرمانی says:

    واقعا که لذت بردم عالی بود دست شما درد نکنه


  11. محمد says:

    خیلی خوب بود ممنون


  12. يه نفر says:

    واقعا که این دنیا هیچی نیست .توبه کنید ونما ز رو فراموش نکنید .اگه می خوایید عاقبت به خیر باشید روزی ۱۷ رکعت نماز وکمی جلوی زبان گرفتن کافیست.اگر هم از دروغ پرهیز کنید چه بهتر.بعضی ها که نماز نمی خونند توی لحضه مرگشون چه حسی دارندوای بر حالشان.


  13. باران says:

    با سلام اولین سوالی که تو اون دنیا می شه درباره نماز صرفا جهت اطلاعتون


  14. صبا says:

    خوب بود
    ولی اگه سعی کنی مطالب خلاصه تربشن خیلی عالی می شه


  15. علی محمدی says:

    سلام مطالب امورزنده ای بود لطفا در مورد این سوال هم اطلاع ده
    چرا در روز قیامت از نعمت اهل بیت از ما سوال می شود


  16. سمانه says:

    سلام
    عالیییی بووود من که راضی بودم دستت درد نکنه اگه می شه عکس هم بزار


  17. nian says:

    خیلی خوبه متشکریم…


  18. گروه دف نوازی بانوان says:

    سلام.
    وبلاگتون خیلی قشنگه,مطالبتون واقعا عالیه!
    خوشحال میشیم که به وبلاگ ما هم سر بزنید!
    التماس دعا![لبخند]
    http://www.sadathoseyni.blogfa.com


  19. مصطفايي says:

    جزاکم الله حیرا بخاطر این سایت زیبا و مفید آفرین


  20. لاتحزن says:

    سلام علیکم
    سپاس از یاد اوری مجدد شما با درج و انتشار این مقاله خیلی پیش تر این مقاله را در وب سایت بیان خوانده بودم و بسیار تامل برانگیز بود تشکر میکنم از شما برای باز نشرش


  21. محسن says:

    خداوند به شما جزای خیر دهد که دارید اسلام را فرهنگ سازی می کنید و تلاشهای شمارا در میزان حسنات شما قرار دهد آمین


  22. پارسا says:

    سلام مثل سابق عالی بود


  23. حمید1 says:

    روز قیامت که جانگداز بود اولین پرسش از نماز بود
    یکی از سوالات ویا بهتره بگم اولین سوال روز قیامت از نماز است که متاسفانه بیشتر مردم نمیخونن در حالیکه خداوند یه نماز رو هم نمی بخشه
    مرسی مطلب تون جالب و تامل برانگیز بود


  24. سپیده says:

    سلاااام
    ممنوون.خیلی مطالب جالب و اموزنده ای بوود
    راستی منم اپ بودما.نظرت در مورد پست جدیدم چیه؟


  25. مهسا says:

    سلام بر خواهرم و ممنون بخاطر مطالب ارزنده تون چند وقته سر نزدم خیلی پیشرفت کرده ماشاالله امیدوارم همه استفاده ببرن در پناه حق

یک دیدگاه بگذارید

جستجو
آخرین مطالب
پیوندهای محبوب
آمار سایت
  • کاربران آنلاین 31نفر
  • بازدید امروز 29816
  • بازدید دیروز 84411
  • بازید کل 107795227

این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت رسیده است.

کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه محفوظ میباشد.

استفاده از محتوای وااسلاماه با ذکر منبع و آدرس سایت بلامانع است. | تگ ها

Powered By Vaislamah.com - Copyright © 2010-2015 Vaislamah.com