پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه

 

باید یقین کامل داشته باشی که با قرآن زنده ای و بدون قرآن مرده

با قرآن بینایی و بدون قرآن نابینا

با قرآن هدایت یافته ای و بدون قرآن گمراه

با قرآن دانشمندی و بدون قرآن نادان

اول الله، آخر الله ، ظاهر الله، باطن الله، فقط الله

بهترین یاد خدا ورد (لااله الا الله) است

آمار کلی سایت
  • کل مطالب 2335
  • کل نظرات 9754
  • کل اعضا 1707
  • جدیدترین عضو MEHDI7
خبرنامه
وااسلاماه
| بازدیدها: 298

حکم شرعی آموزش قرآن به زنان توسط مردان

خواهر بزرگواری بنام “نازنین” می پرسد

سلام

آیا جایز است دختران و زنان برای یادگیری قرآن، پیش استاد مرد بروند و از حضور استاد مرد قرآن بیاموزند؟

جزاکم الله خیرا

 

پاسخ:

اگر حضور پیدا کردن در نزد استاد مرد بدون پرده باشد، این کار از نگاه قرآن عظیم الشان حرام می باشد چرا که بر خلاف فرمان الهی در قرآن است . بهترست بانوان برای یادگیری قرآن و مشارکت در کلاس های آموزشی، استاد زن انتخاب نمایند، این امر برای آنها بهتر و مطابق با دستورالعمل قرآنی می باشد، اما اگر استاد زن نبود در این صورت بایستی میان استاد مرد و دانش آموزان زن پرده نصب شود و اگر بدون پرده مشارکت نمایند گنهکار می گردند.

بررسی دلایل

دلایل از قرآن:

سوره قصص آیه ۲۳؛

وَلَمَّا وَرَدَ مَاء مَدْیَنَ وَجَدَ عَلَیْهِ أُمَّهً مِّنَ النَّاسِ یَسْقُونَ وَوَجَدَ مِن دُونِهِمُ امْرَأتَیْنِ تَذُودَانِ قَالَ مَا خَطْبُکُمَا قَالَتَا لَا نَسْقِی حَتَّى یُصْدِرَ الرِّعَاء وَأَبُونَا شَیْخٌ کَبِیرٌ.

وچون به (چاه) آب مدین رسید، بر آن (چاه) گروهی از مردم را دید که (چهارپایان خود را) آب می دهند، و در کنار آنان دو زن را دید که (گوسفندان خود را) باز می دارند (و به چاه نزدیک نمی شوند، موسی) گفت: کار شما چیست ؟ (چرا گوسفندان خود را آب نمی دهید ؟!) گفتند: ما (آنها را) آب نمی دهیم تا چوپانها باز گردند (و بروند) و پدر ما پیر کهنسال است (و توانایی این کار را ندارد).

اشاره: این داستان مربوط است به حضرت موسی، در مواجهه با دختران حضرت شعیب علیهماالسلام در هجرت او به “مدین” .

تامل بیشتر در آیه کریمه :

دلیل اول

 (من دونهم)،  این جمله از آیه، اشاره دارد که آن دو زن از جمع مردان دور بودند و از اختلاط پرهیز می نمودند.

دلیل دوم

( تذودان )، گوسفندان خود را از نزدیک شدن با گوسفندان مردان منع می کردند تا امکان نزدیکی با مردان فراهم نگردد.

دلیل سوم

( لا نسقی حتى یصدر الرعاء )، تا چوپانها بروند ، تاکید است بر عدم اختلاط با نا محرم.

دلیل چهارم

( وأبونا شیخ کبیر ) پدر ما پیر کهنسال است، اشاره به این نکته دارد که دلیل خروج ما این است پدر ما پیرد و نا توان است.

دلیل پنجم

ادامه ی آیه ، ( فجاءته إحداهما تمشی على استحیاء قالت إن أبی یدعوک ۲۵ )

ترجمه، آنگاه یکی از آن دو (زن) در حالی که با نهایت حیا گام بر می داشت، نزد او (موسی) آمد، گفت :«همانا پدرم تو را دعوت می کند.

ابن کثیر رح، در تفسیر آیه به نقل از حضرت عمر رضی الله عنه، نوشته است، این زن در حالی آمد که صورتش را پوشانده بود.

متن روایت : حدثنا ابن وکیع ، قال : ثنا أبو أسامه ، عن حماد بن عمرو الأسدی ، عن أبی سنان ، عن ابن أبی الهذیل عن عمر رضی الله عنه ، قال : واضعه یدها على وجهها مستتره .

در بعضی روایت ها آمده که با پارچه یا چادر صورتش را پوشانده بود و در اینجا می گوید که با دست صورتش را پوشانده بود.

دلیل ششم

(وإذا سألتموهن متاعاً فاسألوهن من وراء حجاب ذلکم أطهر لقلوبکم وقلوبهن ) احزاب آیه ۵۳٫

ترجمه،  و هنگامی که چیزی (از وسایل زندگی از زنان پیامبر) خواستید، پس از آنان (زنان پیامبر) ازپشت پرده بخواهید، این (کار) برای دلهای شما و دلهای آنان پاکیزه تر است.

ابن کثیر رح، در تفسیر این آیه کریمه می گوید، مفهوم آیه بدین گونه است، همانگونه که شما را از دخول بر ازواج مطهرات منع نمودم، از نگاه کردن بسوی آنها نیز شما را باز می دارم و اگر مطالبه ی داشتید از پشت پرده جویا شوید. و این فرمان الهی برای عموم زنان مومنه می باشد.

نکات کلیدی در آیه:

۱_ این فرمان الهی در باره ی پاک دامن ترین و عفیفه ترین زنان ایراد گردید که ازواج حضرت رسول (ص) می باشند .

۲_ و در بهترین قرن تاریخ صادر گردید که آنحضرت آن را بهترین قرن توصیف نمود.

۳_ و در حق شایستگان این امت، یعنی اصحاب رض رسول علیه السلام چنین قانونی را وضع فرمود.

با وجود این سه امتیاز برجسته، فرمان الهی در روابط با نا محرم، از پشت پرده تعیین شده است، در حالیکه هیچ یک از این امتیازات در عصر کنونی یافته نخواهد شد ، نه زنی می تواند همانند ازواج حضرت رسول باشد، و نه مردی می تواند همانند صحابه حضرت رسول باشد و نه بهترین قرن تاریخ باز خواهد گشت. بنابر این، لزوما خواهیم گفت که در صورت فقدان هر سه امتیاز و دوره ی فساد، واجب تر از حیات طیبه حضرت رسول علیه السلام است که مطابق آیه از اختلاط و قرار گرفتن در مقابل دید پرهیز شود.

دلیل هفتم

( وراودته التی هو فی بیتها عن نفسه ، وغلقت الأبواب وقالت هیت لک قال معاذ الله إنه ربی أحسن مثوای إنه لا یفلح الظالمون ) یوسف:۲۳٫

ترجمه، و آن زنی که او ( یوسف) در خانه اش بود ، از او در خواست کامجویی کرد ، و درها را بست و گفت:  بیا ، (در اختیار تو هستم). (یوسف) گفت: به خدا پناه می برم! بی گمان او (عزیز مصر) سرور من است ، جایگاه مرا گرامی داشته است (پس چگونه به او خیانت کنم ؟!) مسلماً ستمکاران رستگار نمی شوند .

توضیح : انگیزه فاسد برای همسر عزیز مصر از آنجا ایجاد شد که با حضرت یوسف علیه السلام اختلاط کرده بود و این انگیزه در چنین شرایطی برای همه انسان ها محتمل است . خداوند حضرت یوسف ع را با فضل خویش از انجام عمل فحشا نجات داد چنانچه قرآن می فرماید:

فَاسْتَجَابَ لَهُ رَبُّهُ فَصَرَفَ عَنْهُ کَیْدَهُنَّ ۚ إِنَّهُ هُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ (یوسف۳۴). پس پروردگارش (دعای) او را اجابت کرد ، و مکر آنان را از او باز گردانید، بی گمان او شنوای داناست .

دلیل هشتم

(ولا یضربن بأرجلهن لیعلم ما یخفین من زینتهن) (نور۳۱).

ترجمه، و (زنان) نباید (هنگام راه رفتن) پاهای خود را (به زمین) بکوبند، تا آنچه از زینت شان را که پنهان کرده اند، دانسته شود.

و اگر اختلاط شود زینت زنان بر خلاف این آیه، به خوبی برای مردان نمایان می گردد.

دلیل نهم

(یعلم خائنه الأعین وما تخفی الصدور) (غافر۱۹).

ترجمه، (خدا) خیانت چشم ها و آنچه را که سینه ها پنهان می دارند، می داند.

مراد از چشم خائن در آیه، چشمی است که نگاه دزدانه بسوی نا محرم دارد که به دنبال آن رازی در سینه ها ایجاد می گردد، الله تعالی به چشم خیانتکار و راز پنهانی دلها دانا است. 

کنابه از منکر و گناه بودن هر دو مورد است.

دلیل دهم

(وقرن فی بیوتکن ولا تبرجن تبرج الجاهلیه الأولى) (احزاب۲۳).

ترجمه، و در خانه های خود بمانید، و به شیوه ی جاهلیت نخستین زینتهای خود را آشکار نکنید.

مجاهد، در تفسیر آیه می گوید: قدم زدن زنان در میان مردان مصداق جاهلیت نخستین است. (الطبقات الکبرى تسمیه النساء المسلمات).

 

دلایل از سنت:

دلیل اول

رسول الله صلی الله علیه وسلم فرموده است:  ما ترکت بعدی فتنه هی أضر على الرجال من النساء (بخاری و مسلم).

ترجمه، پس از خودم فتنه ای – امتحان و آزمایشی – زیانبار تر از زنان برای مردان باقی نگذاشتم.

پس چگونه می شود با شخصی که پیامبر بزرگوار اسلام او را، زیانبارترین فتنه می خواند، اختلاط کرد و هم مجلس شد!.

دلیل دوم

رسول الله صلی الله علیه و سلم فرموده اند: فاتقوا الدنیا واتقوا النساء فإن أول فتنه بنی إسرائیل کانت فی النساء (مسلم).

و از فتنه و ظاهر فریبنده دنیا و از هوس و فریبندگی زنان بپرهیزید همانان اولین فتنه بنی اسرائیل در باره زنان بود.

دلیل سوم

رسول الله صلی الله علیه و سلم فرمونده اند: خیر صفوف الرجال أولها وشرها آخرها، وخیر صفوف النساء آخرها وشرها أولها (مسلم).

بهترین صف مردان، اولینش است و بد ترینش آخرینش است ، و بهترین صف زنان آخرینش است و بدترینش اولینش است.

در این باره که چرا آخرین صف زنان برتری دارد، امام نووی رح می فرماید: به این دلیل است که از اختلاط با صف مردان فاصله دارد. و به این مناست آخرین صف زنان پاداش بیشتری دارد.

بنابر این نتیجه می گیریم که قرآن و سنت، اختلاط با جنس مخالف (نامحرم) را ممنوع قرار داده است و هیچ توجیهی نمی تواند ممنوعیت شریعت اسلام را مجاز قرار دهد . و رستگاری انسان ها در تقوا و اطاعت کردن از الله و رسول است .

نویسنده : مهدی گرگیچ

منبع : وااسلاماه

آیا اختلاط پسر و دختر در دانشگاه جایز است ؟

images

موضوع:, فقه و احکام
| ۲۸ آبان ۱۳۹۶

یک دیدگاه بگذارید

جستجو
آخرین مطالب
پیوندهای محبوب
آمار سایت
  • کاربران آنلاین 47نفر
  • بازدید امروز 58525
  • بازدید دیروز 137987
  • بازید کل 107544734

این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت رسیده است.

کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه محفوظ میباشد.

استفاده از محتوای وااسلاماه با ذکر منبع و آدرس سایت بلامانع است. | تگ ها

Powered By Vaislamah.com - Copyright © 2010-2015 Vaislamah.com