پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه

 

باید یقین کامل داشته باشی که با قرآن زنده ای و بدون قرآن مرده

با قرآن بینایی و بدون قرآن نابینا

با قرآن هدایت یافته ای و بدون قرآن گمراه

با قرآن دانشمندی و بدون قرآن نادان

اول الله، آخر الله ، ظاهر الله، باطن الله، فقط الله

بهترین یاد خدا ورد (لااله الا الله) است

دوستان گرامی، وااسلاماه شدیدا به کمک مالی شما خیرین محترم نیازمند است با کمک به سایت در فعالیت های آن سهیم شوید کمک های خود را می توانید از طریق لینک زیر پرداخت نمایید http://vaislamah.com/donate ×
آمار کلی سایت
  • کل مطالب 2321
  • کل نظرات 9631
  • کل اعضا 1684
  • جدیدترین عضو اسحق
خبرنامه
وااسلاماه
| بازدیدها: 5858

داستان ازدواج خلیفه دوم با ام کلثوم دختر علی بن ابی طالب به قرارذیل است
عمر رضی الله عنه از ام کلثوم دختر ابوبکرصدیق رضی الله عنه خواستگاری نمود. ولی او که‌ دختری کوچک بود و عائشه‌ به‌ عنوان سخنگوی عمر پیش او آمده‌ بود، خواستگاری عمر را نپذیرفت. عائشه رضی الله عنها گفت: وای بر تو، امیر المؤمنین از تو خواستگاری کرده و تو نمی‌پذیری؟! گفت: بدین خاطر نمی‌پذیرم که او زندگی سختی دارد. آن‌گاه عائشه، عمرو بن عاص رضی الله عنه را نزد خلیفه فرستاد و او را به ازدواج با ام کلثوم دختر علی و فاطمه رضی الله عنهما راهنمایی کرد. پس از خواستگاری، علی رضی الله عنه نیز بی درنگ دختر خود را به عقد عمربن خطاب رضی الله عنه در آورد و عمر هم چهل هزار را به‌ عنوان مهریه‌ او قرار داد. عمر رضی الله عنه از او صاحب دو فرزند به نامهای زید و رقیه گردید». ‏منبع: الکامل فی التاریخ (۲/۲۱۲)‏.

‌ام‌کلثوم دختر علی رضی الله عنه، از عمر رضی الله عنه دختری بدنیا آورد که ‌آن را رقیه نامیدند و پسری از او متولّد شد که زید نامیدند، ‌یاران زید روایت کرده‌اند که زید بن عمر در جلسه‌ی جر و بحثی از قوم بنی عدی بن کعب شرکت نمود، گویند: شب هنگام بود که زید بن عمر آمد تا در میانشان صلح و آشتی ایجاد کند، چون آنها در حال درگیری بودند، ضربه ای به سرش خورد و زخمی‌شد و در همان جا وفات یافت، مادرش نیز که وفات کرده بود، هر دو را با هم در‌یک وقت دفن کردند، نماز جنازه‌ی آن دو را عبدالله بن عمر خواند، در حالی که حسن بن علی رضی الله عنه او را پیش نماز کرد و پشت سرش نماز خواند. ‏”الاصابه /۲۷۶ کتاب الکنی و کتاب النساء”.‏

این ازدواج را تمام تاریخ نویسان، نسب شناسان، محدثان و حتی فقهاء شیعه و پیشوایان – آن طور که گمان می‌کنند – تأیید کرده‌اند و «علاّمه‌احسان الهی ظهیر» تمام روایات مختص به این ازدواج را در کتابش که «الشیعه و السنه» نام دارد، آورده ‌است. الشیعه و اهل البیت /۱۰۵٫‏

علماء اهل سنت نیز این ازدواج را در تاریخ ذکرکرده و تمام منابع بر آن اتفاق دارند، برخی از آنها که‌ این ازدواج را ذکر کرده‌اند عبارتند از:

۱- طبری در”تاریخ طبری” ۵/۲۸٫‏

۲- ابن کثیر در ” البدایه و النهایه” ۵/۲۲۰٫‏

۳- ذهبی در ” تاریخ الاسلام فی عهد الخلفاء الراشدین” /۱۶۶٫‏

۴- ابن جوزی در ” المنتظم” ۴/۱۳۱٫‏

۵- دیار بکری در ‏” تاریخ الخمیس” /۱۹٫‏

همچنین علمای رجال شناس نیز این کتاب را در کتابهای رجال شناسی ذکر کرده‌اند.

از جمله: ابن حجر در ‏” الاصابه /۲۷۶ کتاب الکنی و کتاب النساء “، ابن سعد، مولف کتاب “اسد الغابه” ۷/۴۲۵٫‏ و استاد ابو معاذ اسماعیلی در کتابش: «زواج عمر بن خطاب من ام کلثوم بنت علی بن ابی طالب حقیقه و لیس افتراء» مفصّل به بررسی و ذکر منابع و مراجع اهل سنت در این موضوع پرداخته و به شبهاتی که به این ازدواج نسبت داده شده پاسخ داده‌اند.

و در اینجا به ذکر بعضی از منابع شیعه می پردازیم که مولفین این کتابها؛ بر صحت ازدواج عمر و أم کلثوم رضی الله عنهما اقرار کرده اند:

۱- کلینی؛ از معاویه بن عمار اؤ أبی عبد الله علیه السلام.

[الکافی فی الفروع باب المتوفی عنها زوجها المدخول بها أین تعتد ص۳۱۱ ج۲ ط الهند].

و حتی در کتاب [الکافی فی الفروع ص۱۴۱ ج۲ ط الهند] بابی را تحت عنوان “باب فی تزویج أم کلثوم” آورده است.

۲- أبو جعفر الطوسی؛ تهذیب الأحکام فی باب عده النساء، و الإبصار ص۱۸۵ ج۲٫

و [“تهذیب الأحکام للطوسی” ص۳۸۰ ج۲ کتاب المیراث ط طهران].

۳- محمد بن علی بن شهر آشوب المازندرانی: [مناقب آل أبی طالب ص۱۶۲ ج۳ ط بومبئ الهند].

۴- الشهید الثانی للشیعه زین الدین العاملی: [“مسالک الأفهام” ج۱ کتاب النکاح ط إیران ۱۲۸۲ه‍].

خلاصه اینکه: نیازی به اثبات این ازدواج نیست، چرا که اظهر من الشمس است، همانگونه که نیازی برای اثبات ازدواج علی با فاطمه رضی الله عنهما نیست.

بیشتر بخوانید :

بررسی حدیث ( هرکس بمیرد و امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است)

فاطمه رضی الله عنها وفات یا شهادت از دیدگاه اهل سنت

نگاه اهل سنت به حدیث مَنْ مَاتَ وَلَیْسَ لَه امام چیست ؟

اهل بیت از دیدگاه اهلسنت

نامگذاری فرزندان اهل بیت بنام های خلفاء راشدین

حدیث کسا، و آیه تطهیر

برخی از فضایل و خدمات حضرت عمر برای اسلام (قسمت ۲)

شمه ای از خدمات امیرالمومنین عمر برای اسلام و جایگاه او نزد پیامبر

نگاهی به حدیث غدیر از دیدگاه اهل سنت

امیرالمومنین عمر از دیدگاه اهل بیت رضی الله عنهم

images

| ۱ آذر ۱۳۹۱
۱۴ پاسخ به “داستان ازدواج دختر علی با خلیفه دوم رضی الله عنهم”
  1. وضعیت کاربر : مهمان
    پدرام says:

    خداوندا تمام مسلمین را با محبت به پیامبر و صحابه و اهل بیت زنده بدار و بمیران

    الهی آمین


  2. امیر مهدی says:

    سلام علیکم

    تولی و تبری هر دو لازم و ملزوم یکدیگرند. تولی دوستی عقل و هر آنچه که از عقل زاییده میشود میباشد و تبری دشمنی با جهل و هر آنچه زاییده جهل است میباشد.اما تعریف بنده از عقل و جهل همان تعریفی هست که در روایات حضرت صادق و حضرت باقر در کتاب عقل وجهل از اصول کافی میخوانیم. جنابعالی حتما قادر بر نادیده گرفتن مقام علمی حضرت صادق و باقرالعلوم نمی باشید. بگذریم. شما در این مقاله بر ازدواجی تاکید کرده اید که بنده هم اصلا انکار نمیکنم. اما بنده با برادران اهل تسنن در یک نقطه مشکل دارم و آن این سات که شما تحت تاثیر موقعیت افراد در قضاوت قرار میگیرید و شیعه خیر. جعفر بن علی فرزند امام علی النقی, برادر امام حسن عسکری و عموی امام مهدی میباشند(از افرادی مثال زدم که سوء تفاهم پیش نیاد)اما فکر میکنید یک شیعه به خاطر موقعیت جعفر بن علی به او احترام میگذارد؟ خیر شیعه ایشان را به عنوان جعفر کذاب میشناسد. این شخص بنا به همان روایات عقل و جهل که ما از اهل بیت آموخته ایم ملعون میباشد هر چند که موقعیتش را هم در بالا توضیح دادم(تو خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل).اگر میخواهید متهم کنید امام صادق را متهم کنید و نه شیعه را.به خوبی میدانید که جایگاه ایشان بسی والاتر از امامان مذاهب چهارگانه هست که جناب مالک ابوحنیفه و شافعی خود خوشه چین علم ایشان بوده اند. شما قدرت بر رد صلاحیت علمی امام صادق ندارید این است که به پیروان ایشان حمله میکنید. کتاب اصول کافی ونهج البلاغه را یکبار با دقت بخوانید تا بدانید عقاید شیعه از کجا سرچشمه میگیرد.شما با علی ابن ابیطالب و جعفر ابن محمد مشکل دارید نه با شیعه. بیایید با یکدیگر صادق باشیم. فقط خجالت میکشید که بگویید کلام علی را قبول ندارید. این است که دست به بهانه تراشی میزنید.علی کجا و دیگر صحابه کجا. نور ماه را با نور خورشید قیاس نفرمایید


  3. حمزه says:

    بسیار عالی است.ازدواج ام الکلثوم با عمر بن خطاب از بدیهیات تاریخ است و هیچ انسان عاقلی آن را رد نمی کند مگر اینکه مشکل عقلی و روانی داشته باشد.(البته دلیل دیگر انکار این ازدواج این است که خودشون خوب میدونن اگر این ازدواج رو قبول کنند،خیلی از واقعیتها بر ملا میشه ،برای همین نسبت به این واقعیت تاریخی اینگونه مقاومت میکنند)
    من هم به نوبه خود تعدادی از منابع شیعه را که همگی بر صحت این ازدواج تاکید کردند را میگذارم:
    کلینی؛ از معاویه بن عمار اؤ أبی عبد الله علیه السلام. [الکافی فی الفروع باب المتوفى عنها زوجها المدخول بها أین تعتد ص۳۱۱ ج۲ ط الهند]. و حتی در کتاب [الکافی فی الفروع ص۱۴۱ ج۲ ط الهند] بابی را تحت عنوان”باب فی تزویج أم کلثوم” آورده است. ۲- أبو جعفر الطوسی؛ تهذیب الأحکام فی باب عده النساء، و الإبصار ص۱۸۵ ج۲٫ و ["تهذیب الأحکام للطوسی" ص۳۸۰ ج۲ کتاب المیراث ط طهران]. ۳- محمد بن علی بن شهر آشوب المازندرانی: [مناقب آل أبی طالب ص۱۶۲ ج۳ ط بومبئ الهند]. ۴- الشهید الثانی للشیعه زین الدین العاملی: ["مسالک الأفهام" ج۱ کتاب النکاح ط إیران ۱۲۸۲ه‍].
    تعداد دیگری از منابع شیعه که ازدواج دختر حضرت فاطمه زهرا(س) را تائید کرده اند: این هم منابع دیگری در اثبات ازدواج حضرت عمر با ام الکلثوم دختر حضرت فاطمه زهرا(س) الامالی شیخ المفید،ج۱، ص۳۵۴؛،و العمده ابن البطریق ص ۳۰ ؛ مستدرک سفینه البحار ج ۴ ص ۳۱۳ علی النمازی الشاهرودی؛ قاموس الرجال ج۱۲ ص ۲۱۶ محمد تقی تستری؛ اعیان الشیعه محسن امین ج ۱ ص ۳۲۶ ؛ الفصول المهمه فی معرفه الائمه ابن صباغ، حاشیه ج ۱ ص ۶۴۷ ،_ دار الحدیث للطباعه والنشر ؛ محدث قمی در نفس المهموم ص ۴۳۱

    حتی جناب علامه مجلسی در مراوه العقول صراحتا صحت این ازدواج رو تایید میکنه.


  4. ramin says:

    بسیار عالی بود


  5. هامون says:

    این اظهار نظر به دلیل بیهوده گوئی و غیر علمی بودن حذف گردید .


  6. پیرو پیامبر says:

    میتونم این سوال رو بپرسم که عمر در موقع ازدواج با دختر حضرت علی (صلوات الله علیه) چند سال داشته و ام کلثوم چند سالش بوده؟

    پاسخ :
    سن و سال امیرالمومنین عمر هنگام ازدواج با دختر امیرالمومنین علی در منابع زیر نوشته شده است برای بالا بردن سطح اطلاعات تان به منابع زیر مراجعه بفرمائید .

    ۱- طبری در"تاریخ طبری" 5/28.‏

    ۲- ابن کثیر در " البدایه و النهایه" 5/220.‏

    ۳- ذهبی در " تاریخ الاسلام فی عهد الخلفاء الراشدین" /166.‏

    ۴- ابن جوزی در " المنتظم" 4/131.‏

    ۵- دیار بکری در ‏" تاریخ الخمیس" /19.‏

    همچنین علمای رجال شناس نیز این کتاب را در کتابهای رجال شناسی ذکر کرده‌اند.

    از جمله: ابن حجر در ‏" الاصابه /۲۷۶ کتاب الکنی و کتاب النساء "، ابن سعد، مولف کتاب "اسد الغابه" 7/425.‏ و استاد ابو معاذ اسماعیلی در کتابش: «زواج عمر بن خطاب من ام کلثوم بنت علی بن ابی طالب حقیقه و لیس افتراء» مفصّل به بررسی و ذکر منابع و مراجع اهل سنت در این موضوع پرداخته و به شبهاتی که به این ازدواج نسبت داده شده پاسخ داده‌اند.

    همچنین در منابع عزیزان شیعه به این واقعیت تصریح شده است :

    ۱- کلینی؛ از معاویه بن عمار اؤ أبی عبد الله علیه السلام.

    [الکافی فی الفروع باب المتوفی عنها زوجها المدخول بها أین تعتد ص۳۱۱ ج۲ ط الهند].

    و حتی در کتاب [الکافی فی الفروع ص۱۴۱ ج۲ ط الهند] بابی را تحت عنوان "باب فی تزویج أم کلثوم" آورده است.

    ۲- أبو جعفر الطوسی؛ تهذیب الأحکام فی باب عده النساء، و الإبصار ص۱۸۵ ج۲٫

    و ["تهذیب الأحکام للطوسی" ص۳۸۰ ج۲ کتاب المیراث ط طهران].

    ۳- محمد بن علی بن شهر آشوب المازندرانی: [مناقب آل أبی طالب ص۱۶۲ ج۳ ط بومبئ الهند].

    ۴- الشهید الثانی للشیعه زین الدین العاملی: ["مسالک الأفهام" ج۱ کتاب النکاح ط إیران ۱۲۸۲ه‍].
    خوب شما با مراجعه به کتاب های خودتان سن و سال این دو را بپرسید چرا از ما می پرسید ؟


  7. امین says:

    سلام برادران شیعه و سنی تمنا دارم برادرا به مذاهب همدیگر توهین نفرمایید فقط فقط با سند و مدرک نظر بفرمایید
    در لینک زیر اسناد معتبری برا ازدواج ام کلثوم نقل شده لطفا مطالعه بفرمایید.
    توضیح مدیر :
    سایت مورد نظر ایشان از جمله سایتهای قانون شکن و فحاش واهانت گر به مقدسات اهل سنت می باشد و مطالب آن از نگاه اهل سنت هیچ اعتباری ندارند .


  8. احمد says:

    محمد اینانلو,
    با بیهوده گوئی، فحاشی و اهانت نیز چیزی اثبات نمی شود .


  9. محمد اینانلو says:

    سلام با حذف نظرات مخالف مطلب اثبات نمی شود


  10. کلب الزهرا says:

    عزیزم ندیدم به وبلاگ من بیای برای گفت گو مطمئنی مذهبت حقه


  11. زغال says:

    از اشاره به منبع مطلب به هر دو منبع سنی وشیعه نشان از سطح بالا مطالعه شما به دو مذهب دارد


  12. فقط علی امیرالمومنین says:

    این کامنت به دلیل کذب محض حذف گردید .
    مدیر


  13. arbab says:

    با سلام. مطالب قشنگی دارین واقعاً لذت بردم. وبسایت شما رو در وبلاگم لینک کردم با اجازتون
    armanebalouch.mihanblog.com

یک دیدگاه بگذارید

جستجو
آخرین مطالب
پیوندهای محبوب
آمار سایت
  • کاربران آنلاین 41نفر
  • بازدید امروز 91877
  • بازدید دیروز 134971
  • بازید کل 101323251

این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت رسیده است.

کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه محفوظ میباشد.

استفاده از محتوای وااسلاماه با ذکر منبع و آدرس سایت بلامانع است. | تگ ها

Powered By Vaislamah.com - Copyright © 2010-2015 Vaislamah.com