پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه

 

باید یقین کامل داشته باشی که با قرآن زنده ای و بدون قرآن مرده

با قرآن بینایی و بدون قرآن نابینا

با قرآن هدایت یافته ای و بدون قرآن گمراه

با قرآن دانشمندی و بدون قرآن نادان

اول الله، آخر الله ، ظاهر الله، باطن الله، فقط الله

بهترین یاد خدا ورد (لااله الا الله) است

آمار کلی سایت
  • کل مطالب 2335
  • کل نظرات 9754
  • کل اعضا 1707
  • جدیدترین عضو MEHDI7
خبرنامه
خواهرمسلمان
| بازدیدها: 2722

 

وااسلاماه+عید سعید فطر مبارکفرا رسیدن عید سعید فطر را از صمیم قلب خدمت همه ی برادران و خواهران مسلمان تبریک و تهنیت عرض می‌کنیم و امیدواریم که الله جل جلاله طاعات و عبادات ما وشما بزرگواران را قبول نموده و پاداش عظیم نصیب همگیمان گرداند.

الحمدلله، الله تعالی در عید احکام زیادی مقرر نموده که به مواردی اشاره می شود:

اول: گفتن تکبیر در شب عید رمضان مستحب است. این تکبیرات از غروب آفتابِ آخرین روز از رمضان شروع می شود و تا حضور امام به نمازهای عید ادامه می یابد.

الفاظ تکبیر این است:( الله اکبر الله اکبر، لا اله الا الله، الله اکبر، الله اکبر، لا اله الا الله، الله اکبر، الله اکبر، ولله الحمد.) همه ی این تکبیرات جائز است.

دوم: خوردن چند عدد خرما قبل از رفتن به عیدگاه. زیرا رسول الله صَلَّى اللَّهِ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ روز عید فطر تا چند دانه خرما نمی خورد به عیدگاه نمی رفت و در خوردن آنها عدد فرد را رعایت می کرد. بخاری (۹۵۳)

سوم: کسی که به نماز عید می رود بهترین لباسش را بپوشد، این حکم برای مردان است، و زنان که به عیدگاه می روند، نباید لباس زیبا بپوشند. چون رسول الله صَلَّى اللَّهِ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ فرموده است:[ وَلْیَخْرُجْنَ تَفِلات ] أبوداود (۵۶۵) (زنان باید با لباس عادی و معمولی به عیدگاه بروند)

رسول الله صلی الله علیه وآله وصحبه وسلم در راه رفتن به مسجد در روز عید تکبیر می‌گفتند. (المحاملی/ صحیح ۲/ ۱۴۲).

بنابراین بر زنان حرام است که عطر و خوشبویی بزنند و به عیدگاه بروند.

چهارم: برخی از علما گفته اند: مستحب است که انسان برای نماز عید غسل کند و همین امر از برخی اسلاف و علمای گذشته روایت شده است. پس غسل کردن به خاطر اجتماع مردم همان گونه که برای جمعه ثابت است برای عید نیز مستحب است.

پنجم: خواندن نماز عید است. مسلمانان به مشروعیت و خواندن نماز عید اجماع نموده اند؛ برخی از آنها آن را سنت، برخی فرض کفایه و برخی دیگر فرض عین دانسته اند و گفته اند که: تارک نماز عید گناهکار می شود. آنهایی که نماز عید را فرض می دانند استدلال شان به این صورت است که رسول الله صَلَّى اللَّهِ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ حتی به دختران پرده نشین و جوان دستور داد تا خود را به عیدگاه برسانند و دستور فرمود زنان قاعده در گوشه ای جدا از جمعیت نماز گزاران بنشینند، زیرا زن قاعده نمی تواند در مسجد بماند، هر چند که عبور کردن از داخل مسجد، بدون درنگ نمودن برایش جائز است. آنچه که از دیدگاه من ترجیح دارد این است که نماز عید فرض است و بر مسلمان مکلّف و مذکر واجب است که جهت ادای نماز به عیدگاه برود؛ مگر شخصی که عذری داشته باشد.

شیخ الاسلام ابن تیمیه(رحمه الله) همین قول را اختیار کرده است. نماز عید اگر از کسی فوت شود ساقط می گردد. چون نماز عید مانند جمعه است با این تفاوت که در صورت فوت جمعه نماز ظهر خوانده می شود.

برخی از علما گفته اند که قضای نماز عید مسنون است، از دیدگاه این دسته از علما، هرگاه شما به عیدگاه آمدید و امام را در حال ایراد خطبه دیدید، نماز عید را به همان شکلی که امام خوانده است بخوانید.

امام در رکعت اول سوره ی(اعلی) و در رکعت دوم سوره ی (غاشیه)، را بخواند. یا سوره ی (ق) را در رکعت اول و سوره ی (قمر) را در رکعت دوم بخواند. مسلم (۸۹۱،۸۷۸).

این هر دو مورد از پیامبر صَلَّى اللَّهِ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ به اثبات رسیده اند.

ششم: هرگاه جمعه و عید در یک روز با هم جمع شوند، هر دو در وقتشان برگزار می شوند، کما این که ظاهر حدیث نعمان بن بشیر رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ که در صحیح مسلم روایت شده برهمین موضوع دلالت می کند. مسلم (۸۷۸)

لیکن کسی که در نماز عید شرکت کرده است، اگر بخواهد می تواند به نماز جمعه برود و اگر بخواهد می تواند نماز ظهر را بخواند و در نماز جمعه شرکت نکند.

هفتم: یکی دیگر از احکام نماز عید در نزد بسیاری از علما این است که هرگاه انسان قبل از حضور امام به عیدگاه می رود باید بنشیند و از خواندن هر نوع نمازی خودداری کند؛ چون ثابت شده است که رسول الله صَلَّى اللَّهِ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ نماز عید را دو رکعت خوانده و قبل و بعد از آن هیچ نماز دیگری نخوانده است. بخاری (۹۶۴) و مسلم (۸۸۴)

البته بعضی از علما گفته اند که اگر انسان قبل از حضور امام به عیدگاه برود باید دو رکعت نماز بخواند. چون عیدگاه در حکم مسجد است و به همین علت زنان قاعده از حضور در آنجا منع شده اند و از این رهگذر است که عید گاه نیز شامل این حدیث داخل است.[ إِذَا دَخَلَ أَحَدُکُمْ الْمَسْجِدَ فَلَا یَجْلِسْ حَتَّى یُصَلِّیَ رَکْعَتَیْنِ] بخاری (۱۱۶۳،۴۴۴) ومسلم (۷۱۴)

«هرگاه یکی از شما به مسجد آمد تا دو رکعت نخوانده است نباید بنشیند»

اما نماز نخواندن پیامبر صَلَّى اللَّهِ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ قبل و بعد از نماز عید بدان خاطر بوده که ایشان به محض تشریف فرمایی نماز عید را آغاز می کرد. بنابراین خواندن تحیه المسجد در عیدگاه ثابت می شود. همان گونه که خواندن آن برای تمام مساجد به اثبات رسیده است. اگر از حدیث مذکور استنباط بکنیم که عیدگاه تحیه المسجد ندارد؛ می گوییم پس مسجد جمعه نیز تحیه المسجد ندارد، زیرا رسول الله صَلَّى اللَّهِ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ به محض حضور در مسجدِ جمعه، بالای منبر می رفت و خطبه را شروع می نمود و سپس نماز جمعه را بر پا می داشت و آنگاه به خانه تشریف می برد و سنت بعد از جمعه را در آنجا می خواند؛ آیا می توان گفت که رسول الله صَلَّى اللَّهِ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ قبل و بعد از جمعه هیچ نمازی نخوانده است؟ بنده ترجیحاً می گویم که در عیدگاه باید تحیه المسجد خوانده شود، ولی با این وجود در مورد این مسئله، ایرادی از یکدیگر نمی گیریم چون این مسئله، مسئله ای اختلافی است. اصلاً تردیدِ یکدیگر در مسائل اختلافی مناسب نیست، مگر آنکه درآن مسئله دلیلی کاملاً روشن موجود باشد، ولی در این جا باید بگویم که اگر کسی در عیدگاه، تحیه المسجد بخواند از او ایرادی نمی گیریم و اگر کسی هم نخواند بر او ایرادی نیست.

هشتم: در روز عید فطر، ادای زکات فطر فرض است. رسول الله صَلَّى اللَّهِ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ دستور داده که زکات فطر باید قبل از نماز عید داده شود. بخاری(۱۵۰۹) ومسلم(۹۸۶).

دادن زکات فطر قبل از یک یا دو روز زودتر نیز جائز است، به دلیل حدیث ابن عمر رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ [ و کانوا یُعطُون قبل الفطر بیوم أو یومین ] بخاری(۱۵۱۱).

« آنها زکات فطر را یک یا دو روز قبل از عید پرداخت می کردند»

اگر کسی زکات فطرش را بعد از نماز عید ادا کند به عنوان زکات فطر قبول نمی شود.

ابن عباس گفته است:[ مَنْ أَدَّاهَا قَبْلَ الصَّلَاهِ فَهِیَ زَکَاهٌ مَقْبُولَهٌ وَمَنْ أَدَّاهَا بَعْدَ الصَّلَاهِ فَهِیَ صَدَقَهٌ مِنْ الصَّدَقَاتِ ]ابو داود (۱۶۰۹)

(…پس هر کس قبل از نماز (عید) آن را بپردازد به عنوان زکات فطر قبول است و هر کس بعد از نماز آن را بدهد صدقه ای همچون سایر صدقات خواهد بود)

پس بر انسان حرام است که زکات فطر را از نماز عید به تأخیر بیندازد. چنانچه بدون عذر آن را بعد از نماز بپردازد از او به عنوان صدقه ی فطر قبول نمی شود. ولی اگر شخصی بنا بر عذری نتوانست قبل از نماز عید زکات فطرش را بپردازد، مانند کسی که در سفر باشد و در خانه کسی را نداشته باشد که در غیاب او زکات فطرش را بدهد، به خاطر این تأخیر گناهکار نمی شود، چون معذور است.

نهم: مردم در این روز به یکدیگر تبریک و شاد باش بگویند. متأسفانه امروزه مردم مسائل زیادی را در روز عید انجام می دهند که برخلاف شرع است، برخی از مردان که به خانه ی اقوام و دوستانشان می روند، با زنان نامحرم مصافحه می کنند. برخی از مردم را مشاهده می کنیم که از کسانی که از مصافحه با زن نامحرم خودداری می کنند، اظهار انزجار و نفرت می کنند واقعاً اینها ستمگرند نه آن کسی که از مصافحه با زن نامحرم خودداری می کند همین افراد مرتکب قطع صله ی رحم می شوند، نه آن کسی که با زنان نامحرم مصافحه نمی کند.

لیکن چنین افرادی را باید نصیحت کرد و حقیقت را برایشان بیان نمود. همچنین اینها را جهت کسب اطمینان از حرمت این عمل به علمای معتمد راهنمایی کرد. اینها باید تفهیم و ارشاد شوند که صرفاً بخاطر تبعیت از عادات پدران و اجداد بر دیگران اظهار ناراحتی و خشم نکنند. اگر کسی با این عادات مخالفت کرد ناراحت و خشمگین نشود.

چون عادات اجدادی نمی تواند حلالی را حرام و یا حرامی را حلال کند.

اصحاب رسول الله صلی الله علیه وآله وصحبه وسلم هنگامی که روز عید همدیگر را ملاقات می‌کردند به یکدیگر می‌گفتند: تقبل الله منا ومنکم (خداوندا از ما و شما قبول بگرداند) (المحاملی حسن).
کسانی که به نماز عید همراه امام نرسند و همچنین زنانی که در خانه هستند می‌توانند آن را بجا آورند.(بخاری۹۸۷).

برای اینها باید توضیح داد که همچون کسانی نشوند که الله تعالی درباره ی آنها فرموده است: [وَکَذَلِکَ مَا أَرْسَلْنَا مِنْ قَبْلِکَ فِی قَرْیَهٍ مِنْ نَذِیرٍ إِلا قَالَ مُتْرَفُوهَا إِنَّا وَجَدْنَا آبَاءَنَا عَلَى أُمَّهٍ وَإِنَّا عَلَى آثَارِهِمْ مُقْتَدُونَ (۲۳)] [زخرف:۲۳ ]

« همین طور در هیچ شهر و دیاری پیش از تو (ای پیامبر)بیم دهنده ای مبعوث نکرده ایم؛ مگر این که خوشگذرانان آنجا گفته اند: ما پدران و نیاکان خود را بر آئینی یافته ایم ( که بت پرستی را بر همه واجب کرده است) و ما هم قطعاً به دنبال آنان می رویم»

برخی از مردم عادت دارند که در روز عید به گورستانها می روند و به اهل قبور تبریک و شاد باش می گویند در حالی که اهل قبور نیازی به تبریک ندارند چون آنها نه روزه بوده اند و نه به شب زنده داری پرداخته اند.

رفتن به زیارت گورستان نباید به روز عید، یا روز جمعه و یا هر روز دیگری اختصاص یابد. ثابت شده که رسول الله صَلَّى اللَّهِ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ که در شب به قبرستان رفته است- همچنان که در حدیث عائشه رَضِیَ اللَّهُ عَنْهَا در مسلم آمده است. مسلم (۹۷۴).

رسول الله صَلَّى اللَّهِ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ فرموده است:[زُورُوا الْقُبُورَ فَإِنَّهَا تُذَکِّرُکُمْ الْآخِرَهَ ] مسلم (۹۷۶)

(به زیارت قبرها بروید چون آنها شما را به یاد آخرت می اندازند)

اگر برخی، رفتن به مقبره را تنها برای افراد سخت دل مقید کرده اند، سخن گزافی نگفته اند؛ زیرا رسول الله صَلَّى اللَّهِ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ علت زیارت قبور را با یاد آوردن آخرت عنوان نموده است، بنابراین هرگاه از یاد آخرت بی خبر می شویم به گورستان می رویم.

البته من هیچ یکی از علما را سراغ ندارم که قائل به این قول باشد، ولی اگر کسی چنین نظریه ای داشته باشد نظریه اش موجه است.

زیارت قبور عبادت است و معلوم است که هیچ عبادتی جایز نمی شود؛ مگر این که در شش مورد با شریعت موافق باشد که یکی از آن شش مورد، زمان می باشد و به اثبات نرسیده است که پیامبر اکرم صَلَّى اللَّهِ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ روز عید را برای زیارت قبور، اختصاص بدهد، بنابراین نباید در این روز اختصاصاً به زیارت قبور رفت.

دهم: عمل دیگری که در روز عید انجام می گیرد این است که مردم همدیگر را در آغوش می گیرند .

یازدهم: کسی که به نماز عید می رود برایش سنت است که مسیر رفتنش را از مسیر برگشتنش جدا کند. بخاری (۹۸۶)

این عمل در هیچ یک از نمازهای دیگر مسنون نیست، نه در جمعه و نه در هیچ نماز دیگر. البته برخی از علما این عمل را در جمعه نیز سنت می دانند؛ لیکن این قاعده (هر کاری که سبب آن در زمان پیامبر صَلَّى اللَّهِ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ موجود بوده و ایشان آن را انجام نداده باشند پس عبادت قرار دادن آن بدعت است) مشخص می کند که عمل مذکور در نماز جمعه مشروعیت ندارد.

اگر سؤال شود که حکمت از تغییر مسیر چیست؟

در پاسخ می گوئیم: متابعت و پیروی از رسول الله صَلَّى اللَّهِ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ در همین است که راههای رفت و برگشت را تغییر می دهیم.

الله تعالی در خصوص متابعت از پیامبر صَلَّى اللَّهِ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ فرموده است: [وَمَا کَانَ لِمُؤْمِنٍ وَلا مُؤْمِنَهٍ إِذَا قَضَى اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَمْرًا أَنْ یَکُونَ لَهُمُ الْخِیَرَهُ مِنْ أَمْرِهِمْ وَمَنْ یَعْصِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلالا مُبِینًا (۳۶)] [احزاب:۳۶]

«هیچ مرد و زن مؤمنی که در کاری که الله و پیامبرش حکم کرده باشند، اختیاری از خود در آن ندارند. هر کس از دستور الله و پیامبرش سرپیچی کند، گرفتار گمراهی کاملاً آشکاری می گردد»

هنگامی که از عائشه رَضِیَ اللَّهُ عَنْهَا پرسیدند که چرا زن هنگامی که قاعده می شود روزه هایش را قضایی می آورد، ولی از قضای نماز معاف است؟

ام المؤمنین در پاسخ گفت:[ کَانَ یُصِیبُنَا ذَلِکَ فَنُؤْمَرُ بِقَضَاءِ الصَّوْمِ وَلَا نُؤْمَرُ بِقَضَاءِ الصَّلَاهِ ] مسلم (۳۳۵)

«ما دچار قاعدگی می شویم و به قضای روزه مأمور بوده ایم و به قضای نماز دستور داده نمی شدیم». پس حکمت تغییر مسیر اطاعت و پیروی از پیامبر صَلَّى اللَّهِ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ است.

البته برخی از علما حکمت آن را اظهار و معرفی بیشتر روز عید در بازارهای مسلمانان بیان نموده اند. برخی دیگر گواهی دادن دو راه برای انسان را در روز قیامت بیان کرده اند. برخی دیگر گفته اند که علت این امر این است که تا مسلمانان به فتوایی که در مسیر دوم قرار دارند صدقه بدهند

وبطور اجمالی برخی از منکرات که در عید انجام داده می‌شود و باید از آنها پرهیز کرد
تکبر و کوچک شمردن دیگران.
مصافحه و دست دادن به نامحرم.
تقلید مردان از زنان وبرعکس در حرکات و لباس.
رفتن زنان با آرایش و زینت و بوی خوش به اماکن عمومی و ایجاد اختلاط.
اسراف و زیاده‌روی در تمام موارد خصوصا در لباس و سفره عید.
عدم توجه به فقراء و نیازمندان.
عدم رعایت صله رحم مخصوصا نسبت به کسانی که به کمک و یاری نیاز دارند

 روز عید را روزه گرفتن جایز نیست، حضرت ابوسعید خدری – رضی‌الله عنه – روایت کرده‌اند که رسول الله – صلی‌الله علیه و سلم – از روزه گرفتن دو روز نهی کردند: روز عید فطر و روز عید قربانی. صحیح مسلم (۳/۱۵۳)

بار الها …به ما توفیق ده تا از کسانی باشیم که حاصل دسترنج یک ماه ی خود را در رمضان، از این به بعد هم حفظ کنیم.اللهم آمین

____________

منبع:پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه

| ۲۶ تیر ۱۳۹۴
۵ پاسخ به “آداب و احکام عید در سنت رسول الله صَلَّى اللَّهِ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ”
  1. وضعیت کاربر : مهمان
    علی says:

    در عید فطر قبل از رفتن به نماز سنت است که چند عددخرما ( فردباشند ) فرد بخورد ولی در نماز عید قربان سنت است که چیزی نخورد


  2. خواهرمسلمان says:

     علیکم السلام خواهرعزیزمkimya
    بسیار خوشحال شدم که یادی از خواهرت کردی مدتی پیش بهت سرزدم ومتاسفانه متوجه نبود وبلاگت شدم وواقعا ناراحت شدم…ممنون از اینکه ایمیلت رو گذاشتی.

  3. وضعیت کاربر : مهمان
    kimya says:

    سلام آبجی جونم
    من وبمو ازدست دادم
    ایمیلمو برات گذاشتم


  4. خواهرمسلمان says:

    روش خواندن نماز عید :

    سنت است که نماز عید با جماعت خوانده شود، و اول امام دو رکعت نماز عید بخواند و بعد خطبه گفته شود.

    طریقه نماز عید: اول تکبیر احرام ( تکبیر اول نماز – الله اکبر) گفته شود، و بعد از آن شش و یا هفت بار تکبیر "الله اکبر" بگویند، و بعد دعای استفتاح ( وجهت وجهی…، و یا سبحانک اللهم …) را بخوانند، بعد سوره فاتحه و سوره بعدی و بعد رکوع و سجود، و هنگامی که برای رکعت دوم برخاستند، این بار پنج بار تکبیر " الله اکبر" بگویند و بعد سوره فاتحه و سوره ای دیگر و رکوع و سجده و تشهد و سپس سلام دهند.

    سوره هایی که سنت است خوانده شود: در رکعت اول: سوه قاف (ق) و در رکعت دوم سوره( القمر) " اقتربت الساعه" و یا در رکعت اول سوره الاعلی " سبح اسم ربک الاعلی" و در رکعت دوم الغاشیه " هل أتاک حدیث الغاشیه" خوانده شود.

    توجه: فرقی بین طریقه نماز عید با جماعت و غیر جماعت وجود ندارد.! یعنی اگر جایی نماز عید نبود شخص می تواند به همین روش نماز عیدش را بخواند.

  5. وضعیت کاربر : مهمان
    احسان says:

    فرا رسیدن عید سعید فطر را به دوستداران قرآن و سنت پیامبر در سرتا سر جهان تبریک و تهنیت می گویم امیدوارم طاعات همه به درگاه خداوند مورد قبول واقع شده باشه .

یک دیدگاه بگذارید

جستجو
آخرین مطالب
پیوندهای محبوب
آمار سایت
  • کاربران آنلاین 12نفر
  • بازدید امروز 34402
  • بازدید دیروز 137987
  • بازید کل 107520611

این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت رسیده است.

کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه محفوظ میباشد.

استفاده از محتوای وااسلاماه با ذکر منبع و آدرس سایت بلامانع است. | تگ ها

Powered By Vaislamah.com - Copyright © 2010-2015 Vaislamah.com