پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه

 

باید یقین کامل داشته باشی که با قرآن زنده ای و بدون قرآن مرده

با قرآن بینایی و بدون قرآن نابینا

با قرآن هدایت یافته ای و بدون قرآن گمراه

با قرآن دانشمندی و بدون قرآن نادان

اول الله، آخر الله ، ظاهر الله، باطن الله، فقط الله

بهترین یاد خدا ورد (لااله الا الله) است

کاربران ارجمند؛ به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا ابتدا سوال خود را در سایت جستجو نمایید ×
آمار کلی سایت
  • کل مطالب 2335
  • کل نظرات 9765
  • کل اعضا 1709
  • جدیدترین عضو AminSh
خبرنامه
وااسلاماه
| بازدیدها: 8499

نخست لازم به یادآوریست که استفاده از حلقه آهنی یا مسی یا هر فلز دیگری بجز طلا برای مردها جایز است، اما اگر از جنس طلا باشد حرام است، چونکه از عبدالله بن عباس روایت شده که گفت : «أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّی اللَّه عَلَیْهِ وَسَلَّمَ رَأَی خَاتَمًا مِنْ ذَهَبٍ فِی یَدِ رَجُلٍ فَنَزَعَهُ فَطَرَحَهُ وَقَالَ یَعْمِدُ أَحَدُکُمْ إِلَی جَمْرَهٍ مِنْ نَارٍ فَیَجْعَلُهَا فِی یَدِهِ فَقِیلَ لِلرَّجُلِ بَعْدَ مَا ذَهَبَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّی اللَّه عَلَیْهِ وَسَلَّمَ خُذْ خَاتِمَکَ انْتَفِعْ بِهِ قَالَ لا وَاللَّهِ لا آخُذُهُ أَبَدًا وَقَدْ طَرَحَهُ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّی اللَّه عَلَیْهِ وَسَلَّمَ » مسلم ۲۰۹۰٫

یعنی: « پیامبر صلی الله علیه وسلم  در دست مردی یک انگشتری طلا دید، آن را از دست او درآورد ودور انداخت، وفرمود: آیا فردی از شما قصد اخگری از آتش می کند و آن را در دستش قرار می دهد!! پس از اینکه پیامبر صلی الله علیه و سلم  رفت بدان مرد گفتند انگشتریت را بردار و ازآن سود ببر، آن مرد گفت: نخیر بخدای سوگند چیزی راکه پیامبر صلی الله علیه و سلم  دور انداخته است هرگز برنمی‌دارم‌».

و باز پیامبر صلی الله علیه وسلم می فرمایند : «أُحِلَّ الذَّهَبُ وَالْحَرِیرُ لِإِنَاثِ أُمَّتِی وَحُرِّمَ عَلَی ذُکُورِهَا» صحیح نسائی (۴۷۵۴).

یعنی: «طلا و ابریشم برای زنان امت من حلال قرار داده شده اند و برای مردان امت من حرام هستند».

خلاصه اینکه تحریم استعمال طلا برای مردان شامل طلای خالص یا مخلوط و یا متصل با فلز دیگری و امثال آن می باشد، و اما اگر حلقه از جنس فلزی بجز طلا باشد و تنها روکشی نازک از آب طلا بر آن باشد؛ بعبارتی آبکاری بوسیله آب طلا شده باشد، در آنصورت باید گفت: «بعضی از علماء گفتند : استعمال (جنسی) آبکاری شده بوسیله طلا برای مردان – چنانکه بتواند آن پوسته نازک را بردارد – حرام است، و اگر امکان زدودن آن نباشد جایز است.  بعضی دیگر از اهل علم گفتند : اگر مقدار آن (یعنی درصد آب طلا) زیاد و عام باشد استفاده از آن جایز نیست، ولی اگر اندک باشد (مانند عقربه ساعت یا اعداد آن و یا نقطه های دقیقه) استفاده از آن جایز است، و گفتند: عبرت به آن چیزیست که ظاهر و نمایان است نه به قیمت آن؛ پس هرگاه آب طلا ظاهر باشد و مقدارش زیاد و عام باشد استفاده از آن جایز نیست، علاوه بر آن (باید توجه کرد که استفاده از اشیای طلاکاری شده) ممکن است انسان را در مظان اتهام قرار دهد، چرا که بسیاری از مردم ممکن است نتوانند تشخیص دهند که خالص از طلاست یا آبکاری شده، و ممکن است افرادی به او اقتداء کرده و طلای خالص استفاده کنند».

و بسیاری از فقهاء گفتند : اگر بوسیله طلا آبکاری شود، چه در هنکام حک کردن باشد یا قرار دادن در آتش، استعمال آن حرام است، اما اگر فقط رنگ طلایی باشد استفاده از آن ایرادی ندارد.

نگاه کنید به : “المجموع” (۴/۳۲۷) ، “الإنصاف” (۱/۸۱).

علمای هیئت دائمی افتاء درباره فروش عینک و ساعت و ظروف طلا اندود گفتند: «فروش ظروف و ابزارهای بهداشتی اگر با آب طلا یا نقره آبکاری شده باشند، نه به زنان و نه مردان جایز نیست، به دلیل فرموده پیامبر صلی الله علیه وسلم : «لاتشربوا فی آنیه الذهب و الفضه، ولاتلبسوا الحریر والدیبا، فإنها لهم فی الدنیا و لکم فی الآخره». یعنی: «در ظروف طلا و نقره نیاشامید و ابریشم و دیبا را بر تن نکنید؛ چراکه اینها در دنیا به کفار و در آخرت به شما اختصاص دارند» متفق علیه. و چونکه علت (نهی طلا و نقره) عام است واز باب سد ذریعه نباید استفاده کرد. و همینطور فروش ساعتها و عینکهای روکش بوسیله طلا یا نقره به مردان جایز نیست». 

و علامه ابن عثیمین گفته: « برای مرد پوشیدن طلا از قبیل: انگشتر و غیره جایز نیست. ساعت اگر از جنس طلا باشد از همین نوع است. اما اگر (ساعت) طلایی رنگ باشد، و یا عقربه هایش و یا دانه های کوچک (دقیقه) از جنس طلا داشته باشد، جایز است، اما با این وجود، ما به مردان نصیحت می کنیم که به دست کردن ساعتی که آب طلا داده شده را ترک نمایند.

چون مردم نمی دانند که این ساعت فقط طلایی رنگ است و یا ماده آن آمیخته با چیزهای دیگر است، زیرا مردم نسبت به کسی که چنین ساعتی به دست داشته باشد گمان بد می برند. اگر فرد از کسانی باشد که مردم از آنها الگو برداری می کنند ممکن است او را الگو قرار دهند و طلای خالص یا آنچه با طلا آمیخته است را به دست نمایند.

نصیحت من این است که مردان چنین ساعت های را که آب طلا داده شده اند به دست نکنند؛ گرچه به دست کردن آنها جایز است. آن چه حلال و روشن است که در آن شبهه ای نیست کفایت می کند و نیاز به چنین ساعتی نیست، و پیامبرصَلَّی اللَّهُ عَلَیهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ  می فرماید: «مَن اتَّقَی الشُّبُهَاتِ استَبرَأ لِدِینِهِ وَ عِرضِهِ» بخاری (۵۲) و مسلم (۱۵۹۹).

«هر کس از شبهات دوری کرد، دین و آبرویش را حفظ نموده است»

اما اگر روکش رنگ نباشد و با آن طلا آمیخته باشد، بیشتر چنین به نظر می آید که حرام باشد».

مجموع فتاوی ورسائل محمد بن صالح العثیمین ” ج۱۲،ص۳۶۱، سوال: ۲۷۸.

موضوع:, فقه و احکام
| ۱۲ بهمن ۱۳۹۱
برچسب ها : , ,
۳ پاسخ به “حکم استفاده از طلا برای مردان”

  1. سادات says:

    سلام
    شخصی تعریف میکردند که آقایی در اقوام ایشان زندگی می کنند که از طلا به عنوان ساعت وانگشتراستفاده می کنند.
    متاسفانه فرزندی بدنیاآورده اندناقص که دودست ایشان بلندترازحد معمول است
    پزشکان تشخیص داده اند بدلیل استفاده ی پدر ازفلزطلا که شیمی تعریف می کند عنصری بسیارفعال است،اسپرم های پدردچار جهش ژنتیکی شده ومسبب بروزچنین فاجعه ای شده است.
    هیچ چیز در اسلام بی حکمت نیست

    • وضعیت کاربر : مهمان
      سید says:

      خواهرم طبق فرمایش شما فعال بودن فلز طلا احیانا باعث جهش ژنتیکی تخمک های مادر نمی شود؟


  2. محمد2010 says:

    دلیل حرام بودن طلا برای مردان چیست؟

    پاسخ :
    نص صریح از رسول خدا ص در باره حرام بودن طلا برای مردان .

یک دیدگاه بگذارید

جستجو
آخرین مطالب
پیوندهای محبوب
آمار سایت
  • کاربران آنلاین 30نفر
  • بازدید امروز 58274
  • بازدید دیروز 84411
  • بازید کل 107823685

این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت رسیده است.

کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه محفوظ میباشد.

استفاده از محتوای وااسلاماه با ذکر منبع و آدرس سایت بلامانع است. | تگ ها

Powered By Vaislamah.com - Copyright © 2010-2015 Vaislamah.com