پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه

 

باید یقین کامل داشته باشی که با قرآن زنده ای و بدون قرآن مرده

با قرآن بینایی و بدون قرآن نابینا

با قرآن هدایت یافته ای و بدون قرآن گمراه

با قرآن دانشمندی و بدون قرآن نادان

اول الله، آخر الله ، ظاهر الله، باطن الله، فقط الله

بهترین یاد خدا ورد (لااله الا الله) است

آمار کلی سایت
  • کل مطالب 2330
  • کل نظرات 9698
  • کل اعضا 1695
  • جدیدترین عضو mohammad
خبرنامه
وااسلاماه
| بازدیدها: 44567

بررسی دیدگاه اسلام در مورد لعنت فرستادن

یک مسلمان وظیفه دارد، تمامی اعمال خود را با قرآن و سنت پیامبر علیه السلام  تطبیق دهد، تا از جایز وناجایز بودن آن اطلاع یابد . مبادا خداوند روز قیامت مارا در روز هولناک قیامت بصورت علنی مجازات کند ، روزی که نه مالی نفع رسان است و نه اولادی .
در دوحالت لعنت فرستادن را بررسی می کنیم:
اول) لعنت فرستادن به مؤمن:
لعنت فرستادن بر افرادی که مستحق آن نیستند از گناهان کبیره می باشد.
در حدیث صحیح از پیامبرصَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ   روایت است که فرمود: «لَعْنُ الْمُؤْمِنِ کَقَتْلِهِ» بخاری۶۱۰۵ ، و مسلم ۱۱۰. یعنی: «لعنت فرستادن بر مؤمن مانند کشتن اوست ».
 پیامبرصَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ  در حدیثی دیگر می فرماید: «سِبَابُ الْمُسْلِمِ فُسُوقٌ وَقِتَالُهُ کُفْرٌ» بخاری ۴۸ ، مسلم ۶۴. یعنی:«ناسزا گفتن به مسلمان فسق و جنگ با او کفر است»
پیامبرصَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ  می فرماید: «لَا یَکُونُ اللَّعَّانُونَ شُفَعَاءَ وَلَا شُهَدَاءَ یَوْمَ الْقِیَامَهِ» مسلم  ۲۵۹۸٫ یعنی:«نفرین کنندگان در روز قیامت شفاعت کننده و گواه قرار نمی گیرند».
بنابراین لعنت فرستادن مومنی به صورت تعیین (یعنی مستقیما یک شخص خاص را لعنت فرستادن) به هیچ وجه جایز نیست.
و دلیل دیگر حرام بودن فرستادن لعنت به صورت معین حدیثی صحیح است:
عَنْ عُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ رضی الله عنه: أَنَّ رَجُلاً عَلَی عَهْدِ النَّبِیِّ صلی الله علیه وسلم کَانَ اسْمُهُ عَبْدَاللَّهِ، وَکَانَ یُلَقَّبُ حِمَارًا، وَکَانَ یُضْحِکُ رَسُولَ اللَّهِ صلی الله علیه وسلم ، وَکَانَ النَّبِیُّ صلی الله علیه وسلم قَدْ جَلَدَهُ فِی الشَّرَابِ، فَأُتِیَ بِهِ یَوْمًا فَأَمَرَ بِهِ فَجُلِدَ، فَقَالَ رَجُلٌ مِنَ الْقَوْمِ: اللَّهُمَّ الْعَنْهُ مَا أَکْثَرَ مَا یُؤْتَی بِهِ، فَقَالَ النَّبِیُّ صلی الله علیه وسلم: «لا تَلْعَنُوهُ، فَوَاللَّهِ مَا عَلِمْتُ إِنَّهُ یُحِبُّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ». (بخاری:۶۷۸۰)
ترجمه: عمر بن خطاب رضی الله عنه می گوید: در زمان نبی اکرم صلی الله علیه وسلم مردی بنام عبدالله که ملقب به حمار بود، وجود داشت. او رسول الله صلی الله علیه وسلم را می خنداند. ایشان او را بخاطر شراب خواری، حد زده بود. روزی، همین شخص را (بخاطر شراب خواری) نزد رسول خدا صلی الله علیه وسلم آوردند. پیامبراکرم صلی الله علیه وسلم دستور داد تا او را حَد بزنند. یکی از حاضران گفت: خدایا! او را لعنت کن. چقدر شراب می خورد. نبی اکرم صلی الله علیه وسلم فرمود: «او را لعنت نکنید. بخدا سو گند تا جاییکه من می دانم او خدا و رسولش را دوست دارد».
اما لعنت فرستادن بصورت عام (نه معین) به دسته ای از مسلمانان که مرتکب بعضی از گناهان شده اند که بخاطر آن مستحق لعنت شده اند رواست.
مثلا پیامبر صلی الله علیه وسلم مردانی که خود را به شکل زنان درمیآورند لعنت کرده اند : « لَعَنَ الرسول صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ المُتَشَبِّهِینَ مِنَ الرِّجَالِ بالنِّساءِ» یعنی:«پیامبرصَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ  مردانی را که خود را همانند زنان قرار می دهند لعنت کرده است.» بخاری(۵۸۸۵).
و یا پیامبرصَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ  زنی را که عمل وصل موها را انجام می دهد و زنی را که از دیگران می خواهد این عمل را برایش انجام دهند و زنی که موهای صورت زنان را می گیرد و زنی که موهای صورتش گرفته می شود و زنی که خالکوبی می کند و آنکه خالکوبی می شود را لعنت کرده است. (بخاری(۴۸۸۴) و مسلم (۲۱۲۲-۲۱۲۵)) .
و نیز از پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم روایت است:«أنه لَعَنَ الْوَاشِمَاتِ وَالْمُسْتَوْشِمَاتِ، وَالْمُتَنَمِّصَاتِ، وَالْمُتَفَلِّجَاتِ لِلْحُسْنِ الْمُغَیِّرَاتِ لِخَلْقَ اللَّهِ و قَالَ: مَا لِی لَا أَلْعَنُ مَنْ لَعَنَهُ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ »
«لعنت خدا بر زنان خالکوب و زنانی که تقاضای خالکوبی می کنند و لعنت خدا بر زنانی که موهای چهره و ابرو را دور می کنند…»
در اینصورت گفتن لفظ” لعنت بر کسانیکه موی ابرویشان را برمی دارند” جایز است. ولی نبایستی بصورت مشخص به یک شخصی که موی ابرویش را کنده است لعنت فرستاد.
دوم) لعنت فرستادن به کافران:
چنانکه شخص کافر در حال حیات باشد، در اینصورت فرستادن لعنت بر وی جایز نیست. دلیل این امر مربوط است به شان نزول آیه ۱۲۸ آل عمران  است .
که می فرماید:« لَیْسَ لَکَ مِنَ الأَمْرِ شَیْءٌ أَوْ یَتُوبَ عَلَیْهِمْ أَوْ یُعَذَّبَهُمْ» آل عمران ۱۲۸٫ یعنی: این کارها در اختیار تو نیست‏ یا [خدا] بر آنان می‏بخشاید یا عذابشان می‏کند.
ابن‌عمررضی الله عنه در بیان‌ سبب‌ نزول‌ این‌ آیه‌ کریمه‌ می‌گوید:
عَنِ ابْنِ عُمَرَ رَضِیَ الله عَنْهُمَا: أَنَّهُ سَمِعَ رَسُولَ اللَّهِ صلی الله علیه وسلم إِذَا رَفَعَ رَأْسَهُ مِنَ الرُّکُوعِ مِنَ الرَّکْعَهِ الآخِرَهِ مِنَ الْفَجْرِ یَقُولُ: «اللَّهُمَّ الْعَنْ فُلانًا وَفُلانًا وَفُلانًا» بَعْدَ مَا یَقُولُ: «سَمِعَ اللَّهُ لِمَنْ حَمِدَهُ، رَبَّنَا وَلَکَ الْحَمْدُ». فَأَنْزَلَ اللَّهُ: ]لَیْسَ لَکَ مِنْ الأَمْرِ شَیْءٌ أَوْ یَتُوبَ عَلَیْهِمْ أَوْ یُعَذِّبَهُمْ فَإِنَّهُمْ ظَالِمُونَ[. (بخاری:۴۰۷۰)
ترجمه: ابن عمر رضی الله عنهما می گوید: شنیدم که رسول الله صلی الله علیه وسلم  هنگام بلند کردن سرش از رکوع رکعت دوم نماز فجر، بعد از گفتن سمع الله لمن حمده، ربنا لک الحمد (قنوت)، می‌فرمود: «خدایا! فلانی، فلانی و فلانی را لعنت کن». آنگاه، خداوند این آیه را نازل فرمود:   ]لَیْسَ لَکَ مِنْ الأَمْرِ شَیْءٌ أَوْ یَتُوبَ عَلَیْهِمْ أَوْ یُعَذِّبَهُمْ فَإِنَّهُمْ ظَالِمُونَ[ یعنی ای پیامبر! چیزی از کار (بندگان) در دست تو نیست. خداوند یا توبه آنان را می پذیرد و یا آنها را عذاب می دهد چرا که آنان ستمگرند.
رسول‌ خدا صلی الله علیه وسلم مشرکان‌ را نفرین‌ کرده‌ و در نفرین‌ خود مردانی‌ از آنان‌ را به‌ اسم‌ یاد می‌کردند، همان‌ بود که‌ حق‌ تعالی‌ نازل‌ فرمود: «اختیار این‌ کار با تو نیست» یعنی‌: خداوند اختیارکارشان‌ را دارد و هرچه‌ بخواهد با آنان‌ می‌کند؛ از نابود ساختن، شکست‌ دادن‌ وعذاب‌ نمودنشان، یا بازگردانیدنشان‌ به‌سوی‌ رحمت‌ و هدایت‌ خود با تشرف‌ ایشان ‌به‌ اسلام، چنان‌که‌ می‌فرماید: «یا از آنان‌ درگذرد، یا عذابشان‌ کند» در دنیا وآخرت‌ «چراکه‌ ستمکارند» و مستحق‌ این‌ عذاب‌ می‌باشند.
این‌ آیه‌ کریمه‌ دربردارنده‌ این‌ اشاره‌ است‌ که‌: فرجام‌ کار قبیله‌ قریش‌ ایمان‌ خواهد بود. از روایات‌ دیگر نیز بر می‌آید که‌ رسول‌ خدا صلی الله علیه وسلم بعد از غزوه‌ احد که‌ در آن‌ به‌ مسلمانان‌ آسیب‌ سختی‌ وارد شد و حضرت‌ حمزه‌ رضی الله عنه به‌ شهادت‌ رسید، مشرکان‌ را در قنوت‌ نماز صبح‌ نفرین‌ می‌کردند، اما بعد از نزول‌ این‌ آیه‌ کریمه، دیگر آنان‌ را در نماز نفرین‌ نکردند.
البته لعن کردن کافری که بر کفرش مرده باشد بصورت معین جایز است زیرا می دانیم که کفار از رحمت الهی بدورند و بارها الله تعالی در قرآن آنها را نفرین و لعن کرده اند که در پایین بدان اشاره می شود.
 لعن فرستادن کفار بصورت عموم جایز است:
الله تعالی می فرماید:«کسانی‌ که‌ کافر شدند و درحال‌ کفر مردند، لعنت‌ خدا و فرشتگان‌ بر آنان‌ باد».
 علما با استدلال‌ به‌ این‌ آیه‌ گفته‌ اند: لعن‌ گفتن‌ بر کافر معینی‌ جایز نیست‌ زیرا حالش‌ در هنگام‌ درگذشتش‌ معلوم‌ نمی‌باشد که‌ آیا قطعا بر کفر مرده‌ است‌ یاخیر. ولی‌ در تجویز لعن‌ کفار به‌ طور عام‌ و کلی‌ بدون‌ تعیین‌ فردی‌ معین، میان‌ علما هیچ‌ خلافی‌نیست‌. چنان‌که‌ لعن‌ گنهکاران‌ به‌ طور عام‌ نیز اجماعا جایز است‌. اما لعن‌ یک ‌گنهکار معین‌، به‌اتفاق‌ جایز نیست، به‌ دلیل‌ روایتی‌ که‌ می‌گوید: «شرابخواری‌ را به‌جرم‌ ارتکاب‌ عمل‌ می‌گساری‌ چندبار مکرر نزد رسول‌ خداص آوردند، در این‌اثنا برخی‌ از حاضران‌ گفتند: خدا او را لعنت‌ کند، چقدر زیاد شراب‌ می‌نوشد! امارسول‌ خداص فرمودند: علیه‌ برادر مسلمانتان‌ یاور شیطان‌ نباشید». این‌حدیث‌ شریف‌ در بخاری‌ و مسلم‌ روایت‌ شده‌است‌. باید دانست‌ که‌ لعن‌ کفار، جزایی ‌بر کفرشان‌، زجر و توبیخی‌ برایشان‌ به‌ سبب‌ آن‌ کفر و آشکار ساختن‌ قباحت‌ وزشتی‌ کفرشان‌ است‌. البته‌ از ادب‌ اسلام‌ به‌دور است‌ که‌ رودرروی‌ کسی‌ بر اولعنت‌ گفته‌ شود زیرا این‌ فحاشی‌ است‌.
«و لعنت‌ تمام‌ مردم‌» بر آنان‌ باد. این‌ لعنت‌ در روز قیامت‌ است‌. اما در دنیا؛ فرستادن‌ لعنت‌ بر آنان‌ از همه‌ مردم‌ ساخته‌ نیست‌ – و الله اعلم‌.(تفسیر انوار القراآن – تفسیر سوره بقره)
توصیه می شود مطلب زیر را مطالعه بفرمایید:
چگونه یک زندگی اسلامی و خدا پسندی داشته باشیم ؟
images
| ۱ آذر ۱۳۹۲
۹ پاسخ به “بررسی دیدگاه اسلام در مورد لعنت فرستادن”
  1. وضعیت کاربر : مهمان
    monika says:

    شما نوشتید پیامبر زنانی ک موی چهره را می گیرند لعنت میکند…یعنی چی؟منظورتون رو متوجه نشدم…یعنی اصلاح موی صورت و ابرو جایز نیست؟! ولی در اسلام به حذف موی زاید تاکید بسیار شده و در احادیث آمده…

    پاسخ :
    کاربر بزرگوار موی صورت ایرادی ندارد ، فقط برداشتن ابرو بطوری که باریک شود حرام قطعی است و حدیث صریح و صحیح از رسول الله صلی الله علیه و سلم آن را نفرین نموده است ، ما در این سایت فقط دیدگاه اسلام را بیان می کنیم .


  2. بابك فريدي says:

    سلام الله علیک
    درود و رحمت خدا به براداران اهل سنت
    این بنده های خدا که به صحابه بزرگ حضرت رسول (ص) توهین میکنن حرف مرجع تقلیدشون رو گوش نمیکنن
    حرف علی (ع)رو هم که نهی کردن از دشنام دادن گوش نمیکنن با تفسیر خودشون از این دین زندگی میکنن
    بسم الله الرحمن الرحیم

    حضرت آیت الله خامنه ای: اهانت به نمادهای برادران اهل سنت حرام است.

    حضرت آیت الله مکارم شیرازی: هرگونه اهانت به مقدسات دیگران شرعا جایز نیست.

    حضرت آیت الله سیستانی: دشنام به مقدسات اهل سنت مغایر با آموزه های اهل بیت عصمت (علیهم السلام) به شیعیان و شاگردان خود است.

    ب


  3. سالار says:

    این اظهار نظر به دلیل بیهوده گوئی حذف گردید ، شایسته ی ما مسلمانان بیهوده گوئی نیست .
    اهل سنت اهل ادب هستند نه اهل لعن فرستادن .


  4. یاسمین says:

    سلام من الله علی من اتبع الهدی
    سوای روایاتی که از بخاری و اقایونی که رضی الله عنهم میدانیدشان نفل کردید
    سوای روایاتی که در اثبات عدم حرمت لعن و حتی ضرورت لعن عده ای و "اشخاصی" که شما قبول ندارید..
    جناب مدیر، بیست و پنج ایه ی صریح قران در لعن کافران و گروه هایی از مردم که دشمن مومنین هستند (دقت در معنای ایمان) را کجای دلتان میگذارید؟!!
    اشکال بعضی از دوستان دو نکته است
    ۱- حکایت شان شده حکایت "نومن ببعض و نکفر ببعض"
    2-استدلال بالباطل و مجادله ی فی ضلال .همان بلایی که از سمت خوارج بر اسلام وارد شده و میشود…و همان بیان نورانی حضرت امیر بیان امیر المومنین علی ابن ابی طاللب علیه السلام در مذمت اهل صفین و معاویه ی ملعون وارد شده "کلمه حق یراد بها الباطل". ممزوج کردن بخشی از حق و بخشی از باطل و القا ان به مردم….

    اللهم انی نعوذ بک ان اکون من الجاهلین.اللهم انی اعوذ بک من سبات العقل…
    یا حق

    راستی بزرگوار.برسی دقیق ترش میشود حدود چهل بار لعن در کلام الله المجید.
    فتامل….

    پاسخ :
    کاربر محترم ، شما که خودرا یک مسلمان پیرو قرآن میدانید اولا ادب صحبت کردن یک مسلمان این نیست !!
    ثانیا ، شما آتش کینه در دل دارید و کینه با ایمان و اعمال صالحه سازگار نیست !! ما کینه را در ابلیس می بینیم !!
    ثالثا ، فضیلت لعن و اظهار کلمات کینه توزی بهتر است یا ذکر الله ؟
    رابعا ، بنده برای اینکه یک مومن پاک دل شوم و خودرا با خدایم نزدیک کنم آیا کینه توز باشم بهتر است یا همیشه یاد خدا را در دل داشته باشم ؟!
    خامسا ، از ۲۵ آیه ای که شما سراغ دارید ، فقط یکی را ذکر کنید که صریحا دستور به لعن کردن داده باشد، یعنی با صیغه امر باشد ، چنانچه خداوند با صیغه امر دستور نماز خواندن داده است ( اقیموالصلوه )
    سادسا ، ظاهرا از دیدگاه شما این عمل یک عبادت است ، لطفا ثابت کنید که حضرت علی رض و دیگر اهل بیت این عبادت را انجام دادند و محروم از آن نشدند ؟!
    سابعا ، عجله در قضاوت نشانه ای بی خردی است و یک انسان عاقل شتاب زده عمل نمی کند .

    شبهاتی دیگر :
    آیا هرکس بد بود باید لعن شود یا خیر ؟
    آیا کفار دنیا خوب هستند یا بد ؟
    آیا از نظر شما بهترین عمل و بدترین آن در اسلام کدامند ؟


  5. ramin says:

    سلام این جواب من نبود . حضرت علی و بقیه امام و خلفا همه تاج سر ما هستند و اصلأ هم تنها نیستند ..این دیدگاهه شماست.


  6. رضاحیدری says:

    علی تنهاست یاور در میان قوم پیغمبر **** که شد در دعوت اول، وزیر و وارث و سرور
    علی تنهاست مومن، عین کشف پرده آخر **** علی تنهاست مردِ اول مومن به پیغمبر
    علی تنهاست باب علم، هر کاو طالب است از در **** علی تنهاست باب حِطّه، داخل کی شود کافر؟
    علی تنهاست صاحب، منزلت، هارون پیغمبر **** علی تنهاست میزان عمل در وادی محشر
    علی تنها احب خلق، نزد خالق اکبر **** کنار سفره طائر شده مهمان پیغمبر
    علی تنهاست همسر، از برای دخت پیغمبر **** علی تنها برادر، بر نبی طاهر و اطهر


  7. ramin says:

    سلام .. واقعأ براتون متآسفم فقط همین رو میتونم بگم آقای حیدری. تو مگه تو دله حضرت فاطمه بودی؟بعدشم حضرت عمر(رض)داماد ایشون بودن به شما ربطی نداره که تو مسائلشون دخالت کنی با حرفها و روایت های اشتباه شما در واقع با این حرفها به حضرت محمد (ص)و خاندانشونم هم توهین میکنید یعنی استغفرالله پیامبر انقد نادان بود که فاسقین رو دور خودش جمع کنه؟؟؟؟؟یا حضرت علی (ع)کسی که دل زنشو میشکنه رو به دامادی قبول کنه …. لطفأ با عقل فکر کنید نه احساس ..چون اونجا نبودی باتشکر


  8. علیرضا.. says:

    سلام اقای حیدری.سب خلفا جایز هست یا خیر ؟ممنون از وقتی که می گذارید.


  9. رضاحیدری says:

    این اظهار نظر به دلیل بیهوده گویی و اهانت حذف گردید .

یک دیدگاه بگذارید

جستجو
آخرین مطالب
پیوندهای محبوب
آمار سایت
  • کاربران آنلاین 48نفر
  • بازدید امروز 95333
  • بازدید دیروز 128139
  • بازید کل 104609449

این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت رسیده است.

کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه محفوظ میباشد.

استفاده از محتوای وااسلاماه با ذکر منبع و آدرس سایت بلامانع است. | تگ ها

Powered By Vaislamah.com - Copyright © 2010-2015 Vaislamah.com