پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه

 

باید یقین کامل داشته باشی که با قرآن زنده ای و بدون قرآن مرده

با قرآن بینایی و بدون قرآن نابینا

با قرآن هدایت یافته ای و بدون قرآن گمراه

با قرآن دانشمندی و بدون قرآن نادان

اول الله، آخر الله ، ظاهر الله، باطن الله، فقط الله

بهترین یاد خدا ورد (لااله الا الله) است

کاربران گرامی؛ سوالات شرعی شما از روز پنجشنبه بررسی خواهند شد ان شاءالله، سوالات بسیار زیادی دریافت شده، تکراری ها حذف خواهند شد ×
آمار کلی سایت
  • کل مطالب 2335
  • کل نظرات 9760
  • کل اعضا 1708
  • جدیدترین عضو Shahram
خبرنامه
aveen
| بازدیدها: 37886

۱-لازم است شخص قرآن خوان وضو داشته باشد، چه در حالت ایستاده و چه به صورت نشسته قر آن را بسیار با ادب بخواند. بهترین قرائت آن است که شخص در حالت ایستاده و در نماز آن را می خواند.

۲-فرد قرآن خوان باید آن را آهسته و به صورت شمرده بخواند و در آن تفکر و تامل بنماید.
«هر کس قرآن را در کمتر از سه روز بخواند، نه قرآن او را آگاه می سازد و نه او معانی آن را درک می‌کند».
۳-مستحب است قرآن را با ترتیل و شمرده و با رعایت تجوید بخوانیم.
۴-باید حق هر آیه را رعایت کنیم. وقتی به آیه سجده می رسیم سجده  نماییم. همچنین اگر از قرائت دیگری آیه‌ی سجده را شنیدیم و وضو داشتیم لازم است سجده کنیم.
۵-سجده تلاوت پس از خواندن آیه سجده بر قاری، سامع و مستمع بر هر سه سنت است.
سجود تلاوت در قر آن چهارده تا است، آیه‌ی سجده، یک سجده دارد.این سجده های قرائت عبارتند از:
دو سجده در سوره‌ی حج، دوازده سجده دیگر در سوره های:الأعراف و الرعد و النحل و الاسراء و مریم و الفرقان و النمل  و ألم تنزیل السجده و فصلت و النجم و الانشقاق و اقرأ.
در صحیح (مسلم) این روایت از عبد الله بن عمر وارد شده:

«کان النبی صلی الله علیه وسلم یقرأ القرآن فیقرأ السوره فیها سجده فنسجد معه حتی ما یجد بعضنا موضعا لمکان جبهته».
«رسول الله صلی الله علیه وسلم سوره‌ای از قرآن را می‌خواند که در آن سوره سجود تلاوت بود ایشان به سجود می رفتند ما هم همراه ایشان به سجود می رفتیم، تا جایی که بعضی از ما (یاران پیغمبر) برای نهادن پیشانیش  بر زمین جایی نمی‌یافت».
۶-اگر در مسجد قرار داریم و یا در جایی که احتمال می رود قرائت قران ما سبب آزار دیگران شود و یا مزاحمتی برای آنها ایجاد نماید و باعث حواس پرتی دیگران در نماز شود، بهتر است قرآن را آهسته بخوانیم.
۷-در شروع قرائت قرآن نخست اعوذ بالله من الشیطان الرجیم می گوییم، چون خداوند عزوجل می‌فرماید: ﴿ فَإِذَا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ فَاسْتَعِذْ بِاللّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ﴾ (النحل:۹۷) «آنگاه که قرآن را می خواهی تلاوت کنی از شیطان رجیم به خدا پناه ببر».

آداب باطنی تلاوت قرآن

۱-لازم است شخص قرآن خوان تلاوتش همراه با تعظیم و تدبر باشد. زیرا خداوند به بندگان خود بی نهایت لطف و عنایت کرده است که قران را از عرش جلال خود به درجه فهم و درک آن ها نازل فرموده است. پس بنگریم خداوند چه لطفی در حق بندگان خود مرحمت فرموده است. به طوری که حتی مفاهیم و معانی کلام خود را که  صفت ذات مبارک اوست  خور درک انسان قرار داده است.بنگریم که چگونه آن صفت قدیم و قائم به ذات خود را در قالب الفاظ و اصوات که لازمه ی صفات آدمی است متجلی ساخته است. چون انسان از درک صفات خداوند عاجز و ناتوان است و تنها در قالب صفات آدمی می تواند آنها را درک کند.
۲-قرآن خوان باید به محض تلاوت قرآن عظمت گوینده ی آن را در دل خود مستحضر نماید و چنان احساس کند که او مبلغ قرآن است و چنان بپندارد که خداوند به وسیله ی قرآن او را مورد خطاب قرار می‌دهد.
۳-با سکینه، آرامش و تدبر و تفکر، صبر و استجابت به تلاوت قرآن کریم بپردازید.
امام مسلم  از حذیفه بن یمان  روایت کرده که می گوید: شبی با پیامبر به نماز ایستادم. آن حضرت سوره‌ی بقره را قرائت نمودند. در دل گفتم چون صد آیه را بخواند رکوع خواهد نمود ولی آن حضرت از آیه صدم هم گذشت. در دل گفتم چون سوره‌ی بقره را تمام کند، رکوع می‌کند، ولی آن حضرت سوره‌ی بقره را تمام کردند و سوره‌ی آل عمران و سوره‌ی نساء و بعد سوره‌ی مائده را نیز خواندند. قرائت شان آرام و با ترتیل بود.
البته این عادت و شیوه پیغمبر صلی الله علیه وسلم و صحابه کرام رضوان الله علیهم اجمعین و تابعین  رحمهم الله در پیروی از آن حضرت بود که با تدبر و تامل و وقوف در مفاهیم و معانی آیات الهی عنایت خاصی داشتند.
۴-وقتی که مشغول تلاوت قرآن هستید به یاد آورید که خداوند با شما در حال حرف زدن است. اصل این موضوع در حدیثی آمده که رسول الله فرمودند: وقتی یکی از شما اراده سخن گفتن خود با خدا را دارد نماز بخواند و اگر می خواهد خدا با او سخن بگوید قرآن را تلاوت نماید.
………………………………………
برگرفته از کتاب:آداب تلاوت قرآن /تألیف:محمد علی خالدی
منبع: پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه

موضوع:, قرآن و حديث
| ۱۷ تیر ۱۳۹۳
یک پاسخ به “آداب تلاوت قرآن کریم”

  1. masuod says:

    باسلام مجدد خدمت برادر محترم: سوالم را شکل دیگر برای شما مطرح می نمایم: بنده در زمینه قرائت قرآن فعالیت دارم چندی پیش طلبه دروس حوزوی تلاوت قران با شکل رایج امروزی که قاریان مصری و….. انجام می دهند و صوت خود را بالا و پایین می کنند را بدعت خواند و دلیلش هم این بود که در زمان پیامبرصلی الله وعلیه وسلم رایج نبوده و چنین ننموده اند! حال می خواستم بدانم این همه قاری تراز اول از جمله استاد عبدالباسط و مصطفی اسماعیل و…. بدعت را ترویج داده اند چون این شکل قرائت ۲ قرن می باشد که ابداع شده است ممنون میشوم به صورت مستند از کتب حدیث برادرتان را یاری فرمایید؟ جزاکم الله خیر

یک دیدگاه بگذارید

جستجو
آخرین مطالب
پیوندهای محبوب
آمار سایت
  • کاربران آنلاین 16نفر
  • بازدید امروز 25454
  • بازدید دیروز 18366
  • بازید کل 107706454

این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت رسیده است.

کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه محفوظ میباشد.

استفاده از محتوای وااسلاماه با ذکر منبع و آدرس سایت بلامانع است. | تگ ها

Powered By Vaislamah.com - Copyright © 2010-2015 Vaislamah.com