پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه

 

باید یقین کامل داشته باشی که با قرآن زنده ای و بدون قرآن مرده

با قرآن بینایی و بدون قرآن نابینا

با قرآن هدایت یافته ای و بدون قرآن گمراه

با قرآن دانشمندی و بدون قرآن نادان

اول الله، آخر الله ، ظاهر الله، باطن الله، فقط الله

بهترین یاد خدا ورد (لااله الا الله) است

کاربران گرامی؛ سوالات شرعی شما از روز پنجشنبه بررسی خواهند شد ان شاءالله، سوالات بسیار زیادی دریافت شده، تکراری ها حذف خواهند شد ×
آمار کلی سایت
  • کل مطالب 2335
  • کل نظرات 9754
  • کل اعضا 1707
  • جدیدترین عضو MEHDI7
خبرنامه
وااسلاماه
| بازدیدها: 35878

امام علی- رضی الله عنه – در نامه ای که به فرمانداران شهرها در مورد نماز می نویسد، می فرماید: «أما بعد فصلوا بالناس الظهر حتى تفیء الشمس مثل مربض العنز، وصلوا بهم العصر والشمس بیضاء حیه فی عضو من النهار حین یسار فیها فرسخان، وصلوا بهم المغرب حین یفطر الصائم، ویدفع الحاج إلى منى، وصلوا بهم العشاء حین یتوارى الشفق إلى ثلث اللیل، وصلوا بهم الغداه والرجل یعرف وجه صاحبه، وصلوا بهم صلاه أضعفهم، ولا تکونوا فتّانین».
«وقتی خورشید از وسط آسمان مایل گشت، نماز ظهر را بخوانید. و نماز عصر را وقتی که خورشید سفید و نورانی است و می توان تا قبل از غروب دو فرسخ راه را طی کرد، بخوانید. و مغرب را زمانی بخوانید که روزه دار افطار می کند و حاجی از عرفه راهی منی می شود. و از زمانی که سرخی غروب پنهان می شود تا سپری شدن یک سوم شب، نماز عشا را بخوانید. و نماز صبح را هنگامی بخوانید که هر فرد چهره همراهش را می شناسد. وقتی با مردم نماز می خوانید و امام آنها هستید، ناتوان ترین آنها را در نظر بگیرید و مردم را به فتنه مبتلا نکنید»

این نامه بسیار مهمی است، زیرا امام – رضی الله عنه – این نامه را به همه شهرهایی که زیردست او بودند، فرستاد. بنابراین خیلی مهم است و اهمیت دیگر آن این است که مهم ترین عبادت در اسلام را که نماز است، توضیح می دهد و می فرماید:
أ- نماز ظهر بعد از زوال آفتاب است. و سپس فرمود: وقت نماز عصر از زمانی که خورشید روشن و نورانی است تا قبل از غروب. اگر این دو نماز یک جا خوانده، می شدند و می توانستیم آنها را با هم جمع کنیم موقع ادای هر کدام را جداگانه مشخّص نمی کرد، ولی چون زمان هر یک با دیگری فرق می کند، وقت هر نماز را جداگانه مشخص نموده است.

ب- سپس فرمودند: وقت نماز مغرب «زمانی است که روزه دار افطار می کند و حاجی به منی برمی گردد» و این کارها به هنگام غروب خورشید انجام می شوند. سپس وقت نماز عشاء را بعد از مغرب تعیین فرمود. وقت مغرب از غروب تا زمانی است که شفق و سرخی غروب پنهان می شود، آنگاه وقت نماز عشاء شروع می شود و تا یک سوّم شب ادامه دارد. سنّت و روش نماز در دوران اصحاب همین گونه بوده است و امام بر نماز جماعت و وجود یک پیشنماز و وجود جماعتی به عنوان مقتدی، تأکید می کند.
ج- این نامه امیرالمؤمنین و حاکم دولت اسلامی است که آن را به همه شهرهایی می فرستد که تحت امر او می باشند، پس جایز نیست مردم برخلاف حق و برخلاف کتاب و سنت، به انجام عبادت بپردازند.
نمی خواهیم به قضایای فقهی و اختلاف فقهاء در این موارد بپردازیم، ولی آنچه برای ما مهم است، اینکه امام برای نماز، پنج وقت تعیین کرده است و نه سه وقت.

و در نامه که به الحارث المدانی نوشت در مورد جمعه می فرماید: «ولا تسافر فی یوم جمعه حتى تشهد الصلاه، إلا فاصلًا فی سبیل الله، أو فی أمر تعذر به، وأطع الله فی جمل أمورک، فإن طاعه الله فاضله على ما سواها، وخادع نفسک فی العباده وارفق بها ولا تقهرها، وخذ عفوها ونشاطها، إلا ما کان مکتوبًا علیک من الفریضه، فإِنه لا بد من قضائها، وتعاهدها عند محلّها».
«در روز جمعه به سفر نرو تا در نماز حضور یابی، مگر آن که برای جهاد در راه خدا بروی و یا به کاری بروی که چاره ای جز رفتن نیست. در همه کارهایت از خدا اطاعت کن، زیرا اطاعت از خدا بر همه چیز مقدم است و در عبادت، بر خودت سخت مگیر: وقتی سرحال هستی به عبادت بپرداز، مگر عبادت واجب که آن را در هر حال باید سر وقتش انجام داد»

این بخشی از سخنان امام – رضی الله عنه – در مورد نماز و اهمیت روز جمعه بود.

الله تعالی به ما توفیق دهد تا به حقیقت پیراون این بزرگان باشیم .

منبع: پایگاه وااسلاماه

ماخذ: نهج البلاغه

موضوع:, قرآن و حديث
| ۱۸ دی ۱۳۹۱
یک پاسخ به “درسهایی از نهج البلاغه ۲”

  1. وحید says:

    جمع خواندن نماز خلاف سنت پیامبرنیست.شیعه هم خواندن نماز رادر وقت صحیحش فضیلت میداند نه واجب.برای صحت کلام به یکی از کتابهای معروف اهل سنت رجوع کنیم.مسلم در صحیحش از ابن عباس میگوید.رسول خدا درمدینه جمع بین دونماز ظهروعصرومغرب وعشاکرد بدون خوف وباران.مگویدبه ابن عباس گفتم چرا چنین کرد.کفت برای اینکه امتش درمشقت نیفتند.صحیح مسلم جلد۱ صفحه۴۹۰حدیث۵۱*وحدیثی همانند این حدیث باز هم درصحیح مسلم جلد۱صفحه ۴۹۸حدیث۴۹ اری شیعه برخلاف سنت عمل نمیکند.برای اینکه دچار سختی نشود طبق سنت عمل میکند.اسلام دین ایست برای اسایش وراحتی انسان.همانطور که نمازمسافربرای راحتی او شکسته خوانده میشود.

یک دیدگاه بگذارید

جستجو
آخرین مطالب
پیوندهای محبوب
آمار سایت
  • کاربران آنلاین 38نفر
  • بازدید امروز 49106
  • بازدید دیروز 112414
  • بازید کل 107647729

این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت رسیده است.

کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه محفوظ میباشد.

استفاده از محتوای وااسلاماه با ذکر منبع و آدرس سایت بلامانع است. | تگ ها

Powered By Vaislamah.com - Copyright © 2010-2015 Vaislamah.com