پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه

 

باید یقین کامل داشته باشی که با قرآن زنده ای و بدون قرآن مرده

با قرآن بینایی و بدون قرآن نابینا

با قرآن هدایت یافته ای و بدون قرآن گمراه

با قرآن دانشمندی و بدون قرآن نادان

اول الله، آخر الله ، ظاهر الله، باطن الله، فقط الله

بهترین یاد خدا ورد (لااله الا الله) است

کاربران گرامی؛ سوالات شرعی شما از روز پنجشنبه بررسی خواهند شد ان شاءالله، سوالات بسیار زیادی دریافت شده، تکراری ها حذف خواهند شد ×
آمار کلی سایت
  • کل مطالب 2335
  • کل نظرات 9760
  • کل اعضا 1708
  • جدیدترین عضو Shahram
خبرنامه
وااسلاماه
| بازدیدها: 2883

ارکان نماز عبارتند از؛ اقوال و افعالی که حقیقت و ماهیت نماز بر آنها استوار است، و چنانچه از یکی از ارکان تخلف شود نماز محقق نخواهد شد و شرعا نماز محسوب نمی شود و فرد بریء الذمه نخواهد شد و با سجده ی سهو نیز جبران نمی شود.

هر کس رکنی از نماز خود را ترک کند، خالی از دو حالت زیر نیست:

الف) یا رکن را عمدا ترک کرده که به اتفاق نماز او باطل است.

ب) یا رکن را سهوا و یا از روی جهل ترک گفته؛ که در اینصورت اگر ممکن بود که رکن ترک شده را جبران نماید پس به اتفاق بر وی واجب می شود، و اگر جبران آن ممکن نبود در آنصورت بر اساس مذهب حنفیه نمازش فاسد می شود، ولی بر طبق رای جمهور که راجح نیز است فقط رکعتی که در آن رکن ترک شده ملغی می شود، مگر اینکه آن رکن ترک شده گفتن تکبیره الاحرام آغازین نماز باشد زیرا ترک آن چه سهوا و چه عمدا باعث ابطال نماز است و باید از نو نمازش را بخواند.

 

واجبات نماز عبارتند از؛ آنچه که انجام یا گفتن آن در نماز واجب باشد. و اگر سهوا ترک شود با سجده ی سهو جبران می شود اما اگر عمدی ترک شود نماز باطل می گردد. و این تعریف نزد حنفیه و حنابله است بجز اینکه حنفیه معتقد نیستند که ترک عمدی واجبات باعث باطل شدن نماز باشد بلکه ترک عمدی آنها موجب عقاب و فسق نمازگزار می شود. اما نزد مالکیه و شافعیه چیزی بنام واجبات نماز تعریف نشده است بلکه آنها معتقد به وجود ارکان و سنن نماز هستند.

فرق بین رکن و واجب:

همانطور که اشاره شد؛ رکن نباید نه عمدا و نه سهوا ترک شوند در غیر اینصورت نماز باطل است و با سجده ی سهو جبران نمی شوند؛ اما ترک واجبات از روی فراموشی باعث ابطال نماز نیست و با سجده ی سهو جبران می شود.

 

سنتهای نماز عبارتند از؛ اقوال و افعالی که بجا آوردن آنها در نماز مستحب است و انجام دهنده ی آنها پاداش می گیرد و با ترک آنها نماز باطل نمی شوند چه عمدی باشد و چه سهوا ترک شوند. و برخی گفته اند که مراد از سنتهای نماز عبارتند از هر آنچه که جزو ارکان یا واجبات نماز نباشند.

سنتهای نماز بسیارند؛ برخی از آنها قولی و برخی دیگر فعلی هستند، برخی از فقها سنتهای قولی را نزدیک به هفده سنت و سنتهای فعلی را تا پنجاه و پنج سنت شمرده اند. و اگر کسی یکی از این سنتها را ترک کند نمازش باطل نخواهد شد هرچند که عمدی باشد بر خلاف ارکان و واجبات نماز که اگر عمدا ترک شوند نماز باطل می شود.

 

 در اینجا به معرفی ارکان و واجبات و برخی از سنتهای نماز می پردازیم:

اول: ارکان نماز که چهارده رکن هستند:

۱- قیام برای نمازهای فرض برای کسی که بر انجام آن توانا باشد.

۲- تکبیره الإحرام، یعنی: گفتن الله أکبر در آغاز نماز.

۳- قرآئت فاتحه.

۴- رکوع، که حداقل آن انحنای پشت به اندازه ای است که شخص بتواند با کف دستهایش زانوی خود را بگیرد، و اکمل آن حالتیست که کمر تماما کشیده شده و سرش را در راستای پشتش قرار دهد.

۵- برخواستن از رکوع.

۶- ایستاده درآمدن بعد از رکوع.

۷- سجده، که کاملترین حالت آن قرار دادن کامل اعضای وضو یعنی؛ پیشانی، بینی، دو کف دست، زانوهایش، و انگشتان پا در محل سجده است، و حداقل آن قرار گرفتن جزئیِ اعضای وضو بر محل سجده است.

۸- بر خواستن از سجده .

۹- نشستن بین دو سجده، و سنت آنست که به حالت افتراش در بین دو سجده بنشیند.

۱۰- آرامش و سکون در تمامی ارکان فعلی نماز.

۱۱- تشهد آخر .

۱۲- نشستن برای تشهد و سلام دادن.

۱۳- دو بار سلام دادن و گفتن: “السلام علیکم ورحمه الله” که در نماز سنت و جنازه گفتن یکبار آن کافیست.

۱۴- ترتیب ارکان به صورت فوق، یعنی اگر کسی عمدا قبل از رکوع سجده ببرد نمازش باطل است و اگر سهوا باشد باید به محل رکوع بازگردد و رکوع نماید و از آنجا نمازش را ادامه دهد.

 

 دوم: واجبات نماز که هشت مورد هستند:

۱- تمامی تکبیر گفتن ها در منتقل شدن بین ارکان.

۲- گفتن : “سمع الله لمن حمده” برای امام و منفرد.

۳- گفتن : ربنا ولک الحمد .

۴- گفتن : “سبحان ربی العظیم” حداقل یکبار در رکوع .

۵- گفتن : “سبحان ربی الأعلی” حداقل یکبار در سجده.

۶- گفتن دعای : “رب اغفر لی” بین دو سجده .

۷- تشهد اول .

۸- نشستن برای خواندن تشهد اول.

 

 سوم: سنتهای قولی نماز که یازده مورد هستند:

۱- دعای استفتاح.

۲- استعاذه، یعنی: “أعوذ بالله السمیع العلیم من الشیطان الرجیم” قبل قرائت فاتحه و سوره در تمامی رکعتها.

۳- بسمله.

۴- گفتن آمین بعد از انتهای قرائت فاتحه.

۵- خواندن سوره ی بعد از فاتحه در رکعت اول و دوم .

۶- جهری خواندن قرائت فاتحه و سوره در دو رکعت اول نماز های صبح و مغرب و عشاء توسط امام.

۷- گفتن “ملء السماوات، وملء الأرض، وملء ما شئت من شیء بعد” بعد از (ربنا و لک الحمد).

۸- سه بار خواندن تسبیح در رکوع.

۹- سه بار خواندن تسبح در سجده.

۱۰- اضافه خواندن بر “رب اغفر لی” در جلوس بین دو سجده.

۱۱- صلوات در تشهد آخر بر آل بیت پیامبر صلی الله علیه وسلم و دعای بعد از آن.

 

 چهارم: سنتهای فعلی یا هیئات نماز:

۱- بالا بردن دستها در هنگام تکبیره الاحرام آغازین نماز.

۲- بالا بردن دستها در هنگام رفتن به رکوع .

۳- بالا بردن دستها در هنگام برخواستن از رکوع.

۴- قرار دادن دست راست بر روی دست چپ.

۵- نگاه کردن به محل سجده.

۶- فاصله انداختن بین دو پا هنگام قیام.

۷- گرفتن زانوها با کف دستها هنگام رکوع.

۸- تمکین أعضای سجود بر زمین.

۹- فاصله انداختن بازوها از پهلو، و شکم از رانها، و رانها از ساق پا، و نوک انگشتان دست و پا رو به قبله، و چسپاندن پاشنه ی پاها به هم و بلند کردن آرنجها از زمین، و قرار دادن سر بین دو کف دست.

۱۰- افتراش در جلوس بین دو سجده ، و در تشهد أول ، وتورک در تشهد دوم.

۱۱- گذاشتن دستها بر روی رانها در جلوس بین دو سجده، و در تشهد علاوه بر آن باید تمام انگشتان دست راست را ببندد فقط انگشت اشاره را باز می کند.

۱۲- رو کردن به طرف راست و چپ هنگام سلام دادن.

توجه : در برخی از موارد ذکر شده ی فوق مابین علما اختلاف وجود دارد، چنانکه فعلی نزد برخی واجب ولی نزد دیگری سنت است و بلعکس،که در کتابهای فقهی مبسوط است.

موضوع:, فقه و احکام
| ۳ دی ۱۳۹۳

یک دیدگاه بگذارید

جستجو
آخرین مطالب
پیوندهای محبوب
آمار سایت
  • کاربران آنلاین 35نفر
  • بازدید امروز 17796
  • بازدید دیروز 18366
  • بازید کل 107698796

این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت رسیده است.

کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه محفوظ میباشد.

استفاده از محتوای وااسلاماه با ذکر منبع و آدرس سایت بلامانع است. | تگ ها

Powered By Vaislamah.com - Copyright © 2010-2015 Vaislamah.com