پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه

 

باید یقین کامل داشته باشی که با قرآن زنده ای و بدون قرآن مرده

با قرآن بینایی و بدون قرآن نابینا

با قرآن هدایت یافته ای و بدون قرآن گمراه

با قرآن دانشمندی و بدون قرآن نادان

اول الله، آخر الله ، ظاهر الله، باطن الله، فقط الله

بهترین یاد خدا ورد (لااله الا الله) است

دوستان گرامی، وااسلاماه شدیدا به کمک مالی شما خیرین محترم نیازمند است با کمک به سایت در فعالیت های آن سهیم شوید کمک های خود را می توانید از طریق لینک زیر پرداخت نمایید http://vaislamah.com/donate ×
آمار کلی سایت
  • کل مطالب 2320
  • کل نظرات 9619
  • کل اعضا 1684
  • جدیدترین عضو اسحق
خبرنامه
aveen
| بازدیدها: 38190

تعریف گدایی: طلب‌ نمودن، خواستن چیزی را از کسی، بدون عوض، گدایی گفته می شود.
سوال یا مسئلت و طلب‌ کردن چیزی از نظر شریعت اسلام در صورت عدم احتیاج شدیدا حرام است، زیرا گدایی منافی عزت و کرامت انسانی بوده از‌ بین برنده مروت و شهامت می باشد، روحیه جهاد و اجتهاد را از‌ بین می برد، انسان را از سعی در طلب رزق از طریق حلال بازمی دارد و او را به خوردن مال حرام عادت می دهد. اسلام براساس عزت و کرامت و عمل نیک و مروت و خوردن آنچه حلال بوده استوار است. مسلمان باید برای کسب رزق حلال سعی نماید، از حق مشروع خود در دنیا استفاده کند، کاری که انجام می دهد بخوبی و اخلاق به پیش ببرد برای خود و دیگران سبب منفعت، گردد با برادر مسلمان خود، مردم و جامعهء که در آن حیات بسر می برد، متعاون و همکار باشد. گدایی و سوال‌کردن بدون ضرورت و احتیاج شدید برای شخصی که توان کار و کسب را داشته باشد، از نظر اسلام حرام و نادرست است، 

در حدیث مفصل ابی عبدالرحمن عوف بن مالک اشجعی آمده است که پیامبر(ص) وقتیکه از صحابه کرام بیعت می گرفت در جمله چیزی که ایشان بیعت می کردند این هم بودکه «ولا تسألو الناس شیاً»این که از مردم چیزی نخواهید (سوال و گدایی نکنید) بود.
آنچه در فقره گذشته از حرمت مطلق گدایی و سوالگری تذکر رفت، اصل است به این معنی که گدایی خواری ذلت، حقارت و تنبلی را به میان می‌آورد و روحیه، بذل مساعی و مجاهدت را از انسان می گیرد و این همه خصلت‌های اند که در شأن مسلمان نمی زیبد و بر مسلمان است که دست بالا داشته باشد و دیگران را یاری رساند، اما در حالات استثنایی و ضرورت شدید جهت بدست‌آوردن اهداف عالی و سد نیازمندی، در چند صورت به خصوص سوال و گدایی جایز است؛ در مورد حدیثی از پیامبر(ص) را تذکر می دهم؛ از حضرت ابوبشر قبیصه بن مخارق روایت است که فرمود: ‌من باری را بر دوش داشتم و خدمت رسول الله آمدم، تا در مورد از ایشان چیزی بطلبم، آن حضرت(ص) فرمود: ‌اینجا باش تا صدقه‌ای به ما برسد و چیزی از آن برایت بدهم و سپس فرمود:
«یا قبیصه! إن المسأله لا تحل إلا لأحد ثلاثه رجل تحمل حماله فحلت له المسأله حتى یصیبها ثم یمسک ورجل أصابته جائحه اجتاحت ماله فحلت له المسأله حتى یصیب قواما من عیش (أو قال سدادا من عیش) ورجل أصابته فاقه حتى یقوم ثلاثه من ذوی الحجا من قومه لقد أصابت فلانا فاقه فحلت له المسأله حتى یصیب قواما من عیش (أو قال سدادا من عیش) فما سواهن من المسأله یاقبیصه سحتا یأکلها صاحبها سحتا». (مسلم)
ای قبیصه هما ناسوال‌گری جواز ندارد، مگر برای یکی از این سه نفر:
۱-مردی که باری بر دوش بردارد (یعنی جنگی میان دو گروه به وقوع بپیوندد و شخصی میان‌ شان طرح صلح افگنده برای رفع خصومت مالی برذمه‌اش نهند، پس سوال کردن برای او رواست) تا به آن رسد و باز خود را از سوال و گدایی نگهدارد.
۲-مردی که به او آفتی رسیده و مالش را نابود کند، پس سوال کردن برای وی رواست تا به آن چه که زندگی اش را بدان ادامه دهد برسد و یا گفت: برای (سد رمق) نجات از مردن به اثر گرسنگی.
۳-مردیکه، به تنگدستی مبتلا شود و سه نفر از قومش بگویند به حقیقت که فلانی به فقر و فاقه گرفتار شده پس سوال‌کردن او را جائز است، تا به آنچه زندگی اش را بدان ادامه دهد برسد و یا فرمود (سد رمق) نجات از مردن به اثر گرسنگی، ماورای این (سه) حالت، ای قبیصه سوال کردن حرام است و صاحبش (سوالگر) آن را به گونه حرام می خورد بنابرین گدایی بصورت استثنایی درحالات ذیل جائز است:‌
۱-برای شخصی که ضمانت و تاوانی را بر ذمه گرفته باشد آنهم جهت برآورده‌ساختن یک هدف مشروع رفع خصومت و برداشتن نزاع و نفاق از میان دو جماعه از مسلمانان و این سوال تا وقتی به او جائز است که آن هدف برآورده شود.
۲-برای شخصی که آفتی او را برسد تمام مال و زندگی اش را هلاک سازد (مانند حادثه حریق، وقوع سیلاب و زلزله وغیره) برای چنین شخص گدایی تا وقتی جائز است که ضروریات اولیه زندگی اش پوره شود و یا حداقل به (سد رمق) نجات از مردن به اثر گرسنگی برسد.
۳-برای شخصی که فقر و فاقه دامن‌ گیرش گردد و سه نفر از اهل رسوخ قومش از فقر و تنگ دستی اش تصدیق کند، چنین شخص را سوال و گدایی تا حدی رواست که ضروریات زندگی اش پوره و یا حداقل به (سد رمق) برسد در غیر این صورت‌ ها سوال و گدایی نادرست و حرام است و سوال‌گر آنچه را از این طریق بدست می آورد خوردنش به وی حرام است.
مقصد از گدایی حرام و مذموم آن است که انسانی بدون ضرورت، مشکل فقر و فاقه به آن اقدام نماید و هدف‌اش از آن ثروت‌اندوزی، جمع‌آوری مال بدون زحمت و تکلیف خویش از دست مزدودست رنج دیگران امرار معیشت کند. پیامبر(ص) در مورد چنین فرموده است: «من سأل الناس أموالهم تکثرا فإنما یسأل جمرا فلیستقل أو لیستکثر» (رواه مسلم)
کسی که از مردم مال‌شان را بخواهد و (بواسطه سوالگری مالش را) زیاد کند همانا پاره‌‌های آتش را می خواهد پس بر اوست  که کم می طلبد و یا زیاد.
گدایی برای شخصی که هدف آن ثروت‌اندوزی باشد در حالی که ضرورت شدید فقر و یا متحمل مسؤلیت مالی برای منفعت اجتماعی نباشد و آفات طبیعی هم ثروت و دارایی اش را هلاک نکرده باشد و در عین حال توان کار و کسب حلال و بدست‌آوردن مایحتاج زندگی خویش را از راه غیر از گدایی داشته باشد سوال‌گری و گدایی به همچون شخص شرعاً نادرست و حرام است.
……………………………………..
برگرفته از کتاب: نقش اسلام در جلوگیری از گدایی در کتابخانه عقیده
نویسنده:عبد الواحد (جهید)
منبع: پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه

 

 

| ۱۶ بهمن ۱۳۹۳
برچسب ها : ,
۲ پاسخ به “بررسی مساله گدایی و حکم آن در اسلام”

  1. مصطفی says:

    الحمدلله علی نعمه خدارو بخاطر الطافش سپاس گویم و هزاران درود و رحمت بر روح مطهر پیامبر عظیم الشان اسلام می فرستم و دعای استقامت و امنیت برای تمامی خدمتگزاران دین مبین اسلام می کنم آنانی که خط و مشی آنحضرت راا برگزیدند و در این راه مشغول تلاش بی وقفه هستند . آمین


  2. طه says:

    با عرض و خسته نباشید بسیار عالی بود .

یک دیدگاه بگذارید

جستجو
آخرین مطالب
پیوندهای محبوب
آمار سایت
  • کاربران آنلاین 22نفر
  • بازدید امروز 46373
  • بازدید دیروز 116155
  • بازید کل 100645965

این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت رسیده است.

کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه محفوظ میباشد.

استفاده از محتوای وااسلاماه با ذکر منبع و آدرس سایت بلامانع است. | تگ ها

Powered By Vaislamah.com - Copyright © 2010-2015 Vaislamah.com