پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه

 

باید یقین کامل داشته باشی که با قرآن زنده ای و بدون قرآن مرده

با قرآن بینایی و بدون قرآن نابینا

با قرآن هدایت یافته ای و بدون قرآن گمراه

با قرآن دانشمندی و بدون قرآن نادان

اول الله، آخر الله ، ظاهر الله، باطن الله، فقط الله

بهترین یاد خدا ورد (لااله الا الله) است

کاربران ارجمند؛ به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا ابتدا سوال خود را در سایت جستجو نمایید ×
آمار کلی سایت
  • کل مطالب 2336
  • کل نظرات 9765
  • کل اعضا 1709
  • جدیدترین عضو AminSh
خبرنامه
وااسلاماه
| بازدیدها: 39036

نگاه اهل سنت به حدیث مَنْ مَاتَ وَلَیْسَ لَه امام

امام زمان کیست ؟ رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمودند : 

«مَنْ مَاتَ وَلَیْسَ لَه إِمام مَاتَ مِیتَهً جَاهِلِیَّهً» (هرکس ‏بمیرد و فاقد امام باشد با مرگ جاهلیت مرده است.) ‏ امام احمد در«مسائل ابن هانیء شماره۲۰۱۱٫

در حدیث دیگری از رسول الله صلی الله علیه وسلم آمده است که فرمود: «مَنْ مَاتَ وَلَیْسَ فِی عُنُقِهِ بَیْعَهٌ مَاتَ مِیتَهً جَاهِلِیَّهً» (هرکس بمیرد و بیعتی بر گردن نداشته باشد با مرگ جاهلیت مرده است)

چندین احادیث دیگر وجود دارند که نزدیک به این حدیث هستند و صحیح می باشند، مثلا مسلم در صحیحش از ابن عمر رضی الله عنه از رسول الله صلی الله علیه وسلم نقل می کند که فرمود: «مَنْ خَلَعَ یَدًا مِنْ طَاعَهٍ لَقِیَ اللَّهَ یَوْمَ الْقِیَامَهِ لَا حُجَّهَ لَهُ وَمَنْ مَاتَ وَلَیْسَ فِی عُنُقِهِ بَیْعَهٌ مَاتَ مِیتَهً جَاهِلِیَّهً» (کسی که از اطاعت دست برمی دارد در حالی خداوند را ملاقات می کند که برای کار خویش حجت و دلیلی ندارد و هر کس بمیرد و بیعتی بر گردن نداشته باشد با مرگ جاهلیت مرده است.)

در مجموع این احادیث صحیح می باشند. 

توضیحی بر مفهوم احادیث:
قبلا باید گفت که از نگاه اهل سنت منظور از “امام” در این احادیث؛ امام مشخصی نیست  و اهل سنت به مهدی موعود که آخرالزمان متولد می شود اعتقاد دارند .
پس منظور از امام در این احادیث؛ یعنی امیرالمومنین و امیر مسلمین و حاکم آنها و منظور کسی است که رهبر و پیشوایای مسلمین در یک برهه از زمان باشد، مثلا در زمان خلفای عثمانی، خلیفه ی وقت همان امام بود که لازم بود تا به وی بیعت داده می شد و …
حال با ذکر این احادیث و این مقدمه، به ذکر چند نکته می پردازیم:
اول: امام زمان هر مسلمانی در هر دوره ای از زمان (چه خلیفه و امیر مسلمین وجود داشته باشد و چه نباشد) قرآن و احادیث صحیح نبوی صلی الله علیه وسلم هستند. پس امام ما کلام الله، و رسول الله صلی الله علیه وسلم هستند که اگر ایشان در بین ما نیستند ولی فرمایشات صحیح او در دسترس هستند و ما از ایشان تبعیت کرده و وی را امام خود می دانیم. چنانکه مشهور است: «أن الله ربنا، و محمداً نبینا، و القرآن أمامنا» الله پروردگار ما و محمد صلی الله علیه وسلم پیامبر ما و قرآن پیشوا و امام ماست). پس اگر در دوره ای از زمان امیرالمومنین و خلیفه وجود نداشت، پس چیزی بر ما نیست و نیازی به بیعت هم نیست زیرا خداوند هیچ نفسی را به زیادتر از حد توانایی مکلف نکرده است. « لاَ یُکَلِّفُ اللّهُ نَفْسًا إِلاَّ وُسْعَهَا» (بقره ۲۸۶) خداوند هیچ کس را، جز به اندازه تواناییش، تکلیف نمی‏کند.
دوم: اگر در برهه ای از زمان خلیفه یا امیرالمومنین وجود نداشت که با وی بیعت کنیم، چکار کنیم و به چه کسی بیعت دهیم؟
جواب: همانطور که در نکته ی اول گفته شد ما در هر زمانی قرآن و احادیث پیامبرمان صلی الله علیه وسلم را امام و پیشوای خود می دانیم، پس اگر در بُرهه ای از زمان خلیفه و امیرالمومنین نیز وجود نداشت باز قرآن و حدیث موجود هستند.
اما برای فهم بیشتر موضوع لازم می دانیم تا مطالبی را در توضیح این احادیث از زبان علما نقل کنیم؛ زیرا این نصوص و هر آنچه در این معنا وارد شده اند قضایا و مسائل مهمی را در شرایط زمانی ما در طبیعت حرکت اسلامی طرح می گردانند… که بارزترین آنها دو مسئله مهم می باشند:
مسئله نخست اینکه: آن بیعت واجبی که مسلمان به سبب ترک کردنش گناهکار خواهد شد، چیست؟ آیا منظور از آن، بیعت با یک استاد و یا رئیس یک تشکیلات اسلامی است؟ و آن استاد و آن رئیس تشکیلات که اهلیت برای بیعت نمودن را دارند چه کسانی هستند؟ اساتید بسیارند و تشکیلات و تنظیمات متعددند!! یا اینکه این بیعتی که مسلمان به سبب ترک کردنش دچار گناه می شود برای حاکم مسلمانی است که جهت حاکمیت شرع خداوند به پا خاسته است؟
در صورتی که معنی مشخص همین باشد و مسلمانان فاقد حاکمی باشند که اهلیت شرعی و واجب برای بیعت کردن را دارد آیا در این حالت دچار گناه می شوند؟ یا فقط زمانی که حکومت اسلامی برپا گردد و مسلمانی حاضر به بیعت کردن نباشد دچار گناه می شوند؟
آنچه از مجموع نصوص مربوط به بیعت کردن برایمان آشکار می شود این است که بیعت واجب بیعتی است که برای حاکم مسلمان از دیگران گرفته می شود و این واجب است که مسلمانان در صورت قدرت به خاطر ترک آن گناهکار می شوند و در این صورت نیز اگر ناتوان از آن باشد یا شروط آن کامل نگردد گناه نیز منتفی می گردد. والله اعلم.
چیزی که ما را ملزم به ذکر حدیث بیعت نموده است بحث بسیار در زمینه آن در جریان حرکت جمعی اسلامی است بسیاری از تشکیلاتهای اسلامی برای تأثیر گذاشتن بر دیگران آن را به میان می کشند تا آنها را وادار به همراهی با خویش در تنظیمات خود گردانند و از اینجا نتیجه می گیرند که هرکس بیعتی چون بیعت تنظیمات و تشکیلاتی را به گردن نگیرد گناهکار است و ممکن است در صورت بیعت ندادن با مرگ جاهلی دنیا را ترک نماید!!.
این اشتباه در فهم مسئله منجر به موضع گیری متشنج و ناگوار می گردد.
ما سخنان متعددی از علمای معروف را در این زمینه برایتان بازگو می کنیم تا موجب وضوح امر و آشکار شدن مسئله گردد و حق بصورت آشکار ظاهر شود طوری که هیچ پوشیدگی و خفایی در آن نماند.
امام احمد در «مسائل ابن هانیء» شماره۲۰۱۱ بعد از آوردن این فرموده رسول الله صلی الله علیه وسلم «مَنْ مَاتَ وَلَیْسَ لَه إِمام مَاتَ مِیتَهً جَاهِلِیَّهً»(هرکس بمیرد و فاقد امام باشد با مرگ جاهلیت مرده است.) در جواب اسحاق بن ابراهیم بن هانیء که از معنی حدیث می پرسد می گوید: «تدری ما الامام؟ الذی یجتمع المسلمون علیه کلهم. یقول: هذا إمام، فهذا معناه»(می دانی امام کیست؟ کسی است که مسلمانان همگی بر امامتش اجتماع نمایند، این امام است و معنایش همین است.)
کثیری در فیض الباری۴/۵۹ گوید: «إعلم أن الحدیث یدل علی أن العبره بمعظم جماعه المسلمین، فلو بایعه رجل أو اثنان أو ثلاثه فإنه لا یکون إماماً ما لم یبایعه معظمهم، أو أهل الحلّ و العقد» (بدان که حدیث دلالت می کند بر اینکه اعتبار به بیشترین جماعت مسلمانان است بنابراین اگر یک و یا دو و یا سه نفر با کسی بیعت کنند امام نخواهد بود تا زمانیکه بیشترین آنها یا اهل حل و عقد با او بیعت نمایند.)
بر این اساس تهدید و عقاب به خاطر ترک بیعت که در حدیث رسول الله صلی الله علیه وسلم آمده است که فرمود: «مَنْ مَاتَ وَلَیْسَ فِی عُنُقِهِ بَیْعَهٌ مَاتَ مِیتَهً جَاهِلِیَّهً» (هرکس بمیرد و بیعتی بر گردن نداشته باشد با مرگ جاهلیت مرده است) بر او منطبق نمی گردد مگر به  خاطر امامی که مسلمانان به دورش جمع شده و با او بیعت کرده اند، ولی در صورتی که فاقد چنین امامی باشند این وعید و تهدید برآنها قابل انطباق نیست. شاهد سخن، فرموده رسول الله صلی الله علیه وسلم است که حذیفه رضی الله عنه را راهنمایی می کند در صورت نبودن جماعت و امام کناره گیری و اعتزال نماید آیا می توان معتقد بود که رسول الله صلی الله علیه وسلم حذیفه را راهنمایی کرده تا بر اساس مرگ جاهلیت بمیرد چنین اندیشه ای خطاست. بر این اساس اشتباه کسانی که به این حدیث متمسک می شوند تا بیعت با امامی را قبل از برپا کردن دعوت و روشنگری اثبات کنند روشن می گردد و لازم به دانستن است که رسول الله صلی الله علیه وسلم تنها زمانی که حق آشکار و بیان شده بود با انصار بیعت کرد و آن هم بیعت گرفتنش تنها به خاطر ایمان آوردن و متمسک شدن به فضایل اعمال و دوری جستن از منکرات بود و بیعت دوم نیز که با انصار منعقد گردید برای تحقق بخشیدن به امکان هجرت و محکم نمودن موقف انصار نسبت به رسول الله صلی الله علیه وسلم و مطمئن شدن نسبت به پاکی و صفای جو حاکم بر مدینه بود.
مسئله دوم: آنچه از نصوص پیداست:
منظور از آن جماعتی که مسلمان به واسطه دوری جستن از آن گناهکار می شود جماعت مسلمانانی هستند که امام و حاکم مسلمانان در رأس آنها قرار دارد. آشکار نمودن این معنی در این زمان امری ضروری است چون نگاه کردن به یک تشکل و مقصود از جماعت مورد بحث را به آن تخصیص دادن باعث اختلافات و موضعگیری های متعدد در میان تمام کسانی خواهد شد که در قالب تنظیمهای متعدد در میادین حرکت اسلامی معاصر حضور دارند.
خلاصه اینکه: مراد از امام و بیعت به او در احادیث وارده، در حقیقت امیر و حاکم و خلیفه ی مسلمین است، و بر اساس این احادیث هرگاه امیر و حاکم مسلمانی وجود داشت ما نیز به او بیعت می کنیم و در نیکی و معروف و طاعت خدا از وی اطاعت می کنیم ولی در گناه و معصیت از او سرپیچی خواهیم نمود. و هرگاه در دوره ای از زمان امام یا حاکم و امیری وجود نداشت، پس تکلیف از دوش مسلمانان برداشته می شود و نیازی نیست دنبال کسی بود تا به وی بیعت داد، زیرا خداوند متعال هیچکس را بیشتر از تواناییش مکلف نمی سازد؛ اگر در جایی آب نبود پس با خاک تیمم می کنیم، و اگر توانایی رفتن به حج را نداشتیم پس فرض حج هم از ما برداشته می شود، در حالیکه حج رکن اسلام است.. و هرگاه حاکم و امیرالمومنین وجود نداشت و حکومت در دست مسلمین نبود، پس نیازی هم به بیعت دادن به کسی نیست و همواره و در هر حال قرآن و احادیث نبوی را امام خود می دانیم تا روز قیامت .
سایت فتوای اهل سنت و جماعت.
موضوع:, قرآن و حديث
| ۲۲ آذر ۱۳۹۲
۱۱ پاسخ به “نگاه اهل سنت و جماعت به حدیث مَنْ مَاتَ وَلَیْسَ لَه امام چیست؟”
  1. وضعیت کاربر : مهمان
    Majid says:

    سلام اگر طبق حرف شما حضرت زهرا س که تمامی شیعیان و اهل سنت عزیز به وجود مقدسش فاخر هستند و کوچکترین اشتباهی ازآن حضرت س ثبت نشده است بجای ابوبکر قران را امام زمان خود میداند لطفا بفرمایید همین امر که کسی همچون حضرت زهرا ابوبکر را انام ندانسته و از او راضی نیست برای شما جای سوال ندارد؟
    چقدر برای خودتان سفسطه میکنید؟
    میشه بفرمایید علت مخفی بودن قبر یکانه دختر پیغمبر اسلام چیه؟
    خواهش میکنم جواب این متن رو بدین.

    • وضعیت کاربر : مهمان
      پاسخ Majid says:

      چرندیات این شخص جواب دادن نداره فقط میخام اینو شرح بدم که گفته حضرت فاطمه یگانه دختر پیامبرهستش از کتمان حقیقت تعجب کردم و جای سوال داره چرا مسلمان حق رو کتمان می کنه !
      این کذب در کتابهای خود شما بر ملأ میشه .
      پیامبر خدا ص ۴ تا دختر داشت نه یک دختر.

      …………………

      اولین پاسخگو قرآن است آیه ۵۹ سوره احزاب که فرموده ای پیامبر به دختران خود بگو نه دخترت بگو.

      ………………..

      یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُل لِّأَزْوَاجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ
      ترجمه: ای پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو: جلبابها [ روسری‌های بلند] خود را بر خویش فروافکنند.

      ………………..

      اگه بخواید آیه رو قبول نکنید منابع معتبر خود تون رو چکار می کنید.
      …………………

      منابع معتبر همه مذاهب اسلامی وجود چهار دختر به ترتیب از بزرگ به کوچک : زینب، رقیه، ام کلثوم و فاطمه ثابت نموده است برخی از این منابع عبارتند از:

      الطبرسی در کتاب (إعلام الورى) ص۱۴۶: وإنما ولد له(صلى الله علیه و آله) منها أی من خدیجه (ابنان، وأربع بنات، زینب ورقیه وأم کلثوم وفاطمه…الخ. ترجمه: حضرت رسول صلی الله علیه و آله از خدیجه دو پسر و چهار دختر به نامهای زینب، رقیه، ام کلثوم و فاطمه بود.

      ………………..

      کلینی در معتبرترین کتاب شیعه یعنی اصول کافی چنین آورده است: ولد له منها قبل مبعثه : القاسم , ورقیه , وزینب وام کلثوم , وولد له بعد المبعث : الـطـیـب والـطـاهر وفاطمه اصول الکافی ۱ : ۴۳۹ , ۴۴۰٫
      ترجمه: حضرت رسول از همسرش خدیجه پیش از بعثت فرزندانی از قبیل: القاسم، رقیه، زینب، ام کلثوم و پس از بعثت فرزندانی از قبیل طیب ، طاهر و فاطمه داشت.

      ………………

      ملا باقر در کتاب بحار الانوار خود از امام باقر (ع ) نقل کرده است که فرمودند: ولد لرسول اللّه (ص )من خدیجه : القاسم والطاهر , وام کلثوم , ورقیه , وزینب وفاطمه/ آدرس: کتاب بحار ۲۲ ص ۱۵۱٫
      ترجمه: حضرت رسول صلی الله علیه و آله از خدیجه فرزندانی به نامهای قاسم، طاهر، زینب، رقیه، ام کلثوم و فاطمه داشت.
      …………….
      و دهها منابع دیگر که این مورد را ثابت کرده است.

  2. وضعیت کاربر : مهمان
    مهدي says:

    سلام. من جواب شبهه مربوط به حضرت فاطمه را نفهمیدم کجای متن ذکر شده. فرمودید تا وقتی قران امام ما هست که خلیفه ای و امامی وجود نداشته باشه و امیری نباشه. زمان حضرت فاطمه که خلیفه اول وجود داشت پس تکلیف دختر پیامبر چی میشه؟


  3. سعید says:

    سلامپس اگه اینطوره در زمان پیامبر هم مردم می توانستند با او بیعت نکنند و بر خلاف بیعت انصار و مهاجران همه بگویند قرآن برای ما کافیست و نیازی به پیامبر نداریم همانطور که عمر گفت قرآن ما را کافیست و نیازی به سخنان و وصیت تو ای پیامبر نداریمپس این چی میشه ؟؟!؟!؟!؟!

    پاسخ :
    بیعت نکردن با پیامبر به معنی ایمان نیاوردن به اوست و به معنی عدم پذیرش اسلام و باقی ماندن در شرک و کفر آبائی و اجدادی شان ، و بیعت نکردن با پیامبر نپذیرفتن قرآن کریم است که باز کفر دیگرست دوست عزیز قیاس شما مع الفارق است ، پس آنهایی اسلام را پذیرفتند راه ورودی شان به اسلام خود آنحضرت است !
    پس از آنحضرت کتاب و سنت می توانند مارا کافی باشند چرا که با کتاب و سنت دین تکمیل شده اشت .


  4. همشهری says:

    با این همه توضیحات بازهم قانع کننده نیست چراکه اگر مراد از امام زمان قرار است به قول اهل سنت در آخر الزمان به دنیا بیاید پس آن موقع هم نیازی نیست چون قرآن سند آن محکمتر و بهتر است دیگر نیازی نیست.
    و اینکه گفته میشود همین قرآن و احادیث کافی است با مدلول حدیث تضاد دارد چراکه اگر قرار بر اینست که امام باشد نمیتوان گفت مراد همان قرآن است مثل اینکه گفته شود برای خود معلمی فرستادیم که کتاب را به شما درس دهد و اینطور برداشت شود که مراد از معلم همان کتاب است؟؟
    به فرض محال اگر اینچنین باشد اگر به مسئله ای برخورد کردیم که نیاز به تشریح داشت(کاری که در اینگونه مواقع وجود امام جهت جلوگیری از گمراه شدن مردم ضروری است) چه کسی باید شرح دهد؟؟؟

    • وضعیت کاربر : مهمان
      محمد says:

      پس اگر قرار باشه هرکس امام باشه پس دیگه منم میشم امام.ویژگی امامان امده است انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا.مصداقش امیرالمومنین علی ابن ابیطالب و فرزندانش هستن.و همچنین در ایه ی مباهله امده است.در روز غدیر هم طبق اسناد امام علی ع است.


  5. ramin says:

    خیلی جوابتون قانع کننده بود


  6. سعيد موحد says:

    بنام خدا از استدلال ضعیف و سست شما متاسفم یعنی اگر یزید حاکم باشد باید با وی بیعت کرد و اگر نکنیم به مرگ جاهلیت مرده ایم ‌؟ دوستان عزیز لطفا کمی تفکر کنید . باز خدارا شکر که اصل حدیث را نفی نمی کنید.

    پاسخ :
    الحمدلله حمدا کثیرا ، اهل سنت استدلال ضعیف را مردود می دانند و بر این اساس احادیث و روایاتی که ضعف داشته باشند را استناد نمی کنند .
    اگر یزید و امثال یزید حاکم باشند اهل سنت قرآن را امام خود می دانند که بهترین امام، گنجینه سعادت، و هیچ مسلمانی در معصوم بودن آن شکی ندارد .


  7. alkhalil says:

    شما جز تهمت و خرافات و توهین چیزی را یاد ندارید ابوبکر صدیق رضی الله عنه خلیفه اول مسلمین چهان اسلام بود که در کنار رسول پاک (ص) مربی کامل و خاتم انبیا خواب است.


  8. ss says:

    با سلام امام حضرت فاطمه که بود نکند ابوبکر که حضرت فاطمه را شهید کرد .


  9. مهدیار says:

    با توجه به اینکه در حدیث رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم آمده است که فرمود: «مَنْ مَاتَ وَلَیْسَ فِی عُنُقِهِ بَیْعَهٌ مَاتَ مِیتَهً جَاهِلِیَّهً» لطفا بفرمایید حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا سلام الله علیها در زمانیکه از دنیا رفتند در بیعت کدام امام بودند؟
    در احادیث متعدد در کتب روایی معتبر اهل سنت نیز آمده که حضرت زهرا س در موقع از دنیا رفتن، به شدت از خلیفه اول و ثانی ناراضی بودند و آنان را بحضور نپذیرفتند و پس از پذیرفتن آنان نیز با آنها سخن نگفتند.
    بالاخره حضرت فاطمه زهرا س نعوذبالله به مرگ جاهلیت از دنیا رفتند و یا در بیعت امامی غیر از ابوبکر بوده اند؟
    لطفا خیلی واضح و شفاف توضیح دهید.اگر می گویید در بیعت ابوبکر بودند آیا انسان با امام خود قهر می کند و او را بحضور نمی پذیرد؟!!!

    پاسخ :
    مطلب فوق پاسخ همین شبهه است .

یک دیدگاه بگذارید

جستجو
آخرین مطالب
پیوندهای محبوب
آمار سایت
  • کاربران آنلاین 23نفر
  • بازدید امروز 52815
  • بازدید دیروز 106154
  • بازید کل 107924380

این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت رسیده است.

کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه محفوظ میباشد.

استفاده از محتوای وااسلاماه با ذکر منبع و آدرس سایت بلامانع است. | تگ ها

Powered By Vaislamah.com - Copyright © 2010-2015 Vaislamah.com