پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه

 

باید یقین کامل داشته باشی که با قرآن زنده ای و بدون قرآن مرده

با قرآن بینایی و بدون قرآن نابینا

با قرآن هدایت یافته ای و بدون قرآن گمراه

با قرآن دانشمندی و بدون قرآن نادان

اول الله، آخر الله ، ظاهر الله، باطن الله، فقط الله

بهترین یاد خدا ورد (لااله الا الله) است

دوستان گرامی، وااسلاماه شدیدا به کمک مالی شما خیرین محترم نیازمند است با کمک به سایت در فعالیت های آن سهیم شوید کمک های خود را می توانید از طریق لینک زیر پرداخت نمایید http://vaislamah.com/donate ×
آمار کلی سایت
  • کل مطالب 2319
  • کل نظرات 9617
  • کل اعضا 1683
  • جدیدترین عضو علی
خبرنامه
aveen
| بازدیدها: 37453

از جملـﮥ اسباب ووسائل دور نمودن تشویش واندوه ناشى از تشتت اعصاب وﭘـریشانى قلب:
۱- مشغول ساختن انسان به عمل مفید وعلم با ثمر است، زیرا این توجه اش را از آن ﭼـیز میگرداند که سبب ﭘـریشانى اش بوده است، وشاید که به سبب آن، ﭼـیزى را که سبب غم و اندوهش گردیده فراموش کند، و ازین رو قلبش خرسنده شده، وفعالیت ونشاطش زیاد میشود، واین خاصیت در میان مومن وکافر مشترک است، ولى مومن این ویـﮋه گى را دارد که صاحب  ایمان بوده، وبا اخلاص وامید اجر وثواب علم ودانش را فرا میگیرد، ویا به دیگران میآموزد، وطبق دانش خویش عمل نیک را انجام میدهد، اگر این کار عبادت بوده، ﭘـس ﭘـاداش عبادت بوى داده خواهد شد، واگر کار دنیوى ویا از جملـﮥ عرف وعادت باشد نیز مومن آنرا با نیک نیتى انجام میدهد که خداوند آنرا ذریعـﮥ توفیق وتوانایى بخشیدن بر عبادتش میگرداند، ﭘـس این همه در از بین بردن اندوه وﭘـریشانى تاثیر قوى ووسیعى دارد.
ﭼـه بسیار مردم که دﭼار اندوه وﭘـریشانى گردیده، وبه امراض مختلف مبتلا شده اند، ولى دوا وعلاج موفقانه اش این بوده که سبب اصلى این ﭘـریشانیها را فراموش کرده، وبه کارى دیگرى خودرا مصروف ساخته.
وبایستى کارى را که انجام میدهد باید کارى باشد که قلبش با آن اطمینان یافته، وبآن اشتیاق داشته باشد، زیرا باین طور میتوان بآسانى به مقصد نیک خود نایل آید، وخداوند داناتر است.
۲- واز جملـﮥ اسباب که تشویش وﭘـریشانى را از بین میبرد اینست که: تمام فکر وتوجه خودرا متوجـﮥ کار امروز بسازد، و در مورد آینده فکر نکند، و در بارﮤ گذشته اظهار اندوه ننماید، و از همین جاست که ﭘـیامبر از “هَمّ” و”حَزَن” ﭘـناه جسته است، “حَزَن” آنست که در بارﮤ ﭼـیزى گذشتـﮥ که قابل برگشت نبوده اندوهگین گردد، و”هَمّ” آنست که از تکلیف آینده ومستقبل ﭘـریشان باشد، ﭘـس انسان باید مرد امروز خود باشد، وتمام کوشش وتوانش را براى اصلاح کار امروز و وقت حاضر بـﭼـرخد، زیرا مبذول ساختن تمامى توجه به کارهاى حاضر وسیلـﮥ بانجام رسیدن آن میگردد، وبنده بذریعـﮥ آن از اندوه و ﭘـریشانى در امان میباشد.
ﭘـیامبر(ص) که دعا میکرد، ویا امتش را بآن رهنمایى میداد، تو نیز با طلب مدد خداوند و ﭼـشم راست فضل واحسان او بر تلاش ﭘـیــگیر جهت تحقیق آنـﭼـه که تحقیقش را میخواهد، وبا دورى از آن ﭼـه که در سدد دفع آن است تشویق مینماید، زیرا دعا باید با عمل همراه باشد؛ از این جاست که بنده باید در بارﮤ کارى کوشش نماید که در دنیا وآخرت بر وى مفید باشد، و بخواهد از ﭘـروردگار خود کامیابی مقصد، واز او در این باره مدد بخواهد، ﭼـنانـﭼـه ﭘـیامبر(ص) میفرماید: «اِحْرِصْ عَلَى مَا یَنْفَعُکَ، وَاسْتَعِنْ بِاللهِ، وَلا تَعْجَزْ، وَإِذَا أَصَابَکَ شَیْءٌ فَلا تَقُلْ: لَوْ أَنـِّی فَعَلْتُ کَذَا کَانَ کَذَا وَکَذَا، وَلَکِنْ قُلْ: قَدَّرَ اللهُ وَمَا شَاءَ فَعَل؛ فَإِنَّ لَوْ تَفْتَحُ عَمَلَ الشَّیْطَانِ» [روایت مسلم]
ترجمه: بر آنـﭼـه که به تو مفید است حرص کن، و از خداوند مدد بخواه، و (در انجام دادن کار) ناتوان مه باش، واگر برایت (تکلیفی) برسد ﭼـنان مگو: “اگر” ﭼـنان میکردم ﭼـنان و ﭼـنان میشد، بلکه اینطور بگو: الله (آنرا) در تقدیر (مقرر) نمود، وآنـﭼـه خواست کرد، زیرا “اگر” کارهای شیطان را راه میگشاید.
ﭘـس ﭘـیامبر(ص) (در حدیث) مذکور مطلب حریص بودن به کارهاى همیشه مفید وخواستن کمک از خداوند، وتن ندادن به ناتوانى که اوست خود تنبلى ضررناک، ومطلب تسلیم شدن به قضاء وقدر خداوند در ﭼـیزهای گزشته، ومشاهدﮤ قضاء وقدر الهى را یکجا یاد آور شده است.
و(ﭘـیامبر) کارها را دو قسم نموده است:
یکى کارهایى که در مورد تحقق بخشیدن آن بطور کامل، ویا تا حد ممکن، ویا دفع کردن آن بطور کامل، ویا کاهش دادن ضرر آن تا حد ممکن، بنده میتواند سعى وکوشش نماید، که در قسمت این نوع کارها بنده کوشش خودرا جارى نموده، واز ﭘـروردگار خود در آن کمک میطلبد.
قسم دیگر کارهای که به هیـﭻ وجه امکان ﭘـذیر نیست، ﭘـس در این طور کارها باید بنده مطمئن باشد، و(به قضاء وقدر الهی) تسلیم وراضى باشد.
وشکى نیست که مراعات این اصل وقاعده و(مطابق آن عمل کردن) موجب خوشحالى وخوشى است، وسبب زایل شدن اندوه وﭘـریشانى وغم است.
………………………..
برگرفته از کتاب:راهکارهایی برای شاد زیستن در کتابخانه عقیده
تألیف:عبد الرحمن بن ناصر السعدی:ترجمه:اسحاق دبیری
منبع:پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه.

| ۵ مرداد ۱۳۹۳
یک پاسخ به “اسباب مبارزه با غم و پریشانی”

  1. مبینا says:

    منظور ازتقدیر وسرنوشت ادمها چیست؟؟ایا ازقبل نوشته شده؟؟؟؟یاخود ادم نوشته شده؟؟؟

یک دیدگاه بگذارید

جستجو
آخرین مطالب
پیوندهای محبوب
آمار سایت
  • کاربران آنلاین 33نفر
  • بازدید امروز 100973
  • بازدید دیروز 123256
  • بازید کل 100345404

این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت رسیده است.

کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه محفوظ میباشد.

استفاده از محتوای وااسلاماه با ذکر منبع و آدرس سایت بلامانع است. | تگ ها

Powered By Vaislamah.com - Copyright © 2010-2015 Vaislamah.com