پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه

 

باید یقین کامل داشته باشی که با قرآن زنده ای و بدون قرآن مرده

با قرآن بینایی و بدون قرآن نابینا

با قرآن هدایت یافته ای و بدون قرآن گمراه

با قرآن دانشمندی و بدون قرآن نادان

اول الله، آخر الله ، ظاهر الله، باطن الله، فقط الله

بهترین یاد خدا ورد (لااله الا الله) است

کاربران ارجمند؛ به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا ابتدا سوال خود را در سایت جستجو نمایید ×
آمار کلی سایت
  • کل مطالب 2336
  • کل نظرات 9765
  • کل اعضا 1709
  • جدیدترین عضو AminSh
خبرنامه
وااسلاماه
| بازدیدها: 1991

ابونعیم[۱] می‌گوید: زمانی که بیماری حسن رضی الله عنه  شدت یافت، آن بزرگوار آه و ناله می‌کرد. شخصی، نزدش آمد و گفت: «ای ابومحمد! چرا آه و ناله سر می‌دهی؟ مگر نه اینکه با جدا شدن روح از کالبدت، نزد پدر و مادرت علی و فاطمه، و نیز نزد پدربزرگ و مادربزرگت نبی (اکرمص) و خدیجه می‌روی و به عموهایت حمزه و جعفر، و به دایی‌هایت قاسم و طیب و ابراهیم، و به خاله‌هایت رقیه و ام‌کلثوم و زینب می‌پیوندی؟» راوی می‌گوید: غم و ناله‌ی حسن رضی الله عنه  پس از شنیدن این سخن، برطرف شد.[۲]

در روایتی آمده است که گوینده‌ی این سخن به حسن رضی الله عنه ، برادرش حسین رضی الله عنه  بود. حسن رضی الله عنه  در پاسخش فرمود: «ای برادرم! من، به امر و خواست خدای متعال، به جایی می‌روم که هرگز نرفته‌ام و تعدادی از مخلوقات خدا را می‌بینم که هیچ‌گاه امثال آنان را ندیده‌ام». آن‌گاه حسین رضی الله عنه  گریست.[۳]

در روایتی آمده است که حسن رضی الله عنه  فرمود: «من، با آن‌چنان امر بزرگ و مسأله‌ی هولناکی مواجه شده‌ام که پیشتر تجربه‌اش را نداشته‌ام».[۴]

در کتاب خدا و سنت رسول‌خداصلی الله علیه وسلم  مسیر و سرنوشت انسان، از آغاز خروج روح از کالبدِ وی تا استقرارش در بهشت یا جهنم، به‌تفصیل بیان شده است. از این‌رو سلف صالح و پیشینیان نیک امت، به‌شدت از سوءخاتمه و فرجام بد می‌ترسیدند؛ هیچ‌کس از عاقبت خویش خبر ندارد و فرجام هر کس، به‌قدری مهم است که ملاک و معیار پذیرش یا عدم پذیرش اعمال، به‌شمار می‌رود. بنابراین مؤمنان، در هر قدمی که برمی‌دارند و در هر حرکتی که می‌کنند، از سوءخاتمه و فرجام بد، می‌ترسند؛ چنانچه خدای متعال، در توصیف مؤمنان می‌فرماید:

«وَقُلُوبُهُمْ وَجِلَهٌ » (مؤمنون:۶۰)

«و دل‌هایشان، ترسان و هراسان است».

اهل ایمان، همواره سختی‌های مرگ و مشکلات قبض روح و جان دادن را به‌یاد دارند و مسیری را که فراروی همگان است، خیلی خوب می‌شناسند. رسول‌خداصلی الله علیه وسلم  می‌فرمود: (اللهم هوّن علیّ سکرات الموت)[۵] یعنی: «بارخدایا! سختی‌های مرگ را بر من، آسان بگردان».

وقتی انسان، از سختی‌های مرگ می‌ترسد، مواجه شدن با ملک الموت (فرشته‌ی مرگ) نیز برایش هولناک است و از دیدن او، می‌هراسد و ترس و وحشت، او را فرا می‌گیرد.[۶]

قرطبی می‌گوید: مشاهده‌ی ملک الموت (فرشته‌ی مرگ) ، آن‌چنان ترس و وحشتی در دل ایجاد می‌کند که غیر قابل توصیف است و تنها کسی، به حقیقت آن پی می‌برد که با آن مواجه شده و آن را با چشم خود دیده است.[۷] گذشته از یاد مرگ و ترس از دیدن فرشته‌ی مرگ، باید وقایع هولناک‌ پس از مرگ را نیز به‌یاد داشت؛ چراکه انسان، پس از مردن، نتیجه‌ی آزمون دنیا را می‌بیند. از این‌رو باید بدین نکته بیندیشیم که آیا ما، جزو کسانی خواهیم بود که فرشتگان، به آنان می‌گویند:

« أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّهِ الَّتِی کُنْتُمْ تُوعَدُونَ» (فصلت:۳۰)

«نترسید و غمگین نباشید، و مژده باد شما را به بهشتی که نویدش به شما داده می‌شد».

یا در جرگه‌ی کسانی خواهیم بود که خدای متعال، درباره‌ی آنان می‌فرماید:

«وَلَوْ تَرَى إِذْ یَتَوَفَّى الَّذِینَ کَفَرُوا الْمَلَائِکَهُ یَضْرِبُونَ وُجُوهَهُمْ وَأَدْبَارَهُمْ وَذُوقُوا عَذَابَ الْحَرِیقِ» (انفال:۵۰)

«(ای پیغمبر!) اگر (آن هول و هراسی را) ببینی (که هنگام مرگ به کافران دست می‌دهد)، بدانگاه که فرشتگان، جان کافران را می‌گیرند و سر و صورت و پشت و روی آنها را می‌زنند (و به ایشان می‌گویند): عذاب سوزان را بچشید، (از مشاهده‌ی این‌همه رنج و ترس، به حال آنان تأسف خواهی خورد)».

رسول‌خداصلی الله علیه وسلم  فرموده است: (مَنْ أَحَبَّ لِقَاءَ اللَّهِ، أَحَبَّ اللَّهُ لِقَاءَهُ، وَمَنْ کَرِهَ لِقَاءَ اللَّهِ، کَرِهَ اللَّهُ لِقَاءَهُ) یعنی: «‌هرکس، ملاقات خدا را دوست داشته باشد، خداوند هم ملاقات او را دوست دارد. و هرکس که ملاقا ت خدا را دوست نداشته باشد، خداوند هم ملاقات او را دوست ندارد»‌. عایشه رضی الله عنها گفت: ما مرگ را دوست نداریم. فرمود: (لَیْسَ ذَاک، وَلَکِنَّ الْمُؤْمِنَ إِذَا حَضَرَهُ الْمَوْتُ بُشِّرَ بِرِضْوَانِ اللَّهِ وَکَرَامَتِهِ. فَلَیْسَ شَیْءٌ أَحَبَّ إِلَیْهِ مِمَّا أَمَامَهُ، فَأَحَبَّ لِقَاءَ اللَّهِ وَأَحَبَّ اللَّهُ لِقَاءَهُ. وَإِنَّ الْکَافِرَ إِذَا حُضِرَ بُشِّرَ بِعَذَابِ اللَّهِ وَعُقُوبَتِهِ، فَلَیْسَ شَیْءٌ أَکْرَهَ إِلَیْهِ مِمَّا أَمَامَهُ فکَرِهَ لِقَاءَ اللَّهِ وَکَرِهَ اللَّهُ لِقَاءَهُ)[۸] یعنی: «هدف، این نیست. بلکه هنگامی که مرگ به سراغ مؤمن بیاید، او را به خشنودی و بخشش الهی، بشارت می‌دهند. در این هنگام، هیچ چیزی برایش از آنچه که در انتظارش هست، محبوب‌تر نیست. پس او، ملاقات خدا را دوست دارد و خدا هم ملاقات او را دوست دارد. اما هنگامی که مرگ کافر فرا رسد، او را به عذاب الهی، بشارت می‌دهند. لذا هیچ چیزی برایش از آنچه که در انتظارش می‌باشد، ناگوارتر نیست. اینجاست که او، ملاقات خدا را دوست ندارد و خدا هم ملاقات او را دوست ندارد»‌.

فشار قبر نیز جزو مسایلی است که همه، آن را تجربه خواهند نمود. رسول‌خداصلی الله علیه وسلم  فرموده است: (إِنَّ لِلْقَبْرِ ضَغْطَهً، لَوْ نجا أَحَدٌ مِنْهَا نَجَا مِنْهَا سَعْدُ بْنُ مُعَاذٍ)[۹] یعنی: «قبر، فشاری دارد که اگر کسی، از آن نجات یابد، آن شخص، سعد بن معاذ خواهد بود». نبی اکرم رضی الله عنه  در توصیف قبر فرموده است: (رَوْضَهٌ مِنْ رِیَاضِ الْجَنَّهِ أَوْ حُفْرَهٌ مِنْ حُفَرِ النَّارِ)[۱۰] یعنی: «قبر، باغی از باغ‌های بهشت یا گودالی از گودال‌های جهنم است». ما، رستاخیز و برپایی قیامت را پیش رو داریم. خدای متعال، می‌فرماید:

«یَا أَیُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّکُمْ إِنَّ زَلْزَلَهَ السَّاعَهِ شَیْءٌ عَظِیمٌ » (حج:۱)

«ای مردم! از پرودگارتان بترسید (و به یاد روز قیامت باشید). همانا زلزله‌ی قیامت، واقعه‌ی بزرگ (و هراس‌انگیزی) است».

روز قیامت، روزی بس دشوار است؛ خدای متعال، می‌فرماید:

«یَوْمَ یَقُومُ النَّاسُ لِرَبِّ الْعَالَمِینَ» (مطففین:۶)

«روزی که مردمان، در پیشگاه پروردگار جهانیان، (برای حساب و کتاب) برپا می‌ایستند».

در روز قیامت، تمام انسان‌ها اعم از نخستین انسانی که پا به عرصه‌ی گیتی نهاده (یعنی آدمu) تا آخرین فردی که به دنیا می‌آید، حشر خواهند شد؛ خدای متعال، می‌فرماید:

«إِنَّ فِی ذَلِکَ لَآَیَهً لِمَنْ خَافَ عَذَابَ الْآَخِرَهِ ذَلِکَ یَوْمٌ مَجْمُوعٌ لَهُ النَّاسُ وَذَلِکَ یَوْمٌ مَشْهُودٌ » (هود:۱۰۳)

«آن، روزی است که مردمان را (برای حساب و کتاب) گرد می‌آورند و روزی است که (از سوی همگان)، مشاهده می‌گردد».

خدای متعال و رسول اکرمص صحنه‌های هراس‌انگیز قیامت را توصیف کرده‌اند؛ چنانچه خدای متعال، می‌فرماید:

«کَلَّا إِذَا دُکَّتِ الْأَرْضُ دَکًّا دَکًّا (۲۱) وَجَاءَ رَبُّکَ وَالْمَلَکُ صَفًّا صَفًّا (۲۲) وَجِیءَ یَوْمَئِذٍ بِجَهَنَّمَ یَوْمَئِذٍ یَتَذَکَّرُ الْإِنْسَانُ وَأَنَّى لَهُ الذِّکْرَى (۲۳) یَقُولُ یَا لَیْتَنِی قَدَّمْتُ لِحَیَاتِی» (فجر:۲۱-۲۴)

«هرگز! (چنین نیست که می‌پندارید). زمانی که زمین، سخت در هم کوبیده می‌شود و صاف و مسطح می‌گردد، و پروردگارت بیاید و فرشتگان، صف در صف حاضر شوند؛ در آن روز، دوزخ را بیاورند؛ در آن روز، انسان، به خود آید، و چنین به‌خود‌آمدنی، چه سودی به حالش خواهد داشت؟ (بنابراین) خواهد گفت: ای کاش برای زندگی خویش، (نیکی‌ها و حسناتی) پیشاپیش می‌فرستادم».

رسول‌خداصلی الله علیه وسلم  فرموه است: (یُؤْتَى بِجَهَنَّمَ یَوْمَئِذٍ لَهَا سَبْعُونَ أَلْفَ زِمَامٍ مَعَ کُلِّ زِمَامٍ سَبْعُونَ أَلْفَ مَلَکٍ یَجُرُّونَهَا)[۱۱] یعنی: «روز قیامت جهنم را در حالی می‌آورند که هفتاد هزار مهار دارد و با هر مهاری، هفتاد هزار فرشته، همراهند و آن را می‌کشند». به‌راستی چه صحنه‌ی وحشتناکی است! آن‌چنانکه دل‌ها را پاره‌پاره می‌کند. از ترس آن روز هولناک بود که حسن بن علی رضی الله عنه  فرمود: «من، این ننگ و عار را بر آتش جهنم ترجیح می‌‌دهم».[۱۲] حسن رضی الله عنه  از این ترسید که در پیشگاه الهی درباره‌ی خون مسلمانان، مورد بازخواست قرار گیرد. چراکه رسول‌خداصلی الله علیه وسلم  فرموده است: (أول ما یقضی بین الناس فی الدماء)[۱۳] یعنی: «نخستین چیزی که میان مردم در مورد آن داوری می‌شود، درباره‌ی خون‌ها (قتل‌ها) است».

رسول‌خداصلی الله علیه وسلم  در بیان یکی از صحنه‌های هولناک قیامت فرموده است: (یَجِیءُ الْمَقْتُولُ بِالْقَاتِلِ یَوْمَ الْقِیَامَهِ نَاصِیَتُهُ وَرَأْسُهُ بِیَدِهِ وَأَوْدَاجُهُ تَشْخَبُ دَمًا یَقُولُ یَا رَبِّ هَذَا قَتَلَنِی حَتَّى یُدْنِیَهُ مِنْ الْعَرْشِ)[۱۴] یعنی: «روز قیامت، مقتول، در حالی که موی پیشانی و سر قاتل را گرفته و از رگ گردن وی، خون، جاری است، قاتل را می‌آورد و می‌گوید: ای پروردگارم! این، مرا کشت؛ آن چنانکه او را به عرش نزدیک می‌کند».[۱۵]

آری! چه روز سخت و وحشتناکی، پیش روی ما قرار دارد! وقتی سردار جوانان بهشت، از آن روز هولناک، هراس دارد، حال ما و امثال ما چگونه خواهد بود؟! همه‌ی ما باید عبرت بگیریم و برای آن‌چنان روزی، تلاش نماییم و عمل نیک انجام دهیم و از خدای متعال بخواهیم که ما را مشمول عفو و مهربانی خویش قرار دهد که او، بس مهربان، بردبار و بخشاینده است.

وصلی الله وسلم علی محمد وعلی آله و اصحابه الی یوم الدین

منبع: کتاب حسن ابن رضی الله عنه ، تالیف: محمد علی صلابی


 

[۱]- نامش، فضل بن دکین است.

[۲]- البدایه و النهایه (۱۱/۲۱۰).

[۳]- نگا: تاریخ دمشق (۱۴/۱۰۹).

[۴]- تهذیب الکمال (۶/۲۵۴)؛ سکب العبرات (۱/۱۴۸).

[۵]- ترمذی، کتاب الجنائز، شماره‌ی۹۷۸٫

[۶]- ر.ک: الإیمان أولا، ص۹۴٫

[۷]- نگا: التذکره (۱/۱۱۳).

[۸]- بخاری، شماره‌ی۶۵۰۷٫

[۹]- نگا: مسند احمد (۶/۵۵)، رجال این حدیث، صحیح‌اند.

[۱۰]- سنن ترمذی، شماره‌ی۲۵۷۸٫

[۱۱]- مسلم، کتاب صفه النار؛ صحیح الجامع، شماره‌ی۸۰۰۱٫

[۱۲]- تاریخ دمشق (۱۴/۸۸).

[۱۳]- بخاری (۶۸۶۴).

[۱۴]- روایت ترمذی، نسائی و ابن ماجۀ؛ آلبانی رحمه الله، این حدیث را صحیح دانسته است، نگا: صحیح الجامع، شماره (۸۰۳۱).

[۱۵]- کنایه از آن دارد که مقتول، خواهان تلافی و اعاده ی حق خویش می شود و حاکی از آنست که خداوند متعال، به عدل خویش، به داد وی می رسد.

| ۹ شهریور ۱۳۹۱
۱۹ پاسخ به “آخرین سخنان حسن بن علی رضی الله عنه”

  1. حسام says:

    اقااین مسایل فدیمی شده واصلاجدل دردین مربوط به دوران وسطی ست ول کنیداین کارهارا فقط خدارابشناسیدبس است کارخوب وکاربددرسرشت هربشری هست وان را هرشخصی حتی کافرهم می داندتمام


  2. under taker says:

    hi rafigh sorosh va rafigh hamed.az harfhaton besyar motmaen hastid.nazare shoma darmorede rossha va masihian chie.bishtare mardome donya az shoma mosalmanha mitarsan va az shoma bizaran baraye chi


  3. احمد says:

    kaka,
    حدیث اثنی عشر به این صورت است که آنحضرت فرمود بعد از من جانشینان ۱۲ نفر خواهند بود که حاکم خواهند بود وزمام امور را به دست میگیرند که چهار تا از این جانشینان آمدند و زمام امور مسلمین را بدست گرفتند بعد از این چهار کسی که دارای این شرایط باشد و زمام امور را بدست بگیرد نیامده ائمه اهلبیت همه در انزوا و مظلومیت بسر بردند و حتی بعضی مثل موسی بن جعفر یک روز هم خلافت نکرد . و رسول خدا هم نفرمود که این ۱۲ نفر پشت سر هم می آیند پس چهار یا پنج تای شان آمدند بقیه هم با فاصله می آیند
    قبر حضرت فاطمه مشخص نیست اولا قبر دیگر صحابه هم هستند که قبر شان نا معلوم است ثانیا کسانی که اورا دفن کردند مسئول قبرش هستند آنها شوهر و فرزندانش بودند چرا به افراد بعد از خود وصیت نکردند که قبر کجاست


  4. kaka says:

    سلام برادر سایت خوبی دارین و خوب خلیفه دوم را تایید کردید اما دوستانم در مورد خلیفه دوم جناب عمر سوالاتی میکنند
    که من به خوبی نمی توانم جوابشان را بدهم در مورد حدیث اثنی عشر که در کتاب ما هم وجود دارد که پیامبر خدا (ص) میگوید بعد از من ۱۲ جانشین خواهد امد و بعد حدیث ثقلین را میگویند و میگویند چرا قبر دخترپیامبر فاطمه مخفی است
    خواهشا هر چه زودتر به سوال من پاسخ دهید که دچار سر در گمی شدم وبه ایمیلم بفرستید


  5. شهرام says:

    این نظر به دلیل فحاشی حذف گردید
    از قادر مطلق برای آقا شهرام وخانواده محترم شان ادب را خواهانم .


  6. سروش says:

    سلام برکاربران گرامی
    همه مشاهده کردید که جناب بیقرار وجناب سلمان فقط ادعای توخالی می کنند وگفته هایشان هیچ پایه ی علمی ندارد. من هنوزمنتظرجوابم هستم ومطمئن هستم که تاقیامت جوابی ندارند . واین است ماهیت همه ادعاها وشعارها وحرف هایشان . اساس همه ادعاهایشان بروهم وگمان وقطع وبرید تاریخ ومنفی بافی گذاشته است. خیلی ازعزیزان شیعه که باماتبادل نظر داشتند خیلی عالمانه ومحترمانه می آیندد ودلایلشان را ذکر می کنند . ولی افرادی مثل ……. که دلیل نداشته باشند می آیند وتوهین می کنند وسخنان بی ربط می گویند.
    به قول سعدی : دلیل قوی باید ومعنوی نه رگهای گردن به حجت قوی


  7. سلمان says:

    دوست عزیز . این سایت محل تبلیغات فرقه های متعصب و تفرقه انداز نیست این سایت فقط در مسیر وحدت و همدلی گام بر می دارد لطفا به قوانین سایت مراجعه کرده و از ادامه دادن خوداری کنید.
    و اگر سایت شمارا ناراحت می کند سایت را ترک نمایید اجباری بر شما نیست .
    با تشکر مدیر سایت


  8. سروش says:

    سلمان جان برادربزرگوارم
    من یک سوال ساده کردم ویک جواب مختصر می خواهم
    نیازی نیست که برای ما خطبه جمعه ویامتن روضه بنویسید . شما فردی عالم هستید من مدرک وحواله ی مختصرادعایی را که کرده بودید خواستم نه داستان سرایی وقصه خوانی ! آخه این روش بحث علمی نیست. ! شماتواین متننتان دوباره همان ادعارادوباره مطرح کرده اید. من سوالم را تکرار می کنم !
    سوال : لطف بفرمایید یک دلیل قطعی الثبوت ومعتبر ذکر کنید که عایشه برای سوزاندن پیکرامام حسن دستورداده باشد ویامروان را تحریک کرده باشد؟؟؟ درصورت اثبات این ادعا بادلیل قطعی الثبوت ومدرک معتبر ، من رسما شیعه بودنم را اعلام می کنم ولی اگر پاسخ ندادید من دیگر وقت خودرا با شما تلف نمی کنم واین آخرین بارخواهد بود. من فقط دریک خط نام کتاب، نام نویسنده ومتن کتاب راخواستم وبس . زحمت نفرمایید متن طولانی ندید همین یک سطرکافی است.

    من وسایرکاربران منتظرپاسخ هستیم !


  9. سلمان says:

    چرا بدن امام حسن (علیه السلام) را بعد از شهادت تیرباران کردند؟

    امّا چیزی که در این دوره بسیار عجیب و قابل تحلیل است، رابطه نزدیک بین عایشه و معاویه می‌باشد این دو با همه اختلافی که در گذشته داشته و مبارزه‌ای که با یکدیگر در قتل عثمان کردند، به خاطر مصلحت روزگار در کنار هم قرار گرفتند و یک جبهه واحد تشکیل دادند که بذل و بخشش‌های مالی دستگاه اموی نسبت به عایشه از عوامل بارز و قوی این بستگی می‌باشد. بارها و بارها اموال فراوان و هدایاهای گران‌بهایی از طرف معاویه و حکومت اموی برای عایشه فرستاده می‌شد.[۲]
    این همبستگی در آن زمان ثمرات بسیار شومی برای اسلام و مسلمین برجای گذاشت که کوچکترین آن تیرباران پیکر امام حسن ـ علیه السلام ـ بود که وقتی بر طبق وصیت امام ـ علیه السلام ـ می‌خواستند پیکر او را در کنار قبر جدّش دفن کنند، بنی‌امیّه حسادت کردند و از این جریان برآشفتند، زیرا جسد عثمان خلیفه سوّم که از بنی‌امیّه بود، در حاشیه گورستان یهودیان دفن شده بود، به همین جهت بنی‌امیه که دفن امام را در جوار قبر پیامبر ـ علیه السلام ـ امتیاز بزرگی برای خاندان اهل‌بیت می‌دانستند، برای جلوگیری از این کار سراغ هم پیمان خود عایشه رفتند زیرا عاشیه به هر حال همسر پیامبر بود و به عنوان ام‌المؤمنین مورد احترام مسلمانان بود.

    آنها با اطلاعی که از کینه و حسد عایشه نسبت به فرزندان فاطمه به ویژه امام حسن ـ علیه السلام ـ داشتند، به عایشه گفتند «ای مادر مؤمنان می‌خواهند حسن را در کنار قبر پدرش دفن کنند به خدا سوگند این کار تمام افتخارات پدرت ابوبکر و عمر را از بین خواهد رفت.»

    با این حرف آتش کینه در دل عایشه دوباره زبانه کشید. عایشه با یادآوری کینه جنگ جمل که در آن امام حسن ـ علیه السلام ـ با شجاعت خود را به شتر فتنه انگیز عایشه رسانده و آن را پی کرده بود، سوار بر مرکبی شده و فریاد برآورد «کسی را که من دوست ندارم وارد خانه من نکنید.» اینجا باید پرسید که چرا عایشه امام حسن ـ علیه السلام ـ را دوست ندارد؟ و چرا در خانه‌ای که بیشتر از یک هفتادم به او نمی‌رسد، مانع دفن فرزند پیامبر می‌شود؟

    چطور عایشه اجازه دفن «عبدالرحمن بن عوف» را که با رأی خود در سقیفه به علی ابن ابی‌طالب ـ علیه السلام ـ خیانت کرد، در خانه پیامبر ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ می‌دهد ولی ریحانه پیامبر و جگر گوشه او را از کنار قبر جدّش دور می‌سازد؟

    چرا عایشه از خلافت علی ـ علیه السلام ـ برادر و وصی پیامبر ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ سخت آشفته می‌شود ولی وقتی خبر خلافت یزید بی‌دین و فرعون صفت[۳] را می‌شنود آب از آب تکان نمی‌خورد.[۴]

    اینجاست که اندیشه انسان فرو می‌ماند که همبستگی معاویه با عایشه چقدر برای اسلام شوم بوده و معاویه تا چه اندازه در این زن ـ که نان را به نرخ روز می‌خورد ـ اثر گذاشته است. عایشه و معاویه هر دو کاملاً می‌دانستند که حق با امام علی ـ علیه السلام ـ است و امام حسن ـ علیه السلام ـ مرتکب هیچ خطایی نشده، ولی نتوانستند در مقابل هواهای نفسانی و راحتی و آسایش موقتی کینه و حسادت را کنار بگذارند و پیرو حق باشند.
    دشمنی و حسادت دیرینه بنی‌امیّه و جاه طلبی‌های معاویه و عداوت‌های کهنه عایشه، باعث شد که پیکر پاک فرزند رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ تیرباران گردد و عایشه در این کار مرتکب ستمی بزرگ گردید و کینه‌ای را که از دیرباز نسبت به امام علی ـ علیه السلام ـ و فرزندان او داشت به ویژه امام حسن ـ علیه السلام ـ داشت آشکار نموئد.
    بنی‌امیّه عقده‌های جنگ بدر و کینه‌های جاهلیّت، دشمنی‌های روز احد را تلافی کردند و داغی دیگر بر دل اهل‌بیت و شیعیان زدند. و با این توهین به مقام امامت، سعی در انحراف مسیر هدایت امّت به سوی خویش بودند.

    جواب طولانی است سایت شما منتشر نمیکند گذاشتم توی وبم بخونید جواب بدید اینم ادرسش
    http://alifarajia.mihanblog.com/
    ما رگ برای امام مجتبی میزاریم دفاع از ایشون حداقل کار است


  10. سروش says:

    جناب سلمان
    اول سلام
    اگرچه شمالطف کردید وسلام راازمادریغ کردید
    ۱ـ فرمودید« دانلود کتاب عایشه و پیکر امام حسن ( علیه السلام ) در سایت تخصصی تاریخ اسلام موجود است » اگر شما ادعایی که کرده بودید صحیح است باید خودشما مدرک آن را ذکر می کردید فوقش یک یادوسطر می شد این که حواله ندادید وبنده وسایر خوانندگان را دنبال نخود سیاه فرستادید ، معلوم می شود ادعایتان پوچ بوده است . نیازی نیست که شماهمه ی کاربران را به یک سایت دیگه ومطالعه یک کتاب مفصل ، آنهم که نویسنده ی آن معلوم نیست چه کسی باشد ودلایلش چه باشد حواله دادین . من قضاوت را باخوانندگان می گذارم وسوالم را دوباره تکرارمی کنم
    سوال : لطف بفرمایید یک دلیل قطعی الثبوت ومعتبر ذکر کنید که عایشه برای سوزاندن پیکرامام حسن دستورداده باشد ویامروان را تحریک کرده باشد وإلا شما مرتکب سه گناه شده اید ؟؟؟ لطفامتن ونام کتاب ونام نویسنده را ذکر کنید . ؟؟؟؟
    ۲ـ فرمودید « بعد از مطالعه و بررسی سند بنال ببینم چی می گی» چشم ! اگر شمامدرک قطعی الثبوت آوردید ودلایل معتبر ذکر کردید ، شمادستور بفرمایید « من حتما می نالم » ! وازحسن صحبت وامانت علمی وادب کامل شماتشکر می کنم !

    ۳ـ فرمودید « در فرهنگ شیعه ل ع ن ت بر قاتلین و دشمنان اهل بیت از فروع دین است » اولا من ازاین نوع فرهنگ ، درفرهنگ پیامبر واهلبیت سراغ ندارم که بایک دلیل ظنی واحتمالی چنین برکسی بفرستند به جز دوصورت ۱ـ کسی که خداوپیامبر بران ها فرستاده ۲ـ کسی که درحضوراهلبیت کارهایی کرده ودلیل قطعی الثبوت وجود داشته که یکی ازاهلبیت برآن ذم کرده . این که پس ازگذشت ۱۴۰۰ سال برافراد مرده وکسانی که برگنهکاریشان دلایل قطعی الثبوت وجود ندارد ، بفرستیم ، این درفرهنگ قرآن نیست وفقط درفرهنگ افراد منفی باف ومنفی نگر است وبس وحتی درفرهنگ تشیع اصیل نیست !
    منتظرپاسخ هستم ومدرک حرفتان را می خواهم . لطفاپاس کاری نفرمایید ! . بدرود


  11. hamed says:

    سلمان,
    چه فرهنگ با کلاسی دارید خدا براتون نگهش داره . ولی فرهنگ ما ادب و رفتار مودبانه است .
    بعدشم شما چقدر دشمن دارید !!!!
    از اون زمان تا حالا همش دشمن دارید ههههه
    سعی کنید کارخانه دشمن سازی رو یه مدتی تعطیل کنید . مثل بقیه ملتهای دنیا با آرامش زندگی کنید.

    راستی اینم از فرهنگ شماست که به مخاطب تون بجای بگید یا بفرمایید بنال میگید . اینو از امام حسن یاد گرفتید با کسی دیگه !!!


  12. سلمان says:

    اقای سروش خان

    دانلود کتاب عایشه و پیکر امام حسن ( علیه السلام ) در سایت تخصصی تاریخ اسلام موجود است
    بعد از مطالعه و بررسی سند بنال ببینم چی میگی

    http://www.tarikheslam.com/
    اینهم ادرس

    اقای سروش عزیز در فرهنگ شیعه ل ع ن ت بر قاتلین و دشمنان اهل بیت از فروع دین است تولی و تبری را نشنیده اید


  13. سروش says:

    سلام برهمه
    جناب بیقرار من منتظرپاسخ سوالاتم هستم
    جناب فرجی !
    درمورد این که امام حسن رض باسم به شهادت رسیدند شکی نیست وعامل وعاملان آن ازنظرماکافراند وخداوند آن هارا محاکمه خواهد کرد . نیازی نیست که مادراین دنیا برای انسان هایی که ۱۴۰۰ سال قبل وفات کرده اند دادگاهی تشکیل بدهیم وهرگز مافقط براساس منابع تاریخی که آن هم ظنی هستند وقطعی نیستند وسال ها پس ازان بزرگان نوشته شده اند، نمی توانیم کسی را که مطمئن نیستیم متهم به دخالت درشهادت امام بکنیم .اگر واقعا معاویه دراین قضیه دست نداشته باشد روزقیامت چه جوابی دارید ؟ درهرصورت به جای لعن برمعاویه وخاندانش ، باید برحسن وخاندانش (رض) درود بفرستیم وانرژی مان ر ا دراین زمینه صرف کنیم . من فکر میکنم که پاداش درود فرستادن براهلبیت بیشتر ازپاداش لعن فرستادن بردشمنان اهلبیت است واین است فرهنگ اهلسنت واین همان روش خود اهلبیت (ع) وانسان های مثبت نگرومثبت اندیش است.

    واماجناب سلمان !
    درموردتیرباران کردن بدن امام به دستورمروان وتحریک عایشه منابع معتبر وقطعی الثبوت ذکر کنید وإلا شماهم هیچ فرقی باتوهین کنندگان پیامبر ص ندارید . چراکه براساس داستان های دروغین ومرجوح وضعیف وظنی الثبوت شمانمی توانید همسرپیامبر را به چنین گناه بزرگی متهم کنید . لطفامنابع معتبر وصحیح آن راذکر کنید.
    ضمن این که یاد آورشوم جمله ای که نوشته اید «خدا……کندحق اهلبیت را» فکرنکنم شما…….باشید چراکه دراین جمله شمابه اهلبیت علیهم السلام توهین کرده اید . لطفااین جمله رااصلاح کنید ویااین که به جرم اهانت به اهلبیت ع درمسلمان بودن شما شک می شود!


  14. سلمان says:

    سلام به همه مطالب خوبی بود فقط میخواستم یاد اوری کنم امام حسن علیه اسلام با زهر به شهادت رسیدند

    و در مورد تیر باران کردن بدن ایشان در روز به خاک سپاری چیزی ننوشته اید

    که به دستور مروان حکم و تحریک عایشه صورت گرفت

    خدا ل ع ن ت کند حق اهل بیت را

    خدا ل ع ن ت کند غ ا ص ب حق اهل بیت را


  15. علی رضا فرجی says:

    امام حسن مجتبی علیه اسلام با زهر همسرش که فریب خورده معاویه بود به شهادت رسیدند و امیدوارم منظور شما از بیماری ایشان مرگ طبیعی نبوده باشد


  16. سروش says:

    سلام برعبدالله
    بله برادربزرگوارم واقعا درست فرمودید.
    آقای بیقرار نظر مخالف قرآنی دادند ونظرشان را نتوانستند ثابت کنند وپاسخ سوالاتمو ندادندحتی حاضرنشدندنظرشان را پس بگیرند.
    جناب بیقرار! من منتظرم


  17. عبدالله0 says:

    برادر سروش نتیجه مردمی که حتی گاه گاهی هم به قرآن سر نمیزنه بهتر از این نمیشه این نشون میده این آقا اصلا قرآن نمیخونه و خبر از اسلام قرآنی که ریشه اسلام است نداره . متاسفانه قرآن رو گذاشتن برای ترحیم


  18. سروش says:

    سلام بیقرار!
    امیدورام خداوند شمارابرقرارکند!
    ۱ـ وقتی خداوند درقرآن برای مهاجرین وانصارکلمه رضی الله عنهم به کار برده (والسابقون الاولون من المهاجرین والانصاروالذین اتبعوهم باحسان رضی الله عنهم ورضوا عنه …)شماچراازبه کاربردن این جمله برای ائمه مخالفت می کنید آیا آنان دراین آیه داخل هستند یاخیر ؟؟؟ وآیاشما ازقرآن بهتر می دانید کدام یک ازین دوگزینه . لطفا پاسخ دهید ؟؟؟
    ۲ـ آیاامام علی (رض) درمومنین وکسانی که دربیعت رضوان بودند ، شرکت داشتند یاخیر ؟ اگرشرکت داشتند که خداوند این جمله را برایشان به کار برده «لقدرضی الله عن المومنین اذیبایعونک » آیااین جمله راخداوند درست به کاربرده یاخیر ؟ یااین که امام علی رض دراین بیعت شرکت نداشتند؟؟؟ منتظرپاسخم
    ۳ـ خداوند به بهشتیان می فرماید رضی الله عنهم ورضوا عنه . آیاائمه بهشتی هستند یاخیر !
    ۴ـ فرمودید«با وجود حضرت سیدالشهد علیه السلام روحی له الفدا دیگر نیازی به ابو فلان وغیره نیست» جناب ! باوجود خداوند حی وحاضر هیچ شکی نیست که به هیچ مخلوق دیگری نیازی نیست وهیچ مخلوق مرده ای نمی تواند برای کسی کاری بکند . مافقط به راه ورش درست همان سیدالشهدا وهمان ابوفلان توجه می کنیم واعمال دیگر شان را به خدا وامی گذاریم ! ثانیا اگر سیدالشهدا اصل است وبقیه فرع ، آیا درجه پیامبر(ص) وامام علی بالاتراست یا درجه سیدالشهداء چون جمله شماقطعا فقط ایشان را معیاردانسته ولاغیر لطفا بادلایل علمی پاسخ دهید؟؟؟
    ۵ـ یک آیه ازقرآن بیاورید که ازبه کاربردن رضی الله برای ائمه بزرگوار منع شده باشد؟منتظرپاسخم !
    پاسخ سوالات فوق را یکی یکی علمی ومنطقی بدهید یااین که به نادرست بودن ومخالف قرآن بودن نظرتان اعتراف کنید . سوالاتم ساده ومختصرن وپاسخ هم به ترتیب ومختصر وعلمی باشدوازطفره رفتن پرهیزشود !


  19. من بی قرارم says:

    سلام بزرگوار خسته نباشید اولا ائمه اطهار علیهما السلام اشخاصی نیستند که به انها لفظ رضی الله عنه نصبت داد ثانیا اقا ومولای حضرت امام حسن بن علی بن ابی طالب علیه السلام وبرادر بزرگوارشان حضرت امام حسین بن علی بن ابی طالب علیه السلام سید شباب اهل بهشت هستند واز دوران طفولیت دردامان عصمت وطهارت رشد ونمو داشته اند ودر کودکی انان که به ریا بر منبر رسول الله سوار شدند در میان جمع رسوا نمود وحقیقت را گوشزد کردندوین از ناچاری واضمحلال خود رابه (اشک تمساح) گریه انداختنداین بزرگواران که دریای کرم میباشند وایشان هستنند که دیگران را دعوت به لبیک خداوند واماده شدن برای مرگ ونهراسیدن از مرگ واتکال به فضل وکرم وعفو لایزال خداوند کریم وکمک ومساعدت ائمه چهارده معصوم ولا غیر مینمایندوایشان هستنند که قیامت شفاعت شیعیان و محبانشان را میکنند لذا گمان مبرید که ابو فلان به حضرت امام حسن مجتبی علیه السلا م که جانم بفدایش عرضه داشته که نگران نبانشیدبا وجود حضرت سیدالشهد علیه السلام روحی له الفدا دیگر نیازی به ابو فلان وغیره نیست

یک دیدگاه بگذارید

جستجو
آخرین مطالب
پیوندهای محبوب
آمار سایت
  • کاربران آنلاین 21نفر
  • بازدید امروز 48420
  • بازدید دیروز 106154
  • بازید کل 107919985

این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت رسیده است.

کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه محفوظ میباشد.

استفاده از محتوای وااسلاماه با ذکر منبع و آدرس سایت بلامانع است. | تگ ها

Powered By Vaislamah.com - Copyright © 2010-2015 Vaislamah.com