پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه

 

باید یقین کامل داشته باشی که با قرآن زنده ای و بدون قرآن مرده

با قرآن بینایی و بدون قرآن نابینا

با قرآن هدایت یافته ای و بدون قرآن گمراه

با قرآن دانشمندی و بدون قرآن نادان

اول الله، آخر الله ، ظاهر الله، باطن الله، فقط الله

بهترین یاد خدا ورد (لااله الا الله) است

دوستان گرامی، وااسلاماه شدیدا به کمک مالی شما خیرین محترم نیازمند است با کمک به سایت در فعالیت های آن سهیم شوید کمک های خود را می توانید از طریق لینک زیر پرداخت نمایید http://vaislamah.com/donate ×
آمار کلی سایت
  • کل مطالب 2321
  • کل نظرات 9631
  • کل اعضا 1684
  • جدیدترین عضو اسحق
خبرنامه
وااسلاماه
| بازدیدها: 38047

نسب و محل تولد امام مالک -رحمه الله علیه-

او: ابو عبدالله مالک‌بن انس بن مالک بن أبی عامر ازدی الأصبحی از قبیله حمیر می باشد در سال ۹۳ ه‍. ق.  در مدینه منوره بدنیا آمد.

دوران تحصیلی امام مالک رحمه الله و کوشش وی در یادگیری

امام مالک رحمه الله علیه در طلب علم کوشا و جدی بودند ایشان  مدت ۷ سال در محضر ابن هرمز به کسب علم مشغول شد. و خود امام نقل شده است که: در هنگام ظهر در زیر آفتاب که هیچ سایه‌ای نبود انتظار خارج شدن نافع برده آزادشده عبدالله ابن عمر -رضی الله عنهم- را می‌کشید. پس از اینکه از خانه خارج می‌شد به یک شکلی خود را با او رسانده و سلام میکرد و  از او سؤال می‌کرد که عبدالله بن عمر در این مسأله چه می‌گفته است؟

او جویای احادیثی بود که ابن شهاب زهری رحمه الله روایت می‌کرده است. و روزی در پشت دروازه او نشست تا اینکه امام زهری خبر شد و او را به داخل خانه خواست و از امام زهری درخواست کرد که برایش حدیث روایت کند و او برایش چهل حدیث روایت کرد، امام مالک طلب زیادت کرد مگر امام زهری برایش گفت: کافی است. اگر تو این چهل حدیث را حفظ کرده‌ای از جمله حفّاظ هستی. امام مالک رحمه الله گفت: آیا این احادیث را الان برایت از حفظ تکرار کنم؟ امام زهری دفتر را از او گرفت و امام مالک رحمه الله احادیث را تکرار کرد. امام زهری گفت: برخیز که تو کیسه علم هستی.

تحقیق و بررسی امام درباره راویان حدیث و علماء

 از امام مالک رحمه الله روایت شده است که فرمود:

این علم (حدیث رسول‌الله -صلى الله علیه وسلم-)، دین است پس بنگرید از چه کسانی دینتان را می‌گیرید.

و همجنین فرموده اند:

از چهار کس علم فرا نگیرید: از نادان و از صاحب بدعتی که مردم را به بدعت خود دعوت می‌کند و از دروغگو اگرچه بر پیامبر دروغ نمی‌بندد و از عالمی که دارای فضل و تقوی است اما نمی‌داند دارای چه علمی است و نمی‌داند که چه چیز را روایت می‌کند.

و در مورد شیوخ و شاگردان امام مالک رحمه الله مناسب می بینم که قول امام ابن کثیر را نقل کنم که ایشان فرموده اند: امام مالک از بسیاری از تابعین حدیث روایت کرده و علمای بزرگ از آن جمله سفیان ثوری و سفیان بن عیینه و شعبه و عبدالله بن مبارک و اوزاعی و ابن مهدی و ابن جریج و لیث و شافعی و یحیی بن سعیدالقطّان و استادانش ابن شهاب زهری و یحیی بن سعید انصاری رحمهم الله تعالی از امام مالک علیه الرحمه حدیث روایت کرده اند.

امام ذهبی رحمه الله علیه می‌گویند: از او افراد زیادی حدیث روایت کرده اند که شاید قابل شمارش نباشند.

زرقانی رحمه الله می‌گویند: روایت‌کنندگان از امام مالک به قدری زیاد است که هیچ یک از ائمه اینقدر راوی که از آنها روایت کنند نداشته‌اند. و خطیب بغدادی کتابی درباره راویان او نوشته که تعداد آنها را ۹۹۳ نفر ذکر کرده است.

شاگردان امام هم زیاد می‌باشند که از آن جمله‌: عبدالله بن وهب و أشهب بن عبدالعزیز و عبدالله بن عبدالحکم و عبدالرحمن بن قاسم بن خالد و غیره می‌باشند.

از امام مالک -رحمه الله علیه- حرص زیادش در پیروی از سنت پیامبر -صلى الله علیه وسلم- و زندگی صحابه و مخالفت و کراهیت شدید با بدعت روایت شده است.

ابن عبدالبر در کتاب «الانتقاء» در باب نظر امام مالک درباره اهل هوی و هوس از امام مالک نقل می‌کند که گفتند:

هیچ آیه‌ای در قرآن سخت‌تر و شدیدتر بر اهل هوی و هوس از این آیه نمی‌باشد:

﴿یَوْمَ تَبْیَضُّ وُجُوهٌ وَتَسْوَدُّ وُجُوهٌ﴾ (آل عمران: ۱۰۶). (روزی که سفید می‌شود صورت‌هایی و سیاه می‌شود صورت‌هایی.)

 و این واقعه از امام مالک مشهور شده است که شخصی از او درباره آیه ﴿الرَّحْمَنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوَى﴾ (طـه: ۵) سؤال کرد که استواء چگونه می‌باشد. امام پس از مدتی سکوت جواب دادند: استواء معلوم است اما کیفیت و چگونگی آن مجهول و نامعلوم و سؤال کردن درباره استواء بدعت و ایمان آوردن به آن واجب است.

ابن‌العربی از زبیربن بکّار نقل می‌کند که شخصی از امام مالک رحمه الله سؤال کرد از کجا احرام ببندم؟ گفتند: از ذوالحلیفه جایی که رسول‌الله -صلى الله علیه وسلم- احرام بسته‌اند. آن شخص با اصرار می‌گفت که می‌خواهم از مسجد پیامبر احرام ببندم. امام مالک گفتند: من از «فتنه» بر تو می‌ترسم. آن شخص گفت: آیا اگر چندین میل زیادتر، احرام ببندم در آن فتنه‌ای هست؟ امام گفتند: چه فتنه‌ای بدتر از اینکه می‌پنداری، می‌خواهی فضیلتی را انجام دهی که رسول‌الله -صلى الله علیه وسلم- آن را انجام نداده است. و خداوند می‌فرماید:

﴿فَلْیَحْذَرِ الَّذِینَ یُخَالِفُونَ عَنْ أَمْرِهِ أَنْ تُصِیبَهُمْ فِتْنَهٌ أَوْ یُصِیبَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ﴾ (النور: ۶۳) (نور: ۶۴). (پس‌ کسانی‌ که‌ از فرمان‌ او تمرد می‌کنند- باید برحذر باشند از آن‌ که‌ فتنه‌ای‌ بدیشان‌ رسد یا به‌ عذابی‌ دردناک‌ گرفتار شوند)

و از صفاتی که الله متعال به امام مالک رحمه الله بخشیده و در اخبار و روایات نقل شده، هیبت و وقار وی می‌باشد. خلیفه هارون‌الرشید گفته است: در بین علماء هیچ‌کس باهیبت‌تر از مالک و باتقوی‌تر از فضیل‌بن عیاض ندیده‌ام. سعیدبن مریم گفته است: باهیبت‌تر از مالک ندیده‌ام تا آنجایی که باهیبت‌تر از حاکم بود. زیاد بن یونس گفته است: نه عالمی و نه عابدی و نه دزدی و نه امیری باهیبت‌تر از مالک ندیده‌ام.

امام شافعی گفته اند: از هیچ کس همانند مالک، در هنگامی که به او نگاه می‌کردم نترسیده‌ام.

اقوال علماء در مورد امام مالک رحمه الله تعالی:

امام شافعی -رحمه الله علیه- فرموده است: هنگامی که حدیثی از رسول‌الله صلی الله علیه وسلم و اصحاب رضی الله عنهم نقل شود پس مالک همانند ستاره‌ای می‌درخشد.

همچنین می‌گویند: مالک حجت و دلیل خداوند بر خلقش بعد از تابعین است یحیی‌بن سعید و یحیی‌بن معین گفته اند: مالک امیرالمؤمنین در حدیث است. احمدبن حنبل -رحمه الله علیه- فرموده اند: کسی که از امام مالک بدش می‌آید بدان که او از اهل بدعت می‌باشد.

و اوزاعی درباره امام مالک رحمه الله گفته: عالمِ علماء و عالم اهل مدینه و مفتی حرمین. ابن کثیر در «البدایه و النهایه» گفته است: و صفات نیکوی امام خیلی زیاد است و ثناءٍ ائمه بر او بیشتر از این است که بتوان در اینجا ذکر کرد.

یحیی‌بن معین گفته اند: هیچ کس را حافظ‌تر از امام مالک و سفیان ثوری برای احادیثی که خود روایت می‌کنند، ندیده‌ام.

سفیان ثوری فرموده: مالک از حافظ‌ترین علمای عصر خود می‌باشد.

سخنان گهربار و حکمت‌های امام مالک رحمه الله تعالی

  • سخن هر کس قابل قبول و رد کردن می‌باشد مگر سخن صاحب این قبر، یعنی رسول‌الله -صلى الله علیه وسلم-.
  • تواضع، ترک ریا و شهوت‌طلبی است.
  • هیچ شخصی، صالح و پرهیزگار نمی‌گردد مگر زمانی که از اقوال و افعالی که به درد او نمی‌خورد اجتناب کند در این صورت است که خداوند دریچه قلبش را برایش می‌گشاید.
  • حکمت، نوری است که خداوند در قلب بنده‌اش می‌تاباند.
  • سپر عالم در مسائلی که نمی‌داند کلمه «نمی‌دانم» است و هنگامی که از این سپر غافل شود صاحبش از بین می‌رود.
  • کسی که در اسلام بدعتی بوجود آورد و آن را نیکو بشمارد پس معتقد شده است که محمد -صلى الله علیه وسلم- در ادای رسالت خیانت کرده است در حالیکه خداوند می‌فرماید:

﴿الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَرَضِیتُ لَکُمُ الْأِسْلامَ دِیناً﴾. (المائده: ۳)) ، (امروز کامل کردم بر شما دینتان را و تمام کردم بر شما نعمتم را و راضی شدم برای شما اسلام را به عنوان دین برای شما)

و امام مالک رحمه الله کتابی در حدیث دارند بنام موطا که با نام امام همیشه پیوست است.

ابن عبدالبر از فضل‌بن محمد مدنی نقل می‌کند که: عبدالعزیزبن أبی سلمه ماجشون اولین کسی است که کتابی را در معنای «موطّأ» که در آن مسائلی که اهل مدینه بر آن اتفاق داشتند بدون اینکه دلیل آنها را از قرآن و حدیث رسول‌الله -صلى الله علیه وسلم- ذکر کند، تألیف کرد. امام مالک این کتاب را مورد تحسین قرار داده و گفتند: اگر من این کتاب را تألیف کرده بودم اول احادیث را می‌آوردم پس آراء و اقوال فقهاء.. بعد از آن امام مالک رحمه الله تصمیم بر تألیف کتاب موطّأ را گرفتند.

و امام مالک رحمه الله گفته اند: کتاب خود را بر ۷۰ (هفتاد) نفر از فقهای مدینه عرض کردم که همه آنها با احادیث و اقوال صحابه که در آن ذکر کرده بودم موافقت کردند پس کتاب را موطّأ نامیدم.

 اکثر علمای اهل سنت کتاب موطّأ را در درجه اول از درجات کتاب‌های تألیف شده در حدیث همراه با صحیح امام بخاری و صحیح امام مسلم و غیرهما به حساب می‌آورند و بهترین دلیل بر اهتمام علماء به کتاب موطّأ، شرح زیاد علماء بر آن می‌باشد.

وفات امام مالک -رحمه الله علیه-

امام سیوطی گفته است: امام مالک رحمه الله در روز یکشنبه مریض شد و مدت ۲۲ روز مریض بودند تا اینکه در روز یکشنبه دهم ربیع‌الاول سال ۱۷۹ ه‍ . ق. وفات یافتند.

ابن عبدالبر از اسماعیل بن ابی أویس نقل نموده که امام مالک مریض شدند

و در چهاردهم ربیع‌الاول سال ۱۷۹ ه‍ . ق. در زمان خلافت هارون‌الرشید وفات یافتند.

الله متعال امام مالک را مورد رحمت خود قرار دهد و به خاطر زحماتی که برای اسلام و مسلمین کشیده‌اند جزای نیکو و جنت فردوس  را نصیبش کند.

و صلی الله علی سیدنا محمد و علی آله و صحبه أجمعین

گرد آورنده: أبو أیمن

منبع :

موضوع:, شخصيتها
| ۱۶ شهریور ۱۳۹۳
۲ پاسخ به “امام دارالهجره مالک‌ بن أنس – رضی الله عنه”

  1. Banoo says:

    خداوند ایشان را بیامرزد،الله سبحانه وتعالی،به ما نیز اینچنین اراده و ایمانی عطا کند و ازما راضی و خشنود گردد و مارا نیز از مجاهدان در راهش قرار دهد،مجاهد ب علم و جان و مال

یک دیدگاه بگذارید

جستجو
آخرین مطالب
پیوندهای محبوب
آمار سایت
  • کاربران آنلاین 45نفر
  • بازدید امروز 82323
  • بازدید دیروز 134971
  • بازید کل 101313697

این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت رسیده است.

کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه محفوظ میباشد.

استفاده از محتوای وااسلاماه با ذکر منبع و آدرس سایت بلامانع است. | تگ ها

Powered By Vaislamah.com - Copyright © 2010-2015 Vaislamah.com