پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه

 

باید یقین کامل داشته باشی که با قرآن زنده ای و بدون قرآن مرده

با قرآن بینایی و بدون قرآن نابینا

با قرآن هدایت یافته ای و بدون قرآن گمراه

با قرآن دانشمندی و بدون قرآن نادان

اول الله، آخر الله ، ظاهر الله، باطن الله، فقط الله

بهترین یاد خدا ورد (لااله الا الله) است

کاربران گرامی؛ سوالات شرعی شما از روز پنجشنبه بررسی خواهند شد ان شاءالله، سوالات بسیار زیادی دریافت شده، تکراری ها حذف خواهند شد ×
آمار کلی سایت
  • کل مطالب 2335
  • کل نظرات 9754
  • کل اعضا 1707
  • جدیدترین عضو MEHDI7
خبرنامه
وااسلاماه
| بازدیدها: 39880

حضرت رسول الله صلی الله علیه و سلم در احادیث متعددی، بدعت را رد فرمودند که اشاره ایست بر اینکه مسلمانان خود را از ارتکاب بدعت ها یا نوآوری دینی بر حذر دارند ، چنانچه می فرماید: من أحدث فی أمرنا هذا ما لیس منه فهو رد . بخاری و مسلم
یعنی : هرکسی در دین ما چیزی درست کند که جزو آن نباشد، پس آن چیز مردود است
و فرمود : من عملَ عملاً لیس علیه أمرنا فهو ردّ. صحیح مسلم .
یعنی: هرکس عملی انجام دهد که امر ما بر آن نباشد، مردود است.
و در حدیثی که عرباض بن ساریه رضی الله عنه روایت کرده است پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند : «فعلیکم بسنتی وسنه الخلفاء الراشدین المهدیین من بعدی تمسکوا بها وعضوا علیها بالنواجذ، وإیاکم ومحدثات الأمور، فإن کل محدثه بدعه وکل بدعه ضلاله»
یعنی: به سنت من و سنت خلفای راشدین و هدایت یافته بعد از من تمسک جویید و آن را با دندان‌های آسیاب بگیرید، و از امورات نوپیدا برحذر باشید، زیرا هر امر نوپیدایی (در دین) بدعت است و هر بدعتی گمراهی است. روایت امام احمد و ابوداود و ترمذی و ابن ماجه با سند صحیح .
تعریف بدعت چیست ؟
بدعت در شریعت مقدس اسلام عبارتست از : هر عبادتی که مردم درست کرده باشند درحالیکه هیچ اصلی برای آن نه در کتاب الله و نه در سنت نبوی و نه در عملکرد چهار خلیفه راشده وجود نداشته باشد . توضیح : هر آنچه را که ما بعنوان دین بپنداریم و معتقد باشیم عبادت است و ثواب دارد، در حالیکه در حیات طیبه آنحضرت و خلفای راشدین چنین چیزی (عبادتی) وجود نداشته است ، به این عمل یا اینگونه اعمال بدعت گفته می شود که نه تنها اجر و مزدی نزد خداوند ندارد بلکه به تعبیر آنحضرت یک نوع ضلالت است .
سوال : طبق این تعریف که بدعت به معنی نوآوری است، پس وسایل و ابزار آلات امروزی که در زمان رسول الله ص نبودند همه بدعت هستند ؟!
پاسخ :
خیر، منظور از بدعت یا نوآوری آنست که از جنس (عبادت) باشد، آنگاه بدعت نامیده می شود و ممنوع می باشد ، پس ماشین، هواپیما، قطار، کامپیوتر، گوشی موبایل وو…. بدعت نامیده نمی شوند، چراکه از جنس عبادت نیستند بلکه امکاناتی هستند که در امور زندگی روز مره دنیوی کاربر دارند و آنحضرت مارا از اینگونه وسایل که مربوط به روزمره باشند منع نکرده است .
بنابر این بدعت فقط به نوآوری دینی اطلاق می گردد و افرادی به اختراعات دینی دست می زنند بدعتی گفته می شود .
سوال : آیا صحیح است که بدعت را به بدعت حسنه و سیئه تقسیم کرد ؟
پاسخ :
هر آنچه که مبنای شرعی داشته باشد راه برای انجام آن باز است ، و اگر مبنای شرعی داشته نباشد باز همان بدعت است . یکی از اعتقادات مهم یک مسلمان این است که دین کامل شده است وهیچ نقصی در دین مبین اسلام وجود ندارد و آنحضرت نیز رسالتش را بطور کامل به امت رسانیده است . چنانچه الله تعالی می فرماید :
الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَرَضِیتُ لَکُمُ الْإِسْلَامَ دِینًا .
امروز دینتان را برایتان کامل کردم ونعمت خود را بر شما کامل کردم واسلام را به عنوان دین برایتان پسندیدم .
با این وصف که دین اسلام توسط خدا و رسول کامل شده است و هیچ نقصی در آن وجود ندارد، جایی برای اضافه کردن نمی ماند ، مگر کسی که اعتقاد به ناقص بودن دین اسلام داشته باشد ( نعوذباالله )
از این رو حضرت رسول الله صلی الله علیه وسلم از افزودن در دین نهی کرده است . و فرموده است
إذا حدّثتکم حدیثاً فلا تزیدن علیّ
هر گاه سخنی به شما گفتم، چیزی بر آن نیفزاید.
پس دین اسلام بعنوان آخرین دین کامل ترین است ، زحمت کامل شدنش را رسول الله کشیده است ، مسلمانان فقط وظیفه دارند آن را صحیح تبلیغ کنند بدون اینکه چیزی بر آن بیفزایند یا چیزی از آن بکاهند .
منبع : پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه
| ۳۰ آذر ۱۳۹۳
۷ پاسخ به “بدعت چیست و به چه اعمالی بدعت گفته می شود ؟”
  1. وضعیت کاربر : مهمان
    Mohammad says:

    سلام علیکم ورحمه الله وبرکاته
    چرا نمیتوانم متن را کاپی کنم؟
    در باره جشن میلاد بیشتر بدانیم این متن است

  2. وضعیت کاربر : مهمان
    منصف says:

    با سلام و خسته نباشید.خواهشمندم بفرمایید صلی الله علیه و سلم صحیح است یا صل الله علیه و آله و سلم. با توجه به اینکه خیلی کاربرد دارد و ما خدای نکرده مشکلی نمی بینیم که مورد دوم گفته شود خواهشمندم نظر کامل ارایه فرمایید. با تشکر و احترام.


  3. مصطفی says:

    به نام خداوند بخشنده ی مهربان
    سلام علیکم و رحمه الله و برکاته
    سوال: مطلبی که بنده به خدمت شما عرض کردم این است که 🙁 دین آن چیزی است که خداوند از طریق پیامبر عظیم الشان خود ، برای همه ی مردم عالم فرستاده است و بدعت آن چیزی است که در واقع عضو دین نیست اما به عنوان عضوی از دین معرفی میشود و به عنوان عضوی از دین به آن عمل میگردد ). به اعتقاد شیعیان حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و اله و سلم عمل به سیره ی امامان دوازده گانه را واجب دانسته اند و این امر ، امر خداوند متعال است پس عمل یه دستورات ایشان هم به امر خداوند و به تصریح نبیشان عضوی از دین است . که در مطالب قبلی دلیل شیعیان را بر این ادعا خدمت شما عزیزان عرض کردم.

    پاسخ :
    از نگاه اهل سنت هیچ حدیثی ویا دستوری، مبنی بر اینکه ۱۲ امام یا خلیفه یا ۱۲ تا ۱۴ امام یا خلیفه و آنطور که برادران معتقدند ۱۴ معصوم چه کسانی هستند درکتابهای معتبر اهل سنت وجود ندارد و همینطور هیچ آیه ای در این خصوص در کتابهای معتبر تفسیر خود ندارند ..

    سوال : اما دلیل برادران اهل سنت بر پیروی از کسانی که انها را خلفا راشدین مینامند چیست؟

    پاسخ :
    دلیل شان این است که پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند : «فعلیکم بسنتی وسنه الخلفاء الراشدین المهدیین من بعدی تمسکوا بها وعضوا علیها بالنواجذ، وإیاکم ومحدثات الأمور، فإن کل محدثه بدعه وکل بدعه ضلاله»
    یعنی: به سنت من و سنت خلفای راشدین و هدایت یافته بعد از من تمسک جویید و آن را با دندان‌های آسیاب بگیرید، و از امورات نوپیدا برحذر باشید، زیرا هر امر نوپیدایی (در دین) بدعت است و هر بدعتی گمراهی است. روایت امام احمد و ابوداود و ترمذی و ابن ماجه با سند صحیح .

    • وضعیت کاربر : مهمان
      کریم شهیاد says:

      بسمه تعالی ایا پیامبراسلام (ص) علم غیب داشتند؟ماشیعیان اعتقادداریم بلی ولی شما منکرعلم غیب هستید حالابفرمایید پیامبرعظیم اشان(ص)ازکجا میدانستند بعدازایشان چهارنفرخلفای راشدین میشوند؟وانها راه اسلام محمدی راپیش میگیرندتابه مسلمانان پیروی ازانهاراسفارش کنند؟


  4. مصطفی علی حسینی says:

    به نام خداوند بخشنده و مهربان
    سلام علیکم و رحمه الله
    برای بار اخر از شما دوست عزیز خواهش میکنم مطالب ارسالی بنده را به طور کامل در سایتتان قرار دهید . تا همه با عقل و اعتقاد خود صحت و یاعدم صحت آن را بسنجند .
    اگر نکته ی اشتباهی در آن است میتوانید پاسخ دهید . اگر به جای پاسخ منطقی به یک نظر ، سعی در فرافکنی و سفسطه و تشویش اذهان بشود وسپس آن نظر و عقیده حذف شود ، دلیل بر صحت آن میباشد .
    به نظر شما این کار شیوه ی رسول الله است و یا شیوه ی دشمنان ایشان و دشمنان حق
    و السلام علی من تبع الهدی

    پاسخ :
    سلام و رحمت الله بر شما ؛ کدام مطالب شمارا در سایت قرار دهیم ، ما هیچ مطلبی از بازدیدکنندگان را نزد خود ذخیره نمی کنیم .
    خواهشمند است سوال خودرا مجددا بطور مختصر و مفید و بدون توضیحات اضافی ارسال بفرمایید .
    متشکریم


  5. مصطفی علی حسینی says:

    به نام خداوند بخشنده ی مهربان
    سلام علیکم . در ابتدا از کسانی که به جای بحث و گفتگوی منطقی شروع به فحاشی و توهین میکنند ابراز برائت و انزجار مینمایم و به عنوان یک شیعه ی دوازده امامی اعلام میکنم این عمل ایشان سیره ی هیچکدام از ائمه معصومین علیهم السلام نیست . و بیشتر به شیوه ی دشمنان ایشان و دین مبین اسلام ، شبیه است .
    و در درجه ی دوم از اینکه نظرات موافق و مخالف را هرچند به نظر نگارنده ی آن نافی نظرات شما میباشد را انتشار میدهید از شما تشکر میکنم.
    و اما بعد طبق احادیث و تعریف منطقی ( بدعت عملی است که جزو دین نباشد اما به عنوان بخشی از دین به آن عمل شود.) حال بحث اینجاست که دین چیست و چه کسانی محدوده ی اعمال داخل در آن را مشخص میکند ؟ این نقطه ی اختلاف نظر بین برادران شیعه و سنی است . شعیان با توجه به ایات قرآن کریم مثل ایه ی ۵۹ سوره مبارکه نساء(یا أیها الذین آمنوا أطیعوا الله وأطیعوا الرسول وأولی الامر منکم ) ویا دیگر آیات و با توجه از تفاسیری که از حضرت رسول در باره ی این آیات رسیده است ، بعد از حضرت رسول صلوات الله علیه و علی اله الطاهرین ائمه را پیشوایان دین میدانند .
    اما برادران اهل سنت چه دلیلی برای پذیرش به قول خود خلفاء راشدی دارند . لطف بفرمایید و بنده و همه ی خوانندگان سایتتان را از این مبانی و دلایل آگاه بفرمایید.

    پاسخ :
    بهتر است یک سوال باشد تا بطور کامل بررسی شود و هرگاه این سوال حل گردید به بقیه هم برسیم . ( خواهشمند است مختصر و مفید باشد )
    شما سوال کردید که دین چیست ؟ و سپس پاسخ آن را دادید اما پاسخ شما نادرست بود ! همچنین تصور شما مبنی بر اینکه ما دین را از خلفا میگیریم نیز تصوری غیر علمی و نادرستی است ! و همینطور ذکر آیه یاایهالذین آمنوا اطیعوالله …. انچه را که شما می خواهید بگوئید تائید نمی کند .
    و اما تعریف صحیح دین :
    مراد از دین تمام آن چیزهایی است که الله تعالی به وسیله رسولش صلی الله علیه وسلم از احکام و دستورات اعتقادی، گفتاری یا فعلی ، برای عموم مردم ارسال داشته است دین نام دارد ، پس خلاصه اش این است که تمام اوامر الهی و منهیات الهی چه در کلام الله بیان شده و یا چه از طریق رسولش بیان شده دین نام دارد، و ما سوای این دو چه اوامر و منهیات احمد باشند یا محمود دین ما نیستند .
    نا گفته نماند که ما دین را طبق تصریح الله تعالی ( الیوم اکملت لکم دینکم ) همزمان با ختم شدن عمر رسول الله ص کامل میدانیم که دیگر نیازی به تشریع در دین وجود ندارد .


  6. ناصر says:

    باسلام وعرض خسته نباشیدمیخواستم بدانم آیاباصدای بلند خواندن اذکاربعدازنمازجماعت توسط امام بدعت است

    پاسخ :
    ما هیچ روایتی از رسول الله صلی الله علیه وسلم نداریم که بعد از نماز جماعت اذکار را بلند خوانده باشد همچنین خلفای راشدین بعد از برگزاری نماز جماعت این کار را نکردند اگر کسی موردی سراغ دارد ارائه دهد ، لذا وقتی که نه رسول و نه خلفایش چنین عملی را انجام ندادند چنین عملی بدعت نامیده می شود .

یک دیدگاه بگذارید

جستجو
آخرین مطالب
پیوندهای محبوب
آمار سایت
  • کاربران آنلاین 33نفر
  • بازدید امروز 43930
  • بازدید دیروز 112414
  • بازید کل 107642553

این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت رسیده است.

کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه محفوظ میباشد.

استفاده از محتوای وااسلاماه با ذکر منبع و آدرس سایت بلامانع است. | تگ ها

Powered By Vaislamah.com - Copyright © 2010-2015 Vaislamah.com