پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه

 

باید یقین کامل داشته باشی که با قرآن زنده ای و بدون قرآن مرده

با قرآن بینایی و بدون قرآن نابینا

با قرآن هدایت یافته ای و بدون قرآن گمراه

با قرآن دانشمندی و بدون قرآن نادان

اول الله، آخر الله ، ظاهر الله، باطن الله، فقط الله

بهترین یاد خدا ورد (لااله الا الله) است

دوستان گرامی، وااسلاماه شدیدا به کمک مالی شما خیرین محترم نیازمند است با کمک به سایت در فعالیت های آن سهیم شوید کمک های خود را می توانید از طریق لینک زیر پرداخت نمایید http://vaislamah.com/donate ×
آمار کلی سایت
  • کل مطالب 2320
  • کل نظرات 9621
  • کل اعضا 1684
  • جدیدترین عضو اسحق
خبرنامه
وااسلاماه
| بازدیدها: 40847

هدف از آفریدن اجنه چه بوده است؟
خداوند جن ها را برای همان هدفی خلق کرده که انسان را برای آن آفریده است:

«وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ». الذاریات: ۵۶

(‏من پریها و انسانها را جز برای پرستش خود نیافریده‌ام) . ‏

بنابر این جن ها مکلف به اوامر و نواهی هستند و هر کدام از آنها که اطاعت کنند، خداوند از وی خشنود می شود و او را به بهشت می برد و هر کدام که معصیت و سرکشی کند، به دوزخ می رود. آیات زیادی دال بر این مدعا هستند:

روز قیامت خداوند خطاب به جن و انس‌های کافر و بمقصد توبیخ و ساکت کردنشان چنین می‌فرماید:«یَا مَعْشَرَ الْجِنِّ وَالإِنسِ أَلَمْ یَأْتِکُمْ رُسُلٌ مِّنکُمْ یَقُصُّونَ عَلَیْکُمْ آیَاتِی وَیُنذِرُونَکُمْ لِقَاء یَوْمِکُمْ هَذَا قَالُواْ شَهِدْنَا عَلَى أَنفُسِنَا وَغَرَّتْهُمُ الْحَیَاهُ الدُّنْیَا وَشَهِدُواْ عَلَى أَنفُسِهِمْ أَنَّهُمْ کَانُواْ کَافِرِینَ». الأنعام: ۱۳۰

(‏(در آن روز خداوند بدیشان می‌گوید:) ای جنّیان و ای انسانها! آیا پیغمبرانی از خودتان به سوی شما نیامدند و آیات (کتابهای آسمانی) مرا برایتان بازگو نکردند و شما را از رسیدن بدین روز (و روبرو شدن در آن با خدا) بیم ندادند؟  (پس چگونه این روز را فراموش کردید و در تکذیب آن کوشیدید؟ در پاسخ) می‌گویند: ما علیه خود گواهی می‌دهیم (و اقرار می‌کنیم که پیغمبران آمدند و آئین خدا را تبلیغ کردند و ما را از قیامت ترساندند، ولی ما ایشان را تکذیب کردیم و گفتیم: خداوند چیزی را از سوی خود نفرستاده است و جز زندگی این جهان، زندگی دیگری وجود ندارد . آری) زندگی جهان، آنان را گول زد و (به خود مشغول داشت و امروز جز اعتراف چاره‌ای ندارند و) علیه خود گواهی می‌دهند (و می‌گویند) که ایشان کافر بوده‌اند (و مستحقّ عذاب جاویدان و خوفناک یزدانند)) . ‏

آیه مذکور دال بر این مطلب است که شریعت و احکام خداوند به جن ها ابلاغ شده است و نزد آنان پیامبرانی که آنان را تبلیغ و انذار کنند، آمده اند.

آیه زیر دال بر این مطلب است که جن ها روز قیامت معذب می شوند:

«قَالَ ادْخُلُواْ فِی أُمَمٍ قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِکُم مِّن الْجِنِّ وَالإِنسِ فِی النَّارِ ». الأعراف: ۳۸

 ((در روز قیامت خداوند به این کافران) می‌گوید: به همراه گروهها و دسته‌هائی از کافران انس و جنّی که پیش از شما (در دنیا مدّتی زندگی کرده‌اند و آن گاه از جهان) رفته‌اند وارد آتش دوزخ شوید!).

و می فرماید:«وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ کَثِیرًا مِّنَ الْجِنِّ وَالإِنسِ». الأعراف: ۱۷۹

(‏ما بسیاری از جنّیان و آدمیان را آفریده و (در جهان) پراکنده کرده‌ایم).

«لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنَ الْجِنَّهِ وَالنَّاسِ أَجْمَعِینَ». السجده: ۱۳

(من مقرّر کردم که دوزخ را از جملگی افراد (بی‌ایمان و گناهکار) جنّ و انس پر کنم).

آیه زیر دلالت بر این دارد که جن های مؤمن به بهشت می روند:

«وَلِمَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ جَنَّتَانِ * فَبِأَیِّ آلَاء رَبِّکُمَا تُکَذِّبَانِ». الرحمن: ۴۶ – ۴۷

(‏هر کسی که از مقام پروردگار خود بترسد، باغهائی (در بهشت) دارد. ‏پس کدامیک از نعمتهای پروردگار خود را تکذیب و انکار می‌کنید؟! ‏) . ‏

مخاطب در این آیه جنیان و انسان ها هستند، زیرا در آغاز سوره طرف سخن این دو گروه هستند و در آیه قبلی از جانب خداوند در حق جن ها اظهار منت و احسان شده مبنی بر اینکه آنها به بهشت خواهند رفت. اگر جن ها به بهشت نایل نمی شدند، خداوند این منت را به رخ آنها نمی کشید.

ابن مفلح در کتابش «الفروغ» می نویسد: در مجموع جن ها مکلّف هستند، جن های کافر باجماع علماء و مذاهب به دوزخ می روند و جن های مؤمن بنابر عقیده امام مالک و شافعی به بهشت می روند. آنها مانند چهار پایان خاک شده از بین نمی روند. پاداش جن های مؤمن نزد امام مالک و شافعی نجات از دوزخ است به خلاف امام ابوحنیفه، لیثب ابن سعد و موافقینشان.

ابن مفلح می گوید: از ظاهر قول اول چنین بر می آید که: جن ها به اندازه ثواب و پاداش خود به بهشت خواهند رفت، ‌بر خلاف عقیده کسانی (امثال: مجاهد) که معتقد هستند جنیان نمی خورند و نمی آشامند. یا اینکه جن ها در اطراف بهشت خواهند بود (امثال: عمربن عبدالعزیز). ابن حامد می گوید: «جن ها در تکلیف و عبادت مانند انسانها هستند».( لواضع انوار البهیته: ۲/۲۲۲ – 223 .)

علامه شبلی بابی را با این عنوان «باب فی ان الجن مکلفون باجماع اهل النظر» مطرح کرده و در آن از حضرت عمر بن عبدالعزیز چنین نقل می کند؛ جنیان نزد بعضی ها به دلیل آیه زیر مکلف و مخاطب هستند:«فَبِأَیِّ آلَاء رَبِّکُمَا تُکَذِّبَانِ». الرحمن: ۴۷

(‏پس کدامیک از نعمتهای پروردگار خود را تکذیب و انکار می‌کنید؟! ‏).

امام رازی در تفسیر خود می گوید:« همه اتفاق دارند که تمام جن ها مکلف هستند.»

و شبلی از قاضی عبدالجبار چنین نقل می کند: در این مساله که جن ها به اعتقاد اهل نظر مکلف هستند، اختلافی را نمی‌بینم و بعضی از نویسندگان از فرقه حشویه چنین نقل کرده اند:« جن ها در افعال خود مضطر، یعنی مجبورند، پس آنها مکلف نیستند.»

شبلی دلائلی را به شرح زیر برای مکلف بودن جن ها ارائه می دهد:

در قرآن شیاطین مورد لعن و نفرین قرار گرفته اند، خداوند از شرارت و مصیبت آنها ما را بر حذر داشته است، عذابی را که برای آنها تدارک دیده، ‌بیان نموده است. خداوند این خصلت ها را درباره کسانی بیان می کند که با اوامر و نواهی او مخالفت کرده باشد و مرتکب کبیره و هتک حرمت شده باشند و در عین حال قادر به نکردن آنها نیز بوده و توان انجام عملی مخالف آن را نیز داشته باشند. دلیل دیگری برای مکلف بودن جن ها این است که لعن و نفرین شیاطین و بیان حال آنها از مسائل مهم دین اسلام بوده است و قرآن فرموده است که آنها بسوی شر و معاصی دعوت می کنند و گناه را در دلها ایجاد می کنند. همه این مطلب بر مکلف بودن آنها دلالت دارند . دو آیه زیر نیز دال بر تکلیف جن ها می باشند:

«قُلْ أُوحِیَ إِلَیَّ أَنَّهُ اسْتَمَعَ نَفَرٌ مِّنَ الْجِنِّ فَقَالُوا إِنَّا سَمِعْنَا قُرْآنًا عَجَبًا * یَهْدِی إِلَى الرُّشْدِ فَآمَنَّا بِهِ وَلَن نُّشْرِکَ بِرَبِّنَا أَحَدًا».الجن: ۱ – 2

ابن تیمیه می فرماید: «جن ها بر حسب توان خود در اصول و فروع مامور و مکلف هستند . آنها در تعریف و حقیقت خود مانند انسانها نیستند. پس لازم نیست که اوامر و نواهی آنها مانند اوامر و نواهیی باشند که انسانها بدان مخاطب هستند، البته جن ها در جنس تکلیف به امر و نهی با انسانها شریکند هم چنین در تحلیل و تحریم و در این باره بین مسلمانان اختلافی را نمی‌بینم». غرایب و عجایب الجن ،‌للشبلی: ص ۴۹٫

قدرت و توانایی اجنه ها در چه حدی است؟

خداوند به جن ها توانی داده که به انسانها نداده و خداوند از برخی قدرت و توان آنها برای ما سخن گفته است . مانند:

۱- سرعت حرکت و انتقال

عفریتی از جن ها با حضرت سلیمان علیه السلام تعهد کرد که عرش ملکه یمن را در مدتی کمتر از اینکه شخصی از جایش بلند شده و بنشیند، در محضر او حاضر کند:

«قَالَ عِفْریتٌ مِّنَ الْجِنِّ أَنَا آتِیکَ بِهِ قَبْلَ أَن تَقُومَ مِن مَّقَامِکَ وَإِنِّی عَلَیْهِ لَقَوِیٌّ أَمِینٌ * قَالَ الَّذِی عِندَهُ عِلْمٌ مِّنَ الْکِتَابِ أَنَا آتِیکَ بِهِ قَبْلَ أَن یَرْتَدَّ إِلَیْکَ طَرْفُکَ فَلَمَّا رَآهُ مُسْتَقِرًّا عِندَهُ قَالَ هَذَا مِن فَضْلِ رَبِّی لِیَبْلُوَنِی أَأَشْکُرُ أَمْ أَکْفُرُ وَمَن شَکَرَ فَإِنَّمَا یَشْکُرُ لِنَفْسِهِ وَمَن کَفَرَ فَإِنَّ رَبِّی غَنِیٌّ کَرِیمٌ». النمل: ۳۹ – ۴۰

(‏عفریتی از جنّیان گفت: من آن را برای تو حاضر می‌آورم پیش از این که (مجلس به پایان برسد و) تو از جای برخیزی . و من بر آن توانا و امین هستم. ‏ کسی که علم و دانشی از کتاب داشت گفت: من تخت (بلقیس) را پیش از آن که چشم بر هم زنی، نزد تو خواهم آورد . هنگامی که سلیمان تخت را پیش خود آماده دید، گفت: این از فضل و لطف پروردگار من است .  (این همه قدرت و نعمت به من عطاء فرموده است) تا مرا بیازماید که آیا شکر (نعمت) او را بجا می‌آورم یا ناسپاسی می‌کنم . هر کس که سپاسگزاری کند تنها به سود خویش سپاسگزاری می‌کند، و هر کس که ناسپاسی کند، پروردگار من بی‌نیاز (از سپاس او و) صاحب کرم است (و سفره کریمانه انعام خود را از شکرگزار و ناشکر قطع نمی‌کند)).

۲- سبقت گرفتن از انسانها در عرصه فضا

جن ها از دیر زمان به سوی آسمانها سعود می کردند و از اخبار آسمانها استراق سمع می کردند تا هر حادثه را قبل از وقوع بدانند، آنها بعد از مبعث رسول الله صلی الله علیه وسلم به حراست آسمانها افزودند: «وَأَنَّا لَمَسْنَا السَّمَاء فَوَجَدْنَاهَا مُلِئَتْ حَرَسًا شَدِیدًا وَشُهُبًا * وَأَنَّا کُنَّا نَقْعُدُ مِنْهَا مَقَاعِدَ لِلسَّمْعِ فَمَن یَسْتَمِعِ الْآنَ یَجِدْ لَهُ شِهَابًا رَّصَدًا». الجن: ۸ – ۹

(‏ما قصد آسمان کردیم، و همه جای آن را پر از محافظان و نگهبانان نیرومند (ملائکه) و شهابها (ی سوزنده) یافتیم. ‏ ما (پیش از این) در گوشه‌ها و کنارهای آسمان برای استراق سمع می‌نشستیم (و کسب خبر می‌کردیم) ولی اکنون هر کس بخواهد گوش فرا دهد، شهاب آماده‌ای را در کمین خود می‌یابد که به سوی او نشانه می‌رود).

رسول الله صلی الله علیه وسلم نحوه استراق سمع را چنین توضیح داده است: وقتی خداوند می خواست کاری انجام گیرد ‌فرشتگان بمنظور اطاعت از وی پرهای خود را مانند زنجیری بر صخره ای می زدند. وقتی اضطراب دلهایشان زدوده شد، ‌با هم می گفتند: پروردگار چه فرمود؟ می گویند: هر آنچه گفته حق است، ‌او برتر و بزرگ است.

استراق کنندگان این گفتگوی فرشتگان را می شنیدند و آن را به دیگران منتقل می کردند، آنها نیز آن را به‌ دسته‌ی دیگری منتقل می‌کنند، تا اینکه‌ در نهایت آن کلمه‌ی استراق شده‌ را به‌ ساحر یا کاهنی می‌رسانند، چه‌ بسا ممکن است قبل از رساندن آن کلمه‌ به‌ ساحر و یا کاهن شهاب سنگی آن را نشانه‌ بگیرد و کسی از آن اطلاع نیابد، و ممکن است هیچ شهاب سنگی آن را نپیماید و به‌ دست کسی بیفتد، از این‌رو به‌ وسیله‌ی آن یک کلمه‌ صحیح و درست صد کلمه‌ی دروغ را ردیف می‌نماید، زیرا مردم می‌گویند: مگر فلان روز چنین و چنان نگفت که‌ درست از آب درآمد؟ پس با توجه‌ به‌ کلمه‌ی درستی که‌ از آسمان استراق نموده‌ تمامی دروغهای وی تصدیق می‌شوند.

۳- آگاهی جنیان از کار بنائی و صنعت

خداوند به ما خبر داده است که جنیانی را برای حضرت سلیمان مسخر گردانیده بود، لذا جن ها کارهای زیادی را انجام داده اند که به نیروی عظیم و تیز هوشی و مهارت نیاز داشته‌اند:

«وَمِنَ الْجِنِّ مَن یَعْمَلُ بَیْنَ یَدَیْهِ بِإِذْنِ رَبِّهِ وَمَن یَزِغْ مِنْهُمْ عَنْ أَمْرِنَا نُذِقْهُ مِنْ عَذَابِ السَّعِیرِ * یَعْمَلُونَ لَهُ مَا یَشَاءُ مِن مَّحَارِیبَ وَتَمَاثِیلَ وَجِفَانٍ کَالْجَوَابِ وَقُدُورٍ رَّاسِیَاتٍ ». سبأ: ۱۲ – ۱۳

(‏و پروردگارش گروهی از جنّیان را رام او کرده و در پیش او کار می‌کردند و اگر یکی از آنها از فرمان ما سرپیچی می‌کرد (و به سخن سلیمان گوش نمی‌داد، کیفرش می‌دادیم و) از آتش سوزان بدو می‌چشاندیم. آنان هر چه سلیمان می‌خواست برایش درست می‌کردند، از قبیل: پرستشگاههای عظیم، مجسّمه‌ها، ظرفهای بزرگ غذاخوریِ همانند حوضها، و دیگهای ثابت (که از بزرگی قابل جابه جائی نبود)).

۴- توانایی بر تغییر شکل

جن ها میتوانند خود را به شکل انسانها و حیوانات در آورند، شیطان در جریان غزوه بدر به شکل و صورت سراقه بن مالک نزد مشرکین آمد و آنان را وعده پیروزی و کمک داد، این آیه در همین راستا نازل شده است:«وَإِذْ زَیَّنَ لَهُمُ الشَّیْطَانُ أَعْمَالَهُمْ وَقَالَ لاَ غَالِبَ لَکُمُ الْیَوْمَ مِنَ النَّاسِ وَإِنِّی جَارٌ لَّکُمْ ». الأنفال: ۴۸

(‏(به یاد آور) زمانی را که اهریمن (با وسوسه‌های خود) اعمالشان را در جلو دیدگانشان می‌آراست و می‌گفت: امروز هیچ کس نمی‌تواند بر شما پیروز شود و من، هم‌پیمان و یاور شما هستم).

اما وقتی سپاه اسلام و لشکر کفر به پیکار همدیگر رفتند و شیطان، فرشتگان را دید که از آسمان فرود می آمدند، پشت داد و فرار کرد:«فَلَمَّا تَرَاءتِ الْفِئَتَانِ نَکَصَ عَلَى عَقِبَیْهِ وَقَالَ إِنِّی بَرِیءٌ مِّنکُمْ إِنِّی أَرَى مَا لاَ تَرَوْنَ إِنِّیَ أَخَافُ اللّهَ ». الأنفال: ۴۸

(‏امّا هنگامی که دو گروه (مؤمنان و کافران) همدیگر را دیدند (و رویاروی شدند) بر پاشنه‌های خود چرخید (و از عهد و پیمان خود دست کشید) و گفت من از شما بیزار و گریزانم . من چیزی را می‌بینم که شما نمی‌بینید. من از خدا می‌ترسم).

داستان زیبایی برای ابوهریره‌ پیش می‌آید که بخاری آن را روایت کرده است، حضرت ابوهریره رضی الله عنه می گوید: رسول الله صلی الله علیه وسلم مرا مأمور حفاظت (زکات رمضان) صدقه فطر کرده بود، شخصی آمد و با مشت های پر از گندم برداشت، دستش را گرفتم و گفتم: به خدا سوگند! تو را نزد رسول الله می برم . گفت: عیال من زیاد است و من نیازمندم. ابوهریره گفت: من او را رها کردم، صبح روز بعد، رسول الله صلی الله علیه وسلم از من پرسید: امشب زندانی را چه کار کردی؟ عرض کردم: ‌شدت احتیاج و کثرت فرزندانش را عنوان کرد، ‌به حالش ترحم نموده او را رها کردم. رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمود: دروغ گفته است و دوباره بر می گردد. ابوهریره می گوید: اذعان کردم که بر می گردد. زیرا رسول الله صلی الله علیه وسلم  خبر داده بود که بر می گردد، از این‌رو در کمین نشستم، بار دیگر آمد و به برداشتن گندم مشغول شد، دستش را گرفته، گفتم تو را پیش رسول الله صلی الله علیه وسلم می برم، گفت: مرا رها کن، من نیازمندم و عیالم سنگین است، بار دیگر بر نمی گردم، پس بحالش ترحم کردم. صبح رسول الله صلی الله علیه وسلم از من پرسید: ای ابوهریره! زندانی تو چه کرد؟ عرض کردم: ای رسول الله صلی الله علیه وسلم! شدت نیاز و سنگینی عیالش را مطرح کرد، بحالش ترحم نموده و او را رها کردم.

رسول الله صلی الله علیه وسلم  فرمود: با تو دروغ گفته دوباره برمی گردد.

برای بار سوم آمد، همان صحبت های دو شب گذشته میان من و او تکرار شد، گفتم تو هر بار وعده می کنی و به وعده ات عمل نمی کنی. گفت: مرا رها کن، کلماتی را برایت می گویم و نشان می دهم که برایت مفید خواهد بود. گفتم: آن کلمات چه هستند؟ گفت: هرگاه به رختخواب می روی، ‌آیه الکرسی (الله لا اله الا هو الحی القیوم) را تلاوت کن . در چنین حالتی همواره از جانب خداوند محافظی بر تو گماشته می شود و تا صبح هیچ شیطان و جنی نزد تو نخواهد آمد، آنگاه او را رها کردم.

رسول الله صلی الله علیه وسلم  از من سؤال کرد، امشب با زندانیت چه کار کردی؟ عرض کردم: ای رسول خدا! او گفت چند کلمات را به تو یاد می دهم که خداوند بوسیله آنها به تو فایده می رساند، لذا من او را رها کردم. رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمود: آن کلمات چه هستند؟ عرض کردم: به من گفت هرگاه موقع خواب آیه الکرسی را تا آخر تلاوت کنی، همواره از جانب خداوند محافظی بر تو گماشته می شود و تا صبح هیچ جن و شیطانی نزد تو نخواهد آمد. رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمود: او راست گفته است، ولی او دروغگو است و فرمود: ای ابوهریره! آیا می دانی در این سه شب چه کسی تو را مخاطب قرار داده است؟ عرض کردم: خیر. فرمود: او شیطان بوده است.( بخاری: ۴/۴۸۲ شماره:۲۳۱۱ .)

این شیطان به صورت انسان پیش ابوهریره‌ آمده است، گاهی شیطان به صورت حیوان: شتر، الاغ، گاو، سگ و گربه پیش آدمی می آید. اغلب بصورت سگ و گربه سیاه ظاهر می شود. رسول الله صلی الله علیه وسلم فرموده است: رد شدن سگ سیاه از جلو نمازگزار، نماز را قطع می کند و علت آن را چنین بیان نموده است که سگ سیاه شیطان است .( مسلم: ۱/۳۶۵ شماره: ۵۱۰ .)

ابن تیمیه می فرماید: سگ سیاه، شیطان سگ ها است و جن در اغلب اوقات بصورت سگ سیاه ظاهر می شود، هم چنین در شکل و صورت گربه سیاه نیز ظاهر می شود، زیرا رنگ سیاه جامع قدرت و نیروی شیطانی و حاوی حرارت بیشتری می‌باشد.

مسکن، منازل و مجالس اجنه ها چگونه است؟

جنیان روی زمینی سکونت دارند که ما انسانها در آن زندگی می کنیم، اغلب جمعیت آنها در خرابه، جنگل، زباله دان و جاهای نجس و گندیده و مقابر زندگی می کنند.

بنابر گفته علامه ابن تیمیه اغلب دراویشی که دوست و رفیق شیاطین هستند به این گونه جاها پناه می برند که شیاطین در آن زندگی می کنند.

عُمْر و مرگ اجنه چقدر و چگونه است؟

بدون تردید جن ها که شیاطین نیز از زمره آنها هستند، می میرند، زیرا همه آنها مشمول آیه زیر می باشند: «کُلُّ مَنْ عَلَیْهَا فَانٍ * وَیَبْقَى وَجْهُ رَبِّکَ ذُو الْجَلَالِ وَالْإِکْرَامِ * فَبِأَیِّ آلَاء رَبِّکُمَا تُکَذِّبَانِ» الرحمن: ۲۶ – ۲۸

(‏همه چیزها و همه کسانی که بر روی زمین هستند، دستخوش فنا می‌گردند. و تنها ذات پروردگار با عظمت و ارجمند تو می‌ماند و بس. ‏ پس کدامیک از نعمتهای پروردگارتان را تکذیب می‌کنید و انکار می‌نمائید؟! ‏) ‏

در صحیح بخاری از حضرت ابن عباس رضی الله عنه روایت شده‌ که‌ رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمود: « أعوذ بعزتک، الذی لا إله إلا أنت، الذی لا یموت، والجن والإنس یموتون».

(به عزت قدرت تو پناه می برم که معبودی سوای تو وجود ندارد، تو معبودی هستی که نمی میری و جن و انس می میرند). اعراف: ۱۴-۱۵ .

البته مقدار عُمْر آنها برای ما معلوم نیست، مگر اینکه درباره ابلیس لعین آمده است که تا قیامت زنده می ماند:

«قَالَ أَنظِرْنِی إِلَى یَوْمِ یُبْعَثُونَ * قَالَ إِنَّکَ مِنَ المُنظَرِینَ». الأعراف: ۱۴ – ۱۵

(‏(اهریمن) گفت: مرا تا روزی مهلت ده و زنده بدار که (قیامت نام است و مردمان در آن زنده می‌شوند و از گورها) برانگیخته می‌گردند. ‏ (خداوند) گفت: شما از زمره مهلت یافتگانی (و مدّتهای مدید در زمین ماندگار می‌مانی)).

سوای شیطان عُمْر دیگران برای ما معلوم نیست. البته جنیان از انسانها عمر طولانی تری دارند.

از جمله دلائل مرگ و میر جنیان این است که خالد بن ولید «شیطانه العزی»؛ (درختی که‌ مردم عرب آن را عبادت می‌کردند) را به قتل رساند و یکی از صحابه جنی را که خود را به شکل اژدها در آورده بود، هلاک کرد –

در احادیث از خواندن نماز در حمام بدلیل نجاست و سکونت شیاطین در آنها نهی شده‌. در گورستانها نیز بدلیل منجر شدن به شرک، نماز خواندن ممنوع است .

شیاطین به کثرت در جاهایی که می توانند فساد را گسترش دهند زندگی می کنند، مانند: بازارها، مراکز رفت و آمد توده‌ی مردم.

حضرت سلمان خطاب به بعضی از یارانش می فرمود:

تا می توانید از نخستین کسانی نباشید که وارد بازار می شوند و در آخر همه بیرون می روند . زیرا بازار میدان نبرد شیاطین هستند و در بازارها پرچم خود را باهتزاز در می آورند.

شیاطین شب را در خانه های مسکونی مردم می گذرانند. خواندن «بسم الله»، ‌ذکر خدا و بخصوص خواندن سوره بقره، آیه الکرسی آنها را از خانه ها بیرون می راند. رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمود:

موقع تاریک شدن هوا کودکان را مراقبت کنید، زیرا شیاطین در این برهه از زمان به کثرت وارد محل زندگی مردم می شوند. متفق علیه . 

شیاطین از اذان فرار می کنند و در ماه مبارک رمضان به زندان انداخته می شوند.

شیاطین نشستن زیر سایه و آفتاب را دوست دارند، اینجا است که رسول الله صلی الله علیه وسلم  از نشستن زیر سایه و آفتاب منع کرده است.( سنن و غیره.)

آیا اجنه ها ازدواج می کنند؟

از ظواهر امر پیداست که جن ها نکاح و ازدواج می کنند و بعضی از علماء از آیه زیر بر ازدواج و نکاح جن ها استدلال کرده اند . خداوند درباره همسران اهل بهشت می فرماید:

«لَمْ یَطْمِثْهُنَّ إِنسٌ قَبْلَهُمْ وَلَا جَانٌّ». الرحمن: ۵۶

(و پیش از آنان کسی از انسانها و پریها با ایشان نزدیکی و مقاربت نکرده است).

«طمث» در لغت عرب بمعنی جماع است . بعضی ها گفته اند: «طمث» جماعی است که با خون ریزی همراه باشد .

سفارینی حدیثی را که به لحاظ سند محل کلام است، بشرح زیر بیان می کند:

« إن الجن یتوالدون، کما یتوالد بنو آدم، وهم أکثر عدداً »( ابن ابی حاتم و ابو شیخ فی: العظمه عن.)

(همانا جن ها مانند بنی آدم زاد و ولد می کنند و تعداد جن ها از تعداد اولاد آدم بیشتر است).

قطع نظر از صحت و سقم حدیث، آیه مذکور به صراحت دلالت دارد بر اینکه جن ها مجامعت می‌نمایند و با بودن آیه نیازی به دلیل دیگر نیست .

خداوند به ما خبر داده است که شیطان دارای اولاد و ذریه است، خداوند در جریان نکوهش از کسانی که با شیطان و اولادش دوستی دارند می فرماید:

«أَفَتَتَّخِذُونَهُ وَذُرِّیَّتَهُ أَوْلِیَاءَ مِن دُونِی وَهُمْ لَکُمْ عَدُوٌّ ». الکهف: ۵۰

(آیا او و فرزندانش را با وجود این که ایشان دشمنان شمایند، به جای من سرپرست و مددکار خود می‌گیرید؟!).

قتاده می گوید: فرزندان شیطان مانند بنی آدم زاد و ولد می کنند و جمعیت آنان از جمعیت اولاد آدم بیشتر است. (لقط المرجان: ص ۵۱ .)

گروهی بر این عقیده اند که جن ها نمی خورند، نمی آشامند و ازدواج نمی کنند . دلائلی که در مباحث گذشته از قرآن و سنت ارائه دادیم، صحت این قول را تأیید می کند .

خوردنی و نوشیدنی اجنه ها چیست؟

جنیان –که شیاطین نیز از آنها هستند –  می خورند و می نوشند. در صحیح بخاری آمده است: حضرت ابوهریره رضی الله عنه گوید: رسول الله صلی الله علیه وسلم به من امر کرد تا برای استنجاء سنگی را بیاورم و فرمود: استخوان و مدفوع حیوان نیاوری . وقتی حضرت ابوهریره درباره رمز و راز عدم استفاده از استخوان و مدفوع سوال کرد؟ رسول الله صلی الله علیه وسلم   فرمود:

« هما من طعام الجن، وإنّه أتانی وفد جن نصیبین – ونعم الجن – فسألونی الزاد، فدعوت الله لهم: أن لا یمروا بعظم ولا بروثه إلا وجدوا علیها طعماً». بخاری: ۷/۱۷۱، شماره: ۳۸۶۰

(این دو غذای جن ها هستند و هیئتی از جنیان نصیبین (که جن های خوبی هستند) نزد من آمدند و درباره زاد و توشه خود از من سؤال کردند. من از خداوند خواسته و در حق آنان دعا کردم که از کنار هیچ استخوان و مدفوعی نگذرند و رد نشوند، مگر اینکه غذای خود را از آن دریابند).

در سنن ترمذی به سند صحیح از علامه ابن مسعود رضی الله عنه روایت شده‌ که‌ رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمود:

« لا تستنجوا بالروث، ولا بالعظام، فإنّه زاد إخوانکم من الجن». ترمذی: ۱/۸ شماره: ۱۷

(با استخوان و مدفوع حیوانات استنجاء نکنید، همانا آن توشه برادران جن شما هستند).

در صحیح مسلم از ابن مسعود رضی الله عنه روایت شده‌ که‌ رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمود:

« أتانی داعی الجن، فذهبت معه، فقرأت علیهم القرآن»

(دعوتگر جن ها نزد من آمد، همراه با او رفتم و قرآن را برای آنان تلاوت کردم)

او مرا با خود برد، آثار جنیان و آثار اتش آنان را به من نشان داد . جن ها از رسول الله صلی الله علیه وسلم  زاد و توشه خواستند و رسول الله صلی الله علیه وسلم  فرمود:‌ هر استخوانی که نام خداوند روی آن گفته شود و در دست شما قرار گیرد، مملو از گوشت می شود و هر مدفوعی از حیوانان برای دامهای شما علوفه است، بعد رسول الله صلی الله علیه وسلم  فرمود: با این دو چیز (استخوان و مدفوع حیوان) استنجاء نکنید . آنها طعام برادران جنی شما هستند. مسلم: ۱/۳۳۲، شماره: ۴۵۰٫

علت نهی از استنجاء به مدفوع تنها طعام بودن آن برای جن ها یا برای دام های آنها نیست، بلکه رسول الله صلی الله علیه وسلم علل دیگری را نیز برای آن بیان داشته‌. رسول الله صلی الله علیه وسلم تصریح کردند که مدفوع حیوانها نجس هستند، رسول الله صلی الله علیه وسلم  فرموده است که: شیطان با دست چپ طعام می خورد و به ما امر کرده است تا با وی مخالفت کنیم . در صحیح مسلم از حضرت ابن عمر رضی الله عنه روایت شده‌ که‌ رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمود:

« إذا أکل فلیأکل بیمینه، وإذا شرب فلیشرب بیمینه، فإن الشیطان یأکل بشماله، ویشرب بشماله».

(هر کسی از شما طعام می خورد، با دست راست بخورد و هر گاه می نوشد با دست راست بنوشد، زیرا شیطان با دست چپ می خورد و می نوشد) . مسلم: ۳/۱۵۹۸، شماره: ۲۰۲۰

در صحیح مسلم آمده است:

« إذا دخل الرجل بیته فذکر الله عند دخوله وعند طعامه، قال الشیطان: لا مبیت لکم ولا عشاء، وإذا دخل فلم یذکر الله عند دخوله، قال الشیطان: أدرکتم المبیت، وإذا لم یذکر الله عند طعامه، قال: أدرکتم المبیت والعشاء».

(هرگاه انسان وارد خانه شد و «بسم الله» را بر زبان جاری نمود و خدا را یاد کرد و موقع غذا خوردن «بسم الله» را بر زبان جاری نمود، شیطان به لشکریان خود می گوید: برای شما در این خانه نه غذائی وجود دارد و نه جای خوابی و هرگاه به موقع داخل شدن به خانه «بسم الله» را نگوید، و خدا را یاد نکند، شیطان می گوید: اینجا جای خواب و غذای شما است).

این نصوص قطعاً دال بر این مطلب هستند که شیطان می خورد و می نوشد .

همانطور که انسانها از خوردن گوشتی که موقع ذبح نام خداوند روی آن ذکر نشده منع می‌شوند، جن های مؤمن نیز از استفاده از استخوانی که نام خدا روی آن ذکر نشده منع شده اند، پس استخوانی که نام خدا روی آن ذکر نشده برای جنیان مؤمن حلال نیست و جنیان کافر از آن بهره‌مند می‌شوند، زیرا شیاطین طعامی را که نام خدا و «بسم الله» برای آن گفته نشده است برای خود حلال می دانند. بنابر همین حدیث برخی علماء بر این عقیده اند که میته – مردا – طعام و غذای شیاطین است . چون نام خداوند – بسم الله – بر آن گفته نشده است.

علامه ابن قیم از آیه:

«إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَیْسِرُ وَالأَنصَابُ وَالأَزْلاَمُ رِجْسٌ مِّنْ عَمَلِ الشَّیْطَانِ »المائده: ۹۰

(‏میخوارگی و قماربازی و بتان (سنگیی که در کنار آنها قربانی می‌کنید) و تیرها (و سنگها و اوراقی که برای بخت‌آزمائی و غیبگوئی به کار می‌برید، همه و همه از لحاظ معنوی) پلیدند و (ناشی از تزیین و تلقین) عمل شیطان می‌باشند).

استنباط کرده که مسکرات شراب شیطان است، پس شیطان از شرابی می نوشد که دوستان او بدستور او آن را ساخته اند و شیطان در ساختن آن با دوستان خود شریک است، لذا آنان شیطان را در نوشیدن شریک خود می کنند، در گناه و عذاب نیز شیطان شریک آنان است.

روایتی که امام نسائی از عبدالله بن یزید آن را ورایت کرده است، استنباط ابن قیم را تایید می کند . عبدالله بن یزید می گوید: حضرت عمر بن خطاب رضی الله عنه ضمن نامه‌ای برای ما نوشت:

«أما بعد: فاطبخوا شرابکم حتى یذهب منه نصیب الشیطان؛ فإن له اثنین، ولکم واحد».( سنن نسائی: ۳/۱۱۵۴، شماره: ۵۲۷۵ .)

(شراب تان را بجوشانید تا اینکه سهم شیطان از آن بیرون رود، زیرا دو سهم آن مال شیطان و یک سهم آن برای شما است).

گروهی بر این عقیده اند که جن ها نمی خورند، نمی آشامند و ازدواج نمی کنند . دلائلی که در مباحث گذشته از قرآن و سنت ارائه دادیم، صحت این قول را تأیید می کند .

بعضی علماء بر این باورند که جن ها، انواع مختلفی دارند: بعضی می خورند و می نوشند و بعضی ها چنین نیستند . وهب بن منبه‌ می گوید:

« الجنّ أجناس، فأمّا خالص الجن فهم ریح لا یأکلون، ولا یشربون، ولا یموتون، ولا یتوالدون، ومنهم أجناس یأکلون، ویشربون، ویتوالدون، ویتناکحون، ویموتون، قال: وهی هذه السعالی والغول وأشباه ذلک».( ابن جریر آن را گزارش کرده‌ است؛ «لوامع الا نوار: ۲/۲۲۲».)

(جن انواع مختلفی دارند، جن خالص مانند باد هستند، نمی خورند، نمی نوشند و نمی میرند و زاد ولد ندارند – گروهی یا جنسی دیگر از آنها می خورند، می نوشند، زاد ولد دارند، ازدواج می کنند و می میرند . دسته دوم همان سعالی، غول و امثال آنها هستند).

البته این ادعای وهب ابن منبه‌ نیاز به دلیل دارد و هیچگونه دلیلی ارائه نشده است .

بعضی از علماء درباره نحوه خوردن جن ها صحبت کرده اند، آیا می جویند یا می بلعند یا اینکه استشمام می کنند، اما لازم به‌ ذکر است که‌ صحبت کردن پیرامون این موضوع خطا و اشتباه است، زیرا ما از کیفیت خوردن اطلاع نداریم و خداوند و رسولش در این باره سخنی نگفته اند .

دلائل وجود اجنه چیست؟

۱- وجود جن از بدیهیات است

ابن تیمیه می فرماید: « هیچ یک از فرقه های اسلامی درباره وجود جن و در این باره که خداوند، حضرت محمد صلی الله علیه وسلم را به طرف جن ها فرستاده، اختلاف نظر ندارند. اهل کتاب نیز از یهود و نصاری مانند مسلمانان وجود جن را می پذیرند، اما در میان آنان تعداد اندکی که منکر وجود جن هستند، دیده می شوند.

همانطور که این تعداد اندک میان مسلمانان نیز وجود دارد، ماننده: فرقه جهمیه‌ و معتزله هر چند که‌ جمهور آنها و ائمه‌هایشان نیز به وجود جن اعتقاد دارند.

آری، وجود جن از احادیث و سخنان پیامبران به تواتر رسیده است و علم به وجود آنها از بدیهیات دین است و بطور بدیهی مسلم است که جن ها زنده، عاقل و صاحب اراده هستند حتی  مأمور و آماده انجام فرمان می باشند .

جن ها صفات یا اعراض قائم به ذات انسان یا غیر انسان نیستند، آنطور که منحرفان و ملحدان عقیده دارند؛ آری ‌وقتی که وجود جنیان به تواتر از سخنان پیامبر ثابت است، تواتری که عامه مردم نیز از آن آگاهی دارند و خواص نیز از آن مطلع اند، برای گروهی و کسانی که خود را منتسب به پیامبران می دانند، شایسته نیست که منکر وجود آنها شوند .( مجموعه الفتاوی: ۱۹/۱۰ .)

وی می فرماید: « همه فرقه های مسلمان به وجود جن ها معترف هستند و جمهور کافرانی همچون توده‌ی اهل کتاب و اغلب مشرکین عرب و غیر آنان از فرزندان حام و همچنین جمهور کنعانیون و یونانیان از فرزندان یافث نیز به وجود جن ها معتقد هستند – بنابراین اغلب فرقه ها و گروه ها به وجود جن اعتراف دارند. »

 (مجموعه الفتاوی: ۱۹/۱۳ .)

امام الحرمین می گوید: علماء در عصر صحابه و تابعین بر وجود جن و شیاطین اتفاق نظر داشتند و همه آنان از شرارت جن و شیاطین به خداوند پناه می‌جستند – هیچ انسانی که متدین و متمسک به دین باشد علیه این دیدگاه سخن نگفته است.( آکام المرجان: ص ۴ .)

۲- نصوص قرآن و حدیث

نصوص زیادی که مؤید و مثبت وجود جن هستند نقل شده است . خداوند می فرماید:

« قُلْ أُوحِیَ إِلَیَّ أَنَّهُ اسْتَمَعَ نَفَرٌ مِّنَ الْجِنِّ فَقَالُوا إِنَّا سَمِعْنَا قُرْآنًا عَجَبًا». الجن: ۱

(‏(ای محمّد! به امت خود) بگو: به من وحی شده است که گروهی از پریان (به‌تلاوت قرآن من) گوش فرا داده‌اند و (پس از مراجعت به میان قوم خود، بدیشان) گفته‌اند: ما قرآن زیبا و شگفتی را شنیده‌ایم).

 و « وَأَنَّهُ کَانَ رِجَالٌ مِّنَ الْإِنسِ یَعُوذُونَ بِرِجَالٍ مِّنَ الْجِنِّ فَزَادُوهُمْ رَهَقًا». الجن: ۶

(‏و کسانی از انسانها به کسانی از پریها پناه می‌آوردند، و بدین وسیله بر گمراهی و سرکشی ایشان می‌افزودند‏).

اینگونه آیات و نصوص بسیار زیاد هستند و در صفحه های این کتاب ذکر شده اند . هر چند که به دلیل کثرت و شهرت آنها نیازی به ذکر آنها نیست .

۳- مشاهده و رؤیت

بسیاری از مردم عصر ما و دوران گذشته جن را مشاهده و رؤیت کرده اند . هر چند بسیاری از مردم آنها را دیده و صدای آنها را شنیده اند اما ندانسته‌اند که آنها جنی بوده اند، گمان کرده اند که آنها «ارواح» هستند یا آنها را مردان غیب یا مردان فضا پنداشته اند .

ارزشمندترین و رائج ترین دلیل در این باره رؤیت خود رسول الله صلی

| ۲۴ شهریور ۱۳۹۱
۵ پاسخ به “تحقیقی پیرامون جن ها”
  1. وضعیت کاربر : مهمان
    prancess says:

    کسی دعانویس سراغ دارد؟.


  2. فغع says:

    خوب بود در ضمن هنگام به کتب نشاندن نام پیامبر صلی الله علیه واله وسلم اله را بیاورید


  3. شفا says:

    خداوند هیچگاه موجودی را که به او تکلیف نموده و حرام و حلال را برایش تعیین نموده و عبادت را برایش مقرر نموده چگونه روزیش را از چیز نجس یعنی مدفوع قرار داده این از تراوشات ذهنی ابوهریره است

    پاسخ :
    شما یعنی در گفتار پیامبر علیه السلام شک کردید !! سخن پیامبر سخن الله تعالی است .
    کسانی که به رسول خدا ایمان دارند باید سخنانش را نیز بپذیرند .


  4. javad az jirland says:

    باسلام مرسی ازمطلبای بسیارقشنگتون!!!
    خداییش خوشمان آمادخسته نباشین


  5. محمد رضا says:

    سلام به قران سلام به نام خدا سلام به دوستم که واقعا دوست خوبیه به وبلاگش سر بزنید و ازش کمک بگیرید مطما باشید ما اجنه ها به شما کمک میکنیم با کمک دوستمون محمد در وبلاگ pazieshmovagat.mihanblog

یک دیدگاه بگذارید

جستجو
آخرین مطالب
پیوندهای محبوب
آمار سایت
  • کاربران آنلاین 39نفر
  • بازدید امروز 77306
  • بازدید دیروز 116155
  • بازید کل 100676898

این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت رسیده است.

کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه محفوظ میباشد.

استفاده از محتوای وااسلاماه با ذکر منبع و آدرس سایت بلامانع است. | تگ ها

Powered By Vaislamah.com - Copyright © 2010-2015 Vaislamah.com