پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه

 

باید یقین کامل داشته باشی که با قرآن زنده ای و بدون قرآن مرده

با قرآن بینایی و بدون قرآن نابینا

با قرآن هدایت یافته ای و بدون قرآن گمراه

با قرآن دانشمندی و بدون قرآن نادان

اول الله، آخر الله ، ظاهر الله، باطن الله، فقط الله

بهترین یاد خدا ورد (لااله الا الله) است

کاربران گرامی؛ سوالات شرعی شما از روز پنجشنبه بررسی خواهند شد ان شاءالله، سوالات بسیار زیادی دریافت شده، تکراری ها حذف خواهند شد ×
آمار کلی سایت
  • کل مطالب 2335
  • کل نظرات 9760
  • کل اعضا 1708
  • جدیدترین عضو Shahram
خبرنامه
shina
| بازدیدها: 1895

 مسایل عقیدتی از مهم ترین امور بحساب می آیند، اصول اعتقادات عبارتند از: ایمان به الله، فرشتگان، کتابهای آسمانی، پیامبران، روز قیامت،تقدیر خوب و بدِ آن. 

« ایمان به الله»: اعتقاد به اینکه تنها ذات الله مستحق عبادت است و شهادت به اینکه معبود بر حقی جز الله وجود ندارد و محمد صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ فرستاده ی الله تعالی بسوی تمام انسانها و جنها است و او خاتم النبیین است، ایمان به همه اموری که الله تعالی نازل نموده و رسول الله صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ بیان فرموده است: بر زن و مرد واجب است از جمله: ایمان به آخرت، بهشت و جهنم، حساب و جزا، وزن اعمال و تحویل اعمال نامه ی نیکان به دست راست و بدان به دست چپ.

عدم آگاهی از این موارد عذر محسوب نمی شود؛ بلکه یادگیری این امور واجب است، کسی که در محیطی اسلامی بزرگ شده است و قرآن و حدیث به او رسیده باشد معذور بحساب نمی آید، چنین فردی جاهل نیست بلکه متجاهل و بی اعتنا به امور دین محسوب می شود.

الله تعالی فرموده است:« أَمْ تَحْسَبُ أَنَّ أَکْثَرَهُمْ یَسْمَعُونَ أَوْ یَعْقِلُونَ إِنْ هُمْ إِلا کَالأنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ سَبِیلا [فرقان:۴۴]

( آیا گمان می کنید که بیشترشان می شنوند یا می اندیشند؟ آنان  جزمانند چهارپایان نیستند، بلکه گمراه ترند).

  الله تعالی فرموده است:« وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ کَثِیرًا مِنَ الْجِنِّ وَالإنْسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لا یَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْیُنٌ لا یُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لا یَسْمَعُونَ بِهَا أُولَئِکَ کَالأنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولَئِکَ هُمُ الْغَافِلُونَ (۱۷۹) »[اعراف:۱۷۹]

 ( همانا بسیاری از جنیان و آدمیان را برای دوزخ آفریده ایم( زیرا) دل هایی دارند که با آن نمی فهمند و چشم هایی دارند که با آن نمی بینند، و گوش هایی دارند که با آن نمی شنوند. آنها چون چهارپایانند بلکه گمراه ترند، هم اینانند غافلان).

الله  فرموده است:« فَرِیقًا هَدَی وَفَرِیقًا حَقَّ عَلَیْهِمُ الضَّلالَهُ إِنَّهُمُ اتَّخَذُوا الشَّیَاطِینَ أَوْلِیَاءَ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَیَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ مُهْتَدُونَ (۳۰)» [اعراف:۳۰]

 ( گروهی را هدایت کرد و گروهی گمراهی برآنها محقق شد؛ آنها شیاطین را به جای خداوند ولی خود گرفتند و می پندارند راه یافته اند).

آیاتی که ذکر شد و بسیاری آیات دیگر که الله تعالی ظالمان و ستمگرانی را که از روی غفلت و بی توجهی از دستورات خداوند رویگردان شده اند معذور قرار نداده است.

اما کسانی که در میان غیر مسلمانان زندگی می کنند و قرآن وحدیث به آنها نرسیده است، معذور بحساب می آیند، و حکمشان حکم( اهل فتره) است. – مدت زمان طولانی که میان دعوت دو پیامبر صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ فاصله ایجاد کند- درنتیجه نسل های بعدی از احکام دین بی خبر بمانند؛ بنابراین کسانی که احکام شریعت به آنها نرسیده باشد و بر این حالت بمیرند، روز قیامت خداوند آنان را مورد امتحان قرار می دهد. کسی که اجابت نمود و امر الله را اطاعت کرد به بهشت وارد می شود و کسی که نافرمانی کرد وارد جهنم می شود، اما مسایلی همچون بعضی از احکام نماز، زکات و یا حج که بعضی از افراد از آن اطلاع حاصل نمی کنند، عذرشان پذیرفته است؛ طبیعی است که چنین مسائلی بر خیلی از افراد مخفی می ماند، زیرا همه مردم  نمی توانند فقیه باشند.

مؤمن وظیفه دارد مسائل دینی را فرا گیرد، از علما سؤال نماید، الله تعالی فرموده است:« فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِنْ کُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ (۴۳) »[نحل:۴۳] ( پس از آگاهان بپرسید اگر نمی دانید).

گروهی در زمان پیامبر صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ بدون علم فتوا داده بودند پیامبر صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ فرمود: « أَلَا سَأَلُوا إِذْ لَمْ یَعْلَمُوا فَإِنَّمَا شِفَاءُ الْعِیِّ السُّؤَالُ » احمد (۱/۳۳۰)

 ( وقتی که نمی دانستند چرا سؤال نکردند؛ همانا شفای جاهل پرسیدن است.

  پیامبر صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ در حدیثی فرمودند:« مَنْ یُرِدْ اللَّهُ بِهِ خَیْرًا یُفَقِّهْهُ فِی الدِّینِ » بخاری (۶۹) مسلم (۱۷۱۹)

( هر کسی که الله تعالی  در حق او اراده خیر نماید به وی فهم دین، نصیب خواهد کرد).

مردان و زنان مسلمان وظیفه دارند مسائل دینی را بیاموزند؛ در مواردی که برایشان سؤال و یا اشکال پیش می آید از علما بپرسند، بی توجه نباشند، زیرا انسانها آفریده شده اند تا الله تعالی را عبادت کنند و عبادت نیاز به علم دارد، تا زمانی که انسان در غفلت و بی توجهی به سر برد عالم نمی شود؛ بنابراین طلب علم و پرسیدن از علما لازم و ضروری است تا انسان از جهالت نجات یابد و آگاهی حاصل کند.

| ۱۸ بهمن ۱۳۹۱
برچسب ها : ,
۲ پاسخ به “آیا جهل درمسایل عقیدتی عذر است؟”
  1. وضعیت کاربر : مهمان
    سینا says:

    سلام

    اگر مؤمن وظیفه دارد مسائل دینی را فرا گیرد، از علما سؤال نماید، الله تعالی فرموده است:« فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِنْ کُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ (۴۳) »[نحل:۴۳] ( پس از آگاهان بپرسید اگر نمی دانید).

    پس چرا بعضی سوالات را پاسخ نمیدهید؟ آیا لفظ بیهوده برای سوالات مناسب است آن هم سوالی که با تشخیص شما بیهوده است؟ و یا مطمینید که عمدا و از روی غرض بعضی سوال میپرسند؟ مرگر نباید مومن حسن ظن داشته باشد؟ اگر به خاطر مسایل اختلافی است که حتی وضوهم اختلاف دارد.

    اصلا فرضا سوال اختلافی مگر سوال اختلافی سوال نیست و در زندگی پیش نمیآید؟

    پاسخ :
    برادر عزیز سوالات تان را بپرسید ما خادم شما هستیم ، فقط در هر بار یک و نهایتش دو سوال ارسال نمایید و نه بیشتر .


  2. عبد1 says:

    سوره مبارکه ملک : إِذَا أُلْقُوا فِیهَا سَمِعُوا لَهَا شَهِیقًا وَهِیَ تَفُورُ ﴿۷﴾ تَکَادُ تَمَیَّزُ مِنَ الْغَیْظِ ۖ کُلَّمَا أُلْقِیَ فِیهَا فَوْجٌ سَأَلَهُمْ خَزَنَتُهَا أَلَمْ یَأْتِکُمْ نَذِیرٌ ﴿۸﴾ قَالُوا بَلَىٰ قَدْ جَاءَنَا نَذِیرٌ فَکَذَّبْنَا وَقُلْنَا مَا نَزَّلَ اللَّـهُ مِن شَیْءٍ إِنْ أَنتُمْ إِلَّا فِی ضَلَالٍ کَبِیرٍ ﴿۹﴾ وَقَالُوا لَوْ کُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ مَا کُنَّا فِی أَصْحَابِ السَّعِیرِ ﴿۱۰﴾ فَاعْتَرَفُوا بِذَنبِهِمْ فَسُحْقًا لِّأَصْحَابِ السَّعِیرِ ﴿۱۱﴾

    زمانی که در جهنم افکنده شوند. از آن صدای خروشی را می شنوند. و جهنم شعله ور شود. از شدت (آتش) چنان خروشد، که نزدیک است از هم گسیخته شود. هر زمان فوجی در آن افکنده شوند مأمور جهنم از ایشان سؤال کند، آیا برای شما پیامبری نیامد؟ گویند، بلی، یقینًا برای ما پیامبری آمد. پس، ما انکار می کردیم و می گفتیم الله (هیچ) چیزی (وحی) فرو نفرستاده است. شما جز در گمراهی کبیری نیستید و گفتند، اگر می شنیدیم. یا تعقل می کردیم. در (زمره) اصحاب جهنم نبودیم. پس، به گناهشان اعتراف کردند. پس، برای اصحاب آتش، دوری از رحمت الله است. « غافر : ۱۱ »
    سوره مبارکه غافر : إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا یُنَادَوْنَ لَمَقْتُ اللَّـهِ أَکْبَرُ مِن مَّقْتِکُمْ أَنفُسَکُمْ إِذْ تُدْعَوْنَ إِلَى الْإِیمَانِ فَتَکْفُرُونَ ﴿۱۰﴾

    یقینًا کسانی که انکار می کردند، ندا داده شوند، دشمنی الله سخت و سنگین تر از دشمنی شما به خودتان (مؤمنان قومتان) است؛ زمانی که به سوی ایمان (به قرآن) خوانده می شدید. پس، کفران می کنید.

    قَالُوا رَبَّنَا أَمَتَّنَا اثْنَتَیْنِ وَأَحْیَیْتَنَا اثْنَتَیْنِ فَاعْتَرَفْنَا بِذُنُوبِنَا فَهَلْ إِلَىٰ خُرُوجٍ مِّن سَبِیلٍ ﴿۱۱﴾

    می گویند، پروردگارا! دو بار ما را میراندی و دو بار ما را زندگی بخشیدی. پس، به گناهانمان اعتراف کرده ایم. پس، آیا (هیچ) راهی به سوی خروج هست؟

یک دیدگاه بگذارید

جستجو
آخرین مطالب
پیوندهای محبوب
آمار سایت
  • کاربران آنلاین 18نفر
  • بازدید امروز 25406
  • بازدید دیروز 18366
  • بازید کل 107706406

این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت رسیده است.

کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه محفوظ میباشد.

استفاده از محتوای وااسلاماه با ذکر منبع و آدرس سایت بلامانع است. | تگ ها

Powered By Vaislamah.com - Copyright © 2010-2015 Vaislamah.com