پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه

 

باید یقین کامل داشته باشی که با قرآن زنده ای و بدون قرآن مرده

با قرآن بینایی و بدون قرآن نابینا

با قرآن هدایت یافته ای و بدون قرآن گمراه

با قرآن دانشمندی و بدون قرآن نادان

اول الله، آخر الله ، ظاهر الله، باطن الله، فقط الله

بهترین یاد خدا ورد (لااله الا الله) است

آمار کلی سایت
  • کل مطالب 2331
  • کل نظرات 9705
  • کل اعضا 1698
  • جدیدترین عضو Mohammadrahmani6435
خبرنامه
اسلام
| بازدیدها: 42894

اسلام نام فرهنگ خاص ، ملیت و قومیت نیست ، اسلام به مجموعه فرامین الله و رسول اطلاق می شود که چنگ زدن به آنها نه فقط از وظایف اختیاری بلکه از واجبات و تکالیف شرعی هستند . مسلمانان با ایمان آوردن به الله ، عملا خود را تسلیم پذیرش تکالیف آسمانی می کنند و همچنین محمد رسول الله (ص) را بعنوان یگانه منجی عالم بشریت می پذیرند و این مستلزم اطاعت از اوست که تنها نشانه محبت کردن به ایشان است .
لزوما هر آنچه را که پیامبر مسلمانان تعیین و تایید کنند صحیح و مورد تایید خداوند است و هر آنچه را که ایشان مردود شمارند نزد خدای سبحان بی ارزش و باطل است .
عید مسلمانان از زبان مبارک رسول الله (ص)
ایشان فرموده اند : إن لکل قوم عیداً و لنا عیدان الفطر و الاضحی .
هر قومی یک جشن (عید) دارد و ما دو جشن (عید) داریم، جشن عید فطر و عید قربان .
لذا برای مسلمانان به پیروی از پیامبر شان عید دانستن هیچ روزی بجز عید سعید فطر و عید سعید قربان جایز نمی باشد، و نو روز از جشن های رزتشتیان است و عید دانستن این روز تشابه به آنها محسوب می گردد ، چنانچه رسول خدا (ص) فرمودند :
مَنْ تَشَبَّهَ بِقَوْمٍ فَهُوَ مِنْهُمْ (ابوداود).
هرکس خود را شبیه قومی گرداند، از آنها خواهد بود.
قرآن به پیروی شریعت اسلام به صراحت فرمان می دهد :
ثُمَّ جَعَلْنَاکَ عَلَى شَرِیعَهٍ مِنَ الْأَمْرِ فَاتَّبِعْهَا وَلَا تَتَّبِعْ أَهْوَاءَ الَّذِینَ لَا یَعْلَمُونَ (جاسیه آیه۱۸).
سپس تو را (ای پیامبر) بر راه (و شریعتی) روشن از دین قرار دادیم. پس از آن پیروی کن, و از (هوی و) هوسهای کسانی که نمی دانند پیروی نکن.

پایبند بودن به دین اسلام بر دو عنصر بسیار مهم قرار گرفته است وآنهم :

پذیرفتن واطاعت کردن از فرمایشات شارع .

منکر شدن وکافر شدن به آئین وعقائد باطل و نادرست .

واز آنجائیکه أعیادی مانند : عید نوروز وکریسمس وغیره از آئین ومقدسات غیر اسلامی بشمار می آید واجب است هر فرد مسلمان منکر این نوع عیدها باشد .

زیرا جشن گرفتن وشاد بودن به این نوع عیدها مانند اینست که شخص آنها را پذیرفته باشد در حالیکه در دین اسلام دو عید بیشتر وجود ندارد وآنهم عید فطر وقربان  همانگونه که در حدیثی که أبو داود (۱۱۳۴) ونسائی (۱۵۵۶ از رسول الله صلی الله علیه وسلم روایت کرده اند  که فرموده است  :

 

عَنْ أَنَسٍ رضی الله عنه قَالَ قَدِمَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ الْمَدِینَهَ وَلَهُمْ یَوْمَانِ یَلْعَبُونَ فِیهِمَا ، فَقَالَ : مَا هَذَانِ الْیَوْمَانِ ؟ قَالُوا : کُنَّا نَلْعَبُ فِیهِمَا فِی الْجَاهِلِیَّهِ . فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ : ( إِنَّ اللَّهَ قَدْ أَبْدَلَکُمْ بِهِمَا خَیْرًا مِنْهُمَا : یَوْمَ الْأَضْحَی ، وَیَوْمَ الْفِطْرِ ) وصححه الألبانی فی السلسله الصحیحه (۲۰۲۱).

زمانیکه رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم وارد مدینه شدند مشاهده کردند أهل مدینه دو روز در سال را بعنوان عید اعلام کرده اند ودر آن جشن ومراسم برگزار می کنند که از آن پرسید وگفتند این روزی است که ما در آن جشن می گیریم

رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند : ” پروردگار دو روز بهتری را برایتان قرار داده است وآنهم عید فطر وقربان است “

 

ذهبی رحمه الله درکتاب  “التمسک بالسنن والتحذیر من البدع” گفته است:
أما مشابهه الذِّمه فی المیلاد ، والخمیس ، والنیروز ، فبدعه وحشه

شباهت با کفار در عید میلاد وپنچ شنبه  ( که از عید نصاری محسوب می شود )وعید نوروز از جمله ی بدعتها دور از اسلام بشمار می رود .

 

وروی عن عبد الله بن عمر رضی الله عنهما أنه قال : من مر ببلاد الأعاجم فصنع نیروزهم ومهرجانهم وتشبه بهم حتی یموت وهو کذلک , حشر معهم یوم القیامه .

از عبدالله ابن عمر وارد شده است که فرمودند :

” اگر شخصی به شهرهای عجمها ( ایرانیان وغیره) سفر کرد ومانند ایشان در نوروز وعیدهایشان شرکت کرد وبه ایشان شباهت نمود وبر همین وضعیت باقی ماند تا از این دنیا رفت پس روز قیامت همراه ایشان حشر خواهد شد .

 

همچنین  قاضی خان  فرموده است : “رجل اشتری یوم النیروز شیئا لم یشتره فی غیر ذلک الیوم : إن أراد به تعظیم ذلک الیوم کما یعظمه الکفره یکون کفرا , وإن فعل ذلک لأجل السرف والتنعم لا لتعظیم الیوم لا یکون کفرا . وإن أهدی یوم النیروز إلی إنسان شیئا ولم یرد به تعظیم الیوم , إنما فعل ذلک علی عاده الناس لا یکون کفرا . وینبغی أن لا یفعل فی هذا الیوم ما لا یفعله قبل ذلک الیوم ولا بعده , وأن یحترز عن التشبه بالکفره” .

شخصی چیزی  را فقط در روز نوروز  می خرد وآن چیز را در غیر از آن روز نمی خرد اگر نیتش تعظیم آن روز باشد همانگونه که کفار آن را تعظیم می کنند کفر خواهد بود واگر به قصد ترفه باشد کفر بشمار نمی رود واگر هدیه ی به شخصی داد نه بقصد بزرگداشت آن روز فقط به قصد عادت وتقلید مردم انجام داد کفر نخواهد بود وشایسته است آن فعل را درآن روز انجام ندهد واز مشابهت با کفار بپرهیزد .

 

شیخ ابن جبرین حفظه الله فرموده است  : ” لا یجوز الاحتفال بالأعیاد المبتدعه کعید المیلاد للنصاری ، وعید النیروز والمهرجان ، وکذا ما أحدثه المسلمون کالمیلاد فی ربیع الأول ، وعید الإسراء فی رجب ونحو ذلک ، ولا یجوز الأکل من ذلک الطعام الذی أعده النصاری أو المشرکون فی موسم أعیادهم ، ولا تجوز إجابه دعوتهم عند الاحتفال بتلک الأعیاد ، وذلک لأن إجابتهم تشجیع لهم ، وإقرار لهم علی تلک البدع ، ویکون هذا سبباً فی انخداع الجهله بذلک ، واعتقادهم أنه لا بأس به ، والله أعلم ” برگرفته از  کتاب “اللؤلؤ المکین من فتاوی ابن جبرینص ۲۷

جشن گرفتن به عید بدعتگرایان مانند عید نصاری ( مسیحیان ) وعید نوروز وهمچنین جشنهائی مانند مولود پیامبر که در ربیع الاول انجام می گیرد وجشن اسراء ومعراج ومانند آن جایز نبوده ویکی از أمور نوآوری در دین بشمار می آید .

وجایز نیست شخص از غذاهائی که نصاری ( مسیحیان ) وکفار ومشرکین به قصد جشن در آن روز آماده کرده اند بخورد  وهمچنین جایز نیست در آن مراسم شرکت کند برای اینکه پذیرفتن دعوتشان دلگرمی برایشان خواهد بود وهمچنین تأئیدی خواهد براین نوع مراسمشان ومدرکی خواهد بود  برای برخیهائی که معلومات شرعی ندارند وندانسته به استناد به حضور فلان شخص ایشان نیز حاضر شوند  والله أعلم 

برگرفته از  کتاب “اللؤلؤ المکین من فتاوی ابن جبرین” ص ۲۷ .

images

در این باره بیشتر بخوانید

| ۲۱ آبان ۱۳۹۵
۱۰ پاسخ به “حکم عید نوروز از دیدگاه اسلام”
  1. وضعیت کاربر : مهمان
    انوش says:

    این دیدگاه به دلیل کفر گوئی به الله و رسول حذف گردید از خدای منان برای این عزیز و خود هدایت را مسئلت می نماییم.


  2. عبدالستار says:

    با سلام

    (( انما الاعمال بالنیات ))

    آقای احمد بزرگوار , اولا به جز همان حدیث سنن ابی داوود و سنن نسائی از قول رسول الله صلی الله علیه و سلم باقی سخنان را بنده قبول ندارم , چون راه من راه پیامبر است نه راه امام ذهبی و … , رسول الله معصوم است و تبعیت از سنتش واجب , ما اول حکم رسول الله را میشنویم و بعد سایر احکام را , قول عبدالله بن عمر رضی الله عنهما نیز بدون مدرک است و سندی برای آن ارائه نشده است , به شما توصیه می کنم که ابتدا چند حدیث مرفوع و محکم را بیاورید و سپس اقوال علما را ,
    اما در مورد حدیث رسول الله صلی الله علیه و سلم :
    رسول الله در حدیث هیچ حرمتی برای اعیاد دیگر قائل نشده اند , تنها لفظ بهتر به کار رفته است , و ثانیا معلوم نیست که آن دو عید آیا خلاف شارع مقدس بوده اند یا خیر .
    حتی اگر به عقل هم رجوع شود ( به عنوان قطب چهارم حل مسائل فقهی ) هیچ گونه تعارضی بین عید نوروز و مبادی اسلامی مشاهده نمی شود ، آیا دید و بازدید ها در ایام نوروز مخالفتی با اصل صله ارحام دارد ؟
    و الله اعلم


  3. عبدالحق says:

    این کامنت به دلیل کذب و بیهوده گوئی حذف گردید .


  4. عبدالحق says:

    بیهوده گویی بر خلاف قوانین سایت می باشد و حذف می گردند .


  5. عبدالحق says:

    من نظرات دیگری دادم ایا ان نظرات به دست شما رسیده است؟ ایا نمیخواهید سایر نظراتم را نشان دهید؟


  6. عبدالحق says:

    چی شد برادر عزیز نمیخوای نظراتم را نشان دهید؟


  7. احمد says:

    عبدالحق,
    سلام بر برادر عزیز و بی طرف باید عرض کنم در هر مرحله فقط به یک شبهه شما پاسخ داده می شود
    ما افراطی نیستیم اما به خودمان اجازه نمیدهیم دین اسلام بخاطر هواهای نفس پایمال شود این شمائید که مارا بخاطر اتباع از سنت پیامبر افراطی می نامید
    ثانیا : اخوانیها و سلفیها نه خدای ما هستند ونه پیامبر ما و ما موظف نیستیم عملکرد آنهارا سنت پیامبر والگوی خودمان قرار دهیم
    ثالثا : سخن ما روی تبریک گفتن نو روز بعنوان عید است ونه بعنوان سال نو . لطفا بیشتر دقت کنید


  8. عبدالحق says:

    برادر عزیز سلام من شخص بی طرف هستم اما گفتن حدود ۶ نکته را ضروری میدانم اول: با عرض معذرت به نظر منش ورفتار شما بسیار افراطی است بازهم معذرت میخواهم دوم: بر اساس تحقیقات من برگزاری نوروز به عنوان یک جشن ملی ونه یک جشن دینی فاقد اشکال است مثلا گروه اخوان المسلمین وسلفی های مصر سالگرد انقلاب مصر را جشن گرفته اند ایا به نظر شما این کار بدعت وحرام است؟ اگر نیست چرا ملتهایی که نوروز را جشن میگرند حق ندارند سالگرد پیروزی جمشید شاه وهمچنین سالگرد پیروزی فریدون بر ضحاک را جشن بگیرند؟سوم: نوروز یک جشن زردشتی نیست بلکه توسط دیانت زردشت تایید شده ولی یک جشن دینی نیست ادامه دارد


    • سعید says:

      برادر عبدالحق این مطالب از سایت ولیعصر گرفته شده و این رو برای شما گذاشتم که بدونی نوروز نزد ما ایرانیا چیزی نیست که شما فرمودی، عید نوروز رنگ و لعاب دینی گرفته در صورتی که در اسلام فقط دو عید بیشتر نداریم

      آداب نوروز: در خصوص روز نوروز در روایات مختلف آداب گوناگونی ذکر شده است که به پاره‌ای از آن‌ها به صورت مختصر اشاره می‌شود:

      ۱- نماز نافله، یک نماز چهار رکعتی پس از نماز ظهر و عصر روز نوروز[۱۰] و دعا کردن در سجده این نماز که موجب بخشش گناهان می‌شود.[۱۱]
      ۲- غسل کردن و پوشیدن لباس تمیز و استعمال بوی خوش. در روایتی امام صادق(ع) می‌فرماید: «روز نوروز غسل کن و پاکیزه‌ترین لباس‌هایت را بپوش و خود را با بهترین عطرها خوشبو کن».[۱۲]
      ۳- ذکر گفتن خصوصا ذکر «یا ذی الجلال و الإکرام»[۱۳]
      ۴- روزه گرفتن.[۱۴]
      ۵- دعا کردن در لحظه سال.[۱۵] 

      اینم منابعش:

      [۱۰]- نحوه خواندن این نماز در مفاتیح الجنان در اعمال عید نوروز ذکر شده است.
      [۱۱]- عاملی، شیخ حر؛ پیشین، ج۸، ص ۱۷۳٫
      [۱۲]- همان، ج۳، ص ۳۳۵٫
      [۱۳]- قمی، شیخ عباس؛ مفاتیح الجنان، اعمال عید نوروز، ص ۵۵۹٫
      [۱۴]- همان، ص ۵۵۸٫
      [۱۵]- همان، ص ۵۵۹، خصوصاً دعای «یا مقلب القلوب و الابصار…»


    • نوروز says:

      با سلام دوست عزیز منظور اقای عبد الحق نوروز باستانی است که یک جشن ملی است واگر کسی نوروز را به عنوان جشن دینی میگیرد به اقای عبد الحق وبه اصل نوروز ربطی ندارد وخود این اشخاص باید جواب بدهند که بر چه اساس جشن نوروز را جشن دینی میدانند

یک دیدگاه بگذارید

جستجو
آخرین مطالب
پیوندهای محبوب
آمار سایت
  • کاربران آنلاین 38نفر
  • بازدید امروز 96918
  • بازدید دیروز 141647
  • بازید کل 104893918

این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت رسیده است.

کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه محفوظ میباشد.

استفاده از محتوای وااسلاماه با ذکر منبع و آدرس سایت بلامانع است. | تگ ها

Powered By Vaislamah.com - Copyright © 2010-2015 Vaislamah.com