پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه

 

باید یقین کامل داشته باشی که با قرآن زنده ای و بدون قرآن مرده

با قرآن بینایی و بدون قرآن نابینا

با قرآن هدایت یافته ای و بدون قرآن گمراه

با قرآن دانشمندی و بدون قرآن نادان

اول الله، آخر الله ، ظاهر الله، باطن الله، فقط الله

بهترین یاد خدا ورد (لااله الا الله) است

کاربران گرامی؛ سوالات شرعی شما از روز پنجشنبه بررسی خواهند شد ان شاءالله، سوالات بسیار زیادی دریافت شده، تکراری ها حذف خواهند شد ×
آمار کلی سایت
  • کل مطالب 2335
  • کل نظرات 9760
  • کل اعضا 1708
  • جدیدترین عضو Shahram
خبرنامه
خواهرمسلمان
| بازدیدها: 41245

– برادران علی

ابوطالب چهار پسر داشت که عبارتند از:

طالب (این همان فرزندی است که کنیه‌اش با نام او شهرت یافته ‌است) عقیل، جعفر و علی و دو دختر به نامهای ام‌هانی و جمانه همه‌ی اینها دختران فاطمه بودند و فاصله‌ی تولّد هر برادر با دیگری ده سال بوده‌ است. با توجّه به این قضیه طالب که بزرگتر از همه ‌است ده سال از عقیل بزرگتر است و فاصله‌ی بین او جعفر و علی و عقیل به همین روال ده سال بود ([۱])‍. اکنون به خلاصه‌ای از زندگی برادران علی می‌پردازیم:

الف- طالب بن ابی طالب:

پس از جنگ بدر طالب مشرک از دنیا رفت و گفته‌اند:

از کسانی است که به زمین سردرگم شده‌است، وی رسولاللهr را دوست داشت و در مدح ایشان شعرهایی سروده‌ است و با دلی ناخواسته به جنگ بدر آورده شد و در حین خروج به طرف بدر بین او و قریش جرّ و بحثی در گرفت و به او گفتند: سوگند به خدا شما بنی‌هاشم، تمایل قلبتان با محمّد است، در نتیجه با عدّه‌ای به مکّه برگشت و در مدح رسولاللهr قصیده‌ای سرود و در آن بر کشته‌های بدر گریست ([۲]).

(ب) عقیل بن ابوطالب:

کنیه‌اش ابو زید است و مسلمان شدنش تا سال فتح مکّه به تأخیر افتاد و گفته‌اند:

در سال حدیبیه مسلمان شده، ودر اوّل سال هشتم هجری به مدینه هجرت کرد و در جنگ بدر اسیر گشت و عمویش عباس با پرداخت فدیه ‌او را آزاد کرد و در روایات متعدد صحیح نام او مذکور است. در جنگ مؤته حضور داشت. ابن سعد می‌گوید: در فتح مکّه و جنگ حنین به علّت بیماری نتوانست حضور یابد، با این حال زبیر بن بکار بطور مستند از حسن بن علی روایت می‌کند که حضور عقیل در جنگ حنین ثابت است. عقیل در دوران خلافت معاویه وفات یافت و در تاریخ اصغر بخاری با سند صحیح روایت کرده‌است که‌او در آغاز حاکمیّت یزید قبل از واقعه حره در سن نود و شش سالگی وفات یافت ([۳]).

ج- جعفر بن ابی طالب:

ایشان یکی از سبقت گیرندگان در اسلام آوردن و دوست و همنشین مساکین بود و به آنها خدمت می‌کرد، به همین دلیل آنها نیز او را دوست داشتند و ضمن خدمت به او درد دلشان را به او می‌گفتند و او همتراز و هم سخن آنها بود. جعفر از کسانی بود که به حبشه هجرت کردند و نجاشی و پیروانش به دست او مسلمان شدند، ودر کتاب « سیره النبویه » زندگی او را بیشتر مورد بحث و بررسی قرار داه‌ام، وی در جنگ موته در سرزمین شام در حال هجوم به دشمن به شهادت رسید.([۴])

د– ام‌هانی دختر ابوطالب:

وی دختر عموی پیامبر r است و گفته‌اند: نامش فاخته‌ است. برخی گفته‌اند: نامش هند است. امّا فاخته مشهورتر است. او زن هبیره بن عمر و ابن عائد مخزومی‌بوده‌ است و پسرش عمرو از همین زنش بوده‌است، کنیه‌اش با نام همین پسرش شهرت یافت. او در فتح مکّه دو نفر از بنی مخزوم را پناه داد و به همین مناسبت پیامبر r خطاب به اوفرمود: « ای ام‌هانی هر کس را پناه دادی ما هم پناه می‌دهیم». ام‌هانی از پیامبر r احادیثی روایت کرده‌است که در کتابهای ششگانه (کتب سته) موجود است([۵])، ترمذی و کسانی دیگر گفته‌اند: او پس از علی نیز در قید حیات بوده‌است، ([۶])

هـ – جمانه دختر ابوطالب:

وی مادر عبد بن ابی سفیان بن حارث بن عبدالمطلب بود که ‌ابن سعد نامش را در زندگی نامه‌ی فاطمه دختر اسد ذکر کرده‌ است، امّا در بخش دختر عموهای پیامبر r زندگیش را به صورت مستقل آورده‌است و جعفر بن ابوسفیان بن حارث از اوست و پیامبر r از درآمد خیبر سی وسق گندم به او داد.([۷])

– زنان و فرزندان علی بن ابی طالب

۱- فاطمه دختر پیامبر r اوّلین همسر علی t است که حسن، حسین، زینب کبری و ام کلثوم کبری فرزندان او هستند.([۸])

۲- خوله دختر جعفر بن قیس بن مسلمه که محمّد اکبر (محمّد حنیفه) فرزند اوست.

۳- لیلی دختر مسعود بن خالد از قبیله‌ی بنی تمیم: فرزندان علی از این زن عبارتند از: عبیدالله و ابوبکر.

۴- ام البنین ([۹])، دختر حزام بن خالد بن جعفر بن ربیعه که عباس اکبر، عثمان، جعفر اکبر و عبدالله فرزندان او هستند.

۵- اسماء دختر عمیس خثعمیه:یحیی و عون فرزندان او هستند.

۶- صهباء ([۱۰]):عمر اکبر و رقیه فرزندان او هستند.

۷- أمامه دختر عاص بن ربیع (که زینب دختر پیامبر r مادر این زن است) و تنها محمّد اوسط از این زن متولّد شده‌است.

۸- ام سعید دختر عروه بن مسعود ثقفی:ام حسن و رمله فرزندان هستند و فرزندان علی t از کنیزان عبارتنداز: محمّد اصغر، ام‌هانی، میمومنه، زینب صغری، رمله صغری، ام کلثوم صغری، فاطمه ‌امامه، خدیجه، ام کرام، ام سلمه، ام جعفر، جمانه و نفیسه. از محیاه دختر امری قیس دختری داشت که پیش از ازدواج وفات یافت.

ابن سعد می‌گوید: علی غیر از اینها- طبق روایات صحیح که به ما رسیده – فرزند دیگری نداشته‌ است.([۱۱])

تعداد فرزندان پسر علی چهارده و دخترانش نوزده نفر است و گفته‌اند: دخترانش هیفده نفر بوده ‌است و نسل علی از پنج نفر (از فرزندانش) به شرح زیر تداوم یافته ‌است:

حسن، حسین، محمّد بن حنیفه، عباس بن کلابیه و عمر بن تغلبیه([۱۲]). در ادامه بحث، درباره‌ی نسل فاطمه که‌ از حسن، حسین و ام کلثوم است، بحث خواهیم نمود.

منبع : الگوی هدایت (تحلیل وقایع زندگی پیامبر اکرم) (جلد اول)/مؤلف : علی محمّد صلّابی /مترجم : هیئت علمی انتشارات حرمین /انتشارات: حرمین ۱۳۸۷

 [۱] – البدایه و النهایه ۲۲۳/۷، المرتضی /۲۶٫

[۲] – الجوهره فی نسب النبی و اصحابه، از کتاب المرتضی/۲۳

[۳] – الاصابه فی تمییز الصحابه ۴۹۴/۲ و المرتضی /۲۴٫

[۴] – المرتضی /۲۵٫

[۵] – المرتضی/۲۷٫

[۶] – الاصابه فی تمییز الصحابه (۳۱۷ – ۳۱۸/۹).

[۷] – الاصابه ۲۶-۲۵۹/۴ و المرتضی /۲۷٫

[۸] – فاطمه‌اولین زنی است که علی با او ازدواج کرده و تا زنده بود با زنی دیگر ازدواج نکرد.

[۹] – البدایه و النهایه ۳۳۲/۷٫

[۱۰] – او ام حبیب دختر ربیعه بن جبیر از اسیران عین التّمردردوران ابوبکرtبود.

[۱۱] – طبقات کبری ۲۰/۳٫

[۱۲] – طبقات ۲۰-۱۹/۳، البدایه و النهایه۳۳۳-۳۳۱/۷ و منهج علی بن ابی طالب فی الدعوه، سلیمان عوده (۳۱-۳۰-..)

| ۳۱ شهریور ۱۳۹۳
۳ پاسخ به “برادران ، زنان و فرزندان حضرت علی رض”

  1. محمد says:

    پس نعوذ بالله حرف پیامبر اکرم اشتباه است دیگه!
    که می فرماید : علماء امتی افضل من انبیاء بنی اسرائیل .

    پاسخ :
    این روش حرف زدن درست نیست ! تمنا می کنم به خودتان اجازه جسارت به حضرت رسول را ندهید در سخن خودتان تحقیق کنید.
    علماء أمتی أفضل من أنبیاء بنی اسرائیل :
    اولا : لم یرد الحدیث بلفظ «أفضل» وإنما بلفظ »علماء أمتی کأنبیاء بنی إسرائیل« وهو موضوع (سلسله الضعیفه۴۶۶) یعنی این حدیث موضوع است .
    قال العلامه ملا علی قاری « لا أصل له کما قال الدمیری والزرکشی والعسقلانی» (المصنوع فی معرفه الحدیث الموضوع۱/۱۲۳).
    علامه ملا قاری می گوید این حدیث ریشه ای ندارد چنانچه الدمیری و عسقلانی همین را گفتند .

    وصرح الشوکانی بأنه لا أصل له (الفوائد المجموعه فی الأحادیث الموضوعه ح رقم۸۱) کذا قال الفتنی فی تذکره الموضوعات (ح رقم۸۵).
    شوکانی در (الفوائد المجموعه در مورد احادیث جعلی) تصریح کرده این حدیث بی اساس است .

    قال الزرکشی فی التذکره « لا أعلم له أصلا» (ص ۱۶۷) . ایشان در کتاب خودش نیز گفته من ریشه ای برای آن سراغ ندارم . ونقل عن الدمیری وابن حجر مثل ذلک از دمیری و شیخ ابن حجر نیز چنین نقل شده است .

    وأقرهم السخاوی فی (المقاصد الحسنه ص ۴۵۹ ح رقم۷۰۲) والسیوطی فی الدرر المنتثره (۲۹۳) والشیخ ملا علی قاری فی (الأسرار المرفوعه۶۱۴) والسمهودی فی (الغماز على اللماز ۱۶۲) والعجلونی فی کشف الخفاء رقم ۱۷۴۴) وقال «وزاد بعضهم: ولا یعرف فی کتاب معتبر».
    قال الشیخ عبد الرحمن الحوت البیروتی » موضوع لا أصل له. کما قاله غیر واحد من الحفاظ ویذکره کثیر من العلماء فی کتبهم غفله عن قول الحفاظ« (أسنى المطالب ۲۷۸)

    ضعیف. (أنظر ضعیف الجامع للألبانی۳۸۰۱)

    قال الهیثمی فی مجمع الزوائد (۹/۲۷۳) « فیه من لم أعرفهم»

    انشاءالله که عربی را بلد هستید .


  2. محمد says:

    امام غزالى، ابن ابى الحدید و جارالله زمخشرى از پیامبر خدا(صلى الله علیه وآله)حدیثى را نقل مى کنند که فرمود: «علماى امت من مانند انبیاى بنى اسرائیل اند(۲۵)» یا «علماى امت من برتر از انبیاى بنى اسرائیل اند(۲۶)».

    وقتى که به فرموده پیامبر گرامى اسلام، علماى ما مساوى یا حتى برتر و افضل از انبیاى بنى اسراییل باشند، آیا شخصى مثل امیرالمؤمنین(علیه السلام) از انبیا بالاتر نمى باشند؟!

    پاسخ :
    اگر هزار تا ابوبکر وعلی جمع شوند به پائین ترین پیامبران هم نمی رسند ، پیامبران الهی کسانی هستند که از جانب الله مامور هدایت عامه مردم هستند و در واقع نمایندگان خداوند در بین مردم اند و حالا یک فردی از عامه مردم دعوت و هدایت آن پیامبر را بپذیرد با وجودی که حسنات و درجاتی را کسب می نماید اما هیچ وقت در حد آن نماینده الهی قرار نمی گیرد ! چنین اعتقاداتی در انسان های بسیار ضعیف و سست در عقیده وجود دارد .


  3. ali says:

    ما شیعه ها در این زمینه از امام علی علیه السلام خیلی فاصله داریم
    یعنی متاسفانه تعدد زوجات در فرهنگ ما ایرانی های امروز برعکس جا افتاده یعنی مرد خوب مردی هست که یه زن بیشتر نداشته باشه درحالیکه امامان بزرگوار شیعه و همینطور صحابه بزرگوار پیامبر هرکدام بیش از یک زن داشتند و زنان بزرگوار اونا هم هیچ اعتراض و شکایتی نداشتند.
    فکر می کنم  برادران اهل تسنن در این موضوع از ما شیعه بهتر عمل کردند لطفا خودتو توضیح بدید که اوضاع شما چطوره؟ البته منظور م در ایران و عربستان هست؟
    بازم ممنون

یک دیدگاه بگذارید

جستجو
آخرین مطالب
پیوندهای محبوب
آمار سایت
  • کاربران آنلاین 33نفر
  • بازدید امروز 18439
  • بازدید دیروز 18366
  • بازید کل 107699439

این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت رسیده است.

کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه محفوظ میباشد.

استفاده از محتوای وااسلاماه با ذکر منبع و آدرس سایت بلامانع است. | تگ ها

Powered By Vaislamah.com - Copyright © 2010-2015 Vaislamah.com