پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه

 

باید یقین کامل داشته باشی که با قرآن زنده ای و بدون قرآن مرده

با قرآن بینایی و بدون قرآن نابینا

با قرآن هدایت یافته ای و بدون قرآن گمراه

با قرآن دانشمندی و بدون قرآن نادان

اول الله، آخر الله ، ظاهر الله، باطن الله، فقط الله

بهترین یاد خدا ورد (لااله الا الله) است

آمار کلی سایت
  • کل مطالب 2330
  • کل نظرات 9698
  • کل اعضا 1695
  • جدیدترین عضو mohammad
خبرنامه
وااسلاماه
| بازدیدها: 2352

در کل ذبایح (گوشت حیوانات سربریده شده) مسلمانان زمانی صحیح است که هنگام ذبح حیوان اسم الله (یعنی بسم الله الرحمن الرحیم) بر آن برده شده باشد.در غیر اینصورت اگر مسلمانی عمدا اسم الله تعالی را ترک گفته باشد، آن ذبیحه حلال نیست.

قرآن می فرماید:« وَلاَ تَأْکُلُواْ مِمَّا لَمْ یُذْکَرِ اسْمُ اللّهِ عَلَیْهِ وَ إِنَّهُ لَفِسقٌ  »(انعام ۱۲۱)

یعنی: از گوشت حیوانی نخورید که (به هنگام ذبح عمداً) نام خدا بر آن برده نشده است؛ چراکه خوردن از چنین گوشتی نافرمانی (از دستور خدا) است.

) فَکُلُوا مِمَّا ذُکِرَ اسمُ اللهِ عَلَیهِ إن کُنتُم بِآیَاتِهِ مُؤمِنِینَ ) (أنعام : ۱۱۸)

 

یعنی:«پس از گوشت چهارپایانی بخورید که به هنگام ذبح نام خدا را بر آن برده‌اند، اگر به آیات خدا ایمان دارید».

اما اگر مسلمانی در هنگام ذبح فراموش کرده باشد تا اسم الله تعالی را بیاورد، در اینصورت چون عمدی نبوده، کافیست که هنگام خوردن بر آن نام خدا برده شود.

در صحیح بخاری از ام المؤمنین‎ ‎عائشه رضی الله عنها‎ ‎روایت شده ‏که فرمودند‎):‎أَنَّ قَوْمًا قَالُوا‎ ‎لِلنَّبِیِّ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ إِنَّ قَوْمًا‎ ‎یَأْتُونَا بِاللَّحْمِ لَا نَدْرِی أَذُکِرَ اسْمُ اللَّهِ عَلَیْهِ أَمْ‎ ‎لَا فَقَالَ سَمُّوا عَلَیْهِ ‏أَنْتُمْ وَکُلُوهُ قَالَتْ وَکَانُوا حَدِیثِی‎ ‎عَهْدٍ بِالْکُفْرِ)بخاری

یعنی:‎گروهی به ‏پیامبر صلی الله علیه وسلم ‎گفتند‎: ‎قومی برای ما گوشت آورده اند، و ما ‏نمی دانیم که آیا آنها هنگام ذبح اسم خدا را بر‎ ‎آن برده ‏اند یا نه؟ پیامبره‎ ‎فرمودند: نام خدا را بر آن ببرید و‎ ‎بخورید. عائشه رضی الله عنها ‎ ‎می گوید: آن قوم تازه مسلمان شده ‏بودند‎.‎

لذا چون قومی که گوشت آورده بودند مسلمان بودند و از طرفی معلوم نبود که آیا (بدلیل نا آشنا بودن به احکام ذبح) هنگام ذبح اسم الله را آورده اند یاخیر؟ پیامبر صلی الله علیه وسلم بدانها می فرماید که هنگام خوردن اسم خدا را بیاورند.

 

ذبایح اهل کتاب ( یهودی و نصرانی(مسیحی)) نیز برای مسلمانان حلال است.به شرطیکه آن اهل کتاب از دین خود مرتد نشده باشند.یعنی ذبیحه کسی که قبلا یهودی بوده ولی الان به دین خود معتقد نیست (و اسلام هم نیاورده) حلال نیست.

دلایل حلال بودن ذبایح اهل کتاب:

‎ ‎خداوند می فرماید‎ « :‎الْیَوْمَ أُحِلَّ لَکُمُ الطَّیِّبَاتُ وَطَعَامُ الَّذِینَ ‏أُوتُوا الْکِتَابَ حِلٌّ لَکُمْ وَطَعَامُکُمْ حِلٌّ لَهُمْ‎ »(مائده ۵)

‎یعنی: امروز برای ‏شما چیزهای پاکیزه حلال کرده شده، و‎ ‎غذای اهل ‏کتاب برای شما حلال است، و غذای شما برای آنها ‏حلال است.»

آیه به صراحت‎ ‎دلالت بر حلال بودن طعام ‏اهل کتاب دارد،(طعامهم: کشتارشان)، همچنانکه امام ‏بخاری از‎ ‎ابن عباس رضی الله عنهما  ‎روایت کرده است‎.‎

‎ در صحیحین- بخاری و مسلم- از‎ ‎روایت انس بن ‏مالک رضی الله عنه ‎آمده « أَنَّ یَهُودِیَّهً أَتَتْ ‏النَّبِیَّ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ بِشَاهٍ مَسْمُومَهٍ فَأَکَلَ مِنْهَا »

یعنی: ‎یهودیی گوشت گوسفندی مسموم را برای‎ ‎پیامبره‎ ‎به ‏عنوان هدیه آورد و پیامبره‎ ‎از آن‎ ‎خورد…».

 این ‏حدیث دلیلی بر حلال بودن ذبیحه اهل کتاب است، و ‏گرنه،‎ ‎پیامبر صلی الله علیه وسلم ‎ ‎از این گوسفند نمی‌خورد. اقوال علما نیز ‏بر این مسئله تأکید‎ ‎دارند، و اکثر اهل علم، اجماع را بر ‏این مسئله نقل کرده اند‎.‎

‎ ‎ابن قدامه می فرماید:(و خلاصه مطلب،‎ ‎هرکس از ‏مسلمانان و اهل کتاب، توانایی ذبح کردن داشت اگر ‏حیوانی را ذبح کرد، خوردن‎ ‎ذبیحه اش حلال است، ‏حال فرقی نمی کند، آن شخص، مرد یا زن، بالغ یا ‏صبی و آزاده یا‎ ‎بنده باشد، و در این باره هیچ اختلافی ‏نمی‎ ‎بینیم‎(.‎

البته اگر معلوم شود که اهل کتاب حیوانات را با وسایلی همچون برق و شک الکتریکی یا انداختن در آب و خفه کردنشان ذبح می کنند، در اینصورت این ذبایح حلال نیستند.

ولی ذبایح غیر یهودی و نصرانی(حال چه بت پرست باشد یا هندو یا بودایی یا مرتد یا لائیک یا کمونیست و امثال آنها) در اینصورت ذبایح آنها به هیچ وجه حلال نیست زیرا نصوص شرعی بر حرام بودن آن ذبایح تاکید دارد:

« حُرِّمَتْ عَلَیْکُمُ الْمَیْتَهُ وَالْدَّمُ وَلَحْمُ الْخِنْزِیرِ وَمَا أُهِلَّ لِغَیْرِ اللّهِ بِهِ وَالْمُنْخَنِقَهُ وَالْمَوْقُوذَهُ وَالْمُتَرَدِّیَهُ وَالنَّطِیحَهُ وَمَا أَکَلَ السَّبُعُ إِلاَّ مَا ذَکَّیْتُمْ »( مائده ۳)

یعنی: گوشت مردار، و خون، و گوشت خوک، و حیواناتی که به غیر نام خدا ذبح شوند، و حیوانات خفه‏شده، و به زجر کشته شده، و آنها که بر اثر پرت‏شدن از بلندی بمیرند، و آنها که به ضرب شاخ حیوان دیگری مرده باشند، و باقیمانده صید حیوان درنده -مگر آنکه (بموقع به آن حیوان برسید، و) آن را سرببرید- و حیواناتی که روی بتها (یا در برابر آنها) ذبح می‏شوند، (همه) بر شما حرام شده است؛

خلاصه:

  1. حلال بودن، کشتار دست مسلمانان و اهل کتاب
  2. حرام بودن، کشتار دست غیر آنها از جمله، مشرکان، مرتدان، کافران و امثال آنها.
| ۲۹ فروردین ۱۳۹۴

یک دیدگاه بگذارید

جستجو
آخرین مطالب
پیوندهای محبوب
آمار سایت
  • کاربران آنلاین 41نفر
  • بازدید امروز 134818
  • بازدید دیروز 128139
  • بازید کل 104648934

این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت رسیده است.

کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه محفوظ میباشد.

استفاده از محتوای وااسلاماه با ذکر منبع و آدرس سایت بلامانع است. | تگ ها

Powered By Vaislamah.com - Copyright © 2010-2015 Vaislamah.com