پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه

 

باید یقین کامل داشته باشی که با قرآن زنده ای و بدون قرآن مرده

با قرآن بینایی و بدون قرآن نابینا

با قرآن هدایت یافته ای و بدون قرآن گمراه

با قرآن دانشمندی و بدون قرآن نادان

اول الله، آخر الله ، ظاهر الله، باطن الله، فقط الله

بهترین یاد خدا ورد (لااله الا الله) است

آمار کلی سایت
  • کل مطالب 2330
  • کل نظرات 9698
  • کل اعضا 1695
  • جدیدترین عضو mohammad
خبرنامه
وااسلاماه
| بازدیدها: 42490

تفسیر سوره ی مبارکه کوثر

اول: شان نزول سوره:

امام سیوطی در کتاب “اسباب النزول” آورده: «ابن ابوحاتم از سدی روایت کرده است: قریش کسی را که پسرانش فوت می‌شد ابتر و بی‌پسر می‌گفت. هنگامی که پسر رسول الله صلی الله علیه وسلم از دنیا رفت. عاصی بن وائل گفت: محمد ابتر و بی‌فرزند شد. پس این کلام خدا نازل شد».

« إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ * فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَانْحَرْ * إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الْأَبْتَرُ»

«ما به تو کوثر را عطا کردیم! پس براى پروردگارت نماز بخوان و قربانى کن! (و بدان) دشمن تو قطعاً بریده ‏نسل و بى‏عقب است».

عبدالرزاق المهدی محقق کتاب مذکور در تعلیقی بر این روایت می گوید: « واحدی با شماره (۸۷۳) این روایت از یزید بن رومان روایت کرده، و روایت مرسل است اما با حدیث زیر قوی می‌شود:

بیهقی در «دلائل النبوه» از محمد بن علی (بن حسین بن علی بن ابوطالب) رضی الله عنه مانند این روایت کرده: نام پسر رسول خدا را قاسم گفته است.

و از مجاهد روایت می‌کند: این کلام خدا در مورد عاصی بن وائل نازل شده است که می‌گفت: من دشمن محمد هستم. طبری ۳۸۲۱۷از مجاهد و طبری ۳۸۲۱۸ و ۳۸۲۱۹ از قتاده و طبری ۳۸۲۱۵ و ۳۸۲۱۶ از سعید بن جبیر به صورت مرسل روایت کرده است. این‌ها به مجموع قوی هستند».

در تفسیر انوارالقرآن آمده: « در بیان‌ سبب‌ نزول‌ آن‌ روایات‌ دیگری‌ نیز نقل‌ شده ‌است‌ اما مفاد همه‌ آنها این‌است‌ که‌ مشرکان،‌ رسول‌ اکرم‌ صلی الله علیه وسلم و پیروانشان‌ را ضعیف‌ و حقیر می‌شمردند و به ‌مرگ‌ اولاد ذکورشان‌ ـ قاسم‌ در مکه‌ و ابراهیم‌ در مدینه‌ ـ خوشحال‌ بوده‌ و ازدرگیر شدن‌ مؤمنان‌ با حوادث‌ سخت‌ یا محنت‌بار شادمانی‌ می‌کردند پس‌ این‌ سوره‌ نازل‌ شد تا اعلام‌ کند که‌ رسول‌ خدا صلی الله علیه وسلم نیرومند و پیروز و پیروانشان‌ غالب‌ اند ومرگ‌ فرزندان‌ به‌ هیچ‌ وجه‌ از شأن‌ ایشان‌ کم‌ نمی‌کند و این‌ دشمنان‌ پیامبر صلی الله علیه وسلماند که‌ در نهایت‌ بلا عقب‌ می‌باشند زیرا از آنان‌ هیچ‌ نام‌ و آوازه‌ نیکی‌ باقی‌ نمی‌ماند».
این‌ سوره‌ به‌ قول‌ مشهور و قول‌ جمهور مفسران‌، مکی‌ است‌. اما حسن‌، عکرمه ‌و قتاده‌ گفته‌اند که‌ سوره‌ کوثر مدنی‌ است‌ و رأی‌ ابن‌کثیر نیز همین‌ است‌.
دوم: تفسیر سوره:
این‌ سوره‌ بدان‌ جهت‌ «کوثر» نام‌ گرفت‌ که‌ با آیه: « إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ» افتتاح‌ شده ‌است‌.
کوثر در لغت عرب: کوثر از خیر کثیر است، یعنی خیری‌ است‌ که‌ در منتهای ‌بسیاری‌ و فراوانی‌ قرار داشته‌ باشد بنابراین‌، این‌ کلمه‌ شامل‌ هر خیری‌ می‌شود که‌ به‌ رسول‌ اکرم‌ صلی الله علیه وسلم عنایت‌ گردیده ‌است‌، اعم‌ از حوض‌ کوثر و دیگر خیرها وبرکت‌ها.
کوثر عطای بزرگی است که خداوند به پیامبر ما صلی الله علیه وسلم در قیامت بخشیده است که او و امتش بر آن وارد می شوند. وصف آن در نصوص اینگونه آمده که از شیر سفیدتر، از برف سردتر و از عسل شیرین تر است و از مسک و عطر، خوش بوتر است و آن در نهایت گشایش و وسعت می باشد. طول و عرض آن برابر است هر گوشه از گوشه های آن مسیر یک ماه است. آب آن از بهشت می آید. آبراه و ناودان آن از بهشت کشیده شده یکی از آنها از طلا و دیگری از نقره است و ‌ظرفهای آن که تعداد آن به اندازه ستارگان آسمان است.
تفسیر «کوثر» در حدیث‌ شریف‌ ذیل‌ به‌ روایت‌انس‌بن‌مالک رضی الله عنه‌ چنین‌ بیان‌ شده‌ است:
« أغفی رسول الله صلى الله علیه وسلم إغفاءه ، فرفع رأسه متبسما – فإما قال لهم ، وإما قالوا له : یا رسول الله – لم ضحکت ؟ فقال : إنه أنزلت علی آنفا سوره فقرأ (بسم الله الرحمن الرحیم ، إنا أعطیناک الکوثر ) حتى ختمها ، فلما قرأها قال : هل تدرون ما الکوثر ؟ قالوا : الله ورسوله أعلم ! قال : فإنه نهر وعدنیه ربی عز وجل فی الجنه ، وعلیه خیر کثیر ، علیه حوض ترد علیه أمتی یوم القیامه ، آنیته عدد الکواکب» ألبانی در “صحیح أبی داود” ( ۴۷۴۷).
یعنی: «رسول‌ خدا صلی الله علیه وسلم به‌ خواب‌ سبکی‌ فرو رفته‌ بودند سپس‌ تبسم‌کنان‌ سرشان‌ را از خواب‌ برداشتند و خطاب‌ به‌ اصحاب‌ گفتند: آیا می‌دانید که‌ دلیل‌ تبسمم‌ چه‌ بود؟ یا اصحاب‌ از ایشان‌ دلیل‌ تبسمشان‌ را پرسیدند. فرمودند: همینک‌ بر من‌ سوره‌ای‌ نازل‌ شد. سپس‌ به‌ تلاوت‌ آن‌ پرداختند تا سوره‌ را ختم‌ نمودند. سپس‌ از اصحاب‌ خود پرسیدند: آیا می‌دانید که ‌کوثر چیست‌؟ اصحاب‌ گفتند: خدا عزوجل و رسولش‌ داناترند. فرمودند: کوثر نهری ‌است‌ که‌ خدای‌ عزوجل‌ در بهشت‌ به‌ من‌ عطا کرده ‌است‌ و بر آن‌ خیری‌ است ‌بسیار، امتم‌ در روز قیامت‌ بر آن‌ وارد می‌شوند و ظروف‌ آن‌ به‌ شماره‌ ستارگان ‌است‌ پس‌ بنده‌ای‌ از آن‌ ربوده‌ می‌شود و من‌ می‌گویم: پروردگارا! آخر او از امت ‌من‌ است‌. اما به‌ من‌ می‌گویند: تو نمی‌دانی‌ که‌ آنان‌ بعد از تو چه‌ پدید آوردند؟».
خداوند به پیامبرش محمد (صلی الله علیه وسلم) می فرماید: « إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ» ما به تو خیر فراوان و فضل زیاد داده ایم از جمله آن نهر و حوضی است که خداوند به پیامبرش داده و کوثر نامیده می شود که طول آن به مسافت یک ماه و عرض آن نیز به مسافت یک ماه است و آب آن از شیر سفیدتر و از عسل شیرین تر است و ظرف و لیوان های آن به اندازه ستارگان آسمان زیاد و همان طور درخشان می باشند. هرکس یک بار از حوض کوثر بنوشد هرگز تشنه نخواهد شد.
وقتی خداوند منت خویش را بر پیامبر بیان کرد، او را به سپاسگزاری نعمت فرمان داد و فرمود:
«فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَانْحَرْ »
«پس‌ برای‌ پروردگارت‌ نماز بگزار» یعنی: ای‌ پیامبر صلی الله علیه وسلم! چنان‌که‌ به‌ تو در دنیا و آخرت‌ خیر بسیار داده‌ایم‌ پس‌ به‌ شکرانه‌ این‌ نعمت‌ها خالصانه‌ برای‌ ما بر نمازهای ‌فرض‌ خویش‌ مداومت‌ کن‌ «و قربانی‌ کن» برای‌ رضای‌ ما و به‌نام‌ ما، نه‌ مانند بت‌پرستان‌ که‌ برای‌ غیر ما قربانی‌ می‌کنند. و کسانی‌ از مشرکان‌ بودند که‌ برای‌ غیر خداوند قربانی‌ می‌کردند لذا خداوند عزوجل به‌ پیامبرش ‌فرمان‌ داد که‌ نماز و قربانی‌اش‌ باید خالصانه‌ برای‌ وی‌ باشد. قتاده‌، عطاء و عکرمه ‌می‌گویند: مراد از « وَانْحَرْ » ادای‌ نماز عید اضحی‌ و ذبح‌ قربانی‌ در آن‌ است‌. اما ابن‌کثیر می‌گوید: «صحیح‌ آن‌ است‌ که‌ مراد از نحر، ذبح‌ حیوانات‌ هدیه‌ و قربانی ‌در حج‌ و مناسک‌ می‌باشد». ابن‌کثیر در این‌ باره‌ حدیثی‌ را نیز نقل‌ کرده ‌است‌.
« إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الْأَبْتَرُ»
«بی‌گمان‌ دشمنت‌ خود ابتر است» یعنی: بدون‌ شک‌، این‌ دشمن‌ توست‌ که‌ از هر دو خیر دنیا و آخرت‌ بریده‌، بلاعقب‌ و بی‌سرانجام‌ است‌. یا این‌ دشمن‌ توست‌ که‌ از وی‌ بعد از مرگش‌ نام‌ و آوازه‌ نیکی‌ باقی‌ نمی‌ماند. چنان‌که‌ گفتیم‌؛ در جاهلیت‌ به‌ کسی‌ از مردان‌ که‌ فرزند مذکری‌ نداشت‌، ابتر می‌گفتند. حسن‌بصری رحمه الله‌ می‌گوید: «مراد مشرکان‌ از ابتر بودن‌ پیامبر صلی الله علیه وسلم این‌ بود که‌ ایشان‌ قبل‌ از آن‌که‌ به ‌هدف‌ نهایی‌ خود برسند، در نیمه‌ راه‌ دعوت‌ ناکام‌ می‌مانند اما خداوند عزوجل در اینجا روشن‌ ساخت‌ که‌ این‌ دشمنان‌ پیامبر صلی الله علیه وسلماند که‌ ناکام‌ و بی‌ نام‌ و نشان‌ می‌مانند».
منابع: تفسیر انوارالقرآن، تفسیر علامه عبدالرحمن سعدی، اسباب النزول سیوطی.
البته مفسرین در معنای کوثر اقوال متفاوتی دارند؛ بعضی با استناد به احادیث صحیحه گفته اند: «نهری در بهشت است» بعضی گفته اند: حوضی در بهشت است، بعضی گفتند: یعنی خیر فراوانی که نصیب پیامبر صلی الله علیه وسلم شده، بعضی گفتند: قرآن و نبوت است، بعضی گفتند: کثرت اصحابی است که خدای متعال آنان را همراه وی کرده است.
اما قول بیشتر مفسرین اینست که کوثر یعنی خیر کثیری که نصیب پیامبر صلی الله علیه وسلم شده که از جمله نهر کوثر در بهشت است که به پیامبر صلی الله علیه وسلم اعطاء شده است، و دلایل زیادی در تایید این مطلب وارد شده است، مثلا از عایشه رضی الله عنها در مورد این سخن خداوند متعال که می‌فرماید: «إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ» پرسیدند. گفت: «نَهَرٌ أُعْطِیَهُ نَبِیُّکُمْ صلی الله علیه وسلم شَاطِئَاهُ عَلَیْهِ دُرٌّ مُجَوَّفٌ آنِیَتُهُ کَعَدَدِ النُّجُوم» . (بخارى:۴۹۶۵)
یعنی: نهری است که به پیامبر شما عطا شده است. و در دو طرف آن، مرواریدهای میان تهی، وجود دارد و تعداد ظروف آن،‌ مانند تعداد ستارگان (زیاد) است».
ابن جریر طبری – امام المفسرین – ضمن آنکه تمام اقوال مختلف را در معنای کوثر آورده، در آخر می گوید: با توجه به کثرت روایات از نظر ما کوثر نهری در بهشت است که به پیامبر صلی الله علیه وسلم عطا شده است.
IslamPP.Com
| ۲۲ شهریور ۱۳۹۱
۱۶ پاسخ به “تفسیر سوره ی مبارکه کوثر”
  1. وضعیت کاربر : مهمان
    یه ادم says:

    با سلام
    همان طور که میدانید پیامبر از حضرت خدیجه ۴ دختر داشت که آخری حضرت فاطمه بودند که ایشان را بسیار دوست میداشتند . اگر این آیه به پیامبر وعده ی خیر کثیر میدهد شاید به منزله ی اعطای چهار دختر پر برکت به پیامبر میباشد .

  2. وضعیت کاربر : مهمان
    عرفان says:

    اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
    درود خداوند بر محمد و خاندانش
    با درود و عرض خسته نباشید.
    باشد که از رستگاران باشیم
    تشکر بابت این مطلب مفید
    در پناه حق

  3. وضعیت کاربر : مهمان
    بی نام says:

    سلام اگه امکان داره مطالب رو به صورت خلاصه بذارید تا مفید تر واقع بشه


  4. علی says:

    سلام.واقعا عالی بود ممنون از لطف شما.


  5. دریا says:

    باتشکرازمطالب خوبتان


  6. مبینا says:

    با تشکر از سایت خوبتون ، خیلی منون که این اطلاعات را برای ما فراهم کردید .
    از خدا برای شما و خانواده ی گرامی اتان طلب آمرزش و مغفرت می کنم .


  7. علی 2000 says:

    آقا یا خانوم خیلی این مطالب جالب و خواندنی بودندو درجه یک هم بوند.


  8. راسخ says:

    با سلا خدمت هم کیشان بزرگوار!
    من در باره کوثر از سنى وشیعه و شأن نزول این سوره فراوان خوانده وشنیده ام . در این وب هم شأن نزول این سوره مطابق تفاسیر شیعیان است. به این معنى که کفار پس از وفات پسر پیامبر ، پیامبر را ابتر میخواندند و به
    این دل خوش میکردند که محمد ابتر و بلا عقب است ، زیرا عرب آن زمان فرزند دختر را به آن درجه از اعتبار
    قبول نداشتند که بگو یند محمد اگر پسر ندار د فرزند دختر دارد . این سوره اگر واقعآ شأن نزولش پسر نداشتن
    پیامبر باشد ،بایستى این سوره جواب کفار قریش را به صورت مصداقى بیان کرده باشد . میشود این چنین تفسیر
    کرد که:تو اگر پسر ندار ى منى خدا دخترى به تو داده ام که خیر کثیر در آن است .( فاطمه در دانه پیامبر که خیر کثیر از طریق او، و فرزندان خوبش به بشریت میرسد) شما مسلمانان نا سپاسى نکنید . همین حسین فرزند فاطمه و على اگر در تاریخ مسلمانان نبود میدانید چه میشد؟؟؟!!!! آزادگى و ایثار و فداشدن در راه عقیده و آرمان معنى نمیشد . هیچ سنى دیندار و آزاده اى نمیتواند در کربلا خود را در کنار یزید قرار بدهد و به این دل خوش کند که
    فرزند پیامبرش را تنها گذاشته است . و من بدون وابستگى به مذهبى خاصى ، حسین را و کار حسین را خیر کثیر
    معنى میکنم .من به این باور هستم که ابو جهل ، کفار قریش ، عاصى بن نو ئل ….و یزید را و پاسداران راه ورسم
    اورا ابتر و بلا عقب میدانم . و نیز نیز به همه راهیان راه خدا و راه محمد با کمال جرئت و شجاعت میگویم که
    ارزشهاى فرزندان پیامبر را به پاى تعصب خود بنام شیعه و سنى قربانى نکنید. ودر آخر میگویم اگر من سنى و شیعه نباشم و به طور آزاد ، فارغ از خط کشى هاى مذهبى قرآن بخوانم ، کلام الله را بهتر میفهمم . ناگفته نماند
    که حوض ، نهر و…هرچند هم خوب باشد ومردم از آن سیراب شود به پاى آدمیزاد ( پیامبران و اولیاى الهى )
    نمیرسد. حالا با یک مثال ساده از شما میپرسم : اگر خداى سبحان از شما بپرسد و شما را مخیر بسازد و بگوید :
    من (خداوند) به خاطر قدر وارزش که نزد من دارى میخواهم به تو عنایتى کنم و پاداشى بدهم کدام یک را میخواهى.
    ١– حوض بزرگى با آن خصو صیات که شما ذکرش کرده اید -حوض کوثر- را میخواهى ویا
    ٢– فرزندى را به تو بدهم که واسطه خیر بین امت تو تا قیام قیمت باشد و امت تو هر کس او را شناخت و از او پیروى کرد رستگار شود .
    به نظر شما فرضا به جاى پیامبر تصمیم بگیرى کدام را انتخاب میکنى . براى من مثل آفتاب روشن است که
    فرزندى را انتخاب میکنم که رو حم به او وصل است ، وقتى فرزندى خداوند به من ببخشد که راهم را که همان
    نجات بشریت است ادامه دهد میخواهم ، زیرا پیامد کار او ( فرزندم ) بدون شک خیر کثیر براى امت من است.
    من به صدها دلیل وبرهان میتوانم ثابت کنم که فاطمه دختر پیامبر و فرزندان او از هزاران کوثر والا ترند .
    باز هم بگویم ارزش هر انسان خوب به صورت قطع ویقین از شیر ، عسل و شراب ناب و … غیر آن که از جنس
    ماده هستند به ملیارد ها بار بهتر و والا تر است .زیرا ، انسان اشرف مخلو قات است و مورد خطاب خداوند
    و خداوند چطور میشود که بنده خوب خود را ،از فرزند خوب محروم کند و به جاى آن نهر شیر وعسل که از انسان
    نیست بدهد ، فرزند وفرزندان خوب از تمام دنیا و آنچه در آن است بهتر است و فاطمه دختر رسول خدا از همه اى
    دنیا و حتى عقبا که مادى اند بهتر والا تر و عزیز تر نزد خدا ، رسول و همه مؤ منان است ( مصداق خیر کثیر )

    • وضعیت کاربر : مهمان
      مصطفی says:

      بله مصداقش حضرت زهرا. چونکه کوثر یکی از اسامی آن بزرگوار
      و چونکه آیه آخری(ان شانیک هو الأبتر) یعنی بی پسر وبی نسل.
      پس خداوند تعالی به پیامبر فاطمه داد تا نسلی پر برکت بیاره مانند حسن وحسین که۱۲ خلیفه بعد از پیامبر در کتب اهل سنت هم اومده.
      اگه حضرت فاطمه نبود ۴مذهب اهل سنت نبود. چونکه امام صادق ازنسل امام حسین و شافی وحنبلی ومالکی وحنفی ها شاگردان امام صادق بودند. الخ. بهرحال سوره خیلی واضحه


  9. الاسدی says:

    با سلام و تشکر از آگاه سازی شما برادران در زمینه علوم قرآنی ، یک مطلب برای من شیعه مسلمان که شیفته حقیقت هستم مبهم است شما روایاتی که منصوب به خودتان است را تایید و بقیه را تکذیب و علما شیعه هم همین طور، با این وجود امکان وحدت در اکثر موارد وجود ندارد چرا به احادیث و روایاتی که از سوی ائمه ما شیعیان وارد شده و شما برادران اهل سنت نیز بر صدق آنها گواهی می دهید و حتی برخی از فقهای نا می شما شاگردان این مکتب هستند مانند امام شافعی و جناب حنفی عنایت نمکنید و چشم خود را بر حقایق ناب می بندید آیا بهتر نیست در زمینه اختلافات یک مناظره علمی توسطعلمای شما و شیعیان صورت گیرد تا مردم و وجدان های آگاه خود قضاوت کنند . لازم به ذکر است من هیچ گاه مدعی آن نیستم که تمام نظرات اهل سنت اشتباه است اما به نظر می رسد در برخی موارد شما نمی خواهید حقایق را بپذیرید.

    پاسخ :
    یکی از نشانه های اهل سنت این است حق را نمی پوشانند ، و نیازی برای این کار ندارند . صداقت را جزو دین می دانند و کذب را از گناهان کبیره بر می شمارند .


  10. شیوا says:

    خیلی مطالب جالبی بود


  11. عبد1 says:

    إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ ﴿۱﴾ فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَانْحَرْ ﴿۲﴾ إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الْأَبْتَرُ ﴿۳﴾
    یقینًا ما (بزرگ ترین) خیـر (قرآن) را به تو إِعطاء کرده ایم. پس، (به شکرانهء منت عظیم نزول قرآن « نمل : ۱۹ ») برای (بندگی) پروردگارت، نماز بخوان! و قربانی کن! یقینًا دشمن تو دم بریده است.
    عطیه « الْکَوْثَرَ » از صفات قرآن، مانند « أَحْسَنَ الْحَدِیثِ ، زمر : ۲۳ » بزرگترین خیر، بر تعبد و تسلیم به کلام الله، بدون نیاز به نظر، رأی، علم و تجربه احدی، « محمد » را از ضال « ضحی : ۷، انعام : ۷۷ » به درجه حکیم و اسوه حسنه ترفیع داد « فاطر : ۹، جمعه : ۲، احزاب : ۲۱، ممتحنه : ۴ » و مسبب عاقبت به خیری و نام نیک در دنیا و آخرت « وَالْبَاقِیَاتُ الصَّالِحَاتُ، کهف : ۴۶، حُسْنُ الْمَآبِ ، آل عمران : ۱۴، نحل : ۹۶ » است.
    عبارت « وَانْحَر » به سبب عطف به نمازِ به تعلیم و مقرر الله و به تبیین آیه انعام : ۱۶۲ فرمان به قربانی است، شبیه صدقه « بقره : ۲۶۳ » انفاق « بقره : ۳ و ۱۹۵ » زکات « مجادله : ۱۳» بخشش مال « ذاریات : ۱۹، بلد : ۱۴، معارج : ۱۹، بقره : ۱۷۷ »‌ خوراک به فقیر « انسان : ۸، لیل : ۱۸-۲۰ » سرمایه گزاری و ‌قرض حسنه‌ « حدید : ۱۱ » احسان « نحل : ۹۰ » است.
    در روز اول بعثت در آیه علق : ۹، تلویحًا وعدهء عذاب دشمنان پیغمبر موصوف در آیات انعام : ۱۱۲، مدثر : ۱۱-۱۸، قلم : ۸-۱۶، ابی لهب و مجموعه سردمداران کفر و شرک مکه به شهادت عصر یاد شد « انعام : ۴۵، انفال : ۹ » و با تحقق آیه اسراء : ۸۱ دشمنان قرآن در حالی « بی خلیفه و فرزند » شدند که به پیشگوئی آیه فصلت : ۳۴ فرزندانشان در خدمت انتشار قرآن شدند.

    وَإِنَّ لَکَ لَأَجْرًا غَیْرَ مَمْنُونٍ ﴿۳﴾ وَإِنَّکَ لَعَلَىٰ خُلُقٍ عَظِیمٍ ﴿۴﴾

    و یقینًا برای تو پاداشی ابدی و همیشگی است و یقینًا تو بردین عظیمی هستی.

    فَسَتُبْصِرُ وَیُبْصِرُونَ ﴿۵﴾ بِأَییِّکُمُ الْمَفْتُونُ ﴿۶﴾

    پس، خواهی دید و (شیطان صفتان) می بینند کدام یک از شما فریب خورده است.
    محقق شد.


  12. milad says:

    این کامنت به دلیل فحاشی حذف گردید .
    از خدای بزرگ برای این آقا و خانواده شان ادب را مسئلت دارم .


  13. کوثر چیست ؟ says:

    مفسرین در معنای کوثر اقوال متفاوتی دارند؛ بعضی با استناد به احادیث صحیحه گفته اند: «نهری در بهشت است» بعضی گفته اند: حوضی در بهشت است، بعضی گفتند: یعنی خیر فراوانی که نصیب پیامبر صلی الله علیه وسلم شده، بعضی گفتند: قرآن و نبوت است، بعضی گفتند: کثرت اصحابی است که خدای متعال آنان را همراه وی کرده است.

    اما قول بیشتر مفسرین اینست که کوثر یعنی خیر کثیری که نصیب پیامبر صلی الله علیه وسلم شده که از جمله نهر کوثر در بهشت است که به پیامبر صلی الله علیه وسلم اعطاء شده است، و دلایل زیادی در تایید این مطلب وارد شده است، مثلا از عایشه رضی الله عنها در مورد این سخن خداوند متعال که می‌فرماید: «إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ» پرسیدند. گفت: «نَهَرٌ أُعْطِیَهُ نَبِیُّکُمْ صلی الله علیه وسلم شَاطِئَاهُ عَلَیْهِ دُرٌّ مُجَوَّفٌ آنِیَتُهُ کَعَدَدِ النُّجُوم» . (بخارى:۴۹۶۵)

    یعنی: نهری است که به پیامبر شما عطا شده است. و در دو طرف آن، مرواریدهای میان تهی، وجود دارد و تعداد ظروف آن،‌ مانند تعداد ستارگان (زیاد) است».
    ابن جریر طبری – امام المفسرین …….. از نظر ما کوثر نهری در بهشت است که به پیامبر صلی الله علیه وسلم عطا شده است.


  14. علی رضا فرجی says:

    خوب پس معلوم شد کوثر یعنی چه افرین اقایان اهل تسسن این میان اشاره ای هم به تداوم نسل رسول اکرم نکردید مگه نمیگید شان نزول این ایه درباره تداوم نسل رسول خاتم است پس اقایان با هوش و زرنگ ادامه نسل رسول خاتم از طریق دختر ایشان است که کوثر یعنی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها

یک دیدگاه بگذارید

جستجو
آخرین مطالب
پیوندهای محبوب
آمار سایت
  • کاربران آنلاین 45نفر
  • بازدید امروز 92149
  • بازدید دیروز 128139
  • بازید کل 104606265

این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت رسیده است.

کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه محفوظ میباشد.

استفاده از محتوای وااسلاماه با ذکر منبع و آدرس سایت بلامانع است. | تگ ها

Powered By Vaislamah.com - Copyright © 2010-2015 Vaislamah.com