پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه

 

باید یقین کامل داشته باشی که با قرآن زنده ای و بدون قرآن مرده

با قرآن بینایی و بدون قرآن نابینا

با قرآن هدایت یافته ای و بدون قرآن گمراه

با قرآن دانشمندی و بدون قرآن نادان

اول الله، آخر الله ، ظاهر الله، باطن الله، فقط الله

بهترین یاد خدا ورد (لااله الا الله) است

دوستان گرامی، وااسلاماه شدیدا به کمک مالی شما خیرین محترم نیازمند است با کمک به سایت در فعالیت های آن سهیم شوید کمک های خود را می توانید از طریق لینک زیر پرداخت نمایید http://vaislamah.com/donate ×
آمار کلی سایت
  • کل مطالب 2319
  • کل نظرات 9617
  • کل اعضا 1683
  • جدیدترین عضو علی
خبرنامه
وااسلاماه
| بازدیدها: 8725

ادب در رابطه با خداوند

یک روز عبدالله بن عمر رضی الله عنهما به همراه تعدادی از یارانش در بیابانی نزدیک مدینه راه می پیمودند. در یک جایی نشسته و مشغول خوردن غذا شدند. نوجوانی که گله ای گوسفند را شیانی می نمود به آنان نزدیک شده و سلام کرد. ابن عمر رضی الله عنه او را به خوردن غذا دعوت نموده و گفت: بیا ای جوپان! بیا و چیزی از این سفره برگیر.

چوپان گفت: من روزه ام.

ابن عمر رضی الله عنه با تعجب پرسید: در روزی اینچنین بسیار گرم روزه هستی و در این کوه ها گوسفندان را می چرانی؟ آنگاه برای آنکه میزان تقوا و راستی او را بیازماید پرسید: حال که چنین است یکی از گوسفندانت را به ما می فروشی، قیمتش را به تو می پردازیم و  از گوشتش هم به تو می دهیم تا آن را برای افطار بخوری؟

پسرک گفت: گله مال من نیست. گوسفندان اربابم هستند.

ابن عمر گفت: به او بگو که گرگ آن را درید.

چوپان خشمگین شد و از او دور گردید و انگشتش را به آسمان بلند کرده و می گفت: پس خدا کجاست؟!

ابن عمر همینطور حرف آن چوپان را تکرار می کرد: (پس خدا کجاست؟!) و می گریست. وقتی به مدینه رسیدند، کسی را به سوی صاحب آن چوپان فرستاد و گوسفندان و چوپان را از او خرید و او را آزاد کرد.

بدینگونه انسان مؤمن پیوسته چشم به سوی خداوند داشته و سوی نافرمانی نمی رود، مرتکب گناه نمی گردد؛ چراکه می داند خداوند با اوست، او را می شنود و می بیند.


***

در اینجا برخی آداب که فرد مسلمان باید در ارتباط با خداوند سبحانه و تعالی مراعات نماید، بیان می شود:

به او شرک نورزد:

انسان مسلمان خداوند سبحانه و تعالی را می پرستد و کسی را با او شریک نمی داند. خداوند سبحان خود آفریدگار سزاوار پرستش است بی آنکه شریکی و انبازی داشته باشد. خداوند سبحان می فرماید: {واعبدوا الله ولا تشرکوا به شیئًا} [نساء: ۳۶] یعنی: ” خدا را بپرستید و چیزى را با او شریک مگردانید …”.

بندگی پاک و بی ریای خداوند:

اخلاص و پاکی نیت شرط اساسی پذیرفته شدن اعمال می باشد. خدادند سبحانه و تعالی عملی رانمی پذیرد مگر آنچه پاک و بی آلایش بخاطر او و بدور از جلوه گری و ریا باشد. آنجا که می فرماید: {فمن کان یرجو لقاء ربه فلیعمل عملاً صالحًا ولا یشرک بعباده ربه أحدًا} [کهف: ۱۱۰] به این معنی که: ” … پس هر کس به لقاى پروردگار خود امید دارد باید به کار شایسته بپردازد و هیچ کس را در پرستش پروردگارش شریک نسازد “

چشم داشتن به خداوند:

چنانچه خداوند سبحان بر تمام آفریدگانش آگاه است. ما را می بیند و می شنود و از آنچه در درونمان می گذرد داناست. درنتیجه انسان مسلمان به پرستش پروردگاش در آشکار  و نهان علاقمند است و از عرچه نهی نموده باشد دوری می گزیند. از پیامبر صلی الله علیه و سلم در مورد احسان پرسیدند، فرمود: (أن تعبد الله کأنک تراه، فإن لم تکن تراه فإنه یراک) _[متفق علیه] – معنی حدیث شریف: ” که خداوند را چنان پرستش کنی که او را می بینی، چه اگر تو او را نمی بینی، او می بیندت.”

یاری خواستن از خداوند:

فرد مسلمان تنها از خداوند یاری می طلبد، و اطمینان دارد که خداوند بر عطا و منع هر چیز تواناست. بنابراین از او حاجت نیاز یاری و موفقیت خویش را به درگاه او می برد. در قرآن کریم آمده است: {قل اللهم مالک الملک تؤتی الملک من تشاء وتنـزع الملک ممن تشاء وتعز من تشاء وتذل من تشاء بیدک الخیر إنک على کل شیء قدیر } [آل عمران: ۲۶] معنی آیه: ” بگو بار خدایا تویى که فرمانفرمایى هر آن کس را که خواهى فرمانروایى بخشى و از هر که خواهى فرمانروایى را باز ستانى و هر که را خواهى عزت بخشى و هر که را خواهى خوار گردانى همه خوبیها به دست توست و تو بر هر چیز توانایى “. آنحضرت صلی الله علیه و سلم می فرماید: « إذا سألتَ فاسأل الله، وإذا استعنتَ فاستعن بالله » [ترمذی]. معنی حدیث: “هرگاه خواسته ای داشتی از خداوند بخواه! و هرگاه کمک جستی آن را از خداوند بجوی!”.


محبت و دوست داشتن خداوند: مسلمان پروردگارش را دوست داشته و نافرمانی او را نمی کند. باری تعالی می فرماید: {والذین آمنوا أشد حبًّا لله} [بقره: ۱۶۵] یعنی: ” ولى کسانى که ایمان آورده‏اند بیشترین محبت را به خدا دارند “

گرامیداشت شعائر اسلام:

مسلمان اوامر خداوند را بزرگ شمرده و در اجرای آن می کوشند. اینگونه پیمان خداوند خویش را گرامی داشته و از آن سرپیچی ننموده و در بجاآوردن عبادات سستی و تنبلی به خود راه نمی دهند. لیکن شعائر خداوند را بزرگ می دارند؛ چون نیک می دانند که اینکار علامت پاکی و پرهیزگاری قلب هایشان است. خدای سبحان می فرماید: {ذلک ومن یعظم شعائر الله فإنها من تقوى القلوب} [حج: ۳۲] معنی آیه: ” این است [فرایض خدا] و هر کس شعایر خدا را بزرگ دارد در حقیقت آن [حاکى] از پاکى دلهاست”

خشم گرفتن درصورت پاس نداشتن حرمت ها و  نوامیس خداوندی:

وقتی یک مسلمان کسی را می بیند که مرتکب گناه گشته یا بر معصیتی اصرار می ورزد، به خاطر خداوند به خشم آمده و می کوشد تا آن معصیت یا موضوع ناپسند را تغییر داده و اصلاح نماید. یکی از بزرگترین گناهانی که مایه ی نابودی انسان بوده و باعث خشم خداوند می گردد، ناسزا گویی به دین خدا، کتاب او و یا به پیامبر صلی الله علیه و سلم می باشد. فرد مسلمان از آن ها به خشم آمده و از انجام آن نهی کرده و فرد را از عذاب خداوند عزوجل بیم می دهد.

توکل بر خداوند:

انسان مسلمان در تمام کارهایش بر خداوند توکل می نماید. خداوند متعال خود می فرماید: {وتوکل على الحی الذی لا یموت} [الفرقان: ۵۸] ویقول تعالى: {ومن یتوکل على الله فهو حسبه إن الله بالغ أمره قد جعل الله لکل شیء قدرًا} [طلاق:۳] یعنی: ” … و هر کس بر خدا اعتماد کند او براى وى بس است‏خدا فرمانش را به انجام‏رساننده است به راستى خدا براى هر چیزى اندازه‏اى مقرر کرده است”

پیامبر عظیم الشان صلی الله علیه و سلم در این رابطه می فرماید: (لو أنکم توکَّلون على الله حق توکَّله، لرُزِقْتُم کما یُرْزَق الطیر تغدو خِمَاصًا (جائعه) وتعود بطانًا (شَبْعَی)) _[ترمذی] معنی حدیث: ” چنانچه شما آنگونه که باید بر خداوند توکل کنید.”

 

خرسندی و رضایت به قضای الهی:

مسلمان به قضای الهی راضی است؛ و این از نشانه های ایمان او به خداوند می باشد. چنین انسانی بر پیش آمدها صبر پیشه کرده و مانند برخی افراد نمی گوید: خدایا، این چه بود که بر سرم آوردی؟
آری، او به تقدیر الهی اعتراض نمی کند و بلکه چیزی را به زبان می آورد که پروردگارش را خرسند سازد.

خداوند متعال می فرماید: {ولیبلونکم بشیء من الخوف والجوع ونقص من الأموال والأنفس والثمرات وبشر الصابرین . الذین إذا أصابتهم مصیبه قالوا إنا لله وإنا إلیه راجعون . أولئک علیهم صلوات من ربهم ورحمه وأولئک هم المهتدون} [بقره: ۱۵۵-۱۵۷] یعنی: ” و قطعا شما را به چیزى از [قبیل] ترس و گرسنگى و کاهشى در اموال و جانها و محصولات مى‏آزماییم و مژده ده شکیبایان را. [همان] کسانى که چون مصیبتى به آنان برسد مى‏گویند ما از آن خدا هستیم و به سوى او باز مى‏گردیم. بر ایشان درودها و رحمتى از پروردگارشان [باد] و راه‏یافتگان [هم] خود ایشانند.”

قسم خوردن به خداوند:

فرد مسلمان هرگز به غیر خداوند سوگند نمی خورد و سوگند دروغین نیز بر او نمی خورد. پیامبر صلی الله علیه و سلم  فرمود: (إن الله ینهاکم أن تحلفوا بآبائکم، من کان حالفًا فلیحلف بالله أو لیصمت) [متفق علیه] یعنی: ” خداوند شما را منع می کند از اینکه به پدران تان سوگند بخورید، پس کسی که بایستی سوگند یاد کند باید به خداوند سوگند خورد، یا خاموش شود. “

شکر و سپاس خداوند:

خداوند سبحان نعمت های فراوانی را بر ما ارزانی داشته است که قابل شمارش و حساب نیستند. درنتیجه مؤمن پیوسته باید با جسم و جان خویش سپاسگزار خداوند باشد. خداوند در سوره ی ابراهیم، آیه ی: ۷ می فرماید: {لئن شکرتم لأزیدنکم ولئن کفرتم إنی عذابی لشدید} یعنی: ” … که اگر واقعا سپاسگزارى کنید [نعمت] شما را افزون خواهم کرد و اگر ناسپاسى نمایید قطعا عذاب من سخت‏خواهد بود .

توبه و بازگشت به سوی خداوند:

خداوند متعال می فرماید: {یا أیها الذین آمنوا توبوا إلى الله توبه نصوحًا عسى ربکم أن یکفر عنکم سیئاتکم ویدخلکم جنات تجری من تحتها الأنهار } [تحریم: ۸] “ اى کسانى که ایمان آورده‏اید به درگاه خدا توبه‏اى راستین کنید امید است که پروردگارتان بدیهایتان را از شما بزداید و شما را به باغهایى که از زیر [درختان] آن جویبارها روان است درآورد. “

در جای دیگر می فرماید: {وتوبوا إلى الله جمیعًا أیها المؤمنون لعلکم تفلحون} [نور:۳۱] معنی آیه: ” … اى مؤمنان همگى [از مرد و زن] به درگاه خدا توبه کنید امید که رستگار شوید.”

پیامبر صلی الله علیه و سلم می فرماید: (یأیها الناس توبوا إلى الله، فإنی أتوب فی الیوم إلیه مائه مره) [مسلم] ” مردم! به سوی توبه کنید، که من روزانه یکصد بار بسویش توبه می نمایم.”

ادب انسان مسلمان در برابر پروردگارش اینگونه است که به خاطر نعمت هایش سپاس گزارده و از او شرم می دارد. در بازگشت به سویش صادق است، بر او کاملاً توکل نموده، به رحمت او دل بسته، از عذابش می هراسد، به قضا و حکمش راضی بوده، بر بلا و آزمایش او بردباری نموده، جز او را نخوانده و زبانش از ذکر او بازنمی ایستد، جز به او سوگند نخورده و از غیر خداوند یاری نمی طلبد، همواره خداوند را حاضر و ناظر دانسته و در آشکار و نهان پاک و بی ریا به عبادت پروردگارش می پردازد. 

| ۳ فروردین ۱۳۹۳
۱۰ پاسخ به “آداب در رابطه با پروردگار جهانیان”
  1. وضعیت کاربر : مهمان
    پاسخ کریم شهیاد says:

    پاسخ آخرین کامنت کریم شهیاد
    دوست عزیز خوب دقت کنید
    هر آنچه که از نگاه شما دروغ باشد استناد کردن به دروغ نیز دروغ می باشد و از شان یک مسلمان تمسک جستن به دروغ ها نمی باشد حتی اگر مسئه ای از انجیل از نگاه ما باطل باشد به دلیل اینکه دست ساخته مسیحیان است نباید به آن تمسک جوئیم بلکه وظیفه ماست که مسیحیان را نسبت به دروغ بودن آن مطلع و نصیحت کنیم این تقوا است و آموزش دین مبین اسلام است .

    نکته دوم و اصل پاسخ جنابعالی

    یک دروغی از دیگران که خدا آنها را ببخشد (مثل شما نمی گوئیم خدا لعنت شان کند) شنیده بودید نقل دروغ کردید و می دانید که نقل دروغ دروغ می باشد تعجب می کنیم چطور روزه میگیری شما ! بی صبرانه و بدون تحقیق اهانت و تهمت هم زدید ! (خدا شمارا هم ببخشد).
    آنچه که در صحیح مسلم آمده است قسم نیست بلکه (ل) تاکیدیه است حروف قسم اینها هستند (و. ب . ت) یعنی والله . باالله . تاالله . و استفاده از ل تاکیدیه در بین عرب ها زیاد رواج دارد مانند ما ایرانی ها که روزی ده مرتبه قربان مخاطب می رویم (چشم قربان ، فدات شم، نوکرتم !) .
    باید بدانید کلا این روش استناد کردن نیست که یک راه باریک پیدا کنید بلکه اسلام با روش مستقیم اثبات می شود و راه راست فراوان وجود دارد از جمله همان حدیثی که نوشتم پیامبر به صراحت فرمودند ، به پدران تان قسم نخورید یا به خدا قسم بخورید یا ساکت باشید .
    اگر احادیث ما را قبول ندارید که حتما ندارید مشکلی نیست آیات قرآن را که قبول دارید در آیات ۱۰۶ و ۱۰۷ سوره مائده خداوند تصریح فرموده که قسم به الله بخورید .
    هیچ جا نه خداوند و نه پیامبر او دستور ندادند که به غیر خدا قسم بخورید پس هیچ دلیلی برای قسم خوردن به غیر خدا وجود ندارد و بلکه بر خلاف آن وجود دارد . امیدوارم کافی باشد/

    ثالثا شما با طرح شبهات قصد دارید ما اهل سنت را به چالش بکشید این اطمینان را به حنابعالی می دهم که در مذهب ما شبهه به اندازه ذره وجود ندارد . اینکه ما شما را به به چالش نمی کشیم به دلیل حسن اخلاق ما ، مسلمانی و وحدت طلبی ماست خداوند این ملت عزیز را برای شما و ایران حفظ بفرماید یک موقع خیال نکنید ما در بساط چیزی برای گفتن نداریم ما اگر شروع کنیم پاسخگو پیدا نخواهد شد سعی کنید از حسن ما سوء استفاده نفرمایید .

  2. وضعیت کاربر : مهمان
    کریم شهیاد says:

    باسلام خیلی خوب بود فقط درقسمت قسم به غیرخداخوردن لازم است تذکر دهم درصحیح مسلم جلد ۱صفحه۳۲ باب ماهوالاسلام وجلد۳ صفحه ۹۴ باب افضل الصدقه ازکتاب زکات پیامبراسلام (ص) قسم به پدر سوال کننده هایادکرده که اگر به سوال شان عمل کنندبهشتی است وجزای صدقه را میبیند .حال ازدوحال خارج نیست یاشما کتب صحیح خودتانرا خوب مطالعه نکرده کارمباح ویا حتی مکروه راحرام جلوه میدهیدکه ازعهده شما خارج است ویاکتاب صحیح مسلم صحیح نیست ودراین احادیث به پیامبر(ص) تهمت بسته است؟ ومیدانیم که جزای تهمت به رسول الله(ص) چه می باشد لطفا راهنمائی بفرمائید

    • وضعیت کاربر : مهمان
      پاسخ says:

      اگر جنابعالی صحیح مسلم را قبول دارید و میخوانید باید حدیث زیر را هم دیده باشید :

      لا تحلفوا بآبائکم من کان حالفا فلیحلف بالله أو لیصمت.
      رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمودند: به نام پدران خود قسم نخورید اگر میخواهید سوگند یاد کنید بالله بگویید، یا که ساکت باشید.

      متاسفانه شما قبل از اینکه جواب طرف مقابل را بشنوید و یا ببینید هر چه بی ادبی که یاد گرفته اید ردیف می کنید !

    • وضعیت کاربر : مهمان
      کریم شهیاد says:

      سلام برادر عزیزم ما شیعیان برای خودمان روایات واحادیثی درکتابهایمان داریم به نقل از امامان صادق مان که ما راازهرکتابی بغیراز ثقل اضغربی نیاز کرده. ما کتب شما برادران عزیز اهل سنت راتاانجا قبول داریم که مطابق کتبمان باشد وبقیه باید بررسی شوند. اما سوالتان عزیزم پس این روایت متناقص درکتاب صحیح مسلم امده !!!!!!شماباید جواب بدهید کدام حدیث صحیح است وکدام دروغ !هردوروایت متناقص که صحیح نمیشود به کتب خودتان ایرادبگیرید نه به ما .درهرصورت تبادل افکارمان خوب است اگرباانصاف باشیم به راه مستقیم که هرروز در نمازهایان ازخداوند میخواهیم انشاالله هدایت میکند پیش بسوی برادرشدن

    • وضعیت کاربر : مهمان
      پاسخ says:

      سلام جناب محقق گرامی
      شما کتابهای ما اهل سنت را تا آنجایی قبول دارید که مشکل شما را حل کند این یعنی چه ؟! وقتی کتاب های ما باطل هستند استناد شما باطل است این و آن ندارد همه یکسان هستند .
      اشاره شما : وجود روایت متناقض :
      آیا واقعا متناقض است و هیچ شکی ندارید ؟!
      خدا وکیلی شما روایت مسلم را خودتان با چشمان مبارک تان دیدید که پیامبر خدا ص قسم به غیر خدا خوردند ؟!
      یا نه از متن دیگران کپی کردید و از اصل آن بی خبرید ؟! مشکلی نیست از متن دیگران کپی کرده باشید (که حتما کردید) ولی مهم است بدانید که پیامبر خدا ص واقعا قسم یاد کرده اند یا نه ؟
      لازم است از یک استادی مثل شما بیشتر یاد بگیریم.
      خواهش میکنم فقط خلاصه باشه

    • وضعیت کاربر : مهمان
      کریم شهیاد says:

      باسلام عزیزم بنده عرض کردم کتابهای شماراتاانجاکه مطابق کتب ما هستند قبول داریم وبقیه نیزبررسی بتید بشود کتب شما هیچ مشگلی ازمارا حل نمیکند چون ما انچه لازم داریم ازائمه سلام الله علیه رسیده ماکه به کتب شما استنادمیکنیم ازباب الزام است یعنی ازکتب شما که موردقبول شماست دلیل می اوریم مثلا اگر بامسیحیان بحث کنیم وبه ایه قران استنادکنیم که قبول نمیکنند بلکه بایدازانجیل دلیل بیاوریم که کتاب موردقبول انهاست .برادرعزیزم بنده ادرس دادم شما بررسی کنیددوتا روایت است نگاه کنید اگرانطور که عرض کردم نباشد انوقت به بنده ایرادبگیرید .خودتانرا معرفی نکردید تاارادت بیشتری داشته باشم


  3. sahar says:

    جزاک الله خیرا بسیار مفید بود.خداوندا از شرک آشکار و نهان به تو پناه میبرم.به تو پناه میبرم ازینکه کسی جز تو را وکیل کارهایم قرار دهم.به تو پناه میبرم از ناشکری و شکوه و شکایت.به تو پناه میبرم از خیانت و ردوغ و ریا و به تو پناه میبرم از تنبلی و بدهکاری و به تو پناهمیبرم از غیبت و بهتان
    خداوندا ما را بر صراط المستقیم نگه دار.


  4. aveen says:

    کن على یقین بهذه الثلاث تسعد:
    لا أحد أرحم بک من ربک ..
    ولا أحد أعلم بهمک أکثر من ربک ..
    ولا أحد یقدر على رفع الضر عنک إلا ربک..

    ترجمه :
    به این سه چیز یقین کن خوشبخت خواهی شد
    ۱_ هیچ کس مهربان تر به تو از پروردگارت نیست .
    ۲_هیچ کس دانا تر به تو از پروردگارت نیست .
    ۳_ هیچ کس تواناتر بر دفع ضرر از تو نیست مگر پروردگارت .

یک دیدگاه بگذارید

جستجو
آخرین مطالب
پیوندهای محبوب
آمار سایت
  • کاربران آنلاین 33نفر
  • بازدید امروز 101573
  • بازدید دیروز 123256
  • بازید کل 100346004

این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت رسیده است.

کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه محفوظ میباشد.

استفاده از محتوای وااسلاماه با ذکر منبع و آدرس سایت بلامانع است. | تگ ها

Powered By Vaislamah.com - Copyright © 2010-2015 Vaislamah.com