پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه

 

باید یقین کامل داشته باشی که با قرآن زنده ای و بدون قرآن مرده

با قرآن بینایی و بدون قرآن نابینا

با قرآن هدایت یافته ای و بدون قرآن گمراه

با قرآن دانشمندی و بدون قرآن نادان

اول الله، آخر الله ، ظاهر الله، باطن الله، فقط الله

بهترین یاد خدا ورد (لااله الا الله) است

دوستان گرامی، وااسلاماه شدیدا به کمک مالی شما خیرین محترم نیازمند است با کمک به سایت در فعالیت های آن سهیم شوید کمک های خود را می توانید از طریق لینک زیر پرداخت نمایید http://vaislamah.com/donate ×
آمار کلی سایت
  • کل مطالب 2321
  • کل نظرات 9623
  • کل اعضا 1684
  • جدیدترین عضو اسحق
خبرنامه
حامد مشكوة
| بازدیدها: 388

خداوند متعال پیامبرش محمد علیه الصلاه والسلام را با نسخه تکمیلی هدایت و آئین راستین برانگیخت تا آن را بر سایر آئین ها چیره گرداند

حتی اگر شرک ورزان دوست نداشته باشند و بر همین اساس  پیامبرمان محمد که درود و سلام بی کران الهی نثار ایشان باد، مردمان را

بسوی نسخه تکمیلی خداوند متعال فراخواند و در مسیر تحقق بخشی هدف پروردگارش تکاپو و نبرد نمود و یاران بزرگوارش نیز در این مسیر ایشان را همراهی نمودند و پس از وفات پیامبر علیه الصلاه والسلام جانشینان رهیاب ایشان (سروران مان ابوبکر و عمر و عثمان و علی که خداوند از همه آنان خشنود باد) و نسل های پس از آنان، مسیر فراخوانی بسوی نسخه تکمیلی خداوند متعال (قرآن) و راه و روش پیامبر علیه الصلاه والسلام (سنت) را با تکاپو و نبرد در خاور و باختر گیتی ادامه  دادند تا اینکه اسلام منتشر گردید و شالوده های کفر برچیده شد و مردم بدون هیچ إجبار و با خرسندی،

دسته دسته وارد اسلام گشتند و آندسته از افرادی که از پذیرش اسلام خودداری ورزیدند و بر کفرشان پافشاری نمودند و جامه پلشت کفر را از تن برنیاوردند، پس از پرداخت خاکسارانه مالیات سرانه به حکومت اسلامی در آنجا زندگی نمودند و طیف سوم افرادی هستند که کالبد و قالب شان با مسلمانان و درون و قلب شان با کافران بود که همان منافقان هستند؛ خداوند متعال در خصوص منافقان می فرماید: (مُذَبْذَبِینَ بَیْنَ ذَٰلِکَ لَا إِلَىٰ هَٰؤُلَاءِ وَلَا إِلَىٰ هَٰؤُلَاءِ..)یعنى: (-منافقان -در میان- گروه مؤمنان و کافران- می جنبند بطوریکه نه در گروه مؤمنان حضور دارند و نه در گروه کافران)النساء/١۴٣

منافقان در گذشته و حال

طیف سوم (منافقان) بسیار شرورتر و پلشت تر از طیف کافران حقیقی می باشند زیرا خداوند متعال در مورد آنان می فرماید: (هُمُ الْعَدُوُّ فَاحْذَرْهُمْ ۚ قَاتَلَهُمُ اللَّهُ ۖ أَنَّىٰ یُؤْفَکُونَ) یعنى: (منافق ها دشمنان (حقیقی شما) هستند لذا از آنها فاصله بجوئید؛ خداوند آنها را از رحمت خویش دور سازد؛چگونه (با مشاهده حقیقت از آن) بازگردانده می شوند؟)المنافقون/۴

آری منافقان دشمنان درونی و پنهانی مسلمانان می باشند و خطرشان از دشمنان آشکار (کافران و شرک ورزان) بیشتر است اما خداوند متعال طی سوره ها و آیاتی از قرآن کریم آنچنان حقیقت شان را برملا ساخت و توطئه  های شان را نقش بر آب نمود که رسوایی شان تا روز رستاخیز بر زبان مسلمانان تلاوت خواهند شد.

 بعضی ها در دوره ما افرادی  که در مورد مبانی و مفاهیم دین شان کوتاهی می ورزند و نسبت به بسیاری از تکالیف شرعی شان جامه عمل نمی پوشانند را بعنوان افراد نوین گرا و روشنفکر معرفی می نمایند و بر همین  اساس احکام شرعی ای که از سوی  شخصیت های نخبه جهان اسلام گردآوری شده است را مطالبی خشک و دست و پاگیر و منزوی ساز معرفی می کنند و مطالب دینی را بر مبنای سلیقه ها و تمایلات شخصی خودشان توجیه می کنند و گستاخی شان به درجه ای  رسیده  است که روایت های معتبر نبوی را با توجیه ناهمخوان بودن با عقل و خرد، انکار و  استناد به آنها را رها می سازند! اما کدامین عقل ها چنین برخوردی را با روایت های معتبر نبوی انجام می دهند؟ خردهای نارسا و آلوده.

اما خردهای سالم در برخورد با روایت های معتبر نبوی احساس هیچگونه ناهمخوانی نمی کنند همانطور که علما فرموده اند: (عقل و درایت سلیم هیچگونه ناسازگاری با نقل و روایت صحیح پیدا نمی کند و در صورت ناسازگاری یکی از آن دو بایکدیگر، یا درایت نارسا است و یا روایت نادرست).

چرا عقل در مقابل قرآن و سنت اعتباری ندارد؟

 باتوجه به اینکه چه بسا اندیشه بشری توانایی هضم کلیه محتوای  شریعت را نداشته  باشند در این صورت بایستی بدون هیچگونه چون و چرا نسبت به پذیرفتن دلیل شرعی معتبر گردن بنهیم زیرا موقعی که پیامبر علیه الصلاه و السلام به موجب یکی از بندهای پیمان نامه حدیبیه، ابوجندل را به مشرکان بازگردانید، (خرسندی شرک پیشگان بر) سیدنا عمر رضی الله عنه گران آمد ولی بدلیل فرمان پیامبر علیه الصلاه و السلام هیچگونه اقدامی از خود نشان نداد و پس از آنکه برکت ها و سودهای بی کران صلح حدیبیه را برای مسلمانان مشاهده نمود فرمود: (ای مردم هرگاه خرد و دین بایکدیگر همخوانی نداشتند، خرد را متهم به ناراستی نمایید زیرا در روزی که ابوجندل را بسوی مشرکین بازگردانیدند اگر فرمان پیامبر علیه الصلاه  والسلام نمی بود قطعا (به مبارزه با شرک ورزان اقدام می نمودم) اما من اجتهاد می کنم (دیدگاه درست را می جویم) و در کنکاش خویش کوتاهی نمی ورزم) و سیدنا علی رضی  الله عنه فرموده است: (اگر مبانی دین بر اساس دیدگاه های عقلی می بود، مسح بخش پائینی جوراب های چرمین بسی سزاوارتر (و معقول تر) از مسح بخش بالائی آنها است).

چرا ما تنها ملزم به پذیرش کلام خدا و گفتار پیامبر هستیم ؟

و نکته دیگر اینکه اگر خرد و اندیشه توان آگاهی از کلیه پدیده های گیتی و امکان پی بردن به کلید فراچنگ آوری همه سودها را می داشت دیگر نیازی  به دین و قرآن و رهنمودهای نبوی نمی داشتیم و بر همین  اساس  ما ملزم به پذیرش بی چون و چرای کلام خداوند متعال و گفتار پیامبر علیه الصلاه والسلام می باشیم-خواه از حکمت گفتارشان مطلع باشیم خواه مطلع  نباشیم- زیرا پذیرش بی چون و چرای فرمایش الهی و گفتار نبوی یکی از شالوده های تحقق ایمان در فرد تلقی می گردد بدلیل آنکه خداوند متعال می فرماید: (وَمَا کَانَ لِمُؤْمِنٍ وَلَا مُؤْمِنَهٍ إِذَا قَضَى اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَمْرًا أَنْ یَکُونَ لَهُمُ الْخِیَرَهُ مِنْ أَمْرِهِمْ ۗ وَمَنْ یَعْصِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالًا مُبِینًا)یعنى: (هرگاه خداوند و پیامبرش فرمانی را صادر نمودند هیچ آقا و بانوی مؤمنی حق گزینش در برابر فرمان آنها را ندارد و هر فردی که نافرمانی الله و پیامبرش را نماید درحقیقت دچار گمراهی بسیار آشکاری گشته  است)الأحزاب/٣۶ و از سوی دیگر، گفتار و فرمانی که پیامبر علیه الصلاه والسلام صادر می نماید در حقیقت از سوی خداوند متعال به ایشان ابلاغ گشته است زیرا خداوند می فرماید: (مَنْ یُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَنْ تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاکَ عَلَیْهِمْ حَفِیظًا)یعنی: (فردی که از پیامبر پیروی نماید در حقیقت از الله پیروی کرده است و اگر- از راه و روش پیشنهادی شما- روی گردانی کنند (این را بدانند) که ما شما را بعنوان نگهبان و مراقبی برای آنان نگمارده ایم)النساء/٨٠ و نیز خداوند فرموده است: (وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا لِیُطَاعَ بِإِذْنِ اللَّهِ..)یعنی: (هدف ما از فرستادن هر پیامبری این بوده است که با اجازه خداوند از او پیروی شود)النساء/۶۴ و نیز خداوند می فرماید: (وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ) یعنى: (و (در باور و گفتار و کردار) از پیامبر پیروی نمایید تا مشمول لطف و رحمت -خداوند- واقع گردید)النور/۵۶ و نیز خداوند می فرماید: (وَإِنْ تُطِیعُوهُ تَهْتَدُوا)یعنی: (و اگر از او (پیامبر علیه الصلاه والسلام) پیروی نمایید رهیاب می گردید)النور/۵۴ و نیز خداوند می فرماید: (فَالَّذِینَ آمَنُوا بِهِ وَعَزَّرُوهُ وَنَصَرُوهُ وَاتَّبَعُوا النُّورَ الَّذِی أُنْزِلَ مَعَهُ ۙ أُولَٰئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ) یعنی: (بنابراین افرادی که به ایشان (پیامبر علیه الصلاه والسلام) ایمان آوردند و او را گرامی داشتند و یاری اش نمودند و از فروغ درخشان (قرآن و سنتی) که به ایشان فرستاده شده بود پیروی کردند همان رستگاران می باشند)الأعراف/١۵٧

وظیفه ی ما این است

بنابراین ارج نهادن به کلیه روایت های معتبر نبوی واجب است و اظهار نظر  در مورد درستی یا نادرستی آنها بدون دارا بودن از دانش حدیث شناسی و خداترسی اقدامی بسیار ناروا و نادرست تلقی می گردد زیرا  امروزه  بسیاری از افرادی که از دانش دینی سطحی  برخوردار هستند به راحتی نسبت به ویران کردن دیوار راه و روش نبوی (سنت) اقدام  می ورزند و بدون آنکه نزد حدیث شناسان اقدام به آموزش حدیث و دانش حدیث شناسی نمایند بر اساس مطالعه یک کتاب به آسانی در  مورد معتبر یا نامعتبر بودن سند حدیث سخن می گویند.

امام احمد رحمه  الله می فرماید: (درشگفتم از کسانی که نسبت به دانش بررسی سند احادیث و معتبر بودن یا نبودن روایت های نبوی آگاهی دارند اما  بازهم سراغ دیدگاه سفیان ثوری -رحمه الله- می روند) به عبارت: (کسانی که نسبت به دانش بررسی سند احادیث و معتبر بودن یا نبودن روایت های نبوی آگاهی دارند) بنگرید و این را بدانید که آگاه شدن از معتبر  یا نامعتبر بودن سند یک حدیث تنها با آموختن از متخصصان حدیث شناسی تحقق می یابد و نه از افرادی که دانش دینی را  بصورت سطحی فراگرفته  اند و اگر از یکی از آنها بپرسید: دانش حدیث و حدیث شناسی  را از که آموخته  اید خواهد گفت: از فلان کتاب یا فلان فردی که بسان خودش برخوردار از دانش دینی سطحی است آموخته ام که صدور حکم در چنین شرایطی یکی از جلوه های سخن راندن ناآگاهانه بجای خداوند متعال و پیامبرش علیه الصلاه والسلام تلقی می گردد.

پروردگارا آگاهی در دین و توفیق آموختن آنچه  که به سود ماست و سود رسانی آنچه که آموخته ایم را ارزانی ما بفرما و ما را مورد آمرزش و لطف و مرحمت خویش  قرار بده و درود و سلام بی کران خود را نثار پیامبرمان محمد و خانواده و کلیه یاران بزرگوارش بفرما.

منبع : پایگاه وااسلاماهimages
| ۲ مهر ۱۳۹۶

یک دیدگاه بگذارید

جستجو
آخرین مطالب
پیوندهای محبوب
آمار سایت
  • کاربران آنلاین 49نفر
  • بازدید امروز 256609
  • بازدید دیروز 110002
  • بازید کل 100966203

این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت رسیده است.

کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه محفوظ میباشد.

استفاده از محتوای وااسلاماه با ذکر منبع و آدرس سایت بلامانع است. | تگ ها

Powered By Vaislamah.com - Copyright © 2010-2015 Vaislamah.com