پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه

 

باید یقین کامل داشته باشی که با قرآن زنده ای و بدون قرآن مرده

با قرآن بینایی و بدون قرآن نابینا

با قرآن هدایت یافته ای و بدون قرآن گمراه

با قرآن دانشمندی و بدون قرآن نادان

اول الله، آخر الله ، ظاهر الله، باطن الله، فقط الله

بهترین یاد خدا ورد (لااله الا الله) است

آمار کلی سایت
  • کل مطالب 2330
  • کل نظرات 9698
  • کل اعضا 1695
  • جدیدترین عضو mohammad
خبرنامه
shina
| بازدیدها: 2400

حکم اهدای ثواب اعمال به پیامبر صلی الله علیه وسلم و صحابه رضی الله عنهم چیست؟

پاسخ :

اهدای ثواب اعمال به پیامبر صلی الله علیه وسلم یا صحابه کرام رضی الله عنهم، مستحب نیست، به دلایل زیر :

اول : چنین چیزی از بزرگان تاریخی نقل نشده است، و ثابت نشده که یکی از صحابه ثواب اعمال خویش را به پیامبر صلی الله علیه وسلم اهداء کرده باشد، و یا تابعین و سایر ائمه ، درحالیکه محبت و تمسک آنها به پیامبر صلی الله علیه وسلم بیشتر است، و تمام خیر و نیکی در پیروی از سلف است و تمام شر در ابتداع است.

دوم : الله متعال در سوره حشر فضیلت مهاجرین و انصار را بیان فرمودند، سپس تمجید کردند آنکسانی که بعد از آنها می گویند : « رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا وَلِإِخْوَانِنَا الَّذِینَ سَبَقُونَا بِالْإِیمَانِ وَلَا تَجْعَلْ فِی قُلُوبِنَا غِلًّا لِلَّذِینَ آمَنُوا رَبَّنَا إِنَّکَ رَءُوفٌ رَحِیمٌ » (حشر ۱۰). یعنی : «پروردگارا! ما و برادرانمان را که در ایمان بر ما پیشی گرفتند بیامرز، و در دلهایمان حسد و کینه‏ای نسبت به مؤمنان قرار مده! پروردگارا، تو مهربان و رحیمی».

اما این آیه چیزی بجز دعا برای آنها را ذکر نکرد، نه نماز یا صدقه یا حج و یا قرائت قرآن و سایر اعمال .. و این دلالت دارد که دعا بهترین چیزی است که می توان برای مسلمان اهداء نمود.

سوم : کسی که ثواب اعمال خود را به پیامبر صلی الله علیه وسلم اهداء می کند، در واقع استفاده ای نبرده مگر آنکه نفس خویش را از آن ثواب محروم کرده است، و پیامبر صلی الله علیه وسلم نیز نفع نمی برد، زیرا – چه ثواب اعمالش را اهداء کند یا نکند، در هر حال – پیامبر صلی الله علیه وسلم مثل ثواب اعمال امتش را در هر عمل صالحی دریافت خواهند کرد، زیرا ثابت شده که ایشان فرمودند : « منْ دَعَا إِلَی هُدًی کَانَ لَهُ مِنَ الأَجْرِ مِثْلُ أُجُورِ منْ تَبِعَهُ لا ینْقُصُ ذلِکَ مِنْ أُجُورِهِم شَیْئا». مسلم (۲۶۷۴).

یعنی : «کسی که به کار نیکی دعوت کند، برای او اجری همانند اجر پیروانش در آن کار نیک وجود دارد و از اجر آنها نیز چیزی کم نمی‌شود».

و باز فرمودند: «مَنْ دَلَّ عَلَی خَیْرٍ فَلَهُ مِثْلُ أجْرِ فَاعِلِهِ» مسلم (۱۸۹۲).

یعنی : «کسی که بر کار خیر دلالت دارد، به اندازه‌ی پاداش انجام‌دهنده‌ی خیر را می‌برد».

و این پیامبر صلی الله علیه وسلم است که این امت را به سوی هدایت و کار نیک ارشاد و دعوت نمودند، لذا هر یک از افراد این امت، هر کار نیک و پسندیده ای انجام دهد، ثواب آن به ایشان خواهد رسید، بدون آنکه نیازی به اهدای ثواب باشد.

علما می گویند : «این از عمل اسلاف نبوده که نماز بخوانند و روزه بگیرند و قرائت کنند و آنرا به (روح) پیامبر صلی الله علیه وسلم اهداء کنند، و همینطور بجای ایشان صدقه ندادند، زیرا هرآنچه مسلمانان انجام دهند مثل اجر و ثواب آن عمل به ایشان می رسد بدون آنکه از اجر و ثواب عاملین کاسته شود». “

و علامه ابن عثیمین می گوید : «بعضی از محبین رسول خدا صلی الله علیه وسلم اعمال نیک را به ایشان هدیه می فرستند؛ مانند ختم قرآن و فاتحه بر روح محمد – آنگونه که می گویند – و مشابه اینها..

ما می گوئیم : این بدعت است!

از تو می پرسم که عبادتی را به پیامبر صلی الله علیه وسلم اهداء می کنی : آیا تو از ابوبکر و عمر و عثمان و علی بیشتر رسول خدا علیه الصَّلاهُ والسَّلامُ را دوست داری؟

اگر بگویی : آری! می گوئیم : دروغ گفتی .

و اگر بگوئی : خیر، می گوئیم : پس چرا ابوبکر و خلفای بعد او نه ختم و نه فاتحه و نه چیز مشابهی به رسول صلی الله علیه وسلم اهداء نکردند؟

پس (این کار تو) بدعت است.

وانگهی؛ این عملی که اکنون انجام می دهی حتی اگر ثوابش را اهداء هم نکنی باز مثل ثواب آن به ایشان خواهد رسید، پس معنی این کار آنست که فقط نفس خیش را از ثواب محروم می کنی، وگرنه پیامبر صلی الله علیه وسلم مثل (اجر و ثواب) عمل تو را دریافت می کند، چه آنرا اهداء کنی یا خیر». “الشرح الممتع” (۳/۲۱۳).

 «اهداء ثواب به رسول صلی الله علیه وسلم جایز نیست، نه ختم قرآن و نه غیر آن؛ زیرا از صحابه رضی الله عنهم گرفته تا بعد آنها، چنین کاری نکردند، و عبادات توقیفی هستند، و پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند : « من عمل عملا لیس علیه أمرنا فهو رد». یعنی : «هرکس عملی انجام دهد که امر و دین ما با آن وارد نشده باشد، پس آن مردود است». متفق علیه .

علوه بر این؛ پیامبر صلی الله علیه وسلم مثل اجر و ثواب هر عملی صالحی که توسط امتش انجام شود را دریافت می کند؛ زیرا ایشان بودند که به این (اعمال نیک) دعوت دادند و بدان ارشاد فرمودند، و ثابت شده که پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند : «مَنْ دَلَّ عَلَی خَیْرٍ فَلَهُ مِثْلُ أجْرِ فَاعِلِهِ» مسلم (۱۸۹۲). یعنی : «کسی که بر کار خیر دلالت دارد، به اندازه‌ی پاداش انجام‌دهنده‌ی خیر را می‌برد»». 

امام سخاوی در “مواهب الجلیل” (۲/۴۵۴,۵۴۴) از استاد خود یعنی حافظ ابن حجر رحمه الله نقل می کند که از ایشان درباره کسی که قرآن تلاوت می کند و در آخر می گوید : « اللهم اجعل ثواب ما قرأته زیاده فی شرف رسول الله صلی الله علیه وسلم : بارالها ثواب آنچه قرائت کردم را موجب زیادت شرافت رسول خدا صلی الله علیه وسلم قرار بفرما» سوال شد؟

ایشان فرمودند : «این اختراع قاریان متاخر است، و نمی دانم که گذشتگان چنین کرده باشند».

| ۱۲ فروردین ۱۳۹۴
۵ پاسخ به “حکم اهدای ثواب اعمال به پیامبر ص و صحابه رض”
  1. وضعیت کاربر : مهمان
    مهدي says:

    فرض کنید دوست ثروتمندی دارید که به راحتی می تواند آنچه که شما با نهایت احترام و در حد تواناییتان آماده و به عنوان هدیه و جلب و دوام محبت و دوستی بیشتر هدیه می دهید،شخصا” تامین کند و نیازی به هدیه شما ندارد.اگر دوست شما هدیه شما را نپذیرد کار درستی کرده است؟
    “هل جزاء الاحسان الا الاحسان ”
    آیا اهدای ثواب نماز و یا روزه و اعمال خیر اینچنینی مصداق احسان تلقی میشود یا ” سیئه و بدی”؟ اگر احسان است پس استدلال شما نادرست است و اگر سیئه و گناه است پس چرا شما و ما همه انجام می دهیم؟
    این کار امت اتفاقا” باعث خشنودی حضرت رسول خواهد بود که امتشان،اینگونه محبت میکنند و احسان (هر چند ایشان بی نیاز از آن هستند) برایشان می فرستند و نه گناه و بدی.
    کسیکه نیکی را برای حضرت رسول می فرستد همچون قطره ای است که خودش را به دریای بیکران حضرتش متصل می کند و از بزرگی دریا منتفع میشود.
    آیا بینیازی دوست شما می تواند دلیلی بر بیهودگی و حتی بدعت ! کار شما باشد؟
    اعمال ما تقدم و ماتاخر چه می شوند؟
    کسیکه در زمان حیات حضرت رسول شرف حضور نداشته پس از ایشان هم باید از فیوضات معنوی محروم بماند؟
    اگر اینطور که شما استدلال می فرمایید صحیح است پس خدا چه نیازی به عبادت ما دارد؟ حضرت رسول چه نیازی به سلام و صلوات ما در نماز و یا تشرف و زیارت ایشان دارد؟!
    خداوند در قرآن قید و بند و شرطی نگذاشته که فقط در زمان حیات ایشان ،صلوات بفرستیم.
    “إِنَّ اللهَ وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِیِّ یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلیما”

    • وضعیت کاربر : مهمان
      صحبت برادرانه says:

      به نظر من، اگر از منظر احسان و هدیه به این موضوع نگاه شود اهدای ثواب اعمال پیامبر ص امری پسندیده است چون خود افعال احسان و هدیه امری پسندیده است اما اگر از منظر سنت بودن یا نبودن این عمل به آن نگاه کنیم به مشکل برمی خوریم.
      بی نیازی پیامبر ص دلیلی بر بیهودگی این کار نیست اما خارج از سنت بودن این عمل مورد سرزنش است(در مورد عبادات نیز اینگونه است).
      در مورد این مسائل دوگونه تز فکری وجود دارد :
      گروه اول : کسانی که برای اعمال دینی و عبادی خود به آنچنان قید بندی از نظر سنت قائل نیستن و با استفاده از حب و دوستی به خداوند و پیامبر ص اعمال خارج از سنت انجام می دهند(یعنی هر عمل دینی که به نظرشان پسندیده است را انجام می دهند و خود را زیاد درگیر سنت بودن یا نبودن آن قرار نمی دهند).
      گروه دوم : کسانی هستند که بخاطر حب و دوستی به خداوند و پیامبرش، اعمال خود را کاملا در قید و بند سنت قرار می دهد و اعمال نو و جدید را قبول ندارند(یعنی خود را در حدی نمی دانند که اعمالی دینی به غیر از اعمال ارائه شده توسط پیامبر ص را انجام دهند).
      قبل از پاسخ دادن به امور نوپیدا همانند این سوال مطرح شده در اینجا، باید مشخص کنیم که از کدام گروه هستیم.

  2. وضعیت کاربر : مهمان
    محمود says:

    بله رسول خدا بهترین و تنها الگوی هر مسلمانی است و لی حرف من اینه که ، چرا اینقدر موضوع به این کوچکی رو بزرگ میکنید و آن را گناه میدانید ، یه فردی می خواهد کار خیری انجام دهد و ثواب آن را هدیه کند ، دزدی که نمیخواهد بکند ، که اینقدر با آن مخالفت میکنید .

    پاسخ :
    هیچ مسلمانی حق ندارد چیزی از شریعت اسلام را کوچک یا بزرگ کند و یا کم و زیاد کند ما وقتی چنین حقی نداریم مطمئنا این کار را نخواهیم کرد و مخالف هر نوع تحریف هستیم حرف ما این است که در مسیر شریعت دقیق حرکت کنیم آیا سفارش به حرکت دقیق در مسیر شریعت جای انتقاد دارد.

    • وضعیت کاربر : مهمان
      صحبت برادرانه says:

      سلام علیکم، شما چگونه می گویید که کار خیری می خواهد انجام دهد درحالی که هیچگونه دلیل شرعی بر خیر بودن آن نیست و حتی اصلا نوآوری نیز می تواند به شمار بیاید؟
      از لحاظ منطقی نیز ما نسبت به پیامبر(ص) محتاج تر به ثواب هستیم. این عمل همانند عمل فقیری است که به یک غنی صدقه می دهد.
      اگر شما پیامبر(ص) را دوست دارید، طبق آیه ۳۱ سوره آل عمران عمل کنید.
      ببخشید که با لحن تندی صحبت کردم.
      جزاک الله خیرا.

  3. وضعیت کاربر : مهمان
    محمود says:

    به نام خدا

    وقتی ثواب عملی را به رسول خدا هدیه میکنیم ، همین که باعث شده ، ما آن عمل خیر را انجام دهیم ، موجب خوشحالی پیامبر می شود و چون ما آن عمل را به نیت تقرب الی الله انجام میدهیم پس خدا هم از ما راضی است

    بله همین که ما عمل خیری  را انجام می دهیم ثواب آن به پیامبر میرسد زیرا ایشان باعث مسلمان شدن ما هستند ، ولی وقتی که ثواب آن را به ایشان هدیه میکنیم ، چیزی که به ایشان میرسد مضاعف می شود و نیز با هدیه ثواب به ایشان چیزی از دست نمی دهیم ، چرا که ایشان در قبال هدیه ای که می گیرند ، حتما هدیه بهتری به ما می دهند و در واقع بخش مهمی از این کار برای بالا کشیدن خودمان است  و شاید صحابه پیامبر هم این کار را در خلوت و به دور از ریا کاری انجام میداده اند .

    از طرفی وقتی ما به دیدار دوستی میرویم برای او هدیه  میبریم ، چرا برای پیامبر خدا هدیه نبریم ، و چه هدیه ای بهتر از اینکه با عبادت در راه تقرب خدا با عث خوشحالی پیامبر شویم و نیز ثواب آن را  از روی شوق و علاقه به پیامبر خدا هدیه دهیم

    پاسخ :
    کسی که می خواهد پیامبرش را در روز قیامت خوشحال کند باید با اعمالی خوشحال کند که خوشحال می شود و آن پیروی از سیرت و سنت حضرت رسول علیه السلام است ،دین از خود خط و مشی دارد که با تمایلات سازگار نیست، تمایلات شخصی راه خوشحالی پیامبر هم نیست . آنحضرت خود صاحب این دین و مفسر این دین هستند هیچ کس بهتر از آنحضرت برای تشریع در دین نیست پس تغییر وظیفه ما نیست وظیفه ما اطاعت بر آنچه که دستور داده شده می باشد باید گردن ها در مقابل دستورات صاحب شرع اسلام کج باشند یک مسلمان زمانی می تواند محبتش را ثابت کند که چنین باشد .

یک دیدگاه بگذارید

جستجو
آخرین مطالب
پیوندهای محبوب
آمار سایت
  • کاربران آنلاین 33نفر
  • بازدید امروز 115451
  • بازدید دیروز 128139
  • بازید کل 104629567

این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت رسیده است.

کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه محفوظ میباشد.

استفاده از محتوای وااسلاماه با ذکر منبع و آدرس سایت بلامانع است. | تگ ها

Powered By Vaislamah.com - Copyright © 2010-2015 Vaislamah.com