پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه

 

باید یقین کامل داشته باشی که با قرآن زنده ای و بدون قرآن مرده

با قرآن بینایی و بدون قرآن نابینا

با قرآن هدایت یافته ای و بدون قرآن گمراه

با قرآن دانشمندی و بدون قرآن نادان

اول الله، آخر الله ، ظاهر الله، باطن الله، فقط الله

بهترین یاد خدا ورد (لااله الا الله) است

دوستان گرامی، وااسلاماه شدیدا به کمک مالی شما خیرین محترم نیازمند است با کمک به سایت در فعالیت های آن سهیم شوید کمک های خود را می توانید از طریق لینک زیر پرداخت نمایید http://vaislamah.com/donate ×
آمار کلی سایت
  • کل مطالب 2321
  • کل نظرات 9631
  • کل اعضا 1684
  • جدیدترین عضو اسحق
خبرنامه
وااسلاماه
| بازدیدها: 43709

اولا:

ابوشیخ از حسن بصری روایت کرده است: رسول خدا صلی الله علیه وسلم فرمود: خداوند تعالی مرا به رسالت مبعوث کرد و من در خود توانایی این کار را نمی‌دیدم، زیرا می‌دانستم مشرکان تکذیبم می‌کنند. پس خدای تعالی به من وحی کرد یا پیام او را به مردم برسانم و یا ناگزیر مورد خشم و عذاب الهی قرار گیرم. همین بود که خدا صلی الله علیه وسلم آیه «یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ» را نازل کرد.

و حاکم و ترمذی از عایشه رضی الله عنها روایت کرده اند: نبی کریم تا نزول این آیه «وَاللّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ» با نگهبانان مسلح (اصحابش) حراست و پاسبانی می‌شد. پس از نزول این آیه پیامبر سرش را از خانه بیرون کرد و به محافظانش گفت: شما بازگردید که خدا خودش مرا نگاه می‌دارد.ترمذی ۳۰۴۶، حاکم ۲ / ۳۱۳٫

این حدیث دال بر این است که این آیه در شب و هنگامی که پیامبر صلی الله علیه وسلم در بستر بوده نازل شده است.

در این آیه الله تعالی به رسولش امر می کند که تمام رسالات از طرف خداوند را ابلاغ کند وبرای انجام رسالات خداوند قیام و کوشش کند وامام بخاری از حدیث سیده عائشه رضی الله تعالی عنها می آورد که هرکس ادعا کند که محمد صلی الله علیه وسلم چیزی از رسالت را کتمان کرده دروغ گفته است، ودر صحیحین آمده که اگر رسول الله می خواست آیه ای را کتمان کند این آیه را کتمان می کرد «وَاتَّقِ اللَّهَ وَتُخْفِی فِی نَفْسِکَ مَا اللَّهُ مُبْدِیهِ وَتَخْشَى النَّاسَ وَاللَّهُ أَحَقُّ أَن تَخْشَاهُ» . از خدا پروا بدار و آنچه را که خدا آشکارکننده آن بود در دل خود نهان مى‏کردى و از مردم مى‏ترسیدى با آنکه خدا سزاوارتر بود که از او بترسى.

پس متوجه می شویم این آیه فقط در مورد این است که رسول الله چیزی از رسالت را کتمان نمی کند واگر چیزی از اوامر الهی را ابلاغ نکند رسالتش کامل نمی شود.

 لازمه ی حفظ قرآن، حفظ تمامی آیات و الفاظ و کلمات و حروف قرآن از دستبرد یا تغییر یا تحریف و تبدیل و حذف است، چطور می توان پنداشت که خداوند حفظ قرآن و احکام آنرا تضمین کرده باشد ولی توانایی محافظت آنرا در برابر دسته ای مرتد  نداشته باشد تا آنکه قرآن کنونی تغییر یافته باشد!! العیاذبالله از این اعتقاد باطل که ثابت کننده ی ضعف و ناتوانی برای خداوند توانمند است.

دوما:

پس از آنکه با یاری و توفیق پروردگار و امامت رسول خدا صلی الله علیه وسلم و همراهی یاران و اصحابش رضی الله عنهم اسلام به پیروزی بر مشرکان و استقرار کامل در سرزمین جزیرهالعرب، و پس از آنکه پیامبر صلی الله علیه وسلم در اواخر عمر مبارکشان به حج رفتند، در روز جمعه که مصادف بود با روز عرفه خداوند متعال آیه ی زیر را بر وی نازل فرمودند:

«الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَرَضِیتُ لَکُمُ الإِسْلاَمَ دِینًا»(مائده ۳).

یعنی:«امروز دین‌ شما را برایتان‌ کامل‌ گردانیدم» با غالب‌ ساختن‌ آن‌ بر همه‌ ادیان‌ و با کامل‌ ساختن‌ احکامی‌ که‌ مورد نیازتان‌ است‌؛ اعم‌ از حلال‌ و حرام‌ و غیره‌ «و نعمت‌ خود را بر شما تمام‌ گردانیدم» باکامل‌ ساختن‌ دین‌، فتح‌ مکه‌، سرکوب‌ کفار و نا امیدکردنشان‌ از غلبه‌ و پیروزی‌ بر شما «و دین‌ اسلام‌ را برای‌ شما پسندیدم» همین‌ دینی‌ را که‌ شما امروز برآنید، به‌ عنوان‌ دین‌ پسندیده‌ و آیین ‌برگزیده‌ خویش‌ تا واپسین‌ دم‌ از عمر دنیا برگزیدم‌.

با شنیدن این آیه، بعضی از صحابه به گریه افتادند؛ چرا که این آیه به گونه‌ای از پایان عمر پیامبر صلی الله علیه وسلم خبر می‌داد. عمر نیز به گریه افتاد؛ وقتی از او پرسیدند که چرا گریه می‌کنی؟ گفت: همیشه بعد از این کمال، نقصان خواهد بود.السیره النبویه، ابوشهبه، ج ۲، ص ۵۷۵٫ ‏

ابن‌جریر می‌گوید: «رسول‌ خدا صلی الله علیه وسلم پس‌ از این‌ تاریخ‌، فقط هشتاد و یک‌ روز زنده‌ بودند، سپس ‌به‌سوی‌ رفیق‌ اعلی‌ شتافتند».

نکته:پیامبر صلی الله علیه وسلم  چهار روز در مکه اقامت گزید (شنبه تا چهارشنبه) و چاشت گاه روز پنجم (پنج‌شنبه) با تمامی مسلمانانی که در رکاب ایشان بودند، به سوی (منی) به راه افتاد و در آنجا اردو زد و نماز ظهر، عصر، مغرب، عشاء و فجر روز بعد را در همانجا برگزار نمود. و بعد از طلوع خورشید، دستور داد برای او خیمه‌ای در «نمره» بزنند و به راه افتاد. قریش فکر می‌کرد که آن حضرت کنار کوه «معشر الحرام» توقف خواهد کرد، اما پیامبر از آن گذشت تا اینکه به عرفه رسید و به خیمه‌ای که برای ایشان در نمره تدارک دیده بودند، فرود آمد. سپس وقتی که خورشید رو به زوال گذاشت، دستور داد تا شترش (قصوا) را آماده سازند. آن گاه به آخر دره عرفه آمد و به موعظه مردم پرداخت و فرمود: خون‌ها و مالهایتان بر یکدیگر مانند حرمت این روز در این ماه و در این شهر، حرام و محترم هستند و فرمود: خون‌هایی که در زمان جاهلیت ریخته شده است، بخشیده می‌شوند و اولین این خون‌ها، خون ابن ربیعه بن حارث است که شیرخواری در میان بنی سعد بود و بدست طایفه هذیل کشته شد. من آن را می‌بخشم؛ همچنین ربای زمان جاهلیت پرداخت نمی‌شود و اولین ربایی که بخشیده می‌شود، ربای مالهای عباس بن عبدالمطلب است و از خدا در مورد زنان بترسید؛ چون شما آنان را به امان خدا در اختیار گرفته و با نام خدا آنها را برای خود حلال نموده‌اید و شما نیز بر آنان حقوقی دارید. نباید به خانه شما کسی را اجازه بدهند که شما دوست ندارید. اگر چنین کردند، آنها را تنبیه نمایید ولی تنبیهی ملایم و خوراک و پوشاک آنها براساس عرف بر عهده ی شماست.

من در میان شما چیزی را می‌گذارم که تا بدان چنگ زده‌اید، گمراه نخواهید شد و آن کتاب خداست؛ پس فرمود: از شما در مورد من پرسیده می‌شود، شما چگونه پاسخ می‌دهید؟ گفتند: ما گواهی می‌دهیم که شما تبلیغ نمودید و نصیحت کردید و رسالت خود را ادا نمودید. آن گاه انگشت سبابه خود را به سوی آسمان بلند کرد و گفت: خدایا! گواه باش و این جمله را سه مرتبه تکرار نمود.صحیح السیره النبویه، ص ۶۶۱ – مسلم، کتاب الحج، شماره ۱۲۱۸٫ ‏

سپس اذان و اقامه گفت و نماز ظهر را اقامه کرد و بعد از اتمام نماز ظهر، اقامه گفت و بدون فاصله بین دو نماز، نماز عصر را برگزار نمود؛ سپس سوار بر ناقه خود، به موقف آمد و رو به قبله ایستاد و تا اینکه خورشید غروب کرد دعا نمود و در حالی که دستهایش را تا برابر سینه‌اش بلند کرده بود، می‌گفت: بار الها! تو سخنان مرا می‌شنوی و جایگاه مرا می‌بینی و از ظاهر و باطن من خبر داری، هیچ چیزی از امر من بر تو پوشیده نیست. من بیچاره و فقیر هستم. کمکم کن و پناهم ده به گناهانم اعتراف می‌کنم و از تو مانند یک مسکین سوال می‌نمایم و مانند یک مجرم زبون، فریاد بر می‌آورم و مانند یک ورشکسته ترسنده، تو را می‌خوانم. تسلیم تو هستم و چشمانم از ترس تو اشک می‌ریزند و جسم من در مقابل تو کرنش می‌کند و بینی من در مقابل تو به خاک می‌نشیند. بارالها! مرا از دعایت محروم مکن و با من مهربان و بخشنده باش ای بهترین کسی که از او خواسته می‌شود و ای بهترین عطا کننده!السیره النبویه، ندوی، ص ۳۸۹٫ 

در همین مکان این آیه بر پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم  نازل گردید:

«الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَرَضِیتُ لَکُمُ الإِسْلاَمَ دِینًا» (مائده، ۳)

 

نکته: آیه ی فوق تنها قسمتی از آیه ی ۳سوره مائده است، و اصل آیه چنین است:

«حُرِّمَتْ عَلَیْکُمُ الْمَیْتَهُ وَالْدَّمُ وَلَحْمُ الْخِنْزِیرِ وَمَا أُهِلَّ لِغَیْرِ اللّهِ بِهِ وَالْمُنْخَنِقَهُ وَالْمَوْقُوذَهُ وَالْمُتَرَدِّیَهُ وَالنَّطِیحَهُ وَمَا أَکَلَ السَّبُعُ إِلاَّ مَا ذَکَّیْتُمْ وَمَا ذُبِحَ عَلَى النُّصُبِ وَأَن تَسْتَقْسِمُواْ بِالأَزْلاَمِ ذَلِکُمْ فِسْقٌ الْیَوْمَ یَئِسَ الَّذِینَ کَفَرُواْ مِن دِینِکُمْ فَلاَ تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَرَضِیتُ لَکُمُ الإِسْلاَمَ دِینًا فَمَنِ اضْطُرَّ فِی مَخْمَصَهٍ غَیْرَ مُتَجَانِفٍ لِّإِثْمٍ فَإِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَّحِیمٌ»

یعنی:گوشت مردار، و خون، و گوشت خوک، و حیواناتى که به غیر نام خدا ذبح شوند، و حیوانات خفه‏شده، و به زجر کشته شده، و آنها که بر اثر پرت‏شدن از بلندى بمیرند، و آنها که به ضرب شاخ حیوان دیگرى مرده باشند، و باقیمانده صید حیوان درنده -مگر آنکه (بموقع به آن حیوان برسید، و) آن را سرببرید- و حیواناتى که روى بتها (یا در برابر آنها) ذبح مى‏شوند، (همه) بر شما حرام شده است؛ و (همچنین) قسمت کردن گوشت حیوان به وسیله چوبه‏هاى تیر مخصوص بخت آزمایى؛ تمام این اعمال، فسق و گناه است -امروز، کافران از (زوال) آیین شما،مأیوس شدند؛ بنابر این، از آنها نترسید! و از (مخالفت) من بترسید! امروز، دین شما را کامل کردم؛ و نعمت خود را بر شما تمام نمودم؛ و اسلام را به عنوان آیین (جاودان) شما پذیرفتم- امّا آنها که در حال گرسنگى، دستشان به غذاى دیگرى نرسد، و متمایل به گناه نباشند، (مانعى ندارد که از گوشتهاى ممنوع بخورند؛) خداوند، آمرزنده و مهربان است.

| ۲۶ مهر ۱۳۹۱
۱۷ پاسخ به “اسباب نزول آیات یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک و الیوم اکملت لکم دینکم”
  1. وضعیت کاربر : مهمان
    بنده ی خدا says:

    سلام،ببخشید زمان نزول ایه ی تبلیغ چه سال و چه ماهی بوده است؟ اگر میشه جواب یه کلمه ای بدید.قضاوتش با خودم باشه بهتره.

  2. وضعیت کاربر : مهمان
    ویسی says:

    اگر همه انسانها جانشین خداوند هستند پس چرا از لفظ خلایف (خلیفه ها) استفاده نشد و یا در قرآن از شیاطین جن و انس استفاده شده ؟ آیا شیاطین جانشین خداوند روی زمین هستند یا برداشت ما مانند ملائک است؟به اضافه اینکه مسلما از زمان آفرینش آدم تعیین خلیفه صرفا توسط خداوند متعال صورت می گرفته است.

    پاسخ :
    انسانها همه خلیفه خداوند هستند به دلیل اینکه حامل امانت الهی می باشند .
    و اما اینکه چرا کلمه مفرد ( تک نفر) در قرآن کریم برای خلیفه بکار برده شده است دو دلیل دارد ۱_ زمانی که حضرت آدم علیه السلام را الله تعالی خلق کرد تک نفر بود و کلمه مفرد یا تک نفر برای خلافت او بکار برد ۲_ دلیل دوم که قوی تر به نظر می رسد این است که کلمه ( انسان ) خودش مفرد یا تک نفر است هر چند برای جمع نیز استفاده می شود ، پس به لحاظ خود کلمه (انسان) لازم است که خلیفه نیز مفرد بکار برده شود و آیه شش سوره انفطار این نکته جالب را تایید می کند .
    در آیه شش سوره انفطار الله تعالی می فرماید : یَا أَیُّهَا الْإِنسَانُ مَا غَرَّکَ بِرَبِّکَ الْکَرِیمِ یعنی ، ای انسان ، چه چیز تو را به پروردگار کریمت مغرور کرده است ؟ . خوب دقت کنید که خداوند برای انسان مفرد از ضمیر مفرد استفاده فرموده است یعنی ضمیر ( ک) و نه ضمیر ( کم ) . مشخص شد که با توجه به کلمه انسان استفاده از خلیفه صحیح تر است . یعنی اگر می گفت ، انسان خلیفه ها هستند ! که در خود فارسی نادرست بود . پس انسان خلیفه خدا است صحیح می باشد همانطور که الله تعالی این را در کلامش بکار برده است و شامل تمامی انسانها می شود .
    جن و شیاطین خلیفه خدا نیستند !

  3. وضعیت کاربر : مهمان
    ویسی says:

    در قرآن آمده انی جاعل فی الارض خلیفه یعنی من در زمین خلیفه تععین می کنم.کجای قرآن آمده ای مردم شما برای خود در زمین خلیفه تعیین کنید؟

    پاسخ :
    این آیه در مورد حضرت آدم ع می باشد یعنی آفرینش انسان، در واقع انسانها همه خلیفه خدا هستند و اقامه دین خدا به روش رسول الله صلی الله علیه وسلم وظیفه هر خلیفه است .


  4. حس کچل says:

    آخرش من نفهمیدم اگه این آیه مربوط به غدیر هست آیا پیامبر ابلاغ فرمودند یا خیر؟ اگر ابلاغ کردند لطفا آیه مربوطه را آدرس بیدید ببینیم!!! اگر ابلاغ نفرمودند یعنی شیعه معتقد است پیامبر نعوذبالله رسالت خویش را انجام نداده است!!!! تکلیف را روشن کنید لطفا.

    • وضعیت کاربر : مهمان
      ساحل says:

      ظاهرا از نظر اینها پیامبر رسالتشو ابلاغ نکرد !چون اونا معتقدند که امامت علی الهی هستش و قطعا اگه الهی باشه پس وظیفه پیامبره که ابلاغ کنه ولی اینها میاد میگه توی حدیث قرطاس پیامبر وقتی وقتی دستور داد دوات و قلم بیارند تا امامت علی رو مکتوب کنه عمر نزاشت و پرخاشگری کرد و پیامبر از کارش منصرف شد،قاعدتن ایطور بر میاد که پیامبر ترسید و ننوشت!!!!!!!!
      اگه غیر اینه به مام بگین


  5. عبدالمنعم says:

    دوست عزیز !آیه "«یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ» " بعد از حجه الوداع نازل گشته در حالیکه مطابق نظری که شما در این مقاله ابراز داشته اید مربوط به اوائل بعثت میباشد. برادر جان شان نزول و زمان نزول یک آیه که دیگه سنی و شیعه نداره. لطفا کتب بزرگان اهل سنت را در قرون اولیه مطالعه بفرمایید که مطالب مسلم را اشتباه ننویسید. نمیدانم بگویم این اشتباهات سهوی است و یا خدای ناکرده غرضی دارید. به شما توصیه میکنم مدتی را در دانشگاه الازهر تحصیل بفرمایید تا اندکی دانش پیدا کنید. سایت شما پر از مجعولاتی هست که فقط عده ای که فاقد تحصیلات علوم دینی هستند میتوانند مطالبش را بپذیرند.اشتباه مینویسید و اسباب گرفتاری خلق را فراهم میکنید. در ابراز عقیده آزادید اما بدانید جعل مطالب قرآن و سنت مسوولیت دارد. حداقل با این مختصر سواد حکم به تکفیر و مهدورالدم بودن کسی ندهید.


  6. پیرو محمد و ال محمد says:

    در پاسخ مدیر سایت به فاطمه f,
    با سلام
    والا ما که خیلیاشو دیدیم ولی شما انکار کردید!کتاب الغدیر که پر از این احادیثه و هدفش اثباته امامته رو مطالعه کنید که اکثر احادیث رو اورده
    در مورد ایه هم ،ایه "انما ولیکم الله ورسوله والمؤمنون الذین یؤتون الزکاه وهم راکعون "
    مشخصه که غیر از خدا یه نفر سومی هست(المؤمنون الذین یؤتون الزکاه وهم راکعون)
    که شما این رو در شان کی میدونید؟
    نگید هرکی تو رکوع رفت زکاتشو داد همون میشه ولی خدا که شاخام در میاد!
    با تشکر از سایت خوبتون
    من هدف از مطرح کردن این مسایل بحث کردن نیست، ما همه مسلمانیم ، لطفا به وحدت بیشتر بپردازید تا اختلاف

    پاسخ :
    مفهوم گفته پیامبر که من کنت مولاه فعلی مولاه، یعنی هر کس مرا دوست دارد علی را دوست بدارد و یاری کند، و به دلایل زیر مفهوم مولا همین است: به دلیل زیاداتی که اضافه بر این روایت شده‌اند و بعضی از علما آن را صحیح قرار داده‌اند، چنان که روایت شده که پیامبر بعد از آن فرمود: بار خدایا دوست بدار کسی را که او را دوست می‌دارد، و دشمن بدار کسی را که با او دشمنی می‌کند. پس دوستی و دشمنی کردن، توضیحی است برای جمله (فعلی مولاه) یعنی مردم باید علی بن ابی طالب رضی الله عنه را دوست بدارند.
    نوری طبرسی یکی از علمای بزرگ شیعه می‌گوید پیامبر به صراحت نگفت که علی خلیفه اوست
    « إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِینَ آمَنُواْ الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاَهَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَاهَ وَهُمْ رَاکِعُونَ». (المائده: ۵۵).
    «سرپرست و ولی شما، تنها خداست و پیامبر او و آنها که ایمان آورده‏اند; همانها که نماز را برپا می‏دارند، و در حال رکوع، زکات می‏دهند».
    و علی از سران و بزرگان مؤمنان است.

    – اگر منظورپیامبر والی و سرپرست می‌بود نمی‌گفت: مولی، بلکه می‌گفت والی، چون کلمه مولی با کلمه والی فرق می‌کند والی از ولایت یعنی فرمانروایی، و مولی از ولایه یعنی محبت و یاری کردن است.


  7. فاطمه f says:

    برادران اهل سنت مگه پیامبر عزیز ما در اجرای رسالت کوتاهی کرده بود که اینجا در آخر عمر پیامبر خداوند دستور ابلاغ میدهد؟
    اگر حتی روایات وارده را هم کنار بگذاریم از لحن آیه مشخص است که منظور حکم خاص و مهمی است.شان نزول های بیان شده اصلا با سیاق آیه سازگار نیست کاملا مشخص است آیه میخواهد دستور خاص و ویژه ای را بیان کند.
    همه ی مسئولان معمولی جوامع برای بعد از مرگ خود جانشینی تعیین میکنند تا بعد از آنها آرمان ها و اهدافشان را پیگیری کند
    آن وقت پیامبر عزیز ما که با مسئله بسیار مهمی که با دین مردم سر و کار دارد مواجه است پس از ۲۳ سال زحمت و مشقت جانشینی برای امور اسلام جوان و تازه شکل گرفته تعیین نکرده است؟
    یا خداوند امت اسلام را بعد از پیامبر بی سرپرست رها میکند؟هرگز!!!ما کان الله لیذر المومنین سوره آل عمران
    همانطور که خداوند پیامبر را خودش انتخاب میکند جانشین پیامبر هم باید از طرف خدا و توسط پیامبر به مردم معرفی شود.

    پاسخ :
    بله جانشین تعیین نکرد . حاضرید بر پیامبر ایراد بگیرید ؟!
    اگر تعیین می کرد یک روایت و یا یک آیه صریح آن را بیان می کرد که چنین آیه وحدیثی وجود ندارد .


  8. عبد1 says:

    وَلَوْ أَنَّهُمْ أَقَامُوا التَّوْرَاهَ وَالْإِنجِیلَ وَمَا أُنزِلَ إِلَیْهِم مِّن رَّبِّهِمْ لَأَکَلُوا مِن فَوْقِهِمْ وَمِن تَحْتِ أَرْجُلِهِم ۚ مِّنْهُمْ أُمَّهٌ مُّقْتَصِدَهٌ ۖ وَکَثِیرٌ مِّنْهُمْ سَاءَ مَا یَعْمَلُونَ ﴿۶۶﴾

    و اگر اینکه ایشان تورات و انجیل و آنچه به سویشان از پروردگارشان نازل شده است (قرآن) را بر پای دارند، (چون اصل تورات و انجیل به فرمان الله محو یا دگرگون شده « بقره : ۱۰۶ »تنها قرآن کتاب پایداروثابت الله امورد دسترسی مؤمنانی از ایشان است) در آن صورت (ازنعمات الله) از بالای سرشان و از زیر پایشان می خورند. « اعراف : ۹۶، جن : ۱۶ و ۱۷، نوح : ۱۱ و ۱۲ » از (بین) ایشان گروهی پابرجا و ثابت قدمند و کثیری از ایشان چه بد است، آنچه عمل می کنند.

    یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ ۖ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ ۚ وَاللَّـهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ ۗ إِنَّ اللَّـهَ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکَافِرِینَ ﴿۶۷﴾ قُلْ یَا أَهْلَ الْکِتَابِ لَسْتُمْ عَلَىٰ شَیْءٍ حَتَّىٰ تُقِیمُوا التَّوْرَاهَ وَالْإِنجِیلَ وَمَا أُنزِلَ إِلَیْکُم مِّن رَّبِّکُمْ ۗ وَلَیَزِیدَنَّ کَثِیرًا مِّنْهُم مَّا أُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ طُغْیَانًا وَکُفْرًا ۖ فَلَا تَأْسَ عَلَى الْقَوْمِ الْکَافِرِینَ ﴿۶۸﴾

    ای رسول (به وحی)، آنچه از پروردگارت به سویت نازل شده است را (به اهل کتاب مورد بحث این سوره) ابلاغ کن! و اگر (شخصًا ابلاغ) ننمائی، پس، رسالت الله را نرسانده ای و الله تو را از مردم (اهل کتاب اصطلاحی) حفظ می کند. یقینًا الله قوم کافر را راهنمائی نمی کند. بگو! ای اهل کتاب (اصطلاحی) تا زمانی که (اصل) تورات و انجیل و آنچه به سویتان از پروردگارتان نازل شده است را برپا ندارید، بر چیزی نیستید و یقینًا آنچه به سوی تو از پروردگارت نازل شده است، به کثیری از ایشان طغیان و کفر می افزاید. پس، بر قوم کافر اندوهگین مباش!
    به موجب این آیه ، پیغمبر در آخرین سوره و آخرین روز دریافت وحی نیز مانند ابلاغ تمام سوره های قرآن و پیغمبریش موظف است شخصًا به نزد رهبران یهودیان و نصارا در تمام ام القری و حول آن برود و سوره را بر اتمام حجت الله ابلاغ نماید. « مدثر : ۳۱، انسان : ۳، اسراء : ۶۰ » و حفظ او (بر اصل حفاظت از قرآن) تعهدی بر الله، از قدرت و شرِّ اهل کتاب اصطلاحی است « رعد : ۱۱ » همانطور که موسی از قدرت و ستمگری فرعون حفظ شد « آیه ۱۱ »


  9. وحید says:

    سلام.
    سوء استفاده از سایت ممنوع می باشد شما عقاید تان را در سایت های خودتان بیان کنید این کار شما مزاحمت تلقی شده حذف می شوند


  10. وحید says:

    این کامنت به دلیل کذب و اهانت حذف گردید .
    سخنان غیر مفید ، کذب و اهانت حذف می شوند


  11. احمد. says:

    نقل قول: محمدطاهر یعقوبی
    ۹ه‍.ق


    دوست گرامی نیازی نیست این همه بنویسید بلکه کافی است یکی بنویسید اما درست بنویسید
    سوالم این است این همه که ذکر کردید با چشم خودتان در کتاب منبع دیدید یا از دیگران شنیدید ؟
    اگر شنیدید پس لازم است به کتب منبع خود مراجعه کرده و حدیث را بدون قطع و برید ببینید تا مطمئن شوید .
    واگر دیدید فقط یکی را که بنظر شما صحیح تر است با ذکر منبع و متن حدیث ذکر کنید . با تشکر


  12. محمدطاهر یعقوبی says:

    با سلام مجدد مدیر محترم سایت گفتند شان نزول آیات «یا ایها الرسول بلّغ ما انزل الیک »– و «الیوم اکملت لکم دینکم» در مورد ولایت علی علیه السلام در غدیر خم نیست و آنچه من گفتم نظرات شخصی من است. برای روشن شدن موضوع لازم است آدرس دقیق منابع مشهور اهل سنت را ارائه کنم که بطور شفاف بیان می کنند که شان نزول این دو آیه علی (ع) و اعلام ولایت ایشان توسط نبی مکرم اسلام است. حاکم حسکانی (متوفای قرن پنجم ) در کتاب مشهور «شواهدالتنزیل» در ذیل آیه شریفه«یَا أیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغ مَا أنزِلَ إلَیکَ…» احادیث بسیاری (بیش از هفت حدیث) از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نقل کرده است که این آیه یشریفه در روز غدیر خم در مورد علی علیه السّلام نازل شده است(شواهدالتنزیل،چاپ ۱۴۱۱ه ق، ج۱، ص۲۴۹-۲۵۸). در ذیل آیه شریفه «ألیَومَ أکمَلتُ لَکُم دِینَکُم…» گفته است: ابوهریره روایت کرده است: کسی که روز ۱۸ ذی‌الحجه روزه بگیرد، خداوند برای او شصت روز روزه می‌نویسد و ۱۸ذی‌الحجه روز غدیر خم است که پیامبر صلی الله علیه و آله دست علی علیه السّلام را گرفت و فرمود: «من کنت مولاه فعلی مولاه». حسکانی، سپس بیش از ۲۶روایت با اسناد متعدد از صحابه بزرگ پیامبر صلی الله علیه و آله در مورد حدیث غدیر ذکر می‌کند که در نوع خود کم ‌نظیر است(حاکم حسکانی، شواهد التنزیل، ج۱، ص۲۰۰-۲۳۵). واحدی نیشابوری(ابوالحسن علی ‌بن احمد) متوفای ۴۶۸ه‍.ق در اسباب نزول ‌الایات، در ذیل آیه شریفه «یَا أیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغ مَا أنزِلَ…» با شش سند از عطیه و ابوسعید خدری روایت کرده است: این آیه در روز غدیر خم در مورد حضرت‌ علی علیه السّلام نازل شده است(واحد نیشابوری، اسباب النزول، چاپ ۱۳۸۸ه‍.ق، ص۱۳۵). ترمذی متوفای۲۷۹ه‍.ق از محدثان برجسته اهل ‌سنت و یکی از نویسندگان صحاح سته در کتاب سنن ترمذی، حدیث غدیر را با چند سند از زید بن ارقم، ابوطفیل و ابی ‌سریحه نقل کرده است(ترمذی، [بی‌تا]، ج۵، ص۲۹۷). ابن‌ ماجه متوفای ۲۷۵ه‍.ق یکی از نویسندگان صحاح سته و از محدثان بزرگ اهل سنت، در دو مورد حدیث غدیر را با عبارت «من کنت مولاه فعلی مولاه» بیان کرده است(ابن‌ ماجه، [بی‌تا]، ج۱، صص۴۳ و۴۵). انشاء الله راه هدایت را پیدا کنیم


  13. احمد says:

    محمدطاهر یعقوبی,
    سلام بر شما دوست گرامی
    شان نزول آیه مبارکه همین بود که ذکر شد اما آنچه که شما نسبت میدهید نظر شماست و آیه الیوم اکملت لکم دینکم در پایان عمر آنحضرت نازل شد که بیانگر پایان یافتن حیات ایشان بود وآنحضرت در ۲۳ سال با تلاش شبانه روزی به تبلیغ دین اسلام پرداخته بود مردم را در شرایط سخت دعوت به پزیذش اسلام داده بود تعداد خیلی زیادی توسط آنحضرت مسلمان شدند لذا آیه تکمیل دین نازل شد و آنحضرت به ملاقات خدا شتافتند .


  14. محمدطاهر یعقوبی says:

    سلام آیه سوم از سوره مبارکه مائده «الیوم اکملت لکم دینکم» را عجیب تفسیر کردید آیا روایات متعدد دانشمندان اهل سنت را که در صحاح سته هم آمده ندیده اید و یا دیده اید و توجه نکردید که پیامبر اکرم شان نزول این آیه را توضیح دادند. و قتی آیه شریفه یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک نازل شد پیامبر اسلام مردم را در غدیر خم جمع کردند ودست علی بن ابی طالب را بالا بردند و جمله مشهور من کنت مولاه را گفتند بعد از این آیه سوم مائده نازل شد که پیامبر هم شان نزول آیات را توضیح دادند. باور کنید این مطالب در کتاب های معتبر خودتان آمده است.


  15. مسلم says:

    اشهدان لا الله الاالله وحده لا شریک له و اشهد ان محمد عبده و رسوله الهم صل علی محمد و ال محمد

    منظور از ال محمد کیست چرا طبق نظر علمای شیعه و اهل سنت در تشهد باید به این صورت صلوات فرستاد

    چرا در سلام نماز می گوئیم اسلام علیک ایهاالنبی ورحمته الله و برکاته اگر درنماز اینگونه به پیامبر سلام می کنیم چرا میگویند صحبت کردن با پیامبر کنار قبر ایشان درست نیست و نباید با کسی که از این دنیا رحلت کرده و در این دنیا وجود ندارد حرف زد


  16. محمود says:

    افسانه قشنگی بود ………..
    این نظر به دلیل کذب، اهانت و تهمت حذف گردید
    مدیر سایت

یک دیدگاه بگذارید

جستجو
آخرین مطالب
پیوندهای محبوب
آمار سایت
  • کاربران آنلاین 38نفر
  • بازدید امروز 63985
  • بازدید دیروز 134971
  • بازید کل 101295359

این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت رسیده است.

کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه محفوظ میباشد.

استفاده از محتوای وااسلاماه با ذکر منبع و آدرس سایت بلامانع است. | تگ ها

Powered By Vaislamah.com - Copyright © 2010-2015 Vaislamah.com