پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه

 

باید یقین کامل داشته باشی که با قرآن زنده ای و بدون قرآن مرده

با قرآن بینایی و بدون قرآن نابینا

با قرآن هدایت یافته ای و بدون قرآن گمراه

با قرآن دانشمندی و بدون قرآن نادان

اول الله، آخر الله ، ظاهر الله، باطن الله، فقط الله

بهترین یاد خدا ورد (لااله الا الله) است

کاربران گرامی؛ سوالات شرعی شما از روز پنجشنبه بررسی خواهند شد ان شاءالله، سوالات بسیار زیادی دریافت شده، تکراری ها حذف خواهند شد ×
آمار کلی سایت
  • کل مطالب 2335
  • کل نظرات 9754
  • کل اعضا 1707
  • جدیدترین عضو MEHDI7
خبرنامه
وااسلاماه
| بازدیدها: 42534

امروزه درباره جماعت تبلیغ از یک سو زبان تعریف و تجلیل، و از سوی دیگر زبان عیب‌جویی و اشکال‌تراشی گشوده شده است؛ در نتیجه، اذهان بسیاری از مردم پریشان و نگران است. به‌همین‌دلیل، به نگارش این نوشتار اقدام کردیم تا با نگاهی گذرا به عوامل پیدایش این جنبش و آثار و نتایج آن در کشورها و سرزمین‌های مختلف جهان، به برخی از ایرادها و اشکال‌ها نیز پاسخ دهیم و از فرجام مخالفت برحذر داریم.
آغاز جنبش تبلیغ و عوامل پیدایش آن
در دهه سوم قرن چهاردهم هجری، در دهلی پایتخت هند، کار دعوت و تبلیغ با امداد و توفیق خداوندی به‌دست مولانا محمّدالیاس فرزند مولانا محمّداسماعیل کاندهلوی آغاز شد؛ خداوند ایشان و همه ما را مورد آمرزش و رحمت خویش قرار دهد.
بدون شک برای هر کار مفید و غیرمفید، عواملی زمینه‌ساز وجود دارد که ضرورت آن کار را ایجاب می‌کند. همان‌گونه‌که شاهد هستیم در اکثر کشورهای اسلامی، مظاهر جاهلیت نخستین از قبیل: فساد عقیده، ‌ناآشنایی با عبادت، انحراف اندیشه‌ و بیماری‌های معنوی و روحی یافته می‌شود؛ در سرزمین هند به‌طور خاص، عده‌ای از مسلمانان به دلیل ناآگاهی از دین اسلام، به آداب و رسوم هندوها روی‌ آوردند. در چنین محیط تیره‌وتاری، جنبش تبلیغ پایه‌گذاری شد، به امید این‌که کسانی را که خداوند می‌خواهد بدین‌وسیله از جهل و ناآگاهی دینی برهاند و به‌سوی علم و عمل و سعادت دینی رهنمون شود؛ زیرا بدون دانش دینی و بدون عمل بر احکام اسلام رسیدن به سعادت و کمال ممکن نیست.

روش فعالیت نهضت دعوت و تبلیغ
کسی که می‌خواهد فرد غرق‌شده‌ ای را نجات دهد یا کسی را که در معرض هلاکت قرار دارد برهاند، بر او لازم است روشی را انتخاب کند که بتواند به یاری خداوند با آن روش آن شخص را نجات دهد.
پیش از آن‌که به شرح روش کار و فعالیت جماعت تبلیغ بپردازیم، مناسب است نگاهی به جوامع اسلامی در آن مقطع بیندازیم تا ببینیم که در این جوامع چه وضعی حاکم بود. با یک نگاه می‌بینیم که در بسیاری از جوامع مسلمان بدعات و حتی اعمال شرک‌آلود، آداب و رسوم جاهلی، کوتاهی در انجام فرایض و سنن، و ارتکاب حرام رواج داشت. چگونه آداب و اخلاق اسلامی زنده می‌ماند درحالی‌که مردم نماز به‌جای نیاورند و از فرایض و واجبات آگاهی نداشته باشند؟ در مساجد غیر از چند فرد سالخورده کس دیگری مشاهده نمی‌شد! پس مسلمانان شهر کجا بودند؟ به‌طور یقین بسیاری از آن‌ها در قهوه‌خانه‌ها، استادیوم‌ها، بازارها و مجالس نامشروع و مراکز مفسده‌پرور حضور داشتند و چنان به کارهای آلوده به گناه و بی‌توجهی به دین مشغول بودند که گویا اصلاً ایمان ندارند. در چنین جامعه‌ای که غفلت و ناآگاهی نسبت‌به دین حاکم شده بود، بر بنیانگذار نهضت تبلیغ، مولانا محمّدالیاس، لازم بود روشی را در پیش گیرد که مناسب آن اوضاع و شرایط باشد و بتواند کسانی را که در دریای شرک، فسق و جهالت غوطه‌وراند، نجات دهد. خداوند او را به‌شیوه‌ای هدایت کرد که در پرتو آن توانست انسان‌های بی‌شماری را به یاد خدا مشغول سازد و فاسقان را از معصیت بازدارد و به‌سوی اطاعت پروردگار رحمان رهنمون شود. یکی از برنامه‌های ایشان در این روش تربیتی، تمرین روی شش صفت (کلمه توحید، نماز، علم و ذکر، اکرام مسلم، اخلاص نیت، و دعوت و تبلیغ) بود که با وجود اختصار بسیار مفید واقع شد.

آثار و نتایج نهضت تبلیغ در کشورها و سرزمین‌های مختلف جهان
بنده فعالیت این جماعت را در آفریقای شمالی، مراکش، الجزایر، تونس و لیبی و همچنین در فرانسه، بلژیک، هلند و بریتانیا دیده و درباره فعالیت‌های آن در امریکا و شبه‌قاره هند مطالبی شنیده‌ام، در خاورمیانه نیز آثار دعوت آن را مشاهده کرده‌ام که برخی از آن آثار عبارتند از:
۱ـ التزام به اقامه نماز با خشوع و خضوع؛
۲ـ حفظ شعائر دینی، مانند حجاب برای زنان و محاسن شرعی برای مردان و گذاشتن عمامه و…؛
۳ـ دوری از شرک و بدعت در گفتار، کردار و اعتقاد؛
۴ـ آمادگی برای پذیرش دعوت توحید و عمل به کتاب الله و سنّت رسول‌الله.
وقتی در آفریقای شمالی و در اروپا بودم، افراد تبلیغی به‌طور منظم در جلسات درس و موعظه بنده شرکت کرده و از یک شهر به شهر دیگر آن را پی‌گیری می‌کردند. در اروپا آثار نهضت تبلیغ بسیار خوب و سزاوار ستایش است؛ زیرا اسلام در میان توده مردم و بسیاری از اقشار نفوذ کرده است. مساجد بسیاری ساخته شده و نماز در آن‌ها اقامه می‌شود؛ لباس و پوشش اسلامی و محاسن اسلامی رواج  یافته و هزاران مسیحی به اسلام گرویده‌اند. در اروپا چندین دهه بود که مسلمانان نمی‌توانستند مسلمانی خود را آشکار کنند. از سویی بسیاری از مسلمانان مقیم اروپا تارک‌نماز شده بودند و در وضع ظاهری و اخلاق و رفتار از فرنگیان تقلید می‌کردند، تا آن‌که خداوند این جماعت را به این سرزمین‌ها رهنمون شد و حق به‌وسیله آن‌ها آشکار شد، آن‌هم همراه با حکمت و آرامش و به‌صورت مسالمت‌آمیز.
در خود شبه‌قاره هند آثار دعوت و تبلیغ از دیگر کشورها کمتر نیست. بسیاری از مسلمانان آن دیار که از تعالیم اسلام بیگانه و گرفتار خرافات و شرک و بدعت شده بودند، بار دیگر به حقیقت اسلام روی آوردند. گردهمایی‌های سالانه نهضت دعوت و تبلیغ که با حضور صدها هزار نفر در آن سرزمین برگزار می‌شود، برای اثبات این مدعا کافی است. نظم و هماهنگی و برنامه‌ریزی دقیق در این همایش‌ها انسان را به شگفتی وامی‌دارد. هیأت‌های تبلیغی از آن‌جا به سراسر جهان اعزام می‌شوند و پیام اسلام را به گوش جهانیان می‌رسانند، و با گفتار و کردار خود به‌سوی اسلام فرامی‌خوانند.
آثار نهضت تبلیغ در مصر، اردن، سوریه، لبنان، یمن و کشورهای‌ حاشیه خلیج فارس نمایان است. چه منحرفانی که سر به راه آورده‌‌اند، و چه افراد غافل و بی‌پروایی که از خواب غفلت بیدار شده‌اند، و چه انسان‌های بی‌شماری که از الله و آیین خدایی روگردان بودند و اکنون به‌سوی خدا بازگشته و به آیین الهی روی آورده‌اند. گمان نمی‌کنم این تأثیرگذاری آشکار بر مصلحان و نیک‌اندیشان این دیار پوشیده‌ باشد.

چند اشکال و پاسخ آن‌ها
آنچه بیان شد برخی از ویژگی‌ها و نکات مثبت نهضت دعوت تبلیغ بود؛ اکنون شماری از ایرادهایی را که برخی منتقدین و مخالفین این نهضت مطرح می‌کنند، بازگو، و حق و حقیقت را بدون توجه به خرسندی یا نارضایتی افراد بیان می‌کنیم؛‌ زیرا هدف ما خشنودی الله است و بس. خدایا از ما خشنود باش، همانا تو بردبار و آگاه هستی.
ـ عده‌ای می‌گویند که نهضت تبلیغ انگیزه جهاد و مبارزه را در وجود انسان‌ سرکوب می‌کند و افراد را مرده بار می‌آورد، بدین‌گونه‌که فعالان این نهضت از جهاد و سیاست کناره‌گیری می‌کنند و از سران کشورها نمی‌خواهند که نظام و آیین شرع مقدس اسلام را به اجرا بگذارند!
برای روشن شدن حقیقت موضوع باید بگوییم که اولاً داعیان نهضت، زنده‌کننده و احیاگراند و در داخل و خارج مردم را به‌سوی دین دعوت می‌کنند، پس زنده‌اند و نمی‌توان آن‌ها را مرده نامید. دوم این‌که اگر هدف از حاکم گردانیدن شرع این است که فقط خدا را به‌شیوه‌ای که خود فرموده است پرستش کنیم، پس اهل تبلیغ به‌وسیله اطاعت از دستور خدا و رسولش، خدا را پرستش می‌کنند و می‌کوشند تا خود و دیگران را به عبادت خدای یگانه فراخوانند؛ بنابراین هدفی که مطالبه‌کنندگان اجرای شرع خواستار آن هستند، بحمدالله بدون جنگ و قتال حاصل می‌شود. سوم این‌که کسانی که خواستار اجرای احکام شرع توسط حکومت‌ها هستند و در سیاست کشورها سهیم‌اند، آیا از این طریق به هدف خود دست یافته‌اند و به موفقیتی هر چند ناچیز رسیده‌اند؟ مسلّم است که خیر! پس این اعتراض، بر نگاهی سلبی و منفی استوار است، درحالی‌که دعوت نهضت تبلیغ، یک اقدام ایجابی و مثبت است، و همه خردمندان باور دارند که نگاه ایجابی و مثبت بهتر از نگاه سلبی و منفی است. به‌همین‌دلیل ما به برادران خود توصیه می‌کنیم که از نکوهش این جماعت خودداری کنند تا مبادا جزو گروهی قرار گیرند که مردم را از راه خدا بازمی‌دارند.
ـ برخی می‌گویند که مبلغان، زندگی کسانی را که با آن‌ها همراه می‌شوند به‌کلی دگرگون می‌کنند؛ عقیده، روش و رفتار آنان و حتی تفکر و اندیشه آنان را تغییر می‌دهند!
در پاسخ می‌گوییم که آری این دعوت، تأثیر عجیبی دارد، همان‌گونه‌که گفتید شخصی که به آن‌ها بپیوندد به‌طور کامل عوض می‌شود؛ اگر پیش‌تر گمراه بوده هدایت می‌یابد؛ اگر ایمانش ضعیف بوده، قوی می‌شود؛ اگر بداخلاق بوده، نیک و گرامی می‌شود؛ اگر مادی‌گرا بوده، به معنویت روی می‌آورد.  آری این است تغییری که اکثر برای کسانی‌‌که با گروه تبلیغی همراه می‌شوند، پدید می‌آید. امّا تغییر از عقیده توحید به شرک و خرافات، از اصلاح به فساد، از بیداری به غفلت، و از اطاعت به معصیت در این مسیر وجود ندارد. به‌خدا سوگند چنین چیزی در میان آنان ندیده‌ایم و سراغ نداریم. البته وقوع انحراف از اصول جماعت به‌طور شاذ و نادر در بعضی افراد محال و ناممکن نیست، امّا شاذ و نادر حکم و اعتباری ندارد. بنابراین، ای‌ دعوتگران به‌سوی حق! حق را محکم و استوار بگیرید و از خدا پروا کنید و بندگانش را از حق برنگردانید که بازداشتن از راه خدا در ردیف کفر است؛ العیاذ‌بالله.
ـ برخی می‌گویند که تبلیغی‌ها به جای ارکان پنج‌گانه دین اسلام و اجزای شش‌گانه ایمان، شش صفت تعیین کرده‌اند!
به‌خدا سوگند این یک نوع جسارت و بدگمانی است. آیا تهیه و تنظیم چند ماده برای یک برنامه تربیتی و اصلاحی و دعوت به مفاد آن به‌معنی این است که ارکان و قوانین دین اسلام را رها کرده و در برابر آن چیز تازه‌ای مقرر کرده‌اند؟ ای بندگان خدا آیا درباره دعوتی که بر اساس ایمان به خدا و اعتقاد به لقای الله و استقامت بر دین او و برپایی نماز و پرداخت زکات و التزام به اخلاق پسندیده و صدق نیت در گفتار و کردار استوار است، می‌توان گفت که این صفات را به‌جای ارکان و ستون‌های اسلام وضع کرده‌اند؟ خدایا این تهمت بزرگی است.
ـ  برخی می‌گویند که تبلیغی‌ها بر این باور هستند که امروزه مسلمانان در موقعیتی قرار دارند که رسول‌الله، صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌‌وسلّم،‌ و صحابه ایشان پیش از واقعه هجرت به مدینه در مکه داشتند؛ به تعبیری در دوران مکی قرار دارند، دورانی که در آن اجازه جهاد و قتال وجود نداشت!
پاسخ این است که در این سخن چه بدی یا گناهی وجود دارد که به سبب آن این جماعت را باید مورد نکوهش یا بدگویی قرار داد؟ همه دانشمندان و خردمندان با بصیرت که از احوال و اوضاع مسلمانان در کشورهای مختلف و در محیط زندگی خود آگاهی دارند، این گفته را تأیید می‌کنند. آنان‌که با اصرار به جهاد دعوت می‌کنند و کسانی را که به جهاد نمی‌روند، مورد طعن قرار می‌دهند، بگویند تا حالا چند شهر و یا کشور را آزاد کرده و شریعت خدا را آن‌جا به اجرا گذاشته‌اند تا بتوان گفت که تبلیغی‌ها از جهاد شانه خالی کرده و ضعف نشان‌ داده‌اند. حداکثر آنچه می‌توان گفت این است که مبلغان به سبب اشتغال به کار دعوت، مردم را به جهاد تشویق نکرده‌اند، و اگر هم فرد یا افرادی به جهاد تمایل نشان نداده و‌ معتقدند که در حال حاضر اصلاح دل‌ها و تزکیه اخلاق بر جهاد مقدم است، چنان مسئله‌ای نیست که به سبب آن جماعت را در شرق و غرب زیرسؤال ببریم.۱
ـ برخی می‌گویند که نهضت تبلیغ به‌طور صحیح امر به معروف و نهی از منکر نمی‌کند!
گفتنی است که یکی از اصول جماعت تبلیغ این است که فعالان این نهضت در راه مبارزه با منکرات به‌طور تهاجمی عمل نمی‌کنند و در مجامع عمومی به نکوهش و سرزنش فردی که مرتکب منکر شده است نمی‌پردازند، به دو دلیل: نخست این‌که این شیوه عمل، در جوامعی که جهل و ناآگاهی در آن‌ها غالب، و فسق و منکر آن‌ها را فراگرفته است، چندان مفید و مؤثر نخواهد بود و این حقیقتی است که هیچ انسان منصف و بابصیرتی که از احوال مردم آگاهی داشته باشد، نمی‌تواند آن را انکار کند. دوم این‌که آن‌ها به‌جای این‌که فرد را به‌طور مستقیم سرزنش کنند، به‌گونه‌ای دیگر وارد عمل می‌شوند و فردی را که مرتکب منکر شده است از محیط فاسد بیرون می‌کنند و به مربیان دلسوز و عاقل می‌سپارند تا به‌وسلیه گفتار نیکو او را معالجه کنند و او از رفتار و کردار آن‌ها تأثیر بپذیرد، در نتیجه، آن شخص اعمال زشت را بد می‌داند و سپس از آن‌ها دست می‌کشد. مسلم است که این روش از ایراد چند کلمه روی منبر یا در حلقه درس که شنوندگان به آن بی‌توجه باشند، سودمندتر است. علاوه‌براین، آیا کسانی‌که انگشت اعتراض را به‌سوی این گروه نشانه گرفته‌اند خود امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند؟ ‌‌پاسخ روشن است و واقعیت موجود نیز گواه است و ما از خداوند برای خود به‌خاطر کوتاهی در این کار آمرزش می‌خواهیم. کسی‌که لب به اعتراض می‌گشاید درحالی‌که خودش امر به معروف را ترک کرده است، مصداق این شعر است: لاتنه عن خلق و تأتی مثله/ عار علیک إذا فعلت عظیم (مبادا مردم را از کاری بازداری که خودت مشغول آن هستی؛ زیرا این عمل لکّه ننگ بزرگ برای تو است ـ یعنی اول خودت بازآ بعد دیگران را بازدارـ).
ـ می‌گویند که تبلیغی‌ها به شکل گروهی و برای مدت‌های معینی (دوره‌های سه‌روزه، چهل‌روزه و چهارماهه) برای کار دعوت بیرون می‌روند و این بدعت است!
پاسخ این ایراد این است که مسافرت این گروه به‌منظور اصلاح خود و دیگران، همانند مسافرت برای تحصیل علم و دعوت به‌سوی پروردگار و آموزش گفتار نیک به مردم است و در حکم خروج فی‌سبیل‌الله (خارج شدن در راه خدا) است به‌شرطی که نیّت درست باشد و مقصود رضای خدا باشد نه به‌دست‌آوردن مال و مقام دنیا یا تفریح و سرگرمی. پس اعتراض به مبلغانی که برای ارشاد مردم و آموزش دین و اصلاح نفس و تزکیه روح خود، از خانه خارج می‌شوند، یا از جهالت ناشی است یا از تجاهل. پیامبر اسلام، صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌‌وسلّم،‌ فرموده است: «لغدوه أو روحه فی‌سبیل‌الله خیر من الدنیا و مافیها»(صحیح بخاری: حدیث ۲۷۹۲)؛ یک صبحگاه یا شامگاه در راه خدا رفتن از دنیا و آنچه در آن وجود دارد، بهتر است. همچنین فرموده است: «من دخل مسجدنا هذا لیتعلّم خیراً أو یعلّمه کان کالمجاهد فی سبیل‌الله»(المستدرک: ۱/۱۶۶، حدیث ۳۱۰)؛ کسی که به مسجد ما وارد شود به نیت این‌که خیر (علم دین) بیاموزد یا به دیگران آموزش دهد، مانند کسی است که در راه خدا جهاد می‌کند.
علاوه‌براین‌ها،‌احادیث صحیح دیگری نیز درباره خارج شدن در راه خدا به‌ویژه برای دعوت به‌سوی الله وجود دارد. آیا بازهم می‌توان گفت که خارج شدن گروه‌های تبلیغی بدعت است؟ شگفت‌آورتر از همه این‌که می‌گویند رفتن جماعت‌ها به این دلیل بدعت است که رسول‌خدا، صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌‌وسلّم،‌ وقتی حضرت معاذبن‌جبل، رضی‌الله‌عنه، را به یمن اعزام کرد، هیچ گروه و جماعتی را همراه ایشان نفرستاد. این آقایان یا فراموش کرده‌اند و یا خبر ندارند که رسول‌اکرم، صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌‌وسلّم،‌ گروه قاریان قرآن را که هفتاد نفر یا بیشتر بودند برای آموزش قرآن اعزام کرد. همچنین فراموش کرده‌اند که رسول‌اکرم، ‌صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌‌وسلّم،‌ معاذ، رضی‌الله‌عنه، را تنها نفرستاد، بلکه حضرت ابوموسی اشعری، رضی‌الله‌عنه، نیز با او بود و خطاب به آن دو فرمود: «بشرّا و لاتنفراّ؛ یسرّا و لاتعسرّا؛ و تطاوعا و لاتختلفا»؛ شما دو نفر مردم را مژده دهید و متنفر نکنید؛ آسان بگیرید و سخت‌گیری نکنید؛ و با هم متحد باشید و از اختلاف و تفرقه اجتناب کنید. همچنین حضرت علی، رضی‌الله‌عنه، و حضرت خالدبن‌سعیدبن‌عاص، رضی‌الله‌عنه، را نیز اعزام کرد و با این صحابه گروه بزرگی را برای دعوت دین، آموزش احکام و داوری بین مردم همراه کرد.۲
ای بندگان خدا! چه دلیلی برای نارضایتی وجود دارد؟ یک بنده به‌سوی پروردگار خود دعوت می‌کند و رضای الهی را برای خود و برادرانش امید دارد و آنان نیز در پرتو دعوت او تزکیه می‌شوند و دل‌هایشان از بیماری‌ها پیراسته می‌شود و به اخلاق پسندیده و کارهای نیکو روی می‌آورند، آیا این کار موجب نارضایتی است؟
برخی، اعترا‌‌ض‌ها و ایرادهای دیگری نیز مطرح می‌کنند؛ اما ما خدا را سپاس می‌گوییم که درباره این نهضت سخنی بر زبان نیاوردیم که مترادف با بازداشتن از راه خدا باشد. کسی‌که جویای حق است و از اغراض فاسد و افکار غلط دور است، بداند که من خودم یک روز هم با این جماعت خارج نشده‌ام و ارتباط ویژه‌ای هم با آن‌ها ندارم و این به آن دلیل نیست که در این نهضت، انحراف و اشتباه وجود دارد؛ زیرا اشتباه‌‌های این نهضت مانع همکاری با آن‌ها نیست و همچنین مانع یادآوری و اصلاح نقاط ضعف آن‌ها نیست، و اگر در آن اشتباه یا نقطه‌ضعفی وجود دارد، بسیار اندک است و در پیشرفت این کار اصلاحی تأثیر چندانی نمی‌گذارد. همانا به‌جز پیامبران الهی کسی مصون از اشتباه نیست. عده‌ای از برادران ما که خدا هدایت‌شان کند، چون نمی‌توانند مانند این گروه کار کنند، به‌جای خیرخواهی به اعتراض و ایرادگرفتن می‌پردازند که این عمل سزاوار آنان نیست. و صلّی الله علی نبیّنا محمّد و آله و صحبه و سلّم.

شیخ ابوبکر جابر الجزایری
ترجمه و اقتباس: عبدالقادر دهقان

منبع: القول البلیغ فی جماعه التبلیغ

قسمت دوم این مطلب را اینجا بخوانید

| ۲۷ خرداد ۱۳۹۱
۲۰ پاسخ به “آشنائی با نهضت جماعت تبلیغ (قسمت اول)”
  1. وضعیت کاربر : مهمان
    حسان says:

    از ایرادات مهم جماعت تبلیغ کتب فضایل اعمال و صدقات و نصاب تبلیغی و…..است که مملو از روایات جعلی و ساختگی و ضعیف و ضعیف جدا و منکر و منقطع و مرسل و موضوع می باشد همچنین بیشتر افراد را به زهد و رهبانیت و تصوف خرافی سوق می دهند.
    همچنین خروجشان بیشتر از ۴ ماه که حضرت عمر فاروق مجاهدان را از آن منع نمود.
    لذا اگر اینها اصلاحاتی بیاورند و کتب صحیح جایگزین کنند و عالمانی موحد در بینشان باشد که عقیده صحیح را به آنها بیاموزد و از خرافات و بدعات برهاند نیکوست.

  2. وضعیت کاربر : مهمان
    محسن جم says:

    سلام علیکم
    ممنون از سایت زیبا و مطالب فوق العاده مفید..
    لطفا درباره شش صفات کامل توضیح بدهید.

  3. وضعیت کاربر : مهمان
    محمد says:

    با سلام وخسته نباشید به شما کار دعوت و تبلیغ کاری نیست الان و در حال حاضر پایه گذاری شده این کار کار۱۲۴هزار نبی الی۲۰۰هزار نبی و کسانی که این کار راه کاری برای گزراندن وقت میکنن این کار برای گذراند وقت نیس بلکه این کار برای عموم مسلمین فرض عین هست این کار یعنی دعوت و تبلیغ فرض عین هست و برای عموم مسلمین این کار فرض هست ولی اگر این کار را انجام ندهند منتظر عذاب های الهی ظلم گرانی قبول نشدن دعا و…………….باشند و رحمت الله ج از انان دور میشوداز مولانا الیاس رح پرسیدند که این کاربرای چیه چرا این کار رو انجام بدیم گفت بخدا قسم این کار فرض عین هست و اگر کسی ان را انجام ندهد گناه کار خواهد شد انجام ندادن امر به معروف گناه کبیره هست بنا بر حدیث صحیح مسلم شریف


  4. حمیدرضاحیدری says:

    سلام علیکم
    من به شخصه تا کنون خروج نکرده ام، اما جدیدا تحقیقاتی در این مورد انجام داده ام و یکی از ایرادات بزرگی که میتوان به این جماعت گرفت بحث تعیین مدت زمانهای مشخص همانگونه که در مقاله بالا به اون اشاره شد هست،و متاسفانه در مقاله بالا به درستی به این سوال جواب داده نشد و به قول معروف پیچوندند.شما به بنده بفرمایید که کجای سنت رسول الله یک همچین تاریخ هایی بیان شده؟دوره های سه روزه یا چهل روزه و یا چهارماهه؟چه کسی همچین مدت هایی را معلوم کرده؟مگر دعوت به معروف و نهی از منکر ایام خاصی را میطلبد،و مگر نه اینکه افراد بی سواد و کم تجربه برای دعوت گزینه های مناسبی نیستند.قل هذه سبیلی ادعو الی الله علی بصیره،بگو این راه من است،و با بصیرت کامل،همه مردم را بسوی خدا دعوت میکنیم،و این بدین معناست که داعی بایستی بر اساس علم دعوت کندچون بر وی لازم است که واجب و مستحب و حرام و مکروه راو آنچه سبب شرک و معصیت و کفر و فسق و عصیان است را بشناسد و درجات انکار و کیفیت آنها را بداند،و در نهایت اینکه هدایت تنها در دست خداست.
    جزاکم الله خیرا

    پاسخ :
    سلام علیکم
    شما که شخصا خروج نکردید حق دارید ایراد بزرگ بگیرید و این طبیعی است، اما کسانی که خروج کردند نظر دیگری دارند . سه روز چهل روز و چهار ماه برای آموزش است نه اینکه آن را از سنتهای پیامبر به حساب بیاورند هیچ حرکتی بدون قانون نمی تواند باشد این سایت کوچک ما بدون قوانین نمی تواند باشد آیا انتظار دارید یک حرکت جهانی که در نقاط مختلف دنیا فعالیت دارد بدون قوانین باشد ؟!
    بله علما به مراتب برای دعوت دادن بهتر و ارجح از غیر علما هستند اما علمای آنها شما هستید که برتری و موفقیت آنهارا نادیده میگیرید و هزاران نفری که توسط آنها به اسلام گرویده و فداکاری های بی نظیر آنهارا شماها نمی بینید و بجای آن ایراد می بینید ! مطمئنا همان بی علمی که توانسته فردی را به اسلام بازگرداند نزد خداوند محبوب تراست چراکه در مسیر رسالت نبوی گام های موفقی برداشته است . فراموش نکنیم که بانیان این حرکت جهانی علما بودند و اداره کنندگان آن نیز علما هستند .


  5. عبدالله says:

    لسلام علیکم ورحمه الله وبرکاته

    اززحمات شما نهایت تشکرراداریم

    جزاک الله خیر


  6. معاد says:

    الله جزای خیر بهتون بده و تمام انسانها رو هدایت بکنه به صراط مستقیم


  7. ابویوسف says:

    برادر عزیزم که که گفته اند بزرگانی چون مولانا الیاس عارف بوده اند و از کسانی که تصوف امروز را در برخی مناطق رد میکنند خرده گرفته بگویم که اگر تصوف در چارچوب شریعت باشد مشکلی ندارد همه قبول دارند شما همش حرف خودت را میزنی کمی به حرف دوستمان دقت کنی نوشته بدعت بد است منظورش این است که خیلی از برادران که در مناطقی تصوف را در پیش گرفته اند از شریعت و سنت رسول الله بیرون امده اند و حرفهایی شرک الود و سرشار از بدعت میزنند و مردم را از الله دور میکنند اینها رد و باطل هستند مانند اینکه پیر میتواند به داد مریدش برسد و کمکش کند و یا اینکه مردگان میشنوند و میتوان به انها توسل کرد اینها مخالف ایات قران است. هیچ مسلمانی نمیتواند تصوف و تزکیه نفس را رد کند چون در قران تزکیه نفس امده اما به بهانه این نباید چیزهایی به دین اضافه کنیم میتوان از راههایی برای پیشرفت دین استفاده کرد مانند تصوف، جماعت تبلیغ، حوزه تعلیم و تعلم، جهاد ، کتاب نوشتن و ماهواره و خیلی روشهای دیگر ولی هر کدام اینها اگر از شریعت و سنت خارج شوند و حرفها و چیزهایی به دین اسلام که کامل است اضافه کنند باطل هستند و اخرشان گمراهی است. البته این را هم بگویم که شما نمیتوانی فقط با تصوف نجات حاصل کنی اگر فقط به فکر اصلاح نفس خودت باشی و به فکر اصلاح مردم داخل بازار و کوچه و خیابان و خانه ها نباشی روز قیامت ضرر میکنی چون خداون در سوره عصر گفته همانا انسان در خسران است مگر کسانی که ایمان اورده اند و اعمال صالح میکنند و توصیه به حق و خیر میکنند و توصیه به صبر میکنند یعنی صبر در مقابل گناهان و مصیبتها یعنی امر به معروف و نهی از منکر پس امت رسول الله باید کار تبلیغ را وظیفه خود دانسته هر کس به اندازه وسع خود و موقعیت خود تلاش کند هر کجا باشی باید فکرت در اصلاح مردم باشد هدایت نزد الله است و ما وظیفه تبلیغ و راهنمایی داریم و باید خیر خواه انسانهای دیگر باشیم چطور یک پدر راضی باشد برود بهشت در حالی که فرزندش را کشان کشان جلوی چشمانش ببرند جهنم ایا خوشحال میشود؟؟؟؟؟؟؟ پس برای وارد شدن هر شخص به بهشت باید خیلی تلاش کنیم الله به همه ما توفیق دهد برای دین الله زحمت بکشیم و در این راه شهید شویم. آمین

    • وضعیت کاربر : مهمان
      علی says:

      سلام عیکم
      الله شما و همه ی مسلمانان رحمت هدایت کند ما مسلمانان در پی حقیقت هستیم نه قانع کننده ی نظر خود .کار تبلیغ دین مبین اسلام کاری بسیار بزرگ است ما تسلیم شده ی الله پیروی از قرآن با تمام آیات از جمله جهاد و تبلیغ به حق(قرآن) که تبلیغ به حق و دوری از شرک و خرافات و اعقاید صوفیگرایانه که این فقط از راه تبلیغ به قرآن خواندن (با معنی و مفهوم)و آموزش به دیگران حاصل میشود و از کتاب های مورد اختلاف فضائل اعمال و صدقاتات و احادیث ضعیف که ممکن است خود ودیگران را به گمراهی بکشاند بپرهیزیم

      الله توفیق فهم عمل به قرآن را به همه ی ما عنایت بفرماید آمین


  8. وحید says:

    من فقط یک چیز میخواهم بگویم راه جماعت تبلبغ یعنی هدف جماعت توصیف کردن بزرگی الله به کسانی که آگاهی ندارند تمام.ممنونم از سایت خوبتون


  9. یوسف says:

    سلام علیکم.من از شما و تمامی دوستان مبلغ دین اسلام تشکر میکنم.من واقعا با وجود جماعت تبلیغ موافقم و خداوند عزتشان دهد.خودم هم چند مدتی خروج کردم.همه علما میدانند که برای تبلیغ باید خروج کرد و قربانی داد.ولی متاسفانه علما نشسته و مردم هستن ک بسویشان میروند و این برای همه مقدور نیست.ولی جماعت تبلیغ مدرسه متحرک رسول الله است ک همه دسترسی دارند….برای مخلص شدن و پیروی از سنت پیامبر بهترین گروهی بود ک تو زندگیم تجربه کردم.و همیشه از ایشان دفاع میکنم.اللهم اهدنا و اجعلنا سببا لهدایت المسلمین.آمین..و من الله التوفیق


  10. mehman says:

    خدا برای همه ی جوانان، رو هدایت وشرکت در گروه هایه جماعت تبلیغی رو نصیب کنه… الهی آمین


  11. آزادی says:

    با سلام کار خوبی کردید .اگر تحقیق علمی در ازمینه فعالیت های جماعت تبلیغ در خارج از کشور یا داخل که محققان جامعه شناسی یا علمای دینی یا سیاسی اتجام دادندبه ما هم اطلاع دهید تا بخوانیم .مستند باشند بهتر است .


  12. fact says:

    با سلام
    آخه شما یکبار می گویید تصوف کفرو بدعت و گمراهی است که همه این علمایی که اسم بردم اهل تصوف هستند و افتخار می کنند که اهل طریقت می باشند یکبار می گویید که تصوف اشکالی ندارد اما شرک اشتباه است.
    خب این را هرمسلمان عاقلی می داند که شرک گناهی بسیار بزرگ است اما من نمی دانم چرا شما آن را به تصوف نصبت می دهید


  13. احمد says:

    fact,
    برادر گرامی ، هیچی بد نیست بدعت بد است . اگر تصوف به معنی پیروی از سنت باشد بسیار خوب است، اما اگر تصوف و هر عقیده ای که در آن بدعت باشد، وشرک باشد نزد همه این علمای نامبرده مقبول نیست . افرادی که نام بردید از شخصیتهای مقبول اهل سنت هستند .


  14. fact says:

    با سلام
    شما برادران که منکر اهل طریق هستید اینرا بدانید که مولانا محمد الیاس -رحمه الله- بنیانگذار نهضت جماعت تبلیغ و بسیاری ازبزرگان تاریخ اسلامی هند و پاکستان اهل عرفان و تصوف بوده اند همانند شاه ولی الله دهلوی مجدد امام شیخ احمد سرهندی حکیم الامه مولانا اشرف علی تهنوی مولانا محمد زکریا کاندهلوی علامه ابوالحسن ندوی علامه مفتی محمد تقی عثمانی -رحمهم الله تعالی و بسیاری دیگر که اگر لازم باشد اسامی هزار نفر دیگر را نیز می نویسم که خدمات بسیار بسیار مهمی به جهان اسلام نموده اند .
    برادران از تعصب دوری بگیرید و به فکر اتحتاد میان اهل سنت باشد .جزاکم الله
    والسلام علیکم و رحمه الله


  15. فواد says:

    احسنت -مطالب بسیار مفیدی بود

    ای مسلمونا به داد برسید
    به جای اینکه از داعیان دین انتقاد بی جا کنید کمی فکر به قربانی دادن انها کنید
    بیایید ببینید که اینجا امت محمد(ص) به چه روزی افتادن
    زنا،فحشا،اعتیاد،دزدی،غیانت،دروغ،کلاه برداری،قتل،فساد،بی غیرتی،بی ایمانی،بی علمی ،عدم پیشرفت ،جهالت و…
    من به فضل الله و به سبب برادران جماعت تبلیغ از این منجلاب کثافت نجات یافتم


  16. محمد عمر says:

    حقیقتاً ما این کار را هنوز درک نکردیم در حالی که اثرات این فعالیت در دنیا معلوم است چون هدف این دعوت زنده شدن تمام شعبه های دین به طریقه رسول (ص)است.کدام گروه است که نصف شب گشت می کند،ندایش تنها بیان بزرگی خداوند است و ….تبلیغ یعنی تحریک ایمان.بیا سوار کشتی شویم تا نجات از طوفان را احساس کنیم


  17. محمد says:

    بنام خدای هادی عزیزان سالها مسلمانان به زور شمشیر مسلمانان رابه مذهب واعتقادات خودشان راهنمائی می کردن باور کنید کسی تو این سالها ازصمیم دل تغییر مذهب نداد حرفی وکلامی ونه قلبی بمجرد اماده شدن زمینه باز به حالت اول خود برمی گشت نمونه اش در عصر حاضراست که در شوروی سابق صاحبان دین را می کشتند شاید چند نسل کمونیست ظاهری بودن وبمجرد شکستن مارکسیست همه برمئوذنه رفتن وفریاد الله اکبر سر دادن بخدا باشمشیر نمی توان برقلبها اثرکرد تنها راه که امروز برای ما خوشبختانه فراهم شده تبلیغ دین مبین اسلام است که بسیار مئوثراست ومی تواند اثرخودرا با وجود وجاهت وحقیقت اسلام وعلمی بودن وخدائی بودنخود اسلام که بردل می نشیند وانسانهای تشنه حقیقت را ازاین سرچشمه زلال ناب محمدی سیراب نماید خداوند همه مبلغان دین مبین اسلام را نصرت وعاقبت بخیری عطا فرماید


  18. ابوحمیرا says:

    این کامنت به دلیل اهانت و تهمت حذف گردید . بنده این نهضت را کاملا می شناسم آقای ابو حمیرا به مسلمانان نسبت نا روا ندهید این کار به ضرر خودتان است لذا توبه کنید .
    با تشکر مدیر سایت


  19. نعمت الله says:

    خدا نصرت شون کنه

یک دیدگاه بگذارید

جستجو
آخرین مطالب
پیوندهای محبوب
آمار سایت
  • کاربران آنلاین 12نفر
  • بازدید امروز 33041
  • بازدید دیروز 112414
  • بازید کل 107631664

این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت رسیده است.

کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه محفوظ میباشد.

استفاده از محتوای وااسلاماه با ذکر منبع و آدرس سایت بلامانع است. | تگ ها

Powered By Vaislamah.com - Copyright © 2010-2015 Vaislamah.com