پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه

 

باید یقین کامل داشته باشی که با قرآن زنده ای و بدون قرآن مرده

با قرآن بینایی و بدون قرآن نابینا

با قرآن هدایت یافته ای و بدون قرآن گمراه

با قرآن دانشمندی و بدون قرآن نادان

اول الله، آخر الله ، ظاهر الله، باطن الله، فقط الله

بهترین یاد خدا ورد (لااله الا الله) است

دوستان گرامی، وااسلاماه شدیدا به کمک مالی شما خیرین محترم نیازمند است با کمک به سایت در فعالیت های آن سهیم شوید کمک های خود را می توانید از طریق لینک زیر پرداخت نمایید http://vaislamah.com/donate ×
آمار کلی سایت
  • کل مطالب 2320
  • کل نظرات 9617
  • کل اعضا 1683
  • جدیدترین عضو علی
خبرنامه
عبدالخالق احسان
| بازدیدها: 695

جهان اسلام شاهد مژده های خوبی و نشانه های خیزش و حرکتی است که آرمان های بزرگی را دربرگرفته است.

این بیانگر فردای درخشانی برای این امت میباشد چون ما شاهد قهرمانی ها، قربانی ها، صبر، شکیبایی ومرزبانی هستیم که به تولد جدیدی امیدوارمان میسازد که این تولد جدید روشنایی چشم این امت خواهد بود! اما باوجود این امیدواری ها، امت اسلامی ما در حالت پریشانی واضطراب  به  سر می برد که خطوط برجسته آنرا ازدیاد سراسیمگی، نبود آرامش ترسیم می نماید که در اکثر جوانب ازاوضاع نابسامان سیاسی، نظامی و امنیتی رنج می برد و در گوشه از جهان اسلام حالت قهر و غلبه و اشغال حکمفرماست و در گوشه دیگر پدیده شوم صف بندی قبیلوی ونژادی رونما شده که اشکال دردآور و اوضاع گونه گون آن از شر گسترده ی بیم میدهد و پیامد این پدیده شوم ریختاندن خون ها و ایجاد کینه ها و کدورت هاست که متأسفانه این گرایش ناپسند را حکومت ایران وبازوان قبیلوی او در برخی مناطق تمثیل می کند.

ودرقسمت دیگرجهان اسلام کودتاهای ضد انقلاب های مردم تحت عنوان بهار عربی بروز کرد و تلاش دارد که این تجربه نوزای بهارعربی را سرنگون سازد در حالی که بهار عربی به خاطر آزادی، عدالت، کرامت وحقوق انسان تلاش می نمود.

درین گیرودار پروژه صهیونیستی با گزافه گویی و خودستایی اش برادران مان در فلسطین را تهدید می کند واز خطر بزرگی بیم می دهد که در انتظار قدس و فلسطین میباشد؛ اما درمقابل تجاوزهای صهیونیست ها، حقیقت مقاومت فلسطین به امید ما افزوده است که ملت فلسطین با اراده متین، جهاد مداوم و مقاومت پایدار در مقابل اسرائیلی های تجاوزگر ایستاده گی می کنند، ازین حقیقت نباید گذشت که فلسطینیان از امت اسلامی دفاع میکنند به ویژه بعد از تجاوزهای تلخ و ناگوار بر خانۀ خدا در آن سرزمین مقدس.

درین برهه قضیه افراط گرایی و تطرف با صورت های قبیح و ناشایست ورنگ های جعلی وساختگی، اشکال نفرت انگیز، تعفن زشت وطمع های بدش بروز کرده و کشورهای اسلامی را به سراسیمگی وآشفتگی دچار نموده ودر خدمت دشمنان امت اسلامی قرار گرفته وبا روش های مختلفی برای تقویه باطل تلاش میکند. گروه ها وجریان های فرصت طلب و استفاده جو مسئله افراط گرایی را وسیله برای سرکوبی وفشار آوردن به هر خوبی قرار داده اند؛ لذا همه چیز برهم ریخته و به بهانه جنگ با تروریسم. هرج ومرج توانکاه در دیدگاه ها، فعالیت ها وسلوک برخی رونما شده و بر انسان های نیک و بی گناه تجاوز صورت می گیرد و خون های به ناحق ریخته می شود و حقوق مردم پایمال می گردد و دارایی شان مصادره می شود.

اما حرکت اسلامی با وسطیت ومیانه روی، اندیشه صاف وناب و اعتدال ربانی اش، موقف واضحی نسبت به افراط گرایی داشته ونه تنها که آن را قبول نکرد بلکه باادیباتش علیه افراط گرایی مقاومت نمود.

خداوند متعال، امام حسن الهضیبی  را مورد رحمت قرار دهد که در بحبوحه محنت و ابتلاء کتاب ارزشمند ونفیس خویش«دعاه لاقضاه » را تألیف نمود.

درینبرهه و به بهانه مبارزه با تروریسم دوگانگی ترسناک، دگرگونی معیارها ومسئله یک بام و دو هوا تبارز کرده و دریک  قضیه ودریک مکان دو موضع گیری متناقضی اتخاذ می گردد؛ لذا تروریست بزرگ را رها کرده اند و به نتایج تروریسم مبارزه می نمایند در حالی که در امر سیاست و حقوق این مسئله عجیب و حیرت انگیزی می باشد.

درین مقاله در مورد دو محور بحث خواهیم کرد:

اول ـ مهمترین تحولاتی که در سال های اخیر به وقوع پیوسته است:

می خواهیم مهمترین تحولاتی که در جهان اسلام واقع شده را مورد بحث قرار ندهیم چون فرصت احاطه تمام حوادث و تحولات نمی شود.

مهمترین حوادث و تحولاتی که به زندگی امروزین امت همگام شده است وابسته به اصطلاح«بهار عربی»می باشد.

این بهار نتیجه منطقی اوضاع نابسامانی بود که دولت های بهارعربی ازآن رنج می بردند، رنج های غیر قابل توصیف، فشارهای بی مانند در تمام جوانب زندگی مردم، این ناهنجاری ها منجر به انفجار انقلابی و ملی گردید.

و در پیشاپیش رنج ها و مشقت ها امور ذیل قرار داشت:

  1. نبود عدالت و گسترش ستم گری؛ درهر جای که این معادله شوم حاکم باشد درآنجا هلاکت و قهر وغضب، اختصاصی کردن منصب ها و به یغما بردن ثروت ها به وجودخواهدآمد.ازتمام بخش های زندگی بهره برداری ناشایست صورت می گیرد تا ملت را به دهلیزهای بدکاری و جرم و جنایت سوق دهد، خداوند دانشمندان امت را مورد رحمت خویش قرار دهد که این قاعده را با تأکید بیان داشته اند(عدالت جمع کننده هم خوبی هاست و ظلم جمع کننده همه بدی ها می باشد).
  2. استبداد، دیکتاتوری وگسترش فرهنگ قلع وقمع: این آفتی است که امت رنج های فراوانی ازآن چشیدهوتاریخ معاصراین صفحات تاریک را در خود درج نموده است، وقائع و اخلاق شاهانه نابودکننده که یک حزب به صورت همیشه رهبری جامعه را به عهده گیرد و کسی دیگری حق مشراکت را نداشته باشد، در رسانه ها این فردگرایی مسلط بوده و تعدد را نپذیرد، رسانه ها نیز برای خشنودی حاکم طبل و سرنا بنوازند؛ کسی بر حق باشد که بر محور حزب حاکم بچرخد و براساس برنامه آن حرکت نماید، تعدد احزاب سیاسی بی مفهموم شده و انتقال مسالمت آمیز قدرت غیر ممکن به نظر برسد.

درین صورت است که خطبه ها تهی بوده و فلسفه ها نیز بر محور نظام قمعی می چرخد و زبان ها گنگ شده و نفس ها حبس می گردد و فرهنگ تسلیمی بی چون و چرا در مقابل حاکم شایع می گردد. وای بر حال کسی که مخالفت کند چون زندان های انفرادی در انتظار اوست، زندان های زشتی که دروازه های آنها زنگار گرفته و برای آزادگان تدارک دیده شده است درین جامعه یک ادب باقی مانده که همانا ادب زندان است و درین زمینه نمایشنامه ها آماده شده، کتاب ها تألیف گردیده؛ خاطراتی نشرشده، اشعار سروده شده و تحقیقاتی به راه انداخته شده است که همگی اینداستان های ناگوار زندان ها راحکایت می کند، داستان های تلخی که تاریخ همانند آنرا خیلی کم به حافظه اش دارد. حوادث تلخ، انواع شکنجه های غیرانسانی، بسته شدن پنجره های آزادی، آویزان کردن انسان های نیک و شایسته به چوبه های دار که در نتیجه انسان ها به اسارت طاغوتیان درآمده که نسبت به اهل ایمان ولاء و تعهدی ندارند.

  1. عامل اقتصادی : اقتصاد نقش بزرگی در حرکت وخیزش ملت ها داشت،طوری که طبقه میانه مردم از بین رفت وطبقه حاکم و نزدیکان آن ظهور نمود، مقربین که صاحبان ثروت های هنگفتی بوده طبقه عامه مردم در مقابل شان قرارمی گیرند مردمی که این همه مشکلات را در سایه این وضع بد و غم انگیز تحمل نمودند، این مسئله بود که باعث حدوث شکاف مهیب بین حاکم و رعیت گردید، این شکاف را هیچ چیزی جز انقلاب طوفانی پر نمی توانست، طوفانی که تمام چوکی هایشان را سرنگون کند، آغاز این انقلاب یا بر اثر آتش زدن شخصی در محضر عامیا کشیدن ناخن های طفلی باشد و یا جوانی فریاد برآورد وا ملتا واملتا!!!

در نتیجه این عوامل«بهارعربی» بوجود آمد وبه کمک و توفیق الهی اراده ملت تونس دوست داشتنی پیروز گردید، قربانی بر جلاد پیروز شد و مردم زندگی خویش را تازه شروع کردند و قانون اساسی خود را بعد از ساعت ها بحث و مناقشه بر اساس اصولی اساسی تصویب نمودند و نقشه راه خویش را ترسیم نموده تا در مرحله اول صورت نمونه را به نمایش گذارند و مرحله دوم را پیگیری نمایند، این ملت در مسیر راه رسیدن به ساحل امان می باشند، این وضعیت شان پنجره های امنیت و استقرار سیاسی را بر قاعده برابری در فضای آزادی به روی شان می گشاید.

از جمله مثال های تحولات جهان اسلام به دو مثال بسنده می کنیم:

  • بررسی وضعیت مصر:

وضعیت مصر از لحاظ نصرت بر فساد فراگیر، آزادی کامل، اراده آزادانه از همه کشورهای دیگر واضح تر می باشد ملتی که توانستند قانون اساسی جدیدی وضع نموده وازخلال صندوق های رای دهی رییس جمهوری برای خویش انتخاب کنند که به پاکی و نزاهت آن همگان گواهی دادند، درنتیجه این انتخابات نزیهه وبی آلایش دکتور محمد مرسی – خداوند او و همراهان آزاده اش را از زندان آزاد نماید – به حیث اولین رئیس جمهور منتخب برگزیده شد؛اما چون که این وضعیت خوب مصر برای ستمگران و حامیان شان قابل قبول نبود، به رهبری عبدالفتاح سیسی کودتای را راه اندازی کرده و رئیس قانونی را از قدرت برکنار نموده و اختطافش کرده و روانه زندان ساختند. و درپی آن مرتکب کشتارهای جمعی در رابعه و دیگر جای ها شدند وضعیتی که بدن انسان از شنیدن آن به لرزه می افتد. اما با وجود آن، حرکت های ملی در راه مخالفت با کودتا ادامه یافت و نتوانستند جلو حرکت های مردمی را بگیرند در حالی که تحلیل گران و ناظران چنین توقعی نداشتند. لذا انقلابیون و طرفداران قانونیت در راه شان ادامه می دهند و نابسامانی ها را تحمل می کنند تا وضعیت مصر به حالت اصلی آن برگردد. بر همه ما لازم است که در یاری این حرکت های مردمی سهیم شویم تا حق به اهل آن بازگشت نماید و دنیا را به آن قانع سازیم که جز این راه دیگر راهی وجود ندارد.

  • بررسی وضعیت سوریه مردمی صابر و شکیبا:

قصه و داستان سوریه ویژه خودش میباشد؛ سوریه با پیشقدمی، قربانی و فداکاری و صبرش مادر انقلاب ها محسوب میگردد و به یاری خداوند درین مسیر ثابت قدم خواهد ماند، سوریه نشانه های فضل و خوبی را ترسیم می کند و به بشارت مجد و عظمت امت اشاره دارد، تولد جدیدی نزدیک شده و نشانه های پیروزی در آفاق می درخشد با وجود همه مشکلات و جراحت ها.

امروزه بعد از پنج سال استقامت ، تا امروز ۳۰۰ هزار شهید تقدیم نموده که ۲۸ فیصد آنها غیرنظامی، ۱۲ فیصد اطفال، ۱۱ فیصد زنان میباشند. درین مدت نزدیک به ۳۰۰ هزار زخمی وبه همین تعداد زندانی و نزدیک به این تعداد گمنام میباشند اما تعداد پناهنده ها پنج میلیون و تعداد آواره گان بدون سرپناه نه میلیون تعداد خانواده های متأثر ازین وضعیت جنگی نزدیک ۷۵ فیصد تعداد خانواده های کشور، تعداد خانواده های که بدون سرپرست مانده اند ۱۴۴ هزار خانواده میباشد برعلاوه آنها چندین میلیون خانه تخریب گردیده است که در بین آنها مساجد، مکاتب، مدارس، شفاخانه ها ، شرکت ها، پلها و نانوایی ها شامل میباشند.

 

دوم –  پیشنهادات و راه کارهای عملی:

  • فعالیت برای وحدت امت و دوری ازتفرقه: وحدت هماهنگی، همکاری و تکامل، الله متعال می فرماید:{إِنَّهَذِهِأُمَّتُکُمْأُمَّهًوَاحِدَهًوَأَنَارَبُّکُمْفَاعْبُدُونِ} [الأنبیاء: ۹۲]این ( پیغمبرانبزرگیکهبداناناشارهشد،همگی ) ملّتیگانهایبوده ( وآئینواحدوبرنامهیکتائیدارند ) ومنپروردگارهمهشماهستم،پستنهامراپرستشکنید ( چراکهملّتواحد،بابرنامهواحد،بایدروبهخدایواحدکند ) .{وَتَعَاوَنُواعَلَىالْبِرِّوَالتَّقْوَىوَلَاتَعَاوَنُواعَلَىالْإِثْمِوَالْعُدْوَانِوَاتَّقُوااللَّهَإِنَّاللَّهَشَدِیدُ} [المائده: ۲]درراهنیکیوپرهیزگاریهمدیگررایاریوپشتیبانینمائید،وهمدیگررادرراهتجاوزوستمکارییاریوپشتیبانیمکنید . ازخدابترسید . بیگمانخداونددارایمجازاتشدیدیاست .{وَأَطِیعُوااللَّهَوَرَسُولَهُوَلَاتَنَازَعُوافَتَفْشَلُواوَتَذْهَبَرِیحُکُمْوَاصْبِرُواإِنَّاللَّهَمَعَالصَّابِرِینَ} [الأنفال: ۴۶]وازخداوپیغمبرشاطاعتنمائیدو ( درمیانخوداختلافو ) کشمکشمکنید، ( کهاگرکشمکشکنید ) درماندهوناتوانمیشویدوشکوهوهیبتشماازمیانمیرود ( وترسوهراسیازشمانمیشود ) . شکیبائیکنیدکهخداباشکیبایاناست .
  • فعالیت متکامل که تمام جوانب زندگی را احاطه کند، مرزهای برخی کشورهای اسلامی بر بعضی دیگر بازگردد تا از توانایی یکدیگر بهره گیرند که خداوند نصیب شان کرده است.
  • تأکید بر تمام تلاش ها برای رسیدن به وحدت و تکامل و تقویه کارهای جمعی رسمی و ملی تا هسته حرکت قوی در بنای امت اسلامی باشد.
  • ظهور محورهای جدیدی در چارچوب همکاری در خوبی وخیر که باید مورد حمایت و تأکید قرار داده شده و از توانایی های ذخیره شده امت در پاکستان، هند، مالیزیا، اندونزیا ودیگر کشورهای اسلامی استفاده بهینه صورت گیرد چون امت اسلامی خوبی های بزرگی داشته و وسایل قوت وعناصر تکامل و قواعد بنای جسد واحد را دارا می باشد که این توانایی ها را هیچ ملت دیگری ندارد، رسول الله صلی الله علیه و سلم فرمودند:«مَثَلُالْمُؤْمِنِینَفِیتَوَادِّهِمْوَتَرَاحُمِهِمْمَثَلُالْجَسَدِ؛إِذَااشْتَکَىشَیْءٌمِنْهُتَدَاعَىسَائِرُهُبِالسَّهَرِوَالْحُمَّى»”مؤمناندرمهربانیومحبتونوازشنسبتبهیکدیگرهمچونپیکریواحدیهستندکهاگرعضویازآنبهدردآیدتماموجودرابیخوابیوبیتابیفرامیگیرد”.
  • اهتمام به ترکیه و تجربه پیشاهنگ آن در اداره دولت و جامعه: باید از تمام خوبی ها بهره بگیریم و ازین میدان فایده های نصیب شویم، باید از ترکیه در مقابل خطرهای که به آن مواجه میباشد و توطئه های که تهدیدش می کند، حمایت نماییم.

ترکیه که با قوت و شجاعت و صلابت از قضایا امت اسلامی حمایت می کند باید از طرف ما مورد پشتیبانی قرار گیرد. شاید نتوانیم که به صورت واقعی از رئیس جمهور، حکومت و ملت ترکیه سپاس گذاری کنیم چون تلاش های شایانی در یاری عادلانه امت به ویژه قضیه ملت سوریه و انقلاب عادلانه آن، انجام داده است.

  • باید در تعامل و یاری قضایای امت اولویات را در نظر داشته باشیم و قضیه اهم را از مهم مقدم بداریم، باید توجه ما حوادث امت اسلامی از خلال هماهنگی تلاش ها، رعایت اولویت شرعی و سیاسی، دقت فراوان صورت گیرد و با در نظر داشت فقه واقع و واجب وقت تعامل نماییم: لذا باید قضیه سوریه را در اولویت کاری خویش قرار داده در مقابل مشکلاتی جدی که به آن روبرو میباشد یاری اش نماییم. رسول الله صلی الله علیه و سلم فرمودند: الْمُسْلِمُأَخُوالْمُسْلِمِلَایَظْلِمُهُوَلَایُسْلِمُهُوَمَنْکَانَفِیحَاجَهِأَخِیهِکَانَاللَّهُفِیحَاجَتِهِوَمَنْفَرَّجَعَنْمُسْلِمٍکُرْبَهًفَرَّجَاللَّهُعَنْهُکُرْبَهًمِنْکُرُبَاتِیَوْمِالْقِیَامَهِوَمَنْسَتَرَمُسْلِمًاسَتَرَهُاللَّهُیَوْمَالْقِیَامَهِ (متفقعلیه)مسلمانبرادرمسلماناستبهاوظلمنمیکندواورابهدستدشمناننمیسپارد،هرکسبهکمکبرادرمسلمانیبرودخداوندیاوراواست،وهرکسمسلمانیراازغموغصهنجاتدهدخداونداوراازمشکلیازمشکلاتقیامتنجاتخواهدداد،وهرکسعیبمؤمنیرابپوشاندخداونددرقیامتعیباوراخواهدپوشاند.
  • بین اهتمام به امور محیطی و اقلیمی و قضایای امت تعارضی وجود ندارد و نباید تعارضی را تصور کرد لذا باید به هر دو رسیدگی صورت گیرد. یک اصل مهمی که نباید فراموش شود این است که تا وقتی که محیط خود را قوی نسازیم نمی توانیم به قضایای بزرگ امت نقشی داشته باشیم لهذا بر ما واجب ولازم است که به منطقه و محیط خویش قوت بخشیم تا بتوانیم در قضایای امت سهم فعالی داشته باشیم.
  • امروزه امت اسلامی با مشکلات عدیده دچار شده، توطئه های شومی علیه امت در جریان است، فضای ابرآلودی برامت خیمه زده است، نمی دانیم چه چیزی را افراز کنیم؛ اما باید دانست که ملت ها ماده بقاء می باشند و مهمترین داشته ملت اسلامی قوت معنوی شان می باشد، از لحاظ روحی و معنوی هنوز شکست نخورده است لذا بر نخبگان دلیر امت لازم است نقاط قوت را شناسایی کرده و روح امیدواری و نیک فالی را بر امت بدمند وبرای بیداری معنویات امت تلاش نمایند تا در مقابل مشکلات ایستادگی کنند. رسول الله صلی الله علیه و سلم فرمودند:‌«إذاقالالرَّجُل: هلَکَالنَّاس،فهُوأهْلَکُهُمْ » رواهمسلم.هرگاهشخصبگوید،مردمهلاکشدند،درحقیقتاوهلاکشانکردهاست.
  • فرهنگ گفتگو، نشر فرهنگ همزیستی مسالمت آمیز، اهتمام به حقوق انسان، معذور دانستن در حالت مخالفت، گسترش روح صلح ملی، ترکیز اساسی به نشر دعوت، توجه به تربیت؛ از مهمترین پایه های بقاء و دوام می باشد. ( در موارد اتفاقی همدیگر را همکاری نموده و در موارد اختلافی یکدیگر را معذور می دانیم مادامی که در دایره اجتهاد قرار داشته باشد؛ لذا اختلاف دیدگاه دوستی ها را به فساد نمی کشاند.) پس برماست که باهم عهد وپیمان ببندیم تا این روحیه عمیق و پر محتوا را نهادینه سازیم.
  • علما وارثین پیامبران اند، مسوولیت بزرگی در اصالت شرعی و رهبری و توجیه امت بر دوش شان می باشد، برامت نیز لازم است که به علماء ربانی اهتمام داشته وبا آنان ارتباط برقرار نمایند و با نهادهای مشهور شان همکاری کنند تا این نقش علما در به سازی زندگی ما بارز باشد.{یَرْفَعِاللَّهُالَّذِینَآمَنُوامِنْکُمْوَالَّذِینَأُوتُواالْعِلْمَدَرَجَاتٍ} [المجادله: ۱۱]خداوندبهکسانیازشماکهایمانآوردهاندوبهرهازعلمدارند،درجاتبزرگیمیبخشد . ارزش و اهمیت این مسئله را وقتی بیشتر میدانیم که می بینیم علما سوء و درباریان، احکام الهی را تحریف نموده و طاغوتیان را یاری نموده و خودشان از اسباب فتنه ها محسوب می گردند.

نوشته: عامر البوسلامه

ترجمه: عبدالخالق احسان

| ۲۴ دی ۱۳۹۴
۲ پاسخ به “تحولات وضعیت امت ، خطوط اساسی و دورنمای آن”
  1. وضعیت کاربر : مهمان
    مهدی says:

    نا مید شدم از سایتی که ادعای حرکت در جهت وحدت می کند ولی کلمه ای در خصوص تکفیری های داعشش و النصره ننوشته اسنت. شیعه نهایتا ۱۰۰-۱۵۰ میلیون نفر در جهانه. حداقل عقل حکم می کنه علیه ۲ میلیار نفر سنی حرکت تکفیری انجام ندهد. پس حکومت ایران چیزی تمثیل نمی کند بلکه حکومت های عربستان و قطر هستند که با استفاده از فتاوای شیوخ وهابی به جان شیعه و سنی افتاده اند. چطور قبل از آل سعود و ظهور محممد عبدالوهاب شاهد این حجم تکفیر نبودیم. راستی داعشی و النصره ای های عربستان هم جز حرکت مردم سوریه حساب می شوند؟ جهاد نکاح هم حرکت مردمی سوریه است؟ حاشا غیرتا. حاشا

  2. وضعیت کاربر : مهمان
    مهدی says:

    این جوری که بوش میاد این مقاله طرف داعش رو تو سوریه گرفته . اگر اشتباه می کنم بگین. جنایات النصره و داعش را ما فراموش نکرده ایم. که چطور مردم سنی سوریه را ذبح می کردند. اینجا که شمشیر رو از رو بستید چرا این جنایات رو ندیدید؟ به کدامین گناه کشته شدند. خداوند داعش و النصره و تکفیری ها و کسانی که از دین تفسیر به رای می کنند و حامیان این تکفیری ها را لعنت کند. در ضمن من طرفدار حکومت اسد هم نیستم. یادم هم نرفته قبر صحابی بزرگ حجر بن عدی را چه کسی تخریب کرد.

یک دیدگاه بگذارید

جستجو
آخرین مطالب
پیوندهای محبوب
آمار سایت
  • کاربران آنلاین 38نفر
  • بازدید امروز 63049
  • بازدید دیروز 114256
  • بازید کل 100421736

این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت رسیده است.

کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه محفوظ میباشد.

استفاده از محتوای وااسلاماه با ذکر منبع و آدرس سایت بلامانع است. | تگ ها

Powered By Vaislamah.com - Copyright © 2010-2015 Vaislamah.com