پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه

 

باید یقین کامل داشته باشی که با قرآن زنده ای و بدون قرآن مرده

با قرآن بینایی و بدون قرآن نابینا

با قرآن هدایت یافته ای و بدون قرآن گمراه

با قرآن دانشمندی و بدون قرآن نادان

اول الله، آخر الله ، ظاهر الله، باطن الله، فقط الله

بهترین یاد خدا ورد (لااله الا الله) است

دوستان گرامی، وااسلاماه شدیدا به کمک مالی شما خیرین محترم نیازمند است با کمک به سایت در فعالیت های آن سهیم شوید کمک های خود را می توانید از طریق لینک زیر پرداخت نمایید http://vaislamah.com/donate ×
آمار کلی سایت
  • کل مطالب 2319
  • کل نظرات 9617
  • کل اعضا 1683
  • جدیدترین عضو علی
خبرنامه
وااسلاماه
| بازدیدها: 1415

گرفتن وام و قرض مادام که بهره داشته باشد جایز نیست، زیرا ربا تلقی می شود، و ربا از گناهان کبیره است، و هشدار شدیدی به اهل ربا وارد شده است، تا جائیکه به معنای اعلان جنگ با الله و رسول است، چنانکه می فرماید : « یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَذَرُوا مَا بَقِیَ مِنَ الرِّبَا إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ * فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ» (بقره۲۷۸-۲۷۹).

یعنی : ای کسانی که ایمان آورده‌اید! از (مخالفت با) الله بپرهیزید و آنچه از (مطالبات) ربا باقی مانده رها کنید، اگر ایمان دارید. اگر چنین نمی‌کنید بدانید الله و پیامبرش، با شما پیکار خواهند کرد.

و از جابر رضی الله عنه روایت است که گفت : «لَعَنَ رَسُولُ اللهِ صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ آکِلَ الرِّبَا، وَمُؤْکِلَهُ، وَکَاتِبَهُ، وَشَاهِدَیْهِ» وَقَالَ: «هُمْ سَوَاءٌ» مسلم (۱۵۹۸).

یعنی: پیامبر صلی الله علیه و سلم رباخوار، ربا دهنده، کاتب و دو شاهد آنرا لعنت کرده، و می‌فرمود : همه در گناه باهم برابراند.

بنابراین اخذ وام ربوی جایز نیست، و فرقی ندارد که این وام بقصد خرید خانه باشد یا برای تحصیل و یا غیره، و جز در حالت اضطراری و ضرورت – که خطری بر جان یا اعضای بدن عارض شود – جایز نخواهد بود، زیرا الله متعال می فرماید : « وَقَدْ فَصَّلَ لَکُمْ مَا حَرَّمَ عَلَیْکُمْ إِلَّا مَا اضْطُرِرْتُمْ إِلَیْهِ» (انعام ۱۱۹).

یعنی : « خداوند آنچه‌ را بر شما حرام‌ کرده‌، به‌تفصیل‌ برایتان ‌بیان‌ کرده‌است جز آنچه‌ بدان‌ ناچار باشید».

أبو عبد الله الزرکشی رحمه الله می گوید : «مرز ضرورت حدودی است که اگر ممنوع انجام نشود (یعنی امر حرام انجام نپذیرد) فرد را دچار هلاکت یا نزدیک به هلاکت نماید، مانند اضطرار برای خوردن و پوشیدن بگونه ایکه ممکن است به سبب گرسنگی یا عریان بودن هلاک شود، یا عضوی از بدنش تلف شود، و در این شرایط است که حرام مباح می شود.

اما احتیاج و نیازی که تنها (آدمی را) در مشقت و سختی می افکند، حرام را مباح نمی کند».

“المنثور فی القواعد” (۲/۳۱۹) .

موضوع:, فقه و احکام
| ۱۲ آذر ۱۳۹۳
برچسب ها : , , ,
یک پاسخ به “حکم اخذ وام بانکی چیست ؟”
  1. وضعیت کاربر : مهمان
    عبدالوهاب says:

    سلام برادران مسلمان من متاهل و فرزند دارم سر پناهی ندارم
    هیچ برادر دینی هم کمک نمی کنه برام وام بگیرم یا تو کوچه و خیابان بخوابم یا برای بدست آوردن پول کارهای خیر اخلاقی انجام بدم و بیسواد و بیکارم
    وام هم که حرام کردین

یک دیدگاه بگذارید

جستجو
آخرین مطالب
پیوندهای محبوب
آمار سایت
  • کاربران آنلاین 31نفر
  • بازدید امروز 101229
  • بازدید دیروز 123256
  • بازید کل 100345660

این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت رسیده است.

کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه محفوظ میباشد.

استفاده از محتوای وااسلاماه با ذکر منبع و آدرس سایت بلامانع است. | تگ ها

Powered By Vaislamah.com - Copyright © 2010-2015 Vaislamah.com