پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه

 

باید یقین کامل داشته باشی که با قرآن زنده ای و بدون قرآن مرده

با قرآن بینایی و بدون قرآن نابینا

با قرآن هدایت یافته ای و بدون قرآن گمراه

با قرآن دانشمندی و بدون قرآن نادان

اول الله، آخر الله ، ظاهر الله، باطن الله، فقط الله

بهترین یاد خدا ورد (لااله الا الله) است

آمار کلی سایت
  • کل مطالب 2335
  • کل نظرات 9754
  • کل اعضا 1707
  • جدیدترین عضو MEHDI7
خبرنامه
وااسلاماه
| بازدیدها: 4613

آیا اختلاط پسر و دختر در دانشگاه جایز است ؟

آیا برای دختر و پسر جایزاست که بصورت مختلط در یک کلاس درس حضور داشته باشند؟ می گویند خداوند زن ومرد را در کنارهم آفریده؟
اختلاط دختر و پسر دانشجو یا دانش آموز یا هر قشر دیگری در یک مکان برای آموزش یا موردی دیگر جایز نیست و دلیلی که در سوال آمده، دلیلی شرعی و از سوی شارع نیست و لذا به اقوال عامیانه توجهی نمی شود حال این امر نزد عوام پسندیده باشد یا خیر!! لذا حجت گفته مردم نیست بلکه آنچه که حجت است کلام خدا و پیامبرش است و بقیه اقوال و گفته ها هیچ اهمیتی ندارند.
در پایین متنی را از جناب شیخ ابن باز رحمه الله تعالی در مورد حکم اختلاط زن و مرد در دانشگاه می آوریم که ایشان این متن را در جواب کسانی که چنین امری را روا می دانند نوشته است:
” الحمدلله،سپاس برای خداوند وصلوات و سلام بر رسول خدا و بر خاندان و یارانش باد، اما بعد:
بر آنچه که نشریه ” السیاسه ” روز ۲۴/۷/۱۴۰۴ ه.ق درشماره ۵۶۴۴ خود به مدیر دانشگاه صنعا آقای عبدالعزیز المقالح نسبت داده بود اطلاع یافتم. که در آن، نویسنده گمان کرده ؛تفکیک دانشجویان دختر از دانشجویان پسر مخالف شریعت است. و برای جواز اختلاط گفته است که مسلمانان – چه مرد چه زن- در زمان پیامبر نماز را در یک مسجد به جا می آوردند و به این دلیل ضرورتا آموزش آنها باید در یک مکان و بصورت مختلط باشند.
گفتن چنین حرفی از طرف مدیر یک دانشگاه اسلامی،که از او انتظار می رفت تا ملتش را به سوی سعادت و نجات دنیا و آخرت راهنمایی نماید، خیلی بعید می نماید . انا لله وانا الیه راجعون ولا حول ولا قوت الا با لله.
هیچ شکی نیست که این کلام جنایتی بزرگ علیه شریعت اسلامی است، چرا که شریعت هرگز به اختلاط (زن و مرد) دعوت نکرده تا اینکه درخواست جلوگیری از اختلاط مخالف شریعت باشد ،بلکه (شریعت) آن را منع می کند و در این امر سختگیری نیز کرده است. چنان که الله تعالی می فرماید: « وَقَرْنَ فِی بُیُوتِکُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِیَّهِ الْأُولَی» (سوره احزاب آیه ۳۳) یعنی:و در خانه های خود بمانید وهمچون دوران جاهلیت نخستین زینتهای خود را آشکار مکنید.
 وهمچنین می فرماید:« یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُل لِّأَزْوَاجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَاء الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ ذَلِکَ أَدْنَی أَن یُعْرَفْنَ فَلَا یُؤْذَیْنَ وَکَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِیمًا  » (سوره احزاب آیه ۵۹) یعنی:ای پیامبر، به همسران ودخترانت و زنان مومن بگو: رو سری های بلند خود را بر خویشتن فرو افکنند، این کار برای این که شناخته نشوند ومورد آزار قرار نگیرند بهتر است؛ وخداوند همواره آمرزنده مهربان است.
خداوند سبحان (منزه) می فرماید: « وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَیَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَی جُیُوبِهِنَّ وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاء بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاء بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِی إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِی أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِینَ غَیْرِ أُوْلِی الْإِرْبَهِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِینَ لَمْ یَظْهَرُوا عَلَی عَوْرَاتِ النِّسَاء» (سوره نور قسمتی از آیه۳۱).یعنی: و به زنان ایمان دار بگو چشمای خود را از نگاه(نامحرمان)فرو گیرند و دامان خود را حفظ کنند وزینت خویش را- جزآن مقدار که نمایان است – آشکار ننمایند و ( اطراف ) روسری های خود را بر سینه خود بیفکنند(تا علاوه بر موی سر، گردن وسینه شان نیز پوشیده باشد) وزینت خودرا آشکار نسازند جز آنکه برای شوهرانشان،یا پدرانشان،یا پدرشوهرانشان یا پشرانشان یا پسران همسرانشان،یا برادرانشان،یا پسران برادرانشان ،یا پسران خواهرشان یازنان هم کیششان ویا کنیزانشان یا کودکانی که بر عورتهای زنان وقوف حاصل نکرده‏اند.
 تا آنجا که می فرماید:« وَلَا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ مَا یُخْفِینَ مِن زِینَتِهِنَّ وَتُوبُوا إِلَی اللَّهِ جَمِیعًا أَیُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ »( سوره نور قسمتی از آیه ۳۱).یعنی: و پاهای خود را [به گونه‏ای به زمین] نکوبند تا آنچه از زینتشان نهفته می‏دارند معلوم گردد ای مؤمنان همگی [از مرد و زن] به درگاه خدا توبه کنید امید که رستگار شوید.
 ونیز می فرماید: « وَإِذَا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتَاعًا فَاسْأَلُوهُنَّ مِن وَرَاء حِجَابٍ ذَلِکُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِکُمْ وَقُلُوبِهِنَّ»( سوره احزاب قسمتی از آیه ۵۳).یعنی:وهنگامی که چیزی از وسایل زندگی را به عنوان عاریه (امانت) از همسران پیامبر دخواست می کنید از پشت پرده بخواهید؛ این کار برای پاکی دلهای شما وآنها بهتر است.
این آیات کریمه دلایل واضحی اند، بر مشروعیت ماندن زنان در خانه هایشان ،به خاطر پرهیز از ایجاد فتنه (برای مردان)توسط آنها، مگر به خاطر ضرورتی باشد که آنها را وادار به خروج ازمنزل کند. سپس خداوند آنها را از ظاهر شدن وخود نمایی به مانند دوران جاهلیت نخستین بر حذر می نماید و ظاهرشدن وخودنمایی (تبرج) عبارت است؛از ظاهر ساختن و نشان دادن محاسن زنان و اندامهایی از آنان که مردان را دچار فتنه وهوس می کند. از رسول الله صلی الله علیه سولم به طور صحیح ثابت شده که فرمودند:« بعد از خودم فتنه ای را جا نگذاشته ام که برمردان مضرتر وخطرناکتر از زنان باشد.»(متفق علیه)
و در صحیح مسلم از ابی سعید خدری –رضی الله عنه- روایت شده:رسول اکرم صلی الله علیه وسلم فرمودند:«دنیا شیرین و جذاب فریبنده است و خداوند شما را در آن جانشین ساخته وچگونگی عمل شما را می نگرد پس از دنیا پرهیز کنید و از زنان بترسید چراکه اولین فتنه بنی اسرائیل به واسطه زنان بوده است.» و به راستی که رسول خدا درست فرموده اند. چرا که فتنه زنان بزرگ است خصوصا در این دوره که اکثراَ حجابشان را کنار نهاده اند وخود نمایی جاهلانه انجام می دهند و به سبب آن فساد و فحشا و منکرات افزایش یافته وبسیاری از جوانان و نوجوانان در بسیاری از کشورها از آنچه که خداوند در مورد حجاب تشریع فرموده روی گردان شده اند.
والله سبحانه و تعالی روشن کرده است که حجاب برای قلوب – چه زنان وچه مردان – پاک تر است پس این فرموده دلالت می کند ؛که از بین رفتن حجاب، به نجس شدن دلهای همگی و انحراف از مسیر حق نزدیکتر است. و معلوم است که نشستن دانشجوی دختر با پسر بر روی میز درس از بزرگترین اسباب فتنه است. و این امر ،از اسباب ترک حجاب است که خداوند برای زنان با ایمان تشریع نموده و آنهارا منع کرده از اینکه زینتشان رابرای غیر کسانی که در آیه قبلی درسوره نور ذکر شدند، بنمایانند. وهرکس چنین گمان کند که دستور به حجاب خاص امهات المومنین(همسران پیامبر،مادران مسلمانان)است به حقیقت – با ادله بسیاری که بر عمومیت امر حجاب برای همه زنان مسلمان- دلالت می کنند، مخالفت ورزیده. و نیز با این فرموده الله تعالی مخالفت ورزیده که می فرماید:« ذَلِکُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِکُمْ وَقُلُوبِهِنَّ »( سوره احزاب قسمتی از آیه ۵۳). یعنی: این برای قلب های شما وقلب های آنان پاکیزه تر است.
جایز نیست که گفته شود؛حجاب برای قلوب زنان پیامبر و مردان اصحاب او پاکیزه تر بوده، نه برای نسل های بعدی. وهیچ شکی نیست که به دلیل تفاوت زیادی که در نیروی ایمان و بصیرت میان نسل های بعد و آنها(مسلمانان صدر اسلام) وجود دارد بیشتر از امهات المومنین و مردان اصحابه به حجاب نیازمندند. زیرا صحابه چه زن و چه مرد و ازجمله امهات المومنین ، بعد از پیامبران بهترین خلایق بوده اند و به نص صریح ازجانب پیامبرکه در صحیحین- بخاری ومسلم- تخریج شده،قرن آنان برترین قرن ها بوده. پس اگر حجاب برای قلوب آنها پاکیزه تر باشد، نسل های بعد در مقایسه با صحابه ای که قبل از آنها بوده اند ،محتاجتر و نیازمندتر به آن هستند. و باز به دلیل نصوص وارده در کتاب وسنت ،جایز نیست که (این نصوص) بر هیچ فردی از این امت اختصاص داده شود مگر با دلیل روشنی که آن اختصاص بر او دلالت کند. پس این نصوص برای تمام امت در عهد پیامبر و بعد از ایشان تا روز قیامت پابرجاست چرا که خداوند منزه، پیامبرش را به سوی انسان و جن در آن عصر و بعد از او تا روز قیامت فرستاده است. همچنان که می فرماید:« قُلْ یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنِّی رَسُولُ اللّهِ إِلَیْکُمْ جَمِیعًا »( سوره اعراف قسمتی از آیه۱۵۸).یعنی:بگو:ای مردم،من فرستاده خداوند برای همه شما هستم.
وهمچنین می فرماید:« وَمَا أَرْسَلْنَاکَ إِلَّا کَافَّهً لِّلنَّاسِ بَشِیرًا وَنَذِیرًا»( سوره سبا قسمتی از آیه ۲۸).یعنی:و ماتو را جز برای همه نفرستادیم تا ( آنها رابه پاداش های الهی) بشارت دهی و( از عذاب او) بترسانی.
بدین گونه قرآن کریم فقط برای مردمان زمان پیامبر نازل نشده ،بلکه هم برای آنها و هم برای نسل های بعد از آنها نازل شده است. چنانکه الله تعالی می فرماید:« هَذَا بَلاَغٌ لِّلنَّاسِ وَلِیُنذَرُواْ بِهِ وَلِیَعْلَمُواْ أَنَّمَا هُوَ إِلَهٌ وَاحِدٌ وَلِیَذَّکَّرَ أُوْلُواْ الأَلْبَابِ »( سوره ابراهیم آیه ۵۲).یعنی:این (قرآن) ابلاغی برای (عموم) مردم است تا همه به و سیله آن انذار شوند (یعنی از عذاب خداوند ترسانده شوند) وتا اینکه بدانند او خدایی یکتا است وتا صاحبان فکر واندیشه پند گیرند.
 وهمچنین الله –عزوجل- می فرماید:« وَأُوحِیَ إِلَیَّ هَذَا الْقُرْآنُ لأُنذِرَکُم »( سوره انعام قسمتی از آیه ۱۹).یعنی:(ای پیامبربگو:) این قرآن برمن وحی شده تا شما و تمام کسانی را که (این قرآن) به آنها می رسد، به آن بیم دهم.
 زنان در زمان پیامبر نه در مساجد و نه در بازارها -­ به مانند اختلاطی که امروزه خیرخواهان از آن نهی می کنند – با مردان مختلط نمی شدند. و قرآن وسنت و علمای امت اسلامی به خاطر محفوظ ماندن از آن فتنه (اختلاط) به جلوگیری از وقوع آن رهنمون می کنند. در مسجد پیامبر ،زنان پشت سر مردان و در صفهای عقب تر نماز می خوانند و پیامبر صلی الله علیه وسلم میفرمود:بهترین صفوف مردان اولین صف آنها و بدترینشان آخرین صف آنهاست و بهترین صفوف زنان آخرین، آخرین آنها و بدترینشان اولین آنهاست.
در زمان پیامبر به مردان دستور داده شده بود که درپشت کردن به قبله وخارج شدن از مسجد، درنگ کنند تا زنان کاملا از مسجد خارج شوند .تا اینکه مردان در ورودی مسجد با آنان مختلط نشوند ( این دستورات)،با وجود آن درجه بال از ایمان وتقوا  آنان بوده پس حال وضع کسانی که بعد از آنها هستند(و گاها از نظر ایمان وتقوا خیلی از آنها ضعیف ترند) چگونه خواهد بود؟
 وزنان به برگزیدن و عبور از راههای خلوت دستور داده می شوند تا مبادا به وسیله مردان دچار وسوسه و ا برخورد کردن با هم هنگام راه رفتن دچار فتنه نشوند.
خداوند سبحان به زنان مومن دستور داده تا به خاطر جلوگیری از دچار فتنه شدن روسری های خود را فرو افکنند تا زینت خود را با آن پوشیده نگه دارند. و نیز به خاطر ریشه کن کردن اسباب فتنه آنها را از آشکار کردن زینت خودبرای غیر کسانی که الله سبحانه وتعالی در قرآن (سوره نور آیه۳۱) نام برده منع کرده است.
پس بعد از همه اینها چگونه برای مدیر دانشگاه صنعا- خداوند او را هدایت کند ومسیر صلاح را به او بنمایاند- جایز است که به اختلاط دعوت کند و چنین بپندارد که اسلام  به سوی اختلاط فرا می خواند و بپندارد که محیط دانشگاه همانند مسجد است و ساعات درس خواندن همانند لحظات نماز است!! درحالی که معلوم است تفاوت آنها بسیار زیاد است وبرتری (درجه مسجد وحالات نماز) برای کسی که در اوامر ونواهی خداوند بیندیشد وحکمت وی از تشریع را برای بندگانش بشناسد و نیز احکامی را که در کتاب بزرگش در باره مردان و زنان بیان کرده، بداند ، خیلی زیاد و واضح است.
چگونه برای انسان مومن جایز است بگوید؛ نشستن دختر دانشجو بر روی میز تحصیل با پسر دانشجو همانند نشستن او با دیگر خواهرانشان در صف ها(ی نماز) پشت سر مردان است؟ کسی که کمترین نصیبی از ایمان و بصیرتی که به وسیله آن حرف های خود رادرک کند داشته باشد، چنین حرفی را نمی زند.
این در صورتی است که از وجود حجاب شرعی دختر مطمئن شویم وفرض را بر آن بگذاریم،اما اگر نشستن او با پسر دانشجو بر روی میز تحصیل همراه با خود نمایی وآشکار کردن زینت های خود وچشم چرانی های فتنه انگیز وگفته های منجر به فتنه باشد وضع چگونه خواهد بود؟
الله تعالی می فرماید:« فَإِنَّهَا لَا تَعْمَی الْأَبْصَارُ وَلَکِن تَعْمَی الْقُلُوبُ الَّتِی فِی الصُّدُورِ »( سوره حج قسمتی از آیه ۴۶).یعنی:همانا این چشمهای ظاهر (چشم سر) نیست که نابینا می شود بلکه دلهایی که در سینه هاست کور می شود.
واما اینکه گفته:”واقعیت این بوده که مسلمانان در زمان پیامبر، چه زن وچه مرد نماز رادر یک مسجد می خواندند و به این خاطر ضرورتا آموزش نیز باید در یک مکان باشد.” جوابش این است: این صحیح است اما زنان در آخر مسجد و با حجاب و عنایت و پرهیز از اسباب فتنه، و مردان در قسمت جلویی مسجد نماز می خواندند ، و زنان موعظه ها وخطبه ها رامی شنیدند و در نماز شرکت می کردند و احکام دینشان را از آنچه می شنیدند ومی دیدند، یاد می گرفتند.
 و پیامبر- صلی الله علیه وسلم- در روز عید بعد از اینکه مردان را موعظه کرد به سوی آنان رفته وبه خاطر دوری آنها و نشنیدن خطبه آنها را موعظه ونیز تذکر داد. تمام اینها درست وبدون اشکال است و اشکال فقط در این گفته مدیر دانشگاه صنعا است (که گفته:) “به این دلیل ضرورتا آموزش نیز باید در یک مکان باشد.”
چگونه جایز است که آموزش دوران ما به نماز، زنان پشت سر مردان در یک مسجد، تشبیه شود .در حالی که تفاوت زیادی بین تعلیم معروف امروزی و رویداد نماز زنان در پشت صفوف مردان زمان پیامبر(ص) وجود دارد. وبه همین خاطر مصلحان و خیر اندیشان به تفکیک زنان از مردان در گستره آموزش فرا می خوانند و نیز اینکه زنان جدا  و مردان جوان نیز جدا باشند تا زنان براحتی هر چه تام تر و بدون پوشش (نقاب) و سختی قادر به دریافت علم از خانم های مدرس باشند. چرا که مدت زمان آموزش برخلاف وقت نماز طولانی است و برای اینکه؛ یادگیری زنان از خانم های مدرس در محل مخصوص زنان، بدلیل محفوظ ماندن از اسباب فتنه بهتر است و نیز برای این که جوانان به وسیله آنان دچار فتنه نشوند، سالمتر است .
واما اینکه ایشان گمان کرده که؛ دعوت برای تفکیک زن و مرد مخالف شریعت است، ادعایی غیر صحیح است.زیرا دعوت به تفکیک عین دلسوزی برای دین خدا و بندگان او و مواظبت از دین و عین عمل به آیات قرآن و آن دو حدیثی است که بیان کردیم .
نصیحت من برای مدیر دانشگاه صنعا این است که؛ از خداوند عزوجل بترسد واز آچه که گفته توبه کند و به راه درست وحق برگردد چرا که رجوع به آن فضیلت است. و از خداوند منزه خواستاریم که همه ما را به راه هدایت رهنمون نماید و ما و سایر مسلمانان را از این که بدون آگاهی چیزی را به او نسبت دهیم و از فتنه های گمراه کننده و وسوسه های شیطان پناه بدهد و از اومی خواهیم که علمای مسلمانان و رهبران آنان را در هر جایی که هستند برای آنچه که صلاح کشورها و بندگان در دنیا وآخرت است ،موفق بگرداند. واز او می خواهیم که همگی را به راه راستینش هدایت کند.همانا او بخشنده واهل کرم است ودرود وسلام خداوند بر پیامبرمان محمد مصطفی و بر خاندان واصحابش وبرپیروان واقعی آنها باد تا روز جزا. ”    
موضوع:, فقه و احکام
| ۷ اسفند ۱۳۹۱
۹ پاسخ به “آیا اختلاط پسر و دختر در دانشگاه جایز است ؟”
  1. وضعیت کاربر : مهمان
    حدیث says:

    سلام مباحث جالبن ولی یه نکته اون بزرگواری که فرمودند باید سر کلاس مختلط پرهیزکار بود پس تو این دانشگاههایی که دختران با ارایش عروس و پسران با وضعی بد میان و حیای بسیار کم دو طرف و اساتیدی که مقید نیستن انتظار پرهیزکاری خنده داره چون احادیث اهل بیت رو برای منو شما گفتن نه برا در و دیوار.مولا علی علی سلام میفرمایند اختلاط و گفتگوی مردان و زنان نامحرم سبب نزول بلا و بدبختی خواهد شد و دلها را منحرف میکند بحار الانوار جلد۷۴ صفحه ۲۹۱
    و همین بزرگوار که دم از شهید عزیز شهید مطهری میزنن این قسمت از کتاب شهید مطهری رو هم باید خونده باشن که فرمودند سنت جاری مسلمانان از زمان پیامبر همین بوده است که زنان از شرکت در مجالس و مجامع منع نمی شده اند ولی هموار حریم رعایت شده است در مساجد و مجامع حتی در کوچه و معبر زن و مرد مختلط نبوده است رسول خدا برای اینکه برخورد و اصطکاکی رخ ندهد دستور میداد مردان از وسط و زنان از کنار کوچه یا خیابان بروند پس ببینید در دانشگاه های فوق بی حجاب ما ایا اختلاط درسته یانه این درصورتی بوده که اونها حجاب داشتن ولی اوضاع دانشگاه های ما جز جای گناه نیست حداقل اینه که مردی مقیدی چشمش موقع کنفرانس یا سر کلاس بار ها و بارها یهویی به اوضاع و سر و وضع فجیع دختری میخوره و موقع رفتن به خونه سردی ایجاد میشه در زندگیش این نکات ریزن بسیار ریز بنده که مشاوره انجام دادم خبر دارم خداروشکر تحصیلاتمو دردانشگاه نکردم ولی از اوضاع دانشگاه کاملا مطلع هستم
    عاقبت همه ختم بشهادت
    یاعلی


  2. موا says:

    خیلی بعضی بحث ها خنده دار هست . بهتر نیست یه کم مطالعه کنیم کتاب های اقای مطهری را بخونین متوجه میشین ایشون می فرمایند دید باید سیستمیک باشه نه جنبه نگری به همین خاطر هم هست که کشور های خارجی و غربی تو این امر ها و بخصوص در بحث علم از ما جلوتر هستند . اول از همه مختلط بودن در دانشگاه ها مشکلی ندارد مگه تو خوابگاه مختلط هستیم سر کلاس درسیم انسان خودش باید پرهیزگار باشه اگه بخوایم اینجوری بکیم پس دست و پا مون رو ببندیم و تو اطاق حبس کنیم اینجوری هم دیگه نا محرم نمیبینیم و گناه نمیکنیم اما بنظرتون این تقوا حساب میشه تقوا زمانی هست که شما در جمع باشی و زمیگه ی گناه برای خودت ایجاد نکنی دوم رشته ی فیزیک , مهندسی و … برای همه مشکلی نداره تازه اگه شخص تو رشتش هم دقت کنه می تونه بیشتر مومن بشه چون می تونه نشانه های خدا را بهتر ببینه بهتر نیست نگاهمون رو یکم جامع تر بکنیم انسان ذاتا موجودی اجتماعی هست اگه اینطور که شما میگی پس بهتره که مهد کودک هم تفکیک جنسیتی بشه ولی اقای محترم بهتره در نظر بگیری از جنبه ی تقوا تا موقعی که تو جمع نباشی و برخوردی با جنس مخالفت نداشته باشی تقوا معنی پیدا نمی کنه در غیر این صورت قضیه ی ۷۰ سال عبادت و … میشه

    خیلی بعضی بحث ها خنده دار هست . بهتر نیست یه کم مطالعه کنیم کتاب های اقای مطهری را بخونین متوجه میشین ایشون می فرمایند دید باید سیستمیک باشه نه جنبه نگری به همین خاطر هم هست که کشور های خارجی و غربی تو این امر ها و بخصوص در بحث علم از ما جلوتر هستند . اول از همه مختلط بودن در دانشگاه ها مشکلی ندارد مگه تو خوابگاه مختلط هستیم سر کلاس درسیم انسان خودش باید پرهیزگار باشه اگه بخوایم اینجوری بکیم پس دست و پا مون رو ببندیم و تو اطاق حبس کنیم اینجوری هم دیگه نا محرم نمیبینیم و گناه نمیکنیم اما بنظرتون این تقوا حساب میشه تقوا زمانی هست که شما در جمع باشی و زمیگه ی گناه برای خودت ایجاد نکنی دوم رشته ی فیزیک , مهندسی و … برای همه مشکلی نداره تازه اگه شخص تو رشتش هم دقت کنه می تونه بیشتر مومن بشه چون می تونه نشانه های خدا را بهتر ببینه بهتر نیست نگاهمون رو یکم جامع تر بکنیم انسان ذاتا موجودی اجتماعی هست اگه اینطور که شما میگی پس بهتره که مهد کودک هم تفکیک جنسیتی بشه ولی اقای محترم بهتره در نظر بگیری از جنبه ی تقوا تا موقعی که تو جمع نباشی و برخوردی با جنس مخالفت نداشته باشی تقوا معنی پیدا نمی کنه در غیر این صورت قضیه ی ۷۰ سال عبادت و … میشه


  3. عبدالحق says:

    سلام متاستفانه اقای ابن باز فتواهای زیادی از این دست دارد اشکالات این فتوا
    طبق کتب اهل سنت امهات المومنین رضی الله عنهما به سوالات شرعی صحابه جواب میدانند؟
    حتما نمیدانند که در احادیث متفق علیه در بخاری ومسلم پرسیدن سوالات شرعی از امهات المومنین عایشه وام المومنین میمونه در صحیح بخاری
    اما ایات قران بسیاری از ایات مثل ایه ۳۳ سوره احزاب اختصاص به امهات المومنین دارد
    ودرضمن تازه در ایه ۳۳ سوره احزاب امده که مثل دوران جاهلیت ارایش نکنید منظور موقع بیرون رفتن از خانه است
    وطبق صحیح بخاری پیامبر اسلام در هرجنگ یکی از همسرانش را باخود میبرد


  4. احمد says:

    س.ح,
    ما بطور کامل حکم شریعت را در این باره بیان کردیم و نیز در چند مقاله دیگر که در همین صفحه در قسمت ( مطالب مرتبط ) می بینید تقریبا پاسخ در این باره جامع و کامل است . شما و همسرتان موظفید در این چهار چوب در راستای کسب علم گام بردارید نه خارج از آن .


  5. س.ح says:

    همسرم به دلیل وجود اقایان در دانشگاه منو از تحصیل محروم کرده
    من دختری با حجاب کامل هستم
    چطور همسرم رو راضی کنم اجازه بده من به دانشگاه برم؟


  6. احمد says:

    م.زارع دوست,
    فی نفسه کسب هیچ علمی حرام نیست بی سود هم نیست حتی بعضی علماء گفتند کسب علم سحر حرام نیست اما خوب وبدش پس از فراگیری مشخص می شود . مثلا برای یک مردی جایز نیست در رشته زنان وزایمان تحصیل کند ، به دلیل اینکه پس از تحصیل مرتکب فساد اخلاقی می شود .
    در مورد سفر به خارج همراه با محرم باشد خیلی خوب است ، تفصیل این پاسخ را در سوال شماره ۴۴۵ در قسمت سوالات شرعی مطالعه بفرمائید .


  7. م.زارع دوست says:

    متشکرم از جواب کاملتون،تقریبا داشتم به خودم شک می کردم که اعمالم خدای ناکرده ریا محسوب بشه.الان که تقریبا یک سالم مونده نمیشه ترکش کنم.اما قصدم برای ارشد تحصیل در فیزیک پزشکی هست که طبق بحثی که شد پس ان شاالله مشکلی نداره.در رابطه با تحصیل در خارج از کشور البته با محرم چطور؟
    درضمن آیه قرآنه که در زمین و آسمان تدبرکنید و به عظمت خداوند پی ببرید،من واقعا با فیزیک به خیلی از شگفتی های جهان و قدرت خداوند پی بردم پس میشه گفت که سودمند بوده.به نظرتون این ک دخترها باید در معدود رشته هایی تحصیل کنن محدودیت نیست.راستش اگه کسی این حرفو بهم بزنه میگم ب هیچ وجه محدودیت نیست اما خودم قلبا به این نرسیدم.اگه میشه با یه استدلال محکم توجیهم کنید.
    جزاکم الله خیرا کثیرا


  8. احمد says:

    م.زارع دوست,
    سلام علیکم
    پاسخ ۱_
    زن نباید در رشته ای درس بخواند که در شأن او نیست، درحالیکه می تواند در بسیاری از رشته هایی که متناسب با اوست تحصیل کند مانند علوم اسلامی، یا قواعد زبان و ادبیات عرب، اما رشته هایی (نظیر) شیمی و مهندسی و معماری و فلک و نجوم و جغرافیا متناسب احوال او نیست، و شایسته است چیزی را (جهت تحصیل) انتخاب کند که به نفع او و جامعه اش باشد، همانطور برای مردها شایسته نیست که دروسی بخوانند که مختص آنان نیست مانند تخصص زنان و زایمان و امثال آنها». فتاوی المرأه (من فتاوی العلامه ابن باز).

    نکته: در طی سوالی که از هیئت دائمی افتاء شد مبنی بر آموزش پزشکی و طبابت برای زنان در دانشگاههای مختلط، و تکلم زن پزشک با مریض (نامحرم) و استادش، چنین پاسخ دادند:

    «اگر قرار باشد رفتن زن (به دانشگاه) جهت یادگیری علم پزشکی و طبابت همراه با اختلاط با مردان در هنگام آموزش باشد، و یا در هنگام سوار شدن وسائل نقلیه عمومی اختلاطی باشد که منجر به فتنه گردد، اینها برای زن جایز نیست، زیرا حفظ ناموس او فرض عین است و آموختن علم طبابت فرض کفایی، و فرض عین بر فرض کفایی مقدم تر است. اما مجرد کلام و سخن با استاد دانشگاه یا مریض حرام نیست، تنها زمانی حرام می شود که با ناز و عشوه با او سخن بگوید، و کلامش را نرم و نازک کند، که این امر منجر به تحریک بیمار دلان می شود، و البته این تنها خاص به آموختن طبابت نیست ] یعنی در هیچ جایی زن نباید با چنین حالتی با نامحرم سخن بگوید[». فتاوی المرأه (من فتاوی اللجنه الدائمه).
    پاسخ۲_
    اولا الحمدلله بر نماز هیچ عملی ارجحیت ندارد، و حدیثی که در این باره ذکر می کنند جعلی وکذب محض است. نماز اولین فرض اسلام است واز نماز عملی بهتر در اسلام وجود ندارد نماز به قدری نزد خدا ارزشمند است که اگر نماز نباشد بقیه اعمال خوب، نزد خدا بی اعتبار می شوند، نماز ستون دین است به این معنی که اگر ستون نباشد دین هم نیست. درست مانند ساختمانی که ستونش را بردارند آن ساختمانی منهدم می شود. روز قیامت اولین پرسش از نماز می باشد.
    رسول خدا علیه السلام فرمود فرق بین اسلام و کفر در نماز است بعضی ائمه ترک نماز را عمل کفری می دانند، در قرآن در جاهای مختلف خداوند مومنین را دستور به اقامه نماز میدهد که نشانی از جایگاه عظیم این عبادت در قرآن است .
    در شرایطی فعلی که شما دارید نه تنها نماز خواندن شما ریا نیست، بلکه نماز خواندن شما تبلیغ دین مبین اسلام است، می دانید که یکی از راه های تبلیغ دین اسلام عمل انسان مسلمان است باید مسلمان در جمع غافلین خدارا با نماز یاد کند ونباید مثل غافلین باشد واین یک جهاد است . درسال گذشته یک دانشجوی مسلمان در مراسم فارغ التحصیلی دانشجوئی در آمریکا موقعی که وقت نماز فرا می رسد بلند می شود و در این جمع بزرگ نمازش را به تنهایی می خواند و برای خدا سجده می کند، تصویرش در وااسلاماه موجود می باشد ولذا این کارها جهاد اکبر هستند ونباید از آن غافل شد


  9. م.زارع دوست says:

    سلام خسه نباشید:
    من دانشجوی فیزیک هستم در این رابطه ۲سوال دارم:
    ۱)تحصیل در این رشته چه حکمی داره؟لطفا مستقیم جواب بدهید
    ۲)نماز عصر و مغرب بین ساعات کلاسیم هست،وسط کلاس برای نماز خارج میشم اما دوستام(تشیعند و نمازشان مثل نماز ما تایم خاصی ندارد)میگن ریا میشه و حدیث پیامبر رو میگن که علم بر نماز ارجحیت داره خواهشمندم جوابی محکم ارائه بدید تا بتونم توجیهشون کنم.
    ممنونم.

یک دیدگاه بگذارید

جستجو
آخرین مطالب
پیوندهای محبوب
آمار سایت
  • کاربران آنلاین 45نفر
  • بازدید امروز 81077
  • بازدید دیروز 137987
  • بازید کل 107567286

این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت رسیده است.

کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه محفوظ میباشد.

استفاده از محتوای وااسلاماه با ذکر منبع و آدرس سایت بلامانع است. | تگ ها

Powered By Vaislamah.com - Copyright © 2010-2015 Vaislamah.com