پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه

 

باید یقین کامل داشته باشی که با قرآن زنده ای و بدون قرآن مرده

با قرآن بینایی و بدون قرآن نابینا

با قرآن هدایت یافته ای و بدون قرآن گمراه

با قرآن دانشمندی و بدون قرآن نادان

اول الله، آخر الله ، ظاهر الله، باطن الله، فقط الله

بهترین یاد خدا ورد (لااله الا الله) است

آمار کلی سایت
  • کل مطالب 2335
  • کل نظرات 9754
  • کل اعضا 1707
  • جدیدترین عضو MEHDI7
خبرنامه
وااسلاماه
| بازدیدها: 66930

اسم اعظم خداوند چیست و چه فضایلی دارد؟

پیامبر صلی الله علیه وسلم در چندها حدیث به ما خبر داده است که خداوند دارای نام بزرگی است که ازسایر نامها متمایز است و هر شخص مسلمانی می تواند با توسل به اسم اعظم خداوند، حاجتش را طلب کرده است، و هرگاه بدان ‏دعا شود، مستجاب می شود و هرگاه بدان چیزی خواسته شود، داده می شود.
این فضایلی بود که برای اسم اعظم خداوند در احادیث مختلف وارده ذکر شده بود. اما لازمست بدانیم که علمای اسلام در خصوص وجود چنین اسمی، یعنی اثبات یا نبود آن اسم با همدیگر موافق نیستند، و کسانی هم که وجود چنین اسمی را برای خداوند ثابت می کنند در تعیین و تشخیص آن اسم اختلاف نظر دارند تا جائیکه چهارده نظر و قول مختلف در این مورد از علما نقل شده است، و هرکدام از آنها برای خود دلایلی از احادیث نبوی دارند که بعضی از آن احادیث صحیح هستند و بعضی ضعیف و بعضی از آنها صریح نیستند.
در اینجا به ذکر بعضی از احادیثی که در این ارتباط وارد شده اند می پردازیم که علما در تعیین اسم اعظم خداوند به آنها استناد کرده اند، که بعضا صحیح یا ضعیف یا حتی دروغ هستند می باشند:
۱- از ابی امامه رضی الله عنه روایت است که رسول خدا صلی الله علیه وسلم فرمود: «اسْمُ اللَّهِ الأَعظَمُ فِی سُوَرٍ مِنَ القُرآنِ ثَلَاثٍ : فِی ” البَقَرَهِ ” وَ ” آلِ عِمرَانَ ” وَ ” طَهَ». ابن ماجه (۳۸۵۶).
یعنی: اسم اعظم خداوند در سه سوره ی قرآن یعنی در بقره و آل عمران و طه است.
علامه البانی رحمه الله این روایت را در ” صحیح ابن ماجه ” حسن دانسته است، و در کتاب “السلسله الصحیحه” (۷۴۶) گفته: «قاسم ابوعبدالرحمن گفته: اسم اعظم را در سوره بقره در آیه الکرسی ” الله لا إله إلا هو الحی القیوم ” و در آل عمران در آغاز آن یعنی در ” الله لا إله إلا هو الحی القیوم ‏” و در سوره طه در ” وعنت الوجوه للحی القیوم ‏” یافتم. نکته: این قول قاسم که ابوعبدالرحمن گفته اسم اعظم در سوره طه در ” وعنت الوجوه للحی القیوم ‏” است، دلیلی در احادیث مرفوع برای تایید آن نیافتم، و اقرب نزد من آنست که در ابتدای سوره طه یعنی در “‏ إنی أنا الله لا إله إلا أنا . . ‏” است، چرا که این آیه موافق با بعضی از احادیث صحیح است، نگاه کنید به: الفتح ۲۲۵ / ۱۱ وصحیح أبی داود ۱۳۴۱‏».
۲- از انس رضی الله عنه روایت شده که او همراه رسول خدا صلی الله علیه وسلم نشسته بود و مردی نماز خواند سپس دعا کرد: « اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِأَنَّ لَکَ الْحَمْدُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ الْمَنَّانُ بَدِیعُ السَّمَوَاتِ وَالْأَرْضِ یَا ذَا الْجَلَالِ وَالْإِکْرَامِ یَا ‏حَیُّ یَا قَیُّومُ‏ » یعنی: بار الها! من فقط از تو می خواهم چرا که حمد فقط از آنِ توست، هیچ معبود بحقی بجز تو وجود ندارد، یا منّان! ای بوجود آورنده ی آسمان ها و زمین! ای صاحب عظمت و بزرگی! ای زنده ی پایدار. پیامبر صلی الله علیه وسلم نیز فرمودند: «لَقَدْ دَعَا اللَّهَ بِاسْمِهِ الْعَظِیمِ الَّذِی إِذَا دُعِیَ بِهِ أَجَابَ وَإِذَا سُئِلَ بِهِ أَعْطَی‏» براستی خدا را با اسم بزرگی خواند که اگر بوسیله آن اسم خوانده شود دعا اجابت شده و اگر از او چیزی خواسته شود عطا گردد.
ترمذی (۳۵۴۴) وأبو داود (۱۴۹۵) والنسائی (۱۳۰۰) وابن ماجه (۳۸۵۸) ، و ألبانی در ” صحیح أبی داود ” آنرا صحیح دانسته است.
۳- از بُرَیده بن حُصَیْب روایت است که رسول الله صلی الله علیه وسلم دعای مردی را شنید که می گفت: «اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ أَنِّی أَشْهَدُ أَنَّکَ أَنْتَ اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ الْأَحَدُ الصَّمَدُ الَّذِی لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ وَلَمْ یَکُنْ لَهُ ‏کُفُوًا أَحَدٌ » یعنی: بار الها! بار الها! من فقط از تو می خواهم، چرا که شهادت می دهم که تو الله هستی، ‏و هیچ معبودی بحقی بجز تو وجود ندارد، تو آن یکتا و بی نیازی هستی که نه زاده است، و ‏نه زائیده شده است، و هیچ همتایی ندارد. پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود: «لَقَدْ سَأَلْتَ اللَّهَ بِالِاسْمِ الَّذِی إِذَا سُئِلَ بِهِ أَعْطَی وَإِذَا دُعِیَ بِهِ أَجَابَ» براستی که خدا را با اسمی خواندی که اگر با آن از او چیزی خواسته شود عطا کند و اگر خوانده شود اجابت می کند.
ترمذی (۳۴۷۵) وأبو داود (۱۴۹۳) وابن ماجه (۳۸۵۷) ، و ألبانی در” صحیح أبی داود ” آنرا صحیح دانسته است، و حافظ ابن حجر در ‏” فتح الباری ” ( ۱۱ / ۲۲۵ ) مورد آن گفته: «این حدیث از لحاظ سند از تمامی روایاتی که در این باره آمده ارجح تر است» .
۴- از اسماء دختر یزید روایت است که پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند: «إسْمُ اللَّهِ الْأَعْظَمُ فِی هَاتَیْنِ الْآیَتَیْنِ: (وَإِلَهُکُمْ إِلَهٌ وَاحِدٌ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الرَّحْمَنُ الرَّحِیمُ) ، وَفَاتِحَهِ ‏سُورَهِ آلِ عِمْرَانَ (الم . اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ‏». رواه الترمذی (۳۴۷۸) وأبو داود (۱۴۹۶) وابن ماجه (۳۸۵۵).‏
یعنی: اسم اعظم خداوند در این دو آیه است: « وَإِلَهُکُمْ إِلَهٌ وَاحِدٌ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الرَّحْمَنُ الرَّحِیمُ » بقره ۱۶۳، و آغاز سوره آل عمران یعنی در « الم * اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ‏».
این حدیث ضعیف است، چرا که در سند آن شخصی بنام عبید الله بن أبی زیاد وشهر بن حوشب است که هر دوی آنها ضعیف الحدیث هستند. و قول چهارم از چهارده قول ، همین روایت است که حافظ ابن حجر در فتح الباری آنرا ذکر کرده و بر این حدیث بخاطر وجود “شهر بن حوشب” معترض شده است.
۵- طبرانی در معجم از ابن عباس بصورت مرفوع روایت کرده که پیامبر صلی الله علیه وسلم فرموده باشند: «اسم الله الأعظم الذی إذا دعی به أجاب فی هذه الآیه من آل عمران : ( قل اللهم مالک الملک تؤتی ‏الملک من تشاء ) إلی آخره ‏». رواه الطبرانی ( ۳/۱۷۷/۱).
یعنی: اسم اعظم خداوند که هرگاه بوسیله آن خوانده شود دعا اجابت می گردد، در این آیه از سوره آل عمران است که می فرماید: (قل اللهم مالک الملک تؤتی ‏الملک من تشاء..) آل عمران ۲۶٫
علامه البانی در “السلسله الضعیفه” (۲۷۷۲) می گوید: این حدیث دروغ و ساختگی است، که شخصی بنام “غلابی” آنرا وضع کرده که امام دارقطنی در مورد او می گوید: ” کان یضع الحدیث ‏” یعنی: او حدیث وضع می کرد. همچنین دو شخص بنام جعفر بن جسر و پدرش در سند حدیث هستند که هر دو ضعیف می باشند که پدرش از جعفر ضعیف تر است.
و من (البانی) می گویم: در حدیث ثابت شده که اسم اعظم خدا در آغاز سوره آل عمران است».
۶- واحدی در کتاب تفسیرش و دیلمی نیز از ابن عباس بصورت مرفوع آورده اند: «اسم الله الأعظم فی ست آیات فی آخر سوره الحشر». الواحدی (۴/۱۳۸/۲) ، والدیلمی (۱/۱/۱۷۳). ‏
یعنی: اسم اعظم خدا در شش آیه آخر سوره حشر هستند.
علامه البانی در ” السلسله الضعیفه ” (۲۷۷۳) گفته: اسناد این حدیث ضعیف است، و در آن شخصی بنام ” یحیی بن ثعلبه ‏” وجود دارد که دارقطنی وی را تضعیف کرده است.
۷- حاکم در مستدرک از سعد ابن مالک رضی الله عنه آورده که گفت: شنیدم که رسول خدا صلی الله علیه وسلم می فرمود: «هل أدلکم علی اسم الله الأعظم، الذی إذا دعی به أجاب ؛ وإذا سئل به أعطی ؛ الدعوه التی دعا بها یونس حیث ناداه فی الظلمات الثلاث: (لا إله إلا أنت سبحانک إنی کنت من الظالمین) فقال رجل : یا رسول الله ! هل کانت لیونس خاصه أم للمؤمنین عامه ؟ فقال رسول الله صلی الله علیه ‏وسلم: ألا تسمع قول الله عز وجل ( ونجیناه من الغم وکذلک ننجی المؤمنین) ، وقال رسول الله علیه ‏وسلم: أیما مسلم دعا بها فی مرضه أربعین مره فمات فی مرضه ذلک ؛ أعطی أجر شهید ، وإن برأ ‏وقد غفر له جمیع ذنوبه ». أخرجه الحاکم ( ۱/۵۰۵-۵۰۶ ).
یعنی: آیا بر اسم اعظم خدا آگاه هستید که هرگاه خدا بوسیله آن خوانده شود دعا اجابت گشته، و اگر بوسیله آن چیزی خواسته شود عطا می گردد؛ آن همان دعایی است که یونس علیه السلام هنگامی که در تاریکی های سه گانه (در شکم نهنگ) بود خدا را بوسیله آن خواند: «لا إله إلا أنت سبحانک إنی کنت من الظالمین» مردی گفت: ای رسول خدا! آیا این دعا فقط مخصوص یونس علیه السلام است یا برای عامه ی مومنان نیز هست؟ فرمود: آیا این فرموده خداوند عزوجل را نشنیدی: « ما دعای یونس را به اجابت رساندیم؛ و از آن اندوه نجاتش بخشیدیم؛ و مؤمنان‌ را این‌چنین‌ نجات‌ می‌دهیم‌« و رسول خدا صلی الله علیه وسلم فرمود: هر مسلمانی که در وقت بیماریش بوسیله آن چهل بار دعا کند و بخاطر آن بیماری بمیرد، خدای متعال اجر یک شهید را برایش می نویسد و تمامی گناهانش را می بخشد».
علامه ناصرالدین البانی رحمه الله در “السلسله الضعیفه” (۲۷۷۵) می گوید: این حدیث ضعیف است، و حاکم در مورد وضعیت حدیث سکوت کرده، همچنین ذهبی در کتاب “المیزان آن روایت را از عمرو بن بکر السکسکی آورده و گفته: “حدیث واهی است، احادیث او (عمرو بن بکر) شبه دروغ هستند”. و مؤلف کتاب “الضعفاء” گفته: “ابن حبان وی را متهم (به کذب) کرده است”.
خلاصه اینکه به دلیل وجود احادیث مختلف، علمای اسلام در تعیین اسم اعظم خداوند و یا حتی در اثبات وجود چنین اسمی اختلاف نظر دارند، و ما در اینجا به ذکر چند قول مشهور می پردازیم:
قول اول: بعضی از علما بطور مطلق وجود چنین اسمی را انکار کرده اند، زیرا معتقد هستند که هیچ اسمی از اسماء الهی بر دیگری تفضیل و برتری ندارد، و گفته اند که جایز نیست که اسمی را بر دیگر اسمها تفضیل داد، و این گروه از علماء احادیث وارده را به صورتهای زیر تاویل کرده اند:
صورت اول: گفته اند که معنی “اعظم” همان “عظیم” است و لذا تفاضلی مابین اسماء الله وجود ندارد و همه ی اسماء الله عظیم هستند، بنابراین هر اسمی از اسماء الهی را می توان بعنوان اسم اعظم شناخت.
حافظ ابن حجر در کتاب “فتح الباری” (ج۱۱/ص۲۲۴) اسامی کسانی که وجود این اسم را انکار کرده اند آورده: أبی جعفر الطبری، وأبی الحسن الأشعری، و أبی حاتم بن حبان، وقاضی أبی بکر ‏الباقلانی.
صورت دوم: مراد از احادیث وارده، در حقیقت بیان ثواب بیشتر دعا بوسیله آن اسم است.
حافظ ابن حجر رحمه الله برای این صورت از ابن حبان نقل می کند که او گفته: “اسم اعظم وارده در اخبار: تنها منظور از آنها ثواب بیشتر دعا کننده بوسیله آن است، و مراد از آن یعنی ثواب بیشتر قاریء است”.
صورت سوم: مراد از اسم اعظم، حالتی است که دعا کننده در آن قرار می گیرد، و شامل هر کسی می شود که با هر اسمی از اسماء الهی دعا کند، مادامیکه اگر بر آن حال باشد.
حافظ ابن حجر در این مورد می گوید: “گفته شده که مراد از اسم اعظم: یعنی هر اسمی از اسماء خداوند متعال که بنده بوسیله آن دعا کرده و در آن غرق می شود، بگونه ایکه در آن وقت در فکر و ذهنش جز خداوند متعال قرار نمی گیرد، هرکس چنین حالتی بیابد: دعایش را اجابت می کند، و این معنی از جعفر صادق و از جنید و غیره آن دو نیز نقل شده است.
قول دوم: خداوند متعال علم اسم اعظم خود را تنها به خودش منحصر کرده و احدی از مخلوقاتش را به آن آگاه نکرده است. ‏” فتح الباری “، للحافظ ابن حجر ( ۱۱ / ۲۲۴ ).‏
قول سوم: بعضی از علما وجود اسم اعظم را ثابت شده می دانند و حتی آنرا مشخص و معین نموده اند، اما این دسته از علما در تعیین اسم اعظم تا چهارده قول مختلف اختلاف رأی دارند! چنانکه حافظ ابن حجر رحمه الله در کتاب ‏” فتح الباری ” (۱۱ / ۲۲۴، ۲۲۵)‏ آنها را ذکر کرده است که عبارتند از:
۱- هو!، ۲- الله، ۳- الله الرحمن الرحیم، ۴- الرحمن الرحیم الحی القیوم، ۵- الحی القیوم، ۶- الحنان المنان بدیع السماوات والأرض ذو الجلال والاکرام الحی القیوم، ۷- بدیع السماوات والأرض ذو الجلال والاکرام، ۸- ذو الجلال والإکرام، ۹- الله لا إله إلا هو الأحد الصمد الذی لم یلد ولم یولد ولم یکن له کفوا أحد، ۱۰- رب رب، ۱۱- لا إله إلا أنت سبحانک إنی کنت من الظالمین، ۱۲- هو الله الله الله الذی لا إله إلا هو رب العرش العظیم، ۱۳- اسمی از أسماء الحسنی که مخفی است،۱۴- کلمه توحید: ” لا إله إلا الله”.
اما در بین این چهارده قول، کدامیک صحیح تر است؟
همانطور که سابقا ذکر کردیم؛ علمای اسلام در این مسئله اختلاف رأی دارند، و آنهم به دلیل وجود احادیث مختلفی است که در فوق ذکر کردیم. علامه محمد ناصر الدین البانی رحمه الله می گوید:
«بدان که علماء در تعیین اسم اعظم خداوند بر چهارده قول اختلاف نظر دارند، که حافظ ابن حجر در کتاب “فتح الباری” آنها را ذکر کرده است، و برای هر قولی دلیل آنرا نیز آورده است، و اکثر آن اقوال دلایلی از احادیث دارند، و البته بعضی از آن نظرات تنها رأی و نظر هستند که به آنها توجهی نمی شود، مانند قول دوازدهم که دلیل آن اینست که: فلانی در خواب از خدا خواسته تا اسم اعظم را به وی یاد دهد، و چنین در خواب دیده که اسم اعظم ” هو الله ، الله ، الله ، الذی لا إله إلا هو رب العرش العظیم ” است!!
و آن احادیث (که بدانها استناد می شود) بعضی صحیح هستند اما دلالت آنها صریح نیست، و بعضی هم احادیث موقوف هستند که آنها نیز گاها صریح نیستند، و بعضی احادیث نیز صریح دلالت می باشند که دو نوع هستند:
قسم صحیح صریح؛ که حدیث بریده رضی الله عنه است: « الله لا إله إلا هو الأحد الصمد الذی لم یلد .‏.. الخ» که حافظ ابن حجر در مورد آن گفته: “و این روایت از لحاظ سند نسبت به تمامی آنچه که در این باره وارد شده راجح تر است”، و امام شوکانی نیز در کتاب ‏” تحفه الذاکرین ” (ص ۵۲) ‏به آن اقرار نموده و حدیث در ‏” صحیح أبی داود ” (۱۳۴۱) تخریج شده است.
قسم دیگر: صریح غیر صحیح است که بعضی از آن احادیث را حافظ ابن حجر تضعیف کرده؛ مانند حدیث مربوط به قول سوم که از عایشه رضی الله عنه در سنن ابن ماجه (۳۸۵۹) ‏روایت شده، و این حدیث در ‏” ضعیف ابن ماجه ” (۸۴۱) ‏تخریج شده است، و حافظ در برابر بعضی دیگر از آن احادیث سکوت کرده و تحسین نکرده! مانند حدیث مربوط به قول هشتم که از معاذ بن جبل رضی الله عنه در سنن ترمذی وارد شده است، و آن حدیث در ‏“السلسله الضعیفه ” (۴۵۲۰) تخریج شده است.
و احادیث صریح دیگری نیز وجود دارند که حافظ ابن حجر بر آنها ایراد وارد نکرده، اما آن احادیث واهی هستند، و در کتاب ” السلسله الضعیفه ” به شماره های ‏( ۲۷۷۲ و ۲۷۷۳ و ۲۷۷۵ ) ‏تخریج شده اند».
منبع: ” سلسله الأحادیث الضعیفه والموضوعه ” ( ۱۳ / ۲۷۹ ).
رای راجح:
بعضی از علما گفته اند که رأی راجح در تعیین اسم اعظم خدا، اسم جلاله “الله” است، یعنی اسم اعظم خداوند همان “الله” است؛ چرا که الله اسم جامعی برای خدای متعال است که بر تمامی اسماء و صفاتش دلالت دارد، و این اسم جز بر ذات پاک باری تعالی اطلاق نمی گردد، و بیشتر اهل علم این قول را برگزیده اند:
۱- امام ابن قیم رحمه الله فرموده: «اسم الله بر تمامی اسماء حسنی و صفات بالا مرتبه خداوند متعال دلالت دارد به دلایل سه گانه: ‏مطابقه و تضمن و لزوم».‏ ‏“مدارج السالکین” ( ۱ / ۳۲ ).‏
۲- ابن امیر حاج حنفی رحمه الله گوید: «از محمد بن حسن نقل است که گفت: شنیدم که ابوحنیفه رحمه الله می گفت: اسم اعظم خداوند همان “الله” است، و نظر طحاوی و بسیاری از علما نیز همین است». ‏”التقریر والتحبیر” ( ۱ / ۵ ).‏
۳- ابو البقاء فتوحی حنبلی رحمه الله می گوید:
« دو نکته:
اول: اسم “الله” علم ذات است، و مختص به خداست، و جمیع اسماء حسنایش را در بر می گیرد.
دوم: نزد بسیاری از اهل علم، “الله” اسم اعظم خداست، چرا که آن اسم به تمامی صفات محامد متصف است».‏ “شرح الکوکب المنیر” ( ص ۴ ).‏
۴- امام شربینی شافعی رحمه الله می گوید: «نزد محققین “الله” اسم اعظم خداوند است، و این اسم در قرآن عزیز در ۲۳۶۰ مکان ذکر شده است».‏“مغنی المحتاج” ( ۱ / ۸۸ ، ۸۹ ).
۵- شیخ عمر سلیمان اشقر رحمه الله می گوید: « آنچه که از تطبیق و مقارنه بین نصوص وارده پیرامون اسم اعظم خدا بر می آید، این است که اسم اعظم خداوند، همان “الله” است. زیرا لفظ “الله” تنها اسمی است که درمیان تمام نصوصی که رسول خدا صلی الله علیه وسلم بیان نموده و در آنها اسم اعظم هست، یافت می شود.
 از جمله دلائلی که دال بر این است که لفظ “الله” اسم اعظم خداوند است، این است که این اسم، ۲۶۹۷(دو هزار و ششصد و نود هفت) بار در قرآن تکرار شده است (بر اساس شمارش العجم الفهرس). و لفظ اللهم پنچ بار آمده است، درحالی که اسم دیگری که مختص به الله تعالی است که آن هم “الرحمن” می باشد، فقط ۵۷ بار آمده است. علاوه براین، معنی و مفهومهای زیادی که این اسم “الله” در بردارد دلیل دیگری بر اعظم بودن این اسم می باشند».‏” العقیده فی الله ” ( ص ۲۱۳).
بعضی دیگر از علما مانند امام نووی و علامه ابن عثیمین اسم اعظم خدا را “الحی القیوم” دانسته اند. و علامه عبدالرحمن بن ناصر السعدی رحمه الله چنین نظری دارد:
« .. صواب آنست که تمام اسمهای حُسنای الله تعالی نیک هستند و هریک از آنها عظیم و بزرگند، اما اسم اعظم در میان آنها عبارتست از هر اسمی که: مفرد باشد، و یا به اسم دیگری مقرون باشد بگونه ایکه دلالت بر تمامی صفات ذاتی و فعلی و یا دلالت بر معانی جمیع صفات خدا را داشته باشد، مانند: « الله » چرا که این اسم، جامع معانی الوهیت است، و تمامی اوصاف کمال را دربر دارد. و مانند: «الحمید المجید» چرا که “حمید” اسم است که بر تمامی محامد و کمالات الله تعالی دلالت دارد، و مجید که بر اوصاف بزرگ و جلال دلالت می کند و اسم « الجلیل الجمیل» و «الغنی الکریم » نیز نزدیک به آن اسم (حمید مجید) است.
و مانند «الحی القیوم » که حی دلالت بر حیات کامل و عظیم و جامع تمامی معانی ذات است، و قیوم یعنی بتنهایی پابرجاست و از تمامی خلایقش بی نیاز است، و قیوم اسمی است که تمامی صفات افعال در آن داخل می شوند.
و مانند اسم « العظیم الکبیر » که دربردارنده تمامی معانی عظمت و کبریاء در ذات و اسماء و صفاتش و جمیع معانی تعظیم از خواص خلقش است.
و مانند این سخن: « یا ذا الجلال والإکرام‏ » که جلال از صفات عظمت و کبریاء و کمالات متنوعه است، و اکرام یعنی مستحق بودن خدای متعال بر بندگانش که وی را در نهایت حب و ذلیلی و همانند آنها اکرام کنند.
پس از این در می یابیم که اسم اعظم؛ “اسم جنس” است، که ادله شرعی و اشتقاق بر آن دلالت می کند؛ چنانکه در سنن آمده که پیامبر صلی الله علیه وسلم شنید که مردی می گفت: ” اللهم إنی أسألک بأنی أشهد أنک أنت الله لا إله إلا أنت الأحد الصمد، الذی لم یلد ولم یولد ولم یکن ‏له کفواً أحد “، و ایشان فرمودند: سوگند به آنکسی که نفس من در دست اوست، خدا را بوسیله ی اسم اعظمش خواندی که هرگاه بوسیله آن خوانده شود دعا مستجاب است و اگر بوسیله آن از خدا چیزی خواسته شده عطا می گردد. و همچنین در حدیث دیگری آمده که مردی دعا کرد و می گفت: ” اللهم إنی أسألک بأن لک الحمد، لا إله إلا أنت، المنان، بدیع السماوات والأرض ذو الجلال ‏والإکرام، یاحی! یا قیوم ” و پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند: سوگند به آنکسی که نفس من در دست اوست، خدا را بوسیله ی اسم اعظمش خواندی». منبع: کتاب “تفسیر أسماء الله الحسنی”؛ الشیخ / عبد الرحمن بن ناصر السعدی، ص ۱۶۵-۱۶۶٫
و باز ایشان در جایی دیگر گفته اند: «اسم اعظم اسم جنس است که اسم معینی از آن منظور نیست، چرا که اسمهای خداوند دو نوع هستند:
اول: اسمهایی که بر صفت واحدی یا دو صفت یا اوصاف متعددی دلالت دارند.
دوم: اسمهایی بر جمیع صفات کمال خداوندی دالات دارند، و متضمن اوصاف عظمت و جلال و جمال هستند، این نوع از اسمها، همان اسم اعظم هستند بخاطر دلالتی که بر معانی بزرگتر و واسعتر دارند. پس “الله” اسم اعظم است، و همینطور “الصمد”، و همینطور “الحی القیوم” و “الحمید و المجید”، و “الکبیر العظیم” و “محیط”». منبع: “فتح الرحیم الملک العلام فی علم العقائد والتوحید والاخلاق والاحکام المستنبطه من القران” ص ۱۹ – ۲۰٫
نکته: بعضی از مردم گمان می کنند که اسم اعظم را جز افراد معدودی که خدای متعال آنها را ‏خاص گردانیده، نمی شناسند! درحالیکه این گمان اشتباه و نادرست است.‏
علامه عبدالرحمن سعدی رحمه الله در این مورد می گوید: «بعضی از مردم گمان می کنند که اسم ‏اعظم از اسمهای نیک خداوند را جز کسی که خدای متعال او را بوسیله کرامتی خارق العاده خاص ‏کرده باشد، نمی شناسد، و این گمان اشتباهست، چرا که خداوند تبارک و تعالی ما را ترغیب کرده تا ‏اسمها و صفاتش را بشناسیم، و کسی را که آنرا بشناسد و در آن تفقه نماید و خدا را بوسیله آن و با دعای ‏عبادت و مسئلت بخواند، تمجید و ستایش کرده است. و شکی نیست که اسم اعظم در این میان به این ‏امر اولاتر است، خدای تعالی جواد مطلقی است که هیچ انتهایی برای بخشش و کرمش نیست، و او ‏بخشش و سخاوت بر بندگانش را دوست می دارد، و از بزرگترین بخششهایی که خدای متعال بر ‏بندگانش داده؛ شناساندن اسمهای حسنی و نیکش و صفات بزرگش است». ‏ منبع: کتاب “تفسیر أسماء الله الحسنی”؛ الشیخ / عبد الرحمن بن ناصر السعدی، ص ۱۶۵-۱۶۶٫
بنابراین کسی که ادعا می کند که “من اسم اعظم دارم میتوانم هرکاری که بخواهم با آن  انجام دهم”! این ‏سخن نشانگر جهل یا فریبکاری اوست، چرا که اسم اعظم خداوند چیزی نیست که تحت مالکیت افرادی ‏درآید تا هرکاری که خواستند با آن انجام دهند! بلکه اسم اعظم خداوند، اسمی از اسماء حسنای الهی ‏است که هرکسی می تواند با آن خدایش را بخواند و به آن متوسل شده و دعا کند و انشاءالله دعایش ‏مستجاب است.‏
images
| ۱۳ تیر ۱۳۹۲
۳۷ پاسخ به “اسم اعظم خداوند چیست و چه فضایلی دارد؟”
  1. وضعیت کاربر : مهمان
    نادر says:

    حضرت باقر در مورد اسم حضرت قائم میفرمایند:
    من اسم حضرت قائم را میدانم ولى نمیتوانم بکسى بگویم زیرا مسلمین او را تکه تکه خواهند کرد
    در مورد اسم اعظم نیز میفرمایند:
    اگر می خواستم آشکار می کردم که اسم اعظم خداوند در این دعا نهفته است.

  2. وضعیت کاربر : مهمان
    دامن زنانه says:

    مطلب بسیار خوبی بود.ممنون

  3. وضعیت کاربر : مهمان
    وحید مثل واحد says:

    اسم اعظم انقدر مشهور و روش پیدا کردنش انقد سادست که همه محوش شدن براستی نا امن ترین جا امن ترین جاست…فقط بخاطر اهمیت مفهوم اون اسم است که انقدر بهش بهاداده میشه..و واقعا هم جامع همه صفات و اسما خداوند

  4. وضعیت کاربر : مهمان
    Raha says:

    دلم میخواد ب اون درجه از ایمان برسم ک وقتی خدارو صدا میزنم کنارم حسش کنم نزدیک نزدیک نه دور و دست نیافتنی
    التماس دعا

  5. وضعیت کاربر : مهمان
    امیر عبدی پور says:

    با سلام . ۱- فرموده شده اسم اعظم ، نگفتن اسم اکبر ۲- فرموده شده اسم نگفتن فعل ۳- فرموده شده خدای عالم نگفتن ……….. ۴- نتیجه آنکه نیاز بشر متفاوت و بی انتهاست هر اسم الهی کلید حل و درمان یک نیاز ماست و میزان سرعت و قدرت احساس ما بسوی خدا استجابت کار ماست . ۵- مشکل آن است که انسان خواسته را با شک بیان و عرضه میدارد و کارشیطان ایجاد همین توهم و نا امیدی و شک است تا انسان حسرت بدل بماند تا بین او خدا فاصله بیفتد وقتی فاصله افتاد او یعنی شیطان نقشه هایش را به سر انسان خراب میکند ۶- راه پیروزی همین است که آدمی مرتب با ذکر به خدا پناه ببرد از شر ناامیدی آوردن شیطان به قلبش و خیلی راحت خواسته اش را با کد اسم لازم کارش از خدا بخواهد و لذت ببرد ۸- اما یک مشکل خیلی بزرگ در سر راه میماند که اکثرا فراموش میکنند و آن اینکه بعد از اجابت دعا و نیازها و رفع مصیبتها حمد و شکر الهی و ادای سپاسگذاری از یاد میرود و اصلا فکر نمیکنیم هر روز هزار خواسته داریم . فعلا والسلام

  6. وضعیت کاربر : مهمان
    تجهیزات آشپزخانه says:

    سلام ممنونم از سایت خوبی که دارید موفق باشید

  7. وضعیت کاربر : مهمان
    حمید says:

    سلام به نظر من نمیشه بین اسما الله بهترینو انتخاب کرد هر کدوم ویژگی و ثواب خودشو داره.

  8. وضعیت کاربر : مهمان
    وکیل says:

    سایت خوبی دارید موفق باشید

  9. وضعیت کاربر : مهمان
    قدمعلی says:

    باسلام
    به نظر من اسم اعظم اله یا الله میباشد دوستان شک نکنید .موفق باشید ان شاءالله.

  10. وضعیت کاربر : مهمان
    ا غ says:

    چه دعایی بکنم که حضرت محمد (ص)در خواب ببینم

  11. وضعیت کاربر : مهمان
    کاوه says:

    آقا حساب نیست .
    .
    من , خیلی , ضعیفم …

  12. وضعیت کاربر : مهمان
    صدیقه says:

    با سلام . خواهش میکنم اسم های اعظم معادل اسم های زیر را بهم بگید . به خدا ی عمر دعا گوتون میشم
    صدیقه راضیه زینب زهره غلامعلی منیره ترنم تبسم فرهاد
    اگر لطف کنید به خدا همیشه دعاتون میکنم . بخدا خیلی مستاصل شدم . کمکم کنید

    • وضعیت کاربر : مهمان
      بهاری says:

      سلام
      وارد این سایت بشین
      ان شاا… به جواب مطلوب برسین
      توی گوگل عبارت دیکشنری آنلاین سرچ کنین

  13. وضعیت کاربر : مهمان
    مهسا says:

    اهان راستی اون اسم عظیم رو نگفتم بهتون : الکریم الوهاب الذوالطول
    روی ط تشدید داره..

  14. وضعیت کاربر : مهمان
    مهسا says:

    من کارگردان و بازیگر تاتر بودم.یه روز که با همکارم داشتیم دنبال یه نمایشنامه خوب برای کار کردن میگشتیم رسیدیم به نمایشنامه ادم و حوا.جالب نوشته نشده بود و خودمم هنوز نمیدونم که چرا بین صد تا نمایشنامه دست گذاشتم روی اون.قبول کردم که یه نمایشنامه اقتباسی از روش بنویسم.یه جای کار متوجه شدم که باید بیشتر از سی تا از اسامی الهی رو تو نمایش بیارم.برای همین واسه اولین بار تو عمرم جویای اسامی الهی شدم!هر اسمی که از خداوند پیدا میکردم توی موبایلم ذخیره میکردم.اینترنت و دعای جوشن کبیر و مغز دوستا و اشناها رو گشتم و هر چی پپیدا کردم نوشتم.یه حس عجیبی داشتم هر روز اسمایی که توی گوشیم ذخیره کرده بودم میخوندم حس خوبی بهم میداد.یکی از اون اسمها خیلی به دلم نشست.روزی صد بار تکرارش میکردم.یه مدتی بعد زاویه دیدم نسبت به همه چی عوض شد..به نماز به دعا به قران به ادما به همه چی و به ارامشی رسیدم که هرگز نداشتم.میخوام بهتون بگم تنها چیزی که لازن دارید ایمانه یه ایمان قوی که شما روبه هرچی بخواید میرسونه..

  15. وضعیت کاربر : مهمان
    مهسا says:

    سلام.نمیخوام ادعا کنم که اسم اعظم خدا رو میدونم،نمیخوام وانمود کنم خیلی ادم خوبی هستم ولی میخوام یه چیزی رو بهتون بگم.تصور کنید توی یه جاده ی تاریک دارید با ترس و تک و تنها قدم میزنید و صدای هزار تا حیوون درنده رو از اطرافتون میشنوید هیچ جا رو نمیبینید و ترستون قابل وصف نیست زخمی هستید و از همه ی بدنتون خون میریزه درد میکشید و نمیدونید چی به سرتون میاد.من توی همچین شرایطی بودم.هنوزم با یاد اوری اون روزا بغضی گلومو میگیره که حس میکنم دارم منفجر میشم.گم شده بودم ولی خدا منو پیدا کرد! عجیبه اگه بگم خودش اومد دنبالم ولی دروغ نیست.درست وقتی که داشتم تو تاریکی میمردم خدا با همه ی وجودش به من تابید..

  16. وضعیت کاربر : مهمان
    عبدالله says:

    با سلام اسم های اعظم خداوند متعال ان شاء الله: الله الواحد القهار . الرحمن الرحیم . الحی القیوم. هو الله الخالق الباری المصور. …. ، قدس . حروف مقطعات. ذالجلال و الاکرام و بقیه اسماء الحسنی بإذن الله تعالى میباشد در تحقیق بنده. و شروطی هم دارد که باید تطبیق شود از جمله وقتی یا رحیم میگوئی باید مطمئن باشید که الله رحیم بر شما رحم می کند و وقتی ذالعرش المجید فعال لما ترید می گوئی باید خداوند را قادر و توانا بر انجام همه امور که حتی به نظر ما محال میباشد بدانی و ……..

    • وضعیت کاربر : مهمان
      صبغت الباری says:

      و ع سلام و رحمت الله و برکاته
      درست فرمودید
      ان شاء الله التعالی العزیز که چنین است

  17. وضعیت کاربر : مهمان
    سیاووش says:

    سلام دوستان عزیزم.منم مثل شماهابییش از۲۵سال بدنباله اسم اعظم بودم وبیش ازصدهاهزارتومان هزینه کردم.سفرهاکردم ووقت بسیارگذاشتم.تقریباجوانیمورواین موضوع گذاشتم.ولی یافتم.اولا تاخودش نخادبدستش نمیاری.دومآبدسش بیاری بدون اذن وبرای هرکاری نمیتونی استفاده کنی.ولی تمام سختیهاش ودردسرهاش محومیشه وقتی میبینیش میبوسیش وچنان گریه میکنی که دلت میخاداشکات تموم نشن.چنان بدنت به رعشه میفته میلرزی که کنترله حرف زدن هم نداری.چنان عظیم وسهمگین شروع میشه که انگار تمومی نداره.مثله طفلی هستی بی پناه درقایقی کوچک وگردابی چنان مهلک سهمناک که تاجان دادن شایدپلک زدنی باشه.لذتی داره داشتنش که هیچ چیزدیگه ای نداره.نه بخاطرقدرتش نه بخاطرتوچشم دیگران عزتوبزرگی پیدامیکنی نه نه.فقط بخاطریچیز.بخاطراعتمادواطمینانی که خدابهت کرده وتورومحرم رازش دونسته.فکرشوبکن.یه انسان بتواعتمادکنه ورازی بهت بگه چه حالی پیدامیکنی حالا ببین اگه خداباشه چه کیفی داره.خدایاقلبمی خدایا عمرمی نفسمی جانمی.خداجان دورت بگردم.

    • وضعیت کاربر : مهمان
      محمد says:

      سیاوش میشه ازت سوالهایی را بپرسم ……تورا به اسم اعظمی که خدابهت عنایت کرده…..کمکم کن ……۰۹۳۵ منتظرم

    • وضعیت کاربر : مهمان
      علی says:

      قربان رب الارباب

    • وضعیت کاربر : مهمان
      باقر says:

      خوشبحالتون.آیا لذت های دنیوی دیگر برای شما مفهومی نداره!؟

    • وضعیت کاربر : مهمان
      علی says:

      ای اقا پیروان ابوسفیان و یزید و معاویه به هیچی جز جهنم نمیرسن چه برسه به اسم اعظم

    • وضعیت کاربر : مهمان
      ایناس says:

      اثر دارنننننننن حالاااااااااااااااااااااااااااااا

    • وضعیت کاربر : مهمان
      محمد جواد says:

      سلام

    • وضعیت کاربر : مهمان
      محمد جواد says:

      سلام
      من در موضوعی می خواستم با شما حرف بزنم ،لطف میکنید به ایمیلم جواب بدید چجوری میتونم باهاتون حرف بزنم ،این یه خواهشه
      ممنون

    • وضعیت کاربر : مهمان
      اپوش says:

      من هیچ نمیدانم فقط اینو میدونم که اسم خداوند رو روی کاغذ نمیشه نوشت از بس سنگین و پاکه پس مطمئنا جاش تو قلب بزرگ پس لطف کنید مردم رو به سخره نگیرید


  18. مصطفی says:

    خوب بود آیا ؟


  19. بنده خدا says:

    یه سوال کسی اگر اسم را پیدا کرده توی ال عمران یا بقره لطفا به منم بگه


  20. عرفان says:

    الله اعلم
    همه اسماء الله مبارک هستند و اسم اعظم.مهم طینت پاک – نیت درست و خلوص در راه حق است که همه از آن بهره مند نیستند . صرفاً اسم خاص اثرنداشته و پاکی و طهارت و خاص بودن شخص مهم است.کلید در هر دو مورد است….
    والله اعلم


  21. محمدمبین says:

    نکته در این جاست که در دنیا از هفت میلیارد نفر آدم فقط ۲۰ نفر از آن هااز اسم عظم اطلاع دارند


  22. امین says:

    خداوند قادر و بخشنده است او از لطف و مستجابت دعا به بندگانش دریغ نمیکند مگر آنکه بر صلاح مومن نباشد و اسم اعظم پروردگار نصیب کسی نمیشد مگر آنکه صلاح خویش و مردم را در دعایی که به اذن حق مستجاب میشود بداند.

    لا اله الا الله


  23. مجتبی says:

    سلام خدا به این عظمت که اگر حتی برگی از درختی بروید نیز با خبر است چه نیاز به جن انس برادرعزیزم فقط راه خدا و از خدا مدد بجو که غیر او کفر به خداست خدا رحمان و رحیم است هر چه بخواهی دیر یا زود به تو میدهد


  24. امین says:

    سلام .اسم های اعظم خدا کلید و گشایش هر کاریه. تو هر کدوم از اسم های مقدس خدا که ۹۹ تا هستن یه علم وقدرت خاصی نهفتست. که خیلیا ازش خبر ندارن. خدارو با اسم های اعظمشان صدا کنین تا او هم صدایتان کند. یا علی


  25. fariborz says:

    مرتضی,
    بنده خدا همون چیزی که از جن و انس و مخلوق می خوای همون رو از خدا بخواه / به نطر من پناه اوردن به غیر خدا جهالت را افزون میکند //


  26. مرتضی says:

    ایا کسی میتواند ازاسم اعظم خداوند برای اهضار جن استفادهکند

    پاسخ :
    کار صحیح و شرعی نیست .

یک دیدگاه بگذارید

جستجو
آخرین مطالب
پیوندهای محبوب
آمار سایت
  • کاربران آنلاین 47نفر
  • بازدید امروز 54022
  • بازدید دیروز 137987
  • بازید کل 107540231

این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت رسیده است.

کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه محفوظ میباشد.

استفاده از محتوای وااسلاماه با ذکر منبع و آدرس سایت بلامانع است. | تگ ها

Powered By Vaislamah.com - Copyright © 2010-2015 Vaislamah.com