پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه

 

باید یقین کامل داشته باشی که با قرآن زنده ای و بدون قرآن مرده

با قرآن بینایی و بدون قرآن نابینا

با قرآن هدایت یافته ای و بدون قرآن گمراه

با قرآن دانشمندی و بدون قرآن نادان

اول الله، آخر الله ، ظاهر الله، باطن الله، فقط الله

بهترین یاد خدا ورد (لااله الا الله) است

کاربران گرامی؛ سوالات شرعی شما از روز پنجشنبه بررسی خواهند شد ان شاءالله، سوالات بسیار زیادی دریافت شده، تکراری ها حذف خواهند شد ×
آمار کلی سایت
  • کل مطالب 2335
  • کل نظرات 9754
  • کل اعضا 1707
  • جدیدترین عضو MEHDI7
خبرنامه
وااسلاماه
| بازدیدها: 627

أسلوبُ النداء

در مثال های زیر اسم هایی مُنادا واقع شده اند . یعنی صدا زده شده اند .

یا سعیدُ / یا بَوّابَ الفُـندُقِ / یا حارسُ / یا سَیِّدی / أیّـها النّاسُ / یا أیّها الشَّبابُ / یا أیّتها النِّساءُ

 اسمی را که صدا می زنیم در اصطلاح دستور زبان عربی « مُنادَی » می نامند .

در زبان فارسی معمولاً حرف ندا « ای » است  و در عربی نیز غالباً « یا » است .

اگر اسمِ دارای ال را صدا بزنیم باید از « یا أیّها » برای مذکّر و « یا أیّتها » برای مؤنّث استفاده کنیم  . مثال :

یا أیّها النّـاسُ / یا أیّتها النِّساءُ  ( در اینجا می شود حرف یا را حذف کرد . )

امّا اگر اسمی را که می خواهیم صدا بزنیم بدونِ ال باشد ؛ از  « یـا » به تنهایی استفاده می کنیم . مثال :

یا شَبابُ / یا جَماعـهُ / یا رجُـلُ  / یا أمّـهَ الإسلامِ

ضمناً کلمه « الله » استثنا است و به صورت « اللّهمَّ » و « یا اللهُ » به کار می رود .

درست مانندِ فارسی که می شود حرف ندای « ای » را حذف کرد ؛ در عربی نیز می شود حرف ندا را نیاوریم .

انواع منادا

۱ ) منادای عَلَم : مانند یا جعفرُ / یا منصورُ / یا إسماعیلُ / یا فیصلُ  .

در منادای علم همیشه حرفِ آخر ضمّـه دارد [۱].

۲) منادای نکره مقصوده : هرگاه منادا نکره باشد ؛ نیز معمولاً حرفِ آخرش ضمّه دارد . مانند : یا حارسُ / یا رَجُـلُ  . منادای نکره مقصوده همان گونه که از نامش پیداست نکره یعنی ناشناس است . اما معلوم است که مقصودِ گوینده آن کیست . مثلِ اینکه معلّم در کلاسِ درس به دانش آموزی که سرو صدا می کند بگوید : « اُسکُتْ یا طالبُ . » یعنی : « ساکت شو ای دانش آموز . » در اینجا معلوم است که مقصود معلّم از « طالب » کیست . همان است که شلوغ می کند .

۳) هرگاه منادا مضاف باشد ؛ منصوب است [۲]. مانند : یا رسولَ اللهِ / یا سـیّـدَنـا

۴) منادا گاهی شبه مضاف می شود . در این صورت باز هم منصوب است . مانند :

 یا وَجیهاً عندَ اللهِ / یا بصیراً بِالعِـبادِ

 التمرینُ الأوّلُ : نادِ الأسماءَ التّـالیـهَ .

حبیب العُـمـرِ          فاطمه           مدیر الـحَملهِ          کاظـم              وَلَــد             البِنت          الخَبّـاز            الله                        أبو عبدِالله        أبو الفضلِ              أخـی

 التمرینُ الثّانـی :  عَـیِّـن الإجابهَ الصحیحهَ .

۱) یا مُجیبُ الـدَّعَـواتِ q    یا مُجیبَ الـدَّعَـواتِ q

۲) یا غَنیّـاً لا یَفتَـقـِرُq       یا غَنیٍّ لا یَفتَـقـِرُq

۳) یا أیّها المَرأهُ q             یا أیّتها المَرأهُ q

۴)  یا سیّدهُ q                 أیّتُـها سیّدهُ q

۵)یا ذا الجلالِ و الإکرام   qیا ذی الجلالِ و الإکرام q

۶)یا رحمانُ یا رحیمُ q    یا رحمانِ یا رحیمِ q

 التمرینُ الثّالِثُ :  تَرجِم العباراتِ التالیه ثُمَّ مَیِّـز المنادی .

۱) یا رجلُ قُـــمْ مِنَ النَّـومِ . أنتَ نَعسان دائماً . 

۲) أیّـتُــها المَـلکهُ حافِظی علی مـملـکتِــکِ .

۳)یا راعـی ساعَـدَکَ اللهُ . ما أجمَـلَ صوتَ النای !

۴)أیّــها المُسافِرونَ راقِـبوا أنــفُسَـکُم .لاتَـقَـعوا . 

۵) الــنَّــجْده ؛ یا رجلُ ســاعِــدْنــی .

۶) یا راکِبَ الـعَرَبَـهِ کَیفَ حالُکَ ؟ طَیِّب أن شاءَ الله.

۷)یا أیّـتُها الفلّـاحاتُ أنتُنَّ ساعیاتٌ .

۸ ) رَبِّ [۳] ارْحَـمْـنی ؛ إنَّــکَ أنتَ الرَّحــیمُ .           

۹ ) أیّـها الوَلَدانِ لا تَتَعارَکا . کونا صَدیقَـینِ.

۱۰) أیّها المُـصَلّـونَ عَجِّلوا لِأداءِ الصَّلاه .

۱۱) مَرحَباً بِـکِ یا أمّـی .أنا جِئتُ .     

۱۲)  یا مریمُ لا تَبتَـعِـدی عَـنّـی .

۱۳) أهلاً و سَــهلاً  سِــبطی العزیز .   
————————
[1] در اصطلاح می گویند : « منادا مبنی بر ضم ّ است . »

[۲] اگر منادا به ضمیر « ــی » ختم شود ؛ علامت نصب ظاهر نمی شود. مانند : یا أخی / یا عزیزی

[۳] رَبّ در اصل رَبّی بوده که ضمیر « ی » از آخرش حذف شده است . در اصطلاح می گویند منادا مُرّخَّـم شده است .

موضوع:, گوناگون
| ۱ فروردین ۱۳۹۱

یک دیدگاه بگذارید

جستجو
آخرین مطالب
پیوندهای محبوب
آمار سایت
  • کاربران آنلاین 28نفر
  • بازدید امروز 41725
  • بازدید دیروز 112414
  • بازید کل 107640348

این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت رسیده است.

کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه محفوظ میباشد.

استفاده از محتوای وااسلاماه با ذکر منبع و آدرس سایت بلامانع است. | تگ ها

Powered By Vaislamah.com - Copyright © 2010-2015 Vaislamah.com