پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه

 

باید یقین کامل داشته باشی که با قرآن زنده ای و بدون قرآن مرده

با قرآن بینایی و بدون قرآن نابینا

با قرآن هدایت یافته ای و بدون قرآن گمراه

با قرآن دانشمندی و بدون قرآن نادان

اول الله، آخر الله ، ظاهر الله، باطن الله، فقط الله

بهترین یاد خدا ورد (لااله الا الله) است

کاربران ارجمند؛ به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا ابتدا سوال خود را در سایت جستجو نمایید ×
آمار کلی سایت
  • کل مطالب 2336
  • کل نظرات 9765
  • کل اعضا 1709
  • جدیدترین عضو AminSh
خبرنامه
وااسلاماه
| بازدیدها: 9729

خداوند در دنیا دیده نمی شود، حضرت موسی علیه السلام تمنای رویت خدا را نمود، پروردگار او ‏را خبر داد که در دنیا نمی‌تواند او را ببیند و چنین چیزی برایش مقدور نیست، حتی کوه محکم و ‏استوار توان دیدن خدا را ندارد:  « وَلَمَّا جَاء مُوسَی لِمِیقَاتِنَا وَکَلَّمَهُ رَبُّهُ قَالَ رَبِّ أَرِنِی أَنظُرْ إِلَیْکَ قَالَ ‏لَن تَرَانِی وَلَکِنِ انظُرْ إِلَی الْجَبَلِ فَإِنِ اسْتَقَرَّ مَکَانَهُ فَسَوْفَ تَرَانِی فَلَمَّا تَجَلَّی رَبُّهُ لِلْجَبَلِ جَعَلَهُ دَکًّا وَخَرَّ ‏موسَی صَعِقًا» الأعراف: ۱۴۳‏

‏ (هنگامی که موسی به میعادگاه ما آمد و پروردگارش با او سخن گفت، (و کلامی را شنید که به ‏کلام کسی نمی‌ماند، خواست ذاتی را هم ببیند که چیزی مثل او نیست. لذا) عرض کرد: پروردگارا! ‏‏(خویشتن را) به من بنمای تا تو را ببینم (خدایش بدو) گفت: (تو با این بنیه آدمی و در این جهان ‏مادی تاب دیدار مرا نداری و) مرا نمی‌بینی و لیکن (برای اطمینان خاطر از این که تاب دیدن مرا ‏نداری) به کوه (که همچون تو ماده و بسی نیرومندتر از تو است) بنگر، اگر (در برابر تجلّی ذات من) ‏بر جای خود استوار ماند، تو هم مرا خواهی دید. امّا هنگامی که پروردگارش خویشتن به کوه نمود، ‏آن را درهم کوبید و موسی بیهوش و نقش زمین گردید.)‏

علماء درباره اینکه رسول الله صلی الله علیه وسلم در ‏شب معراج خداوند را رویت کرده است یا خیر، اختلاف نظر دارند، قول معتبر این است که پیامبر ‏صلی الله علیه وسلم در شب معراج خدا را رویت نکرده ‏است. به سند صحیح از عایشه رضی الله عنها رویت شده است که فرمود:‏

« من زعم ان محمداً رأی ربَّه فقد اعظم علی الله الفریه» مسلم: ۱/۱۵۹ رقم: ۱۷۷‏.‏

‏(هرکس مدعی شود که محمد صلی الله علیه وسلم ‏خداوند را رویت کرده است، بی گمان دروغ بزرگی در حق خداوند مرتکب شده است.)‏

آنچه که درباره رویت خداوند در سطور بالا بیان گردید، متعلق به دنیا بود اما در جهان دیگر قضیه ‏به گونه دیگری است. زیرا در جهان دیگر انسانها مجدداً و با کیفیت جدیدی آفریده می شوند، مگر ‏در احادیث نیامده است که خورشید در روز قیامت، به انسانها نزدیک می شود بگونه‌ای که بیش از ‏یک میل با انسانها فاصله نخواهد داشت، اما با این وجود انسانها ذوب نمی شوند! مگر این طور ‏نیست که انسانها در قیامت بعد از زنده شدن نمی‌میرند و از بین نمی روند، حتی اهل دوزخ هرگاه ‏پوسته بدن آنها سوخته و زغال شود، خداوند پوست آنها را از نو می‌سازد تا بدین طریق همواره در ‏عذاب باشند، اما مرگ هرگزنخواهند داشت.‏

البته مومنان در روز قیامت پروردگار را خواهند دید، حتی ارزنده‌ترین نعمتی که روز قیامت به اهل ‏بهشت داده می شود، فرصت نگاه کردن به سوی پروردگار است و کفار از این نعمت عظیم محروم ‏هستند. « کَلَّا إِنَّهُمْ عَن رَّبِّهِمْ یَوْمَئِذٍ لَّمَحْجُوبُونَ»المطففین: ۱۵‏

‎ ‎‏ (هرگزاهرگز! قطعاً ایشان در آن روز (به سبب کارهائی که کرده‌اند) از (رحمت) پروردگارشان ‏محروم و (از بارگاه قرب و منزلت آفریدگارشان) مطرودند.) ‏ ‏

اما بندگان برگزیده و پاک خداوند از این نعمت عظیم بهره‌مند خواهند بود.‏

« وُجُوهٌ یَوْمَئِذٍ نَّاضِرَهٌ * إِلَی رَبِّهَا نَاظِرَهٌ» القیامه: ۲۲ – 23‏

‎ ‎‏ (در آن روز چهره‌هائی شاداب و شادانند. به پروردگار خود می‌نگرند)‏

این گروه همان بندگان پاک وابرار هستند که درباره آنها چنین آمده است:‏

« إِنَّ الْأَبْرَارَ لَفِی نَعِیمٍ * عَلَی الْأَرَائِکِ یَنظُرُونَ» المطففین: ۲۲ – ۲۳‏

‏ (بی‌گمان نیکان در میان انواع نعمتهای فراوان بهشت بسر خواهند برد. ‏بر تختهای مجلّل (بهشتی) ‏تکیه می‌زنند و (به زیبائیها و نعمتهای بسیار آنجا) می‌نگرند.) ‏ ‏

این نگاه کردن بسوی رخ وصورت پروردگار همان نعمت زائدی است که خداوند آن را به مومنان ‏وعده داده است، می فرماید: « لِّلَّذِینَ أَحْسَنُواْ الْحُسْنَی وَزِیَادَهٌ »یونس: ۲۶‏

‏(کسانی که کارهای نیکو می‌کنند، منزلت نیکو (یعنی بهشت) از آن ایشان است و افزون (بر آن هم ‏که مغفرت و رضوان است) دارند.)‏

این زیاده همان چیزی است که درآیه دیگری چنین آمده است.‏

« لَهُم مَّا یَشَاؤُونَ فِیهَا وَلَدَیْنَا مَزِیدٌ» ق: ۳۵‏

‎ ‎‏ (هرچه بخواهند در بهشت برای آنان هست، افزون بر آن نزد ما نعمتهای دیگری وجود دارد (که ‏هرگز به فکر انسانی نرسیده است و به دل کسی نگذشته است).) ‏ ‏

در روایات نیز به صراحت و تواتر آمده است که مومنان در قیامت خداوند را خواهند دید. از ‏حضرت ابوهریره رضی الله عنه روایت شده است که عده ای از مردم از رسول اکرم صلی ‏الله علیه وسلم سوال کردند، آیا روز قیامت خدا را خواهیم دید؟ ‏رسول اکرم صلی الله علیه وسلم فرمود:‏ «هل تُضارُّون فی رؤیه القمر لیله البدر؟» آیا در شب چهاردهم برای رویت بدر (ماه تمام) مشکلی ‏دارید؟ گفتند خیر ای پیامبر خدا، پیامبر صلی الله علیه ‏وسلم فرمود:« هل تُضارُّون فی رویه الشّمس لیس دونها سحاب؟ »آیا در دیدن خورشید در ‏روز آفتابی مشکل دارید؟ همه گفتند: خیر ای پیامبر گرامی آنگاه رسول الله صلی ‏الله علیه وسلم فرمود:«فإنّکم ترونه کذالک» پس قطعاً شما خدا ‏را در روز قیامت این چنین خواهید دید. بخاری: ۱۳/۴۱۹٫حدیث ۷۴۳۷،ومسلم: ۱/۱۶۳٫حدیث ‏‏182.ولفظ این حدیث از مسلم است.‏

درصحیح بخاری و مسلم از جریربن عبدالله رضی الله عنه روایت شده که گفت: نزد رسول خدا ‏صلی الله علیه وسلم نشسته بودیم که ایشان در شب ‏چهاردهم بسوی ماه نگاه کرد و فرمود: «انّکم سترون ربکم کما ترون هذا القمر لاتضامّون فإن ‏استطعتم ان لا تغلبواعلی صلاه قبل طلوع الشمس، وصلاه قبل غروب الشمس فافعلوا»‏

و در صحیح مسلم به روایت ازصهیب رضی الله عنه آمده است که پیامبر خدا صلی ‏الله علیه وسلم فرمود: «إذا دخل اهل الجنّه الجنّهَ، یقول الله ‏تبارک وتعالی: تریدون شیئا أزیدکم؟ یقولون: ألم تُبیض وُجوهنا؟ ألم تدخلنا الجنّه وتُنجِنا من ‏النار؟ » مسلم:۱/۱۶۳حدیث شماره ۱۸۱٫‏

‏(رسول اکرم صلی الله علیه وسلم فرمود: بعد از اینکه ‏اهل بهشت وارد بهشت شدند، خداوند از آنان می‌پرسد: چیز دیگری می خواهید که به شما بدهم؟ ‏آنان می گویند: مگر ما را خوشحال و نیک نام نکرده‌ای؟ مگر ما را از دوزخ رستگار و به بهشت ‏نیاورده ای؟ رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمود: آنگاه ‏خداوند موانع را بر می‌دارد، مومنان و اهل بهشت حس می‌کنند که هیچ نعمتی بزرگتر از ملاقات ‏ورؤیت پروردگار به آنان داده نشده است، بعد رسول الله صلی الله ‏علیه وسلم این آیه راتلاوت نمود: « لِّلَّذِینَ أَحْسَنُواْ الْحُسْنَی وَزِیَادَهٌ »یونس: ۲۶‏

‏(کسانی که کارهای نیکو می‌کنند، منزلت نیکو (یعنی بهشت) از آن ایشان است و افزون (بر آن هم ‏که مغفرت و رضوان است) دارند.)‏

در بخاری و مسلم به روایت از ابوموسی اشعری رضی الله عنه آمده است که پیامبر صلی ‏الله علیه وسلمفرمود: «جنّتان من فضّه آنیتهما ومافیهما، وجنتان ‏من ذهب آنیتهما وما فیهما، وما بین القوم وبین ان ینظروا الی ربهم الّا رداء الکبریاء علی وجهه ‏فی جنّه عدن» بخاری: ۱۳/۴۲۳٫حدیث شماره ۷۴۴۴٫ ومسلم: ۱/۱۶۳٫حدیث شماره ۱۸۰‏.‏

‏ (دوباغ در بهشت وجود دارند که ظرفها وهمه چیزهای آنهااز نقره است و دو باغ در بهشت ‏وجود دارند که همه چیز آنها از طلا هستند، در میان اهل ایمان و پروردگارشان در بهشت جاودان ‏جز پرده کبریایی و بزرگی او چیز دیگری نیست که مانع از دیدن او گردد.)

| ۲۲ بهمن ۱۳۹۱
۳ پاسخ به “آیا روئیت خداوند در دنیا و قیامت امکان دارد؟”
  1. وضعیت کاربر : مهمان
    محمود says:

    سایت خراب


  2. احمد. says:

    عبد القادر,
    مومنان خداوند را در روز قیامت خواهند چنانچه ذکر شد خداوند به این تصریح کرده است و اولین مفسر قرآن خود حضرت رسول خدا هست که فرموده شما روز قیامت خداوند را مانند ماه شب چهارده خواهید
    اما این دنیاست که رویت باریتعالی ممکن است اما چشم آخرت با چشم دنیا یکی نیست
    این که گفتید لن برای هرگزاست ، خوب اگر اینطور است در قران آمده: وَأُوحِیَ إِلَى نُوحٍ أَنَّهُ لَنْ یُؤْمِنَ مِنْ قَوْمِکَ إِلَّا مَنْ قَدْ آَمَنَ …(۳۶) هود «و به نوح وحى شد که از قوم تو جز کسانى که [تاکنون] ایمان آورده‏اند هرگز [کسى] ایمان نخواهد آورد … ».(۳۶)
    اما واضح است که قوم نوح در آخرت به حقانیت نوح ایمان خواهند آورد پس وقتی که الله به موسی میگوید لن ترانی این بر وزن لن یومن در این آیه است یعنی در دنیا هرگز ایمان نمیاوردند یعنی در دنیا هرگز مرا نخواهی دید پس مساله روشن شد


  3. عبد القادر says:

    به حکم این قاعده عقلیه فلسفی (محیط نمیتواند محاط بشود) رویت خدا محال عقلی است و فرمایش خدا در جواب حضرت موسی با کلمه لن این معنا را از جهت شرع اثبات میکند چرا که به شهادت علماء نحو لن برای نفی ابد است ابد . چنانکه خدا در مقام تحدی با کفار میگوید فان لم تفعلو و لن تفعلو یعنی هرگز مثل قرآن را نمیتوانید بیاوردید و یا خبر دادن خدا از یهودیان که و لن یتمنوه ابدا هیچگاه آرزوی مرگ نمیکنند ویا لن ترضی عنک الیهود و لا النصاری حتی تتبع ملتهم و دهها نمونه دیگر
    و آنچه در آیه است : نظر به معنای رؤیت نیست صرفا مثلا بنده به لطف شما در حق خودم نظر دارم در حالیکه شما را ندیده ام تا به حال
    در قیامت مومنین به لطف خدا نظر دارند این معنی از مفسر حقیقی قرآن امام رضا علیه السلام است

یک دیدگاه بگذارید

جستجو
آخرین مطالب
پیوندهای محبوب
آمار سایت
  • کاربران آنلاین 41نفر
  • بازدید امروز 32597
  • بازدید دیروز 106154
  • بازید کل 107904162

این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت رسیده است.

کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه محفوظ میباشد.

استفاده از محتوای وااسلاماه با ذکر منبع و آدرس سایت بلامانع است. | تگ ها

Powered By Vaislamah.com - Copyright © 2010-2015 Vaislamah.com