پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه

 

باید یقین کامل داشته باشی که با قرآن زنده ای و بدون قرآن مرده

با قرآن بینایی و بدون قرآن نابینا

با قرآن هدایت یافته ای و بدون قرآن گمراه

با قرآن دانشمندی و بدون قرآن نادان

اول الله، آخر الله ، ظاهر الله، باطن الله، فقط الله

بهترین یاد خدا ورد (لااله الا الله) است

کاربران گرامی؛ سوالات شرعی شما از روز پنجشنبه بررسی خواهند شد ان شاءالله، سوالات بسیار زیادی دریافت شده، تکراری ها حذف خواهند شد ×
آمار کلی سایت
  • کل مطالب 2335
  • کل نظرات 9760
  • کل اعضا 1708
  • جدیدترین عضو Shahram
خبرنامه
وااسلاماه
| بازدیدها: 40351

 دعای حزب البحر در سنت نبوی ثابت نشده است، و هیچیک از صحابه و تابعین و ائمه اربعه (ابوحنیفه و مالک و شافعی و احمد) آنرا نخوانده و به دیگران توصیه نکرده اند، و اصلا در زمان آنها چنین دعایی وجود نداشته! بلکه ابداع طریقت شاذلیه است و جزو بدعتهای آنهاست. و ظاهرا منتسب به ابوالحسن شاذلی است و او در این دعا از کلمات و عباراتی استفاده کرده که در سنت نبوی وارد نشده و در هیچ حدیثی از پیامبر صلی الله علیه وسلم نیامده، و خود شاذلی آنرا اختراع کرده!

 مثلا در این دعا چنین آورده:

« کهیعص . کهیعص . کهیعص . انْصُرْنا فَإِنَّکَ خَیْرُ النَّاصِرینَ . وَافتَحْ لَنا فَإِنَّکَ خَیْرُ الفاتِحینَ. وَاغْفِرْ لَنا فَإِنَّکَ خَیْرُ الغافرینَ ..»..

« طس طسم حمعسق . مَرَجَ البَحْرَیْنِ یَلْتَقِیانِ بَیْنَهُما بَرْزَخٌ لا یَبْغِیانِ . حم حم حم حــم حم حم حم . حُمَّ الأمرُ وَجَآءَ النَّصْرُ فَعَلَیْنا لا یُنْصَرونَ حم تَنْزیْلُ الکِتابِ مِنَ اللهِ العَزیْزِ العَلیمِ غَافِرِ الذَّنْبِ وَقابِلِ التَّوْبِ شَدیدِ العِقابِ ذِی الطَّوْلِ لا إلَهَ إلاّ هُوَ إِلَیْهِ المَصِیْرُ ..»..

« بِسْمِ اللهِ بَابُنا . تَبَارَکَ حِیطَانُنا . یس سَقْفُنا . کهیعص کِفایَتُنا حمعسق حِمایَتُنا فَسَیَکْفیکهُمُ الله وَهُو السَمیعُ العلیْمُ – ثلاثاً » یعنی این عبارت اخیر سه بار خوانده شود!

از آنجائیکه دعا کردن عبادت است، چنانکه پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند: «الدعاء هو العباده» «دعا همان عبادت است» ترمذی (۲۹۶۹).‏

و نیز می دانیم که عبادات توقیفی هستند، یعنی هیچ قول و عملی بعنوان عبادت شناخته نمی شود مگر آنکه دلیلی از کتاب و سنت بر جواز آن باشد، و از طرفی این عباراتی که بعنوان دعا به پیروان طریقت شاذلیه دیکته شده است، در هیچ آیت و حدیثی از پیامبر صلی الله علیه وسلم وارد نشده است، از اینرو خواندن آن دعا بدعت است و نه تنها ثواب و خاصیتی ندارد، بلکه فرد خواننده مرتکب بدعت شده و پیامبر صلی الله علیه وسلم در مورد بدعت فرمودند: «من أحدث فی أمرنا ما لیس منه فهو ردّ». متفق علیه

یعنی: «هر کس چیزی را در دین ما ایجاد کند که جزو آن نباشد، مردود است واز او پذیرفته نمی شود.

و فرمودند «کل محدثه بدعه، وکل بدعه ضلاله».(ابو داوود -امام احمد-ترمذی- ابن ماجه- صحیح). در این فرموده کلمه “کُل” بکار برده، و “کل” یعنی هرآنچه که خوب و بد باشد، مادامیکه بدعت باشد؛ مردود است، چه – به قول بعضی از مبتدعین – حسنه باشد یا سیئه، برای همین است که عبداﷲ بن عمر رضی ﷲ عنهما شاگرد مکتب رسول الله صلی الله علیه وسلم، یعنی کسی که نزد رسول خدا صلی الله علیه وسلم دین یاد گرفت، می فرماید: «کل بدعه ضلاله وإن رآها الناس حسنه».

یعنی: «هر بدعتی گمراهی است اگر چه مردم آنرا خوب ببینند». (دارمی آن را با سند صحیح روایت کرده است).

و برای یک مسلمان تابع سنت نبوی واجب است که از سنت ایشان تبعیت کند نه از اهواء و امیال فرقه های مبتدع و رهبران آنها، چرا که شریعت اسلام دین کاملی است و برای تمام احوال زندگی برنامه دارد، چنانکه در سنت صحیح نبوی ثابت شده که دعای هنگام روبرو شدن با دشمن یا صاحب قدرت بصورت زیر است:

«اللَّهُمَّ إِنَّا نَجْعَلُکَ فِیْ نُحُوْرِهِمْ وَنَعُوْذُ بِکَ مِنْ شُرُوْرِهِمْ».

(الهی! ما تو را در برابرشان «دشمنان» قرار می دهیم و از شرارت های آن ها به تو پناه می آوریم). أبو داود ۲/۸۹، وحاکم آنرا صحیح دانسته و ذهبی موافقت کرده است ۲/۱۴۲٫

«اللَّهُمَّ أَنْتَ عَضُدِیْ، وَأَنْتَ نَصِیْرِیْ، بِکَ أَجُوْلُ، وَبِکَ أَصُوْلُ، وَبِکَ أُقَاتِلُ».

(الهی! تو یار و مددکار من هستی، به کمک تو تاخت و تاز می نمایم، و به کمک تو «بر دشمنان» حمله می کنم، و با مدد تو می جنگم). أبو داود ۳/۴۲ وترمذی ۵/۵۷۲، ونگا: صحیح ترمذی۳/۱۸۳٫

«حَسْبُنَا اللهُ وَنِعْمَ الْوَکِیْلُ». بخاری ۵/۱۷۲٫‏

(الله برای ما کافی است، و بهترین کارساز است).

و دعا علیه دشمن:

«اللَّهُمَّ مُنْزِلَ الْکِتَابِ، سَرِیْعَ الْحِسَابِ، اهْزِمِ الأَحْزَابَ، اللَّهُمَّ اهْزِمْهُمْ وَزَلْزِلهُمْ». مسلم ۳/۱۳۶۲٫‏

(پروردگار! ای فرودآورنده ی کتاب، و ای سریع الحساب! دشمنان را شکست بده. الهی! آنها را شکست بده و متزلزل بگردان).

ودعای کسی که از گروهی می ترسد: «اللَّهُمَّ اکْفِنِیْهِمْ بِمَا شِئْتَ». مسلم ۴/۲۳۰۰٫

(ای الله! تو در برابر دشمنان بهر طریق که می خواهی، مرا کفایت فرما).

پس این ادعیه که همگی از سنت نبوی ثابت شده هستند، برای یک مسلمان تابع سنت کفایت می کند و وی را از اوراد و ادعیه بدعی و اختراع شده بی نیاز می گرداند.

| ۲ اردیبهشت ۱۳۹۲
یک پاسخ به “آیا خواندن دعای « حزب البحر » مشروع است؟”

  1. بهروز says:

    به امیدنابودی بدعتها وخرافات دربین مسلمین

یک دیدگاه بگذارید

جستجو
آخرین مطالب
پیوندهای محبوب
آمار سایت
  • کاربران آنلاین 24نفر
  • بازدید امروز 36850
  • بازدید دیروز 18366
  • بازید کل 107717850

این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت رسیده است.

کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه محفوظ میباشد.

استفاده از محتوای وااسلاماه با ذکر منبع و آدرس سایت بلامانع است. | تگ ها

Powered By Vaislamah.com - Copyright © 2010-2015 Vaislamah.com