پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه

 

باید یقین کامل داشته باشی که با قرآن زنده ای و بدون قرآن مرده

با قرآن بینایی و بدون قرآن نابینا

با قرآن هدایت یافته ای و بدون قرآن گمراه

با قرآن دانشمندی و بدون قرآن نادان

اول الله، آخر الله ، ظاهر الله، باطن الله، فقط الله

بهترین یاد خدا ورد (لااله الا الله) است

کاربران گرامی؛ سوالات شرعی شما از روز پنجشنبه بررسی خواهند شد ان شاءالله، سوالات بسیار زیادی دریافت شده، تکراری ها حذف خواهند شد ×
آمار کلی سایت
  • کل مطالب 2335
  • کل نظرات 9760
  • کل اعضا 1708
  • جدیدترین عضو Shahram
خبرنامه
الخلیل
| بازدیدها: 3643

الْحَمْدُ لِلّهِ الَّذِی خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ وَجَعَلَ الظُّلُمَاتِ وَالنُّورَ ثُمَّ الَّذِینَ کَفَرُواْ بِرَبِّهِم یَعْدِلُونَ [الأنعام : ۱]

دو موضوع مهم که در سوره مائده بیان شدند در سوره انعام تکرار می شوند. در سوره مائده حصه اول بحث نفی شرک فعلی و در حصه دوم نفی شرک فی التصرف بیان شد.

در سوره انعام نفی شرک فی التصرف مقدم است و نفی شرک فعلی ماخر در حصه دوم می باشد. مناسبت دیگر این است که حصه اول قرآن از الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ شروع شد و تا آخر سوره مائده به پایان رسید. در سوره انعام بار دیگر حصه دوم قرآن با الْحَمْدُ للّهِ شروع می شود.

در حصه اول این بیان شد که الله ذوالجلال می فرماید: همه مخلوق را من خلق کرده ام و خالق همه الله تعالی است. در حصه دوم (الْحَمْدُ لِلّهِ الَّذِی خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ وَجَعَلَ الظُّلُمَاتِ وَالنُّورَ) این بیان می شود که الله تعالی بعد از خلق نمودن مخلوق همینطور بلاتکلیف آنها را رها نکرده و بند ، بست و رزق ، روزی آنان را هم تعیین کرده است.

الله تعالی از حیوانات و پرنده هایی که هیچ قدرتی برای کسب و کار ندارند گرفته تا مور ، ملخ ، ماهی ، همه و همه رزق و روزی شان را فراهم کرده است.

(وَمَا مِن دَآبَّهٍ فِی الأَرْضِ إِلاَّ عَلَى اللّهِ رِزْقُهَا وَیَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَمُسْتَوْدَعَهَا کُلٌّ فِی کِتَابٍ مُّبِینٍ) الله می فرماید: اندازه عمر ، آب ، طعام ، هوا و حال مخلوق را مشخص و ثبت ، ضبط کرده ام ، اینطور نیست که همه چیز بی حساب و به اختیار خود باشید چراکه همه چیز ها را از قبل به اندازه خلق کرده است.

قرآن چهار حصه دارد و هر چهار حصه با الْحَمْدُ لِلّهِ شروع شده است.

در سوره انعام یک نکته مهمی وجود دارد که در کل قرآن وجود ندارد، آن این است که در این سوره انعام لفظ (الله) پشت سر هم آمده است. (نُؤْتَى مِثْلَ مَا أُوتِیَ رُسُلُ اللّهِ اللّهُ أَعْلَمُ حَیْثُ یَجْعَلُ رِسَالَتَهُ )

علما نوشته اند: هر کسی قرآن را تلاوت کند و تا آیه نُؤْتَى مِثْلَ مَا أُوتِیَ رُسُلُ اللّهِ توقف کند و از الله ذوالجلال هر حاجت ، دعا و خواسته ای دارد طلب کند دعای او اجابت می شود. بعد به تلاوت اللّهُ أَعْلَمُ حَیْثُ یَجْعَلُ رِسَالَتَهُ … ادامه دهد. چراکه در قرآن عظیم الشان لفظ (الله) فقط در این سوره پشت سر هم و بدون هیچ فاصله ای آمده است.

ترجمه و تفسیر: شیخ التفسیر مولانا محمد عثمان حفظه الله تعالی

منبع : الخلیل آنلاین

موضوع:, قرآن و حديث
| ۳ تیر ۱۳۹۴

یک دیدگاه بگذارید

جستجو
آخرین مطالب
پیوندهای محبوب
آمار سایت
  • کاربران آنلاین 21نفر
  • بازدید امروز 35025
  • بازدید دیروز 18366
  • بازید کل 107716025

این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت رسیده است.

کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه محفوظ میباشد.

استفاده از محتوای وااسلاماه با ذکر منبع و آدرس سایت بلامانع است. | تگ ها

Powered By Vaislamah.com - Copyright © 2010-2015 Vaislamah.com